Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Slik jeg tolker det, så throttler ikke Hero kortet på grunn av "dårlige" VRMs, men grunnet en mer restriktiv standardinnstilling for TDP, sammenlignet med de andre produsentene. Fjern/juster opp limiten så er problemet borte.

Enig i at det virker som det er dette som er problemet Linus støtte på.

 

Men denne tråden roter sammen minst 3 ulike emner (og folk snakker til dels forbi hverandre):

 

1. Hvor mye strøm i9-9900K "trenger" på ulike klokkefrekvenser/arbeidsoppgaver, samt hvor gode varmeoverføringsegenskaper den har (STIM, silisimhøyde, osv.) - uavhengig av hovedkort.

 

2. Overklokkingsegenskaper og VRM-ytelse/effektivitet for ulike Z390-hovedkort.

 

3. Om det spesifikke "ASUS ROG Maximus XI Hero"-hovedkortet a) har 4 eller 8 "ekte" faser (ting tyder på at det er 4 faser, så kan man diskutere hvor viktig det er) og b) om dette kan forklare varme- og ytelsesavvikene i Linus' review (noe det nå ikke virker som er tilfellet; de var sannsynligvis forårsaket av en innstilling som begrenset strømleveransen til TDP-nivået (95W)).

Endret av Martin Lie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg har sagt, det er ingen ting feil med å kjøpe Hero :)

 

Fake news  :wee:

 

Hø? Tiny Tom brukte et Strix kort... Og som han sa i videoen så viste han temps og power for Linpack med non-AVX workload. Ideen hans er grei nok for hovedkort roundup, men han har jo begynt i feil ende, dette skulle jo være en CPU review. Det er derfor "alle" som vet hva de driver med bruker "Premium" hovedkort når de tester CPU, for å være så sikker som mulig på at det er CPU de tester, og ikke hovedkortet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Han burde gjort cpu test på bedre kort ja.

Han testet med strix, 5 GHz uten problemer. Tror jeg må revurdere nødvendigheten av dyrere hovedkort. Tidligere har jeg alltid hatt problemer med å forsvare maximus kort, fremfor -A kortet til asus, iom at jeg alltid oppnådde nøyaktig samme frekevs. Alle klistremerkene går i spøla uansett.

Endret av Crawler123
Lenke til kommentar

Lå de ute til salgs, eller var det noen som har bestilt som fikk?

Jeg skule ha lagt inn varsel på prisguide tilfelle noen får inn på lager

 

De lå ute til salgs, og kjenner nå 2 stk her på forumet som fikk hver sitt eksemplar :D

 

Hvem det er, kommer nok frem i morgen eller fredag ville jeg tro  :wee:

 

Heldiggriser :p

 

Edit: De fikk inn 10 stk i dag...

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hø? Tiny Tom brukte et Strix kort... Og som han sa i videoen så viste han temps og power for Linpack med non-AVX workload. Ideen hans er grei nok for hovedkort roundup, men han har jo begynt i feil ende, dette skulle jo være en CPU review. Det er derfor "alle" som vet hva de driver med bruker "Premium" hovedkort når de tester CPU, for å være så sikker som mulig på at det er CPU de tester, og ikke hovedkortet...

Angående hero. Hva sier de her:

 

#18

 

https://www.overclock.net/forum/6-intel-motherboards/1711414-z390-aurous-master-vrs-asus-rog-hero.html#/topics/1711414?page=2

Lenke til kommentar

 

AlphaC (om jeg leser brukernavnet korrekt) bekrefter det Walton fra Hardware Unboxed sa, nemlig at det er 4 faser. Han mener imidlertid at det ikke er noe å henge seg opp i, siden det er 4 kjempegode faser.

 

Og han har vel delvis rett. Sammenliknet med Aorus Master som OP spør om, så har Hero 8 stk. power stages på 50A hver, 2stk. i hver fase. Mens Aorus master står oppgitt med 12 faser/power stages på 40A hver. Så Master kan tilføre CPU 480A i teorien, mens Hero klarer "bare" 400A. Denne forskjellen har neppe overhodet noenting å si, da 400A skal være mer enn nok i lange baner. Forskjellen er at Master's flere faser, gir lavere rippel, som er en fordel når det kommer til OC.

 

Men en ting jeg ikke har tenkt på, var noe som ble sagt i tråden du linker til nå, der de påpeker hva "fake" kan bety. Og at det er en del som ser ut til å tro at når Walton kalte det for "fake 8 phase", at det betydde at produsenten har puttet fake komponenter på hovedkortet som ikke er i bruk. Om noen forstår det på den måten, så skjønner jeg bedre hvorfor folk har vært så motvillige til å akseptere/ ta inn over seg at det bare er 4 faser på Hero kortet. Men det er altså aldri slik det har vært ment. Det er bare fake i den forstand at ordet "phase" har en helt annen, og spesifikk betydning, enn "power stage". 

 

"Buildzoid" fra Actually Hardcore Overclocking har lagd en video der han tar for seg Gigabytes forrige generasjon med akkurat samme problematikken. Han gir der en veldig god forklaring på hva forskjellen er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...