Gå til innhold

Enkel skolepc, programmering


Anbefalte innlegg

Jeg ville gått for lenovoen, acer maskinen har en dedikert GPU som mest sannsynlig i ditt tilfelle bare vil trekke masse ekstra strøm.

 

Er det noen grunn utover pris til at du ikke kjøper ny Mac om det er hva du er komfortabel med?

 

 

Windows kommer generelt med mye "drit", ja. Kan nesten anbefales å bare reinnstallere hele med en blank versjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da ville jeg ikke betenkt meg et sekund. Thinkpad T470 må vel være det soleklare beste alternativet.

 

https://www.laptopmag.com/reviews/laptops/lenovo-thinkpad-t470

 

Med forbehold om at jeg ikke har prøvd denne modellen: Thinkpad pleier å være en kvalitetsklasse opp fra Ideapad. (Spesielt viktig: Bedre (matt) skjerm og tastatur. Også bedre mekanisk oppbygging.)

 

Tror jeg har ca 6-7 Thinkpadder som er fra ca 5 år gamle og fram til helt ny. Alle sammen fungerer uten problemer eller noen tegn på slitasje. T570 vil nok kjøre knirkefritt gjennom mange år.

 

Det som ellers er litt spesielt med Thinkpad, det er gjennomgående veldig bra dokumentasjon og driverstøtte.

 

Det som også kan være negativt: Noen Thinkpadder har en "innebygd liste" med godkjente komponenter, slik at hvis man for eksempel skal sette inn et 4G modem så må dette være fra Lenovo sin "godkjente liste". For RAM og for SSD så pleier ikke dette å være noe problem.

 

14 tommer og full HD er ut i fra erfaring en optimal kombinasjon i forhold til nødvendig arbeidsflate og oppløsning i forhold til vekt.

 

Det ser ellers ut til å være et brukbart opplegg "på innsiden":

 

https://www.myfixguide.com/lenovo-thinkpad-t470-disassembly-ssd-ram-hdd-upgrade-otions/

 

(Men det ser vel ut som om den ikke støtter de aller nyeste/hurtigste SSD'ene hvis man skal oppgradere.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Vet du hvor langt unna skolen du skal bo, Kovalevskaja? Hvis det er langt blir du fort lei av å drasse rundt på en større PC enn du egentlig trenger. Det er drøssevis med datasaler på Gløshaugen du kan bruke hvis du trenger større skjermflate til noen oppgaver.

 

Med dette i bakhodet ville jeg ha valgt en matt skjerm på 14" eller mindre, gjerne 13" eller 12,5", lav vekt, robusthet (mye opp og ned av sekk/veske) og godt tastatur. Den siste Thinkpaden du linket til bør passe fint, de har vel et tastatur som er legendarisk, uten at jeg har prøvd over lengre tid selv. Men: Du har ikke vurdert en brukt Mac da? Det er mange som klarer seg fint gjennom studiet uten å bruke Windows. For Matlab kan du f.eks. bruke Octave.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for lenovoen, acer maskinen har en dedikert GPU som mest sannsynlig i ditt tilfelle bare vil trekke masse ekstra strøm.

 

Er det noen grunn utover pris til at du ikke kjøper ny Mac om det er hva du er komfortabel med?

 

 

Windows kommer generelt med mye "drit", ja. Kan nesten anbefales å bare reinnstallere hele med en blank versjon.

 

Hmm. Vil være "fornuftig"... Man får jo ca. de samme specsa en god del billigere på en pc kontra en Mac. Om det skulle bli Mac hadde det blitt denne: https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/MACBPMPXT2HA/macbook-pro-13-mpxt2-stellar-gra?scid=Pricecomparison2988 , så ca 10k differanse. Som jo er en del. Så føler det blir litt tullete av meg. Men samtidig så tenker jeg jo at datamaskin er ikke noe man kjøper særlig ofte... men så er det sånn, er det verdt det? Men prøver å tenke på at jeg skal bruke datamaskinen i mange år fremover.

 

 

 

Tror jeg har ca 6-7 Thinkpadder som er fra ca 5 år gamle og fram til helt ny. Alle sammen fungerer uten problemer eller noen tegn på slitasje. T570 vil nok kjøre knirkefritt gjennom mange år.

 

Det som ellers er litt spesielt med Thinkpad, det er gjennomgående veldig bra dokumentasjon og driverstøtte.

 

Det som også kan være negativt: Noen Thinkpadder har en "innebygd liste" med godkjente komponenter, slik at hvis man for eksempel skal sette inn et 4G modem så må dette være fra Lenovo sin "godkjente liste". For RAM og for SSD så pleier ikke dette å være noe problem.

 

14 tommer og full HD er ut i fra erfaring en optimal kombinasjon i forhold til nødvendig arbeidsflate og oppløsning i forhold til vekt.

 

Det ser ellers ut til å være et brukbart opplegg "på innsiden":

 

https://www.myfixguide.com/lenovo-thinkpad-t470-disassembly-ssd-ram-hdd-upgrade-otions/

 

(Men det ser vel ut som om den ikke støtter de aller nyeste/hurtigste SSD'ene hvis man skal oppgradere.

 

 

Høres lovende ut!! 

 

Vet du hvor langt unna skolen du skal bo, Kovalevskaja? Hvis det er langt blir du fort lei av å drasse rundt på en større PC enn du egentlig trenger. Det er drøssevis med datasaler på Gløshaugen du kan bruke hvis du trenger større skjermflate til noen oppgaver.

 

Med dette i bakhodet ville jeg ha valgt en matt skjerm på 14" eller mindre, gjerne 13" eller 12,5", lav vekt, robusthet (mye opp og ned av sekk/veske) og godt tastatur. Den siste Thinkpaden du linket til bør passe fint, de har vel et tastatur som er legendarisk (så bra!! viktig for meg), uten at jeg har prøvd over lengre tid selv. Men: Du har ikke vurdert en brukt Mac da? Det er mange som klarer seg fint gjennom studiet uten å bruke Windows. For Matlab kan du f.eks. bruke Octave.

 

 

Ca. 3 km, en jeg har snakket med fra kollektivet sier at det tar rundt 30 minutter å gå. Godt å høre at det er masse datasaler på Gløs! Hørt rykter om at de var vanskelig å oppdrive. 

 

Heller mest mot Thinkpaden akkurat nå. Virker som en robust maskin og at den har alt jeg trenger.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg tenkt mindre på pengene om du har tenkt å ha maskinen lenge, når har det seg jo også sånn at MacOS i likhet med Linux trenger langt mindre ytelse til å drive det meste, så selv med en brukt mac eller med en nyere mac, så tror jeg du vil bli langt mer fornøyd, dersom det er hva du er vant til.

 

 

Det sagt, så er nok ikke thinkpaden et dårlig kjøp, det er absolutt solide maskiner! :)

Lenke til kommentar

De som er godt vant med Mac, tror jeg at ofte gjør lurest i kjøpe en ny Mac. Den macen er et godt kjøp, spesielt om du kjøper demovaren som er 1000 kroner billigere (inspiser skjermen nøøøøye for riper). Den har bedre skjerm (mer detaljer, høy lysstyrke) og bedre grafikkytelse. Også svært godt batteri, og "laderen" er visstnok ofte lettere/mindre på mac. I tillegg er den lett, og solid. Pekeplatene på Mac skal også være blandt de beste. Du skal ikke føle deg lurt om du kjøper den (med mindre du får en modell med feil, selvsagt).

 

 

 


Men: Du har ikke vurdert en brukt Mac da? Det er mange som klarer seg fint gjennom studiet uten å bruke Windows. For Matlab kan du f.eks. bruke Octave.
Matlab finnes på Mac, det er ingen grunn til å ikke bruke det.
Lenke til kommentar

 

De som er godt vant med Mac, tror jeg at ofte gjør lurest i kjøpe en ny Mac. Den macen er et godt kjøp, spesielt om du kjøper demovaren som er 1000 kroner billigere (inspiser skjermen nøøøøye for riper). Den har bedre skjerm (mer detaljer, høy lysstyrke) og bedre grafikkytelse. Også svært godt batteri, og "laderen" er visstnok ofte lettere/mindre på mac. I tillegg er den lett, og solid. Pekeplatene på Mac skal også være blandt de beste. Du skal ikke føle deg lurt om du kjøper den (med mindre du får en modell med feil, selvsagt).

 

 

 

Matlab finnes på Mac, det er ingen grunn til å ikke bruke det.

 

Spesielt om man  har iPhone og/eller iPad i tillegg, og gjerne en AppleTV slik at man får utnyttet økosystemet fullt ut, da får man en opplevelse ingen andre kan levere den dag i dag.

 

Når det kommer til lader så er vell det ca same shit i dag, men for 5-10 år siden var det jo stor forskjell.

 

Bare husk å kjøpe en mac med reklamasjonsrett, og behold kvitteringen!!! kan også anbefale å stikke på eplehuset dersom noe først skulle gå galt.

Lenke til kommentar

Har prøvd å overtale meg selv til å like Mac utallige ganger men har aldri klart det. Dette har vel vært av følgende grunner:

  • MacBook Pro er jo utrolig tung, og lite slepbar, i forhold til pris/ytelse.
  • PC'er med blanke skjermer er lite gunstige å jobbe med.
  • Sølvfarget skjermramme og tastatur er "forstyrrende" i forhold til der som skal observeres på skjermen.
  • Ofte restriksjoner mht deler og oppgraderinger.
  • For høy pris i forhold til ytelse og egenskaper.

Skulle jeg ha tatt i bruk en Mac igjen, da ville det vært en stasjonær utgave der jeg kunne velge skjerm, mus og tastatur selv.

 

For "langvarig bruk" programmering og lignende så synes jeg at en matt skjerm ala Lenovo Thinkpad er en nødvendighet.

 

Det er jo ellers også mange bra sider ved Mac, for eksempel at operativsystemet er basert på FreeBSD/Unix. Windows 10 har jo ellers blitt utrolig ille med hensyn til stadige nedlastinger og oppgraderinger. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Før jeg lagde denne posten så visste jeg egentlig at jeg vil ha en MBP, men ville at noen skulle overtale meg til å velge annerledes. For selv om jeg vil ha det, så trenger jeg det jo egentlig ikke (men slik er det jo med mange ting i livet).

 

(Jeg synes forøvrig Macen ikke virker særlig tung, 1.37kg, men igjen, Thinkpaden er jo kun 1.6kg, til en god del lavere pris. Det med restriksjoner mht deler og oppgraderinger føler jeg ikke appliserer til meg uansett da jeg ikke har store greiene på det, så ikke sikkert noe jeg kommer til å gjøre.. Men hørt at for Thinkpad er det godt tilrettelagt at man enkelt kan bytte deler og slikt selv? Jeg er jo lærevillig og kan jo alltids sette meg inn i disse greiene etterhvert. Har i tillegg en onkel som kan mye om PC).

 

Hører mange snakke negativt om Windows 10. Kanskje Thinkpaden med Linux kan være noe? (ikke at jeg kan noe om dette operativsystemet, heller)

 

 

Vil bare takke for gode tilbakemeldinger (selv om jeg ikke forstår alt, men er jo litt derfor jeg trenger hjelp). Får tenke på det til i morgen (da tilbudet på Lenovoen går ut i morgen kveld).

Lenke til kommentar

Jeg ville nok ha slått til på Lenovo t470en.

Eneste aberet med den synes jeg er at den ikke har windows 10 professional ( som denne t470. https://www.prisjakt.no/product.php?e=4185720 identisk ellers til 12 tusen) men home versjonen av windows 10.

Har vanskelig for å tro at du kommer over en bedre deal i løpet av en til to uker enn denne.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Tror jeg slår til på T470’en i løpet av dagen. Virker som en god deal for prisen og mitt bruk.

 

(Dog synes jeg også macen jeg linket til virker meget fristende... redd for at hvis jeg ikke kaprer denne nå så vil det ikke være mulig å skaffe den senere. Har ikke så lyst på touch bar. Men vil vel være på markedet en stund til i hvert fall, hvis ikke så kanskje på bruktmarkedet..)

Lenke til kommentar

Uten sammenlikning forøvrig mellom de to.

Mange som har den samme mac book pro ( MPXT2H/A ) tilgjengelig for ~15k , dét tilbudet er ikke noe spektakulært og unikt hos elkjøp.

https://prisguiden.no/produkt/apple-macbook-pro-13-i5-2-3ghz-8gb-256gb-mid-2017-299787

Kostnaden er dog over det dobbelte av Lenovo T470 du har sett på. Om du skal lete etter windows pc til 15k finns det også mye andre interessante modeller , og bare for å nevne noen nye Dell XPS 13 med 8.generasjon intel prosessor ti, ca 13k . https://www.dell.com/no-no/shop/tilbud/ny-xps-13/spd/xps-13-9370-laptop/cnx37001

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

XPS er også fristende, ja..

 

Men, tror faktisk jeg skal ta til takke med T470, virker som et fornuftig valg. Eneste minuset jeg har lest om hittil er skjermen (?), men forøvrig kan jo det være positivt i form av at jeg ikke får så lyst til å bruke for mye tid med Netflix.. men alt i alt virker det jo som det er en kurant PC. (Også «sparer» jeg litt penger, noe som passer bra da den gamle GPS-klokka mi har tatt kvelden og også dét står høyt på lista ?). Så Thinkpad+Garmin (7000+1800=8800) blir fortsatt mindre enn macen.. så tror det får bli det. Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar

Er i samme situasjon som OP og gikk for en T470. En ideapad 330 hadde helt sikkert gjort susen, men den skal holde noen år - og i det perspektivet er prisforskjellen liten selv om de ekstra kronene svir litt nå.

Har du den allerede? I så fall, hva synes du? Ligger og skal legge meg men funderer skikkelig på om jeg skal slå til på tilbudet eller ei... men kanskje bare velge T470, er jo deilig å bare bli ferdig med det og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...