Gå til innhold

Enkel skolepc, programmering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At jeg får problemer med maskinen, eller at den ikke skal fungere som ønsket og at jeg da har «kastet bort» penger. Men når jeg skriver det slik så høres det jo egentlig ganske tåpelig ut.

 

Det er ikke tåpelig å tenke slikt - det tenker de fleste av oss som ikke liker å spytte ut penger i hytt og pine på noe som kanskje viser seg å være katta i sekken... man skal egentlig være ganske kritisk når man handler på finn. Mange har dessuten en tendens til å overprise sine pcer når de legger dem ut på finn.

 

Da vil jeg foreslå at du velger den fra proshop, da får du med 2 års garanti. Det får du ikke om du kjøper på privatmarkedet. De her er nyrestaurerte men uslåelig til den prisen, dessuten så har du krav på 14 dagers angrerett uansett i Norge ved butikkjøp, det får du heller ikke på privatmarkedet.

 

En i7 er egentlig overkill til ditt bruk, og mitt, men til den prisen, kontra mye annet på markedet så er det et røverkjøp. Det er også en på 14t og en på 13t i den serien der, men da med i5.

 

Men, hva du enn kjøper - vil anbefale at du holder deg langt unna HP maskiner. Det er basert på erfaringer både på bedrifts siden og det private, samt hva andre forteller meg. HP sine maskiner er det mye rart med.

Endret av herbiwere
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenk vekt når den skal bæres.

Kjøp fra forhandler, så har du reklamasjonsrett.

 

Fujitsu LIFEBOOK E754 = 2 kilo. Over en halvkilo mer enn alternativene.

 

Hehe, kverulant :p

 

Man tenker ikke på vekt når man går for 15.6t eller til og med 17t. I så fall går man for noe ultratynt og færre tommer, f.eks 12-14t. ;-)

 

Men, jeg har personlig ikke veid den direkte, men i forhold til en i3 og to i5 i huset så kjennes det ikke så mye ut, og de tre er også på 15.6t. Dama sin med i5 er faktisk tyngre, eller kjennes tyngre ut, og det er en Toshiba. Uansett, det handler mest om batteriet, og med mye annet i skolesekken så kjenner man ikke noen hundre gram fra eller til, spesielt ikke om man har en god sekk som er godt polstret over skuldrene.

Endret av herbiwere
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal begynne på et sivingstudie, og trenger en bærbar maskin jeg kan bruke [..]

 

 

 

[..] jeg vet veldig lite om PC'er! Har brukt mac ca. hele livet.. [..] Er jo en fordel om den er lett, da jeg har et lite stykke å gå til skolen. [..] Har muligheten til å ta meg råd til noe i en passe høy prisklasse (15-20k) [..] jeg burde jo ta sikte på at den skal brukes en god del de neste fem årene. Sånn sett føles det ikke så ille å muligens gjøre en litt dyr investering, men det føles desto viktigere å gjøre det riktige valget..

 

Har sett på litt forskjellige maskiner.

*

*

*

Kan nevne at dette er maskinen jeg har lånt og brukt daglig til skolebruk tidligere:

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/laptop/13-14-tommer/apple-macbook-air-13a3-mqd32ha/245714.10996/?gclid=EAIaIQobChMIp6HyjbnH3AIVFamaCh0RlA1zEAQYAiABEgK-0PD_BwE

liker den godt [..] Synes tastaturet kjennes bra ut, og 13'' er en grei skjermstørrelse (dog vet jeg ikke hvordan det er å bruke matlab?)

 

Har tenkt og kan legge til at det er litt viktig at den er lett (da jeg har 3km å gå én vei til skolen), burde vel ikke bråke for mye med vifta, sånn i tillegg til det som er nevnt tidligere.

 

[..] jeg skal bare ha to programmeringsfag (mest sannsynlig.. kan jo alltids hende man må bruke det i masteren eller i andre fag), så tror ikke det er SÅ farlig at det er 'ubehagelig'(?) å gjøre det på en liten skjerm. Jeg er jo uansett vandt med å jobbe på en med 13''. 

[..]

- Er litt opptatt av det estetiske. Prøver å styre unna å tenke for mye på det, men én stil jeg helst vil styre unna er helsvart maskin med røde/grønne detaljer.

*

*

Noen (nye) innvendinger/tanker? (og husk: jeg skal ikke game! vil bare ha en brukendes maskin som ikke vil volde meg stress med at den fungerer dårlig. og husk også at jeg er en jente som ikke er altfor sterk, og må gå ca 6km med den daglig i sekken, mest sannsynlig sammen med skolebøker som ikke veier ingenting, så vekt er et litt viktig punkt for meg) [..]

 

Jeg har forresten pleid å ha oppe to vinduer på 13’’ skjermen. Men nå pleier jeg å bruke skriftstørrelse 8-10 også, så er ikke så kravstor på å ha det stort..

 

Kan også legge til at jeg så på litt pcer i dag, synes en del av PCene hadde litt merkelig tastatur (kanskje spes noen av de tynne lenovoene), men er vel bare en tilvenningssak..

 

[..] Noe jeg lurer på, vil en PC i prisklassen 6-7000 vare i 6 år? (Macen jeg hadde var på syvende året og fingerte fint, eneste grunnen til at den tok kvelden var at jeg sølte kaffe på den..) [..]

 

Hva tenker dere eventuelt om disse

*

*

Jeg har forresten ikke brukt Windows siden jeg hadde en stasjonær datamaskin på barneskolen. [..]

 

[..] Om det skulle bli Mac hadde det blitt denne: https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/MACBPMPXT2HA/macbook-pro-13-mpxt2-stellar-gra?scid=Pricecomparison2988 , så ca 10k differanse. Som jo er en del. Så føler det blir litt tullete av meg. Men samtidig så tenker jeg jo at datamaskin er ikke noe man kjøper særlig ofte... men så er det sånn, er det verdt det? Men prøver å tenke på at jeg skal bruke datamaskinen i mange år fremover.

[..]

Ca. 3 km, en jeg har snakket med fra kollektivet sier at det tar rundt 30 minutter å gå. Godt å høre at det er masse datasaler på Gløs! Hørt rykter om at de var vanskelig å oppdrive. [..]

 

Før jeg lagde denne posten så visste jeg egentlig at jeg vil ha en MBP, men ville at noen skulle overtale meg til å velge annerledes. For selv om jeg vil ha det, så trenger jeg det jo egentlig ikke (men slik er det jo med mange ting i livet).

 

(Jeg synes forøvrig Macen ikke virker særlig tung, 1.37kg, [..] Det med restriksjoner mht deler og oppgraderinger føler jeg ikke appliserer til meg uansett da jeg ikke har store greiene på det, så ikke sikkert noe jeg kommer til å gjøre.. [..]

 

Hører mange snakke negativt om Windows 10. Kanskje Thinkpaden med Linux kan være noe? (ikke at jeg kan noe om dette operativsystemet, heller) [..]

 

[..] (Dog synes jeg også macen jeg linket til virker meget fristende... [..]

 

Hehe, ja. Jeg er desverre en altfor stor vingler; alltid «skal bare se om jeg finner noe bedre». Også angrer jeg senere, slik tilfellet er med T470. [..]

 

 

 

 

Ganske opplagt at MacBook passer best for deg. Men du syns det blir for dyrt derfor søker du billige alternativ.  :) Bare hopp i det allerede og få det unnagjort! Du trenger ikke kaste bort mer tid enn det du allerede har gjort.

 

 

Kjøp ny, og gjerne i en fysisk butikk. Pass godt på på kvitteringen. Da er det enkelt å få hjelp om noe skulle skje senere.

Endret av Camrot
Lenke til kommentar

 

Ganske opplagt at MacBook passer best for deg. Men du syns det blir for dyrt derfor søker du billige alternativ.  :) Bare hopp i det allerede og få det unnagjort! Du trenger ikke kaste bort mer tid enn det du allerede har gjort.

 

Kjøp ny, og gjerne i en fysisk butikk. Pass godt på på kvitteringen. Da er det enkelt å få hjelp om noe skulle skje senere.

 

Problemet er vel bare det at du kan ikke forvente at de nyere Macbook Pro med Butterfly-tastaturene er pålitelige i 5 år?

 

Kan personlig anbefale Dell sin XPS-linje, har en 15" 9560 med stort batteri og fullHD-skjerm, den varer ca 9 timer med komfortabel lysstyrke, WiFi, og lys i tastaturet.

Lenke til kommentar

Brukt T470 er sikkert et godt kjøp. Og nyere jo bedre.

Jepp. Ettersom den fikk god respons her, og jeg angrer på at jeg ikke kjøpte den, hva tenker dere om en brukt T470?
https://www.finn.no/123696519

11 måneder gammel, ca samme pris som tilbudet, men følger med et ekstra batteri. Han sier prisen er endelig, men fordelen er jo at jeg kan hente den i morgen (og være ferdig med det).

(Dog, da blir det jo samme pris som XPS’en, men den er jo tre år gammel, og har glossy skjerm)

Her er en nyere XPS, UTEN touch og Med matt skjerm:
https://www.finn.no/125945817
Men dyrere

Lenke til kommentar

Thinkpad T470 har lanseringsår 2017. Så brukt T470 vil aldri være direkte gammel til motsetnings fra mye annet av de TS har sett på , f.eks noen med intel core i5 prosessorgenerasjon 4 (i5-4xxx).

Så T470 med i5/i7 på bruktmarkedet vil være godt valg.

 

T450 ,T440 og lavere modell nummer begynner å bli gammelt (hovedproblem kapasitet på batteri)

T480 (2018) med 8 generasjon vil være det optimale (ift til kjerner/tråder) da man også vil få quadcode på i5 82xx utgavene.

Lenke til kommentar

Blir nok T470 (med mindre jeg ser noe mer fristende i byen i dag). Virker jo som en robust maskin, og kommer med to års garanti.

 

Må bare humre litt når jeg driver og ser på Finn:

https://www.finn.no/126207106

3 år gammel Mac som selges dyrere enn en ny av samme modell

https://www.komplettbedrift.no/product/925005/apple/macbook/macbook/apple-macbook-air-133

?

Lenke til kommentar

Blir nok T470 (med mindre jeg ser noe mer fristende i byen i dag). Virker jo som en robust maskin, og kommer med to års garanti.

 

Må bare humre litt når jeg driver og ser på Finn:

https://www.finn.no/126207106

3 år gammel Mac som selges dyrere enn en ny av samme modell

https://www.komplettbedrift.no/product/925005/apple/macbook/macbook/apple-macbook-air-133

 

Jøss, hele ti kroner dyrere...
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg ville sett på minst 15" skjerm, og helst en ekstra skjerm hjemme også.

 

 

Er en stor fordel med flere skjermer ved programmering. Bruker selv en 34" og en 24" på høykant.

 

 

Enig. Selv har jeg to stk 24" 1080p skjermer til min stasjonære maskin, hvorav en på høykant, og jeg skulle forsåvidt gjerne hatt enda en skjerm da jeg studerte. Én til oppgaveteksten når man har innlevering, én til programmerings-IDE, og en til Google / Stackexchange osv. Programmering innebærer som regel veldig mye googling, og har man flere skjermer reduserer man behovet for alt-tabbing og får bedre oversikt.

 

Okei, dere hadde rett!

 

Etter snart to måneders bruk så må jeg si meg svært fornøyd med maskinen. Batteritiden er noe som er spesielt god, bruke den 7-18 uten å måtte trenge å lade. (eneste negative er at det i blant kommer lilla streker oppover fra bunn av skjermen og noen ganger en hvit strek på bunnen)

 

Men! som dere trakk frem så merker jeg at det kunne vært bra med en ekstra skjerm. Hvordan går man eventuelt frem for å sette opp ett slikt oppsett? Går det som regel greit å kjøpe en ekstra skjerm brukt?

Lenke til kommentar

Okei, dere hadde rett!

 

Etter snart to måneders bruk så må jeg si meg svært fornøyd med maskinen. Batteritiden er noe som er spesielt god, bruke den 7-18 uten å måtte trenge å lade. (eneste negative er at det i blant kommer lilla streker oppover fra bunn av skjermen og noen ganger en hvit strek på bunnen)

 

Men! som dere trakk frem så merker jeg at det kunne vært bra med en ekstra skjerm. Hvordan går man eventuelt frem for å sette opp ett slikt oppsett? Går det som regel greit å kjøpe en ekstra skjerm brukt?

Det er bare å kjøpe en ekstra skjerm det, anbefaler en 27" 1440p om du får tak i en :)

Lenke til kommentar

Finn ut hvilke tilkoblinger maskinen støtter, og så finner deg en skjerm som har en tilkobling som passer. Hold deg unna VGA. HDMI, DisplayPort (DP) og DVI funker fint så lenge både skjerm og PC støtter det. Husk at du også trenger kabel, og sjekk gjerne hva som følger med skjermen, enten du kjøper nytt eller brukt.

Ønsker du mer enn én ekstern skjerm må du kanskje til med en dokking i tillegg, avhengig av hvor mange (og hvilke typer) skjermtilkobling du har på laptopen. På jobben bruker jeg bl.a. en Dell Universal Dock D6000 sammen med en HP-maskin, som kobles sammen via USB. Noe å ha i bakhodet om det noen gang skulle bli aktuelt :)

Ut ifra specs på Komplett ser det ut som T470 har ihvertfall HDMI. DisplayPort står også nevnt der, men jeg blir ikke klok på om det er kun via en USB-overgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...