Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter jeg leste om de 4 fasene på Hero i går frister det litt å bytte Hero i Asus Extreme eller GB Master.

Skal i utgangspunktet kun spille på pcen, men skal ikke ha en cpu frekvens som peaker under 4,7 ghz når 9900k har en out of boxs boost frekvens på 4,7 for 8-core

 

Har ikke tenkt å overklokke 9900k men kan øke TDP, og tenker overklokke 16gb med 4266mhz ram til 4266mhz.

https://rog.asus.com/forum/attachment.php?attachmentid=76469&d=1540294379

 

Hero HAR 4 faser med doubler. Altså 8 faser.

post-42975-554148_thumb.png

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Hvordan er formula kortet i forhold til dette? 

 

Formula har 1x8 pin + 1x4 pin 12V til CPU. Formula er listet med ASP1400CTB (4+2) på kontrolleren: https://www.hardwareluxx.de/community/f12/lga-1151-mainboard-vrm-liste-1175784.html

 

Mens Gene og Extreme har 2x8 pin 12V til CPU. Gene og Extreme har kontroller ASP1405I med 5x2 faser.

 

Men i følge den lista over så har også greit prisa kort som ASRock Z390 Extreme4 5x2 men med bare 1x8 + 1x4 

https://www.proshop.no/Motherboard/ASRock-Z390-Extreme-Motherboard-Intel-Z390-Intel-LGA1151-socket-DDR4-RAM-ATX-/2683328

 

Om dette har noe å si for sluttbruker aner jeg ikke... Gene ser i alle fall ut å være beste maximus dealen fra Asus :)

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Også poster du en printscreen som sier det motsatte... :hmm:

Det står:hero does indeed feature doublers...

 

Så hva betyr det?

 

Blir spennende å se hva fasiten blir. Ytelsen ser jo ut til å være topp i mange reviews på hero, untatt en eller.no

 

Silicon-lottery sier at hero kanskje ikkje er god nok for stresstest i lengden. Vrm throtteling. Ved gaming skjer det garantert aldri.

 

Så om man skal rendre i stedenfor å game med 9900k, så er et bedre hovedkort kjekt å ha. F. Eks gene

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Det står:hero does indeed feature doublers...

 

Så hva betyr det?

 

Blir spennende å se hva fasiten blir. Ytelsen ser jo ut til å være topp i mange reviews på hero, untatt en eller.no

 

Det er fra kommentarfeltet under videoen til Hardware Unboxed. Først skriver han etter at videoen gikk live at: "We've just been notified me that the ROG Maximus XI Hero does indeed feature doublers, so the 4-phases from the ASP1400BT controller are doubled, creating 8-phases.". Men også videre: "We’ll keep digging into this".

 

Så blir det skrevet en haug av kommentarer under den posten. Så i stedet for å slette hele posten/tråden, så oppdaterer han den senere med: "EDIT: I'll leave the original comment below but right now we're 99% sure the ROG Maximus XI Hero has a big fat 4-phase VRM designed to look like an 8-phase.".

 

I printscreen'en du postet var det altså inni den grønne boksen øverst, at den siste mest oppdaterte informasjonen ligger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ville vært forsiktig med å høre på han kenguruen, han har laga et skikkelig rot!

 

Nei, det har han ikke. Det var Linus Media Group som lagde et "skikkelig rot" ved å nerfe 9900K med et Maximus XI Hero hovedkort. Skjønt, måten de testet på gjorde at det kunne vært et hvilket som helst kort. Til og med Maximus XI Extreme ville fått nesten samme resultater hos Linus med innstillingene de brukte. Steve Walton nevnte Hero kortets 4 faser som en mulig forklaring på hvorfor Linus fikk resultater som ikke henger på greip, rett og slett for å være snill. Nå, kortet har 4 faser, det er på det nåværende tidspunkt kun en teoretisk sjanse for at det på magisk vis skulle være en feilmerket komponent på hovedkortet som kan styre de 8 power stage'ene i 8 faser.

 

Og for de som tror Steve Walton er en amatør Younoober; Han har faktisk jobbet, og levert tester for TechSpot i over 12 år, og har ofte blitt sitert i dette forum som "sannhetsvitne" for påstander om komponenters ytelse. Folk har bare ikke lest navnet på forfatteren av artiklene de har henvist til. YouTube kanalen overtok han relativt nylig for en venn som var syk, som han hadde hjulpet med å bygge opp kanalen.

 

Linus derimot jobbet som butikkmedarbeider for NCIX, og startet kanalen for den butikken, altså ren reklame. Fyren er ikke helt clueless, slik som den glorifiserte rørleggeren Jayz2cents, eller han fyren fra Tech of Tomorrow. Men det er likevel i samme klassen han hører hjemme. Det er slike younoobere man må passe seg for å lytte for mye til...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja bare fordi Steve fra HU ikke overklokker slik som Nizzen gjør, så betyr det ikke at fyren er amatør/Younoob fordet :p

 

Han andre Steve fra Gamers Nexus har hatt en del kontakt med der8auer, og sikkert lært en del av ham, så han heller ser jeg ikke på som en Younoober som Nizzen kanskje gjør.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Vet ikke hvorfor du drar inn Linus og andre i dette. Han burde gjort grundig undersøkelser før videoen vart postet. Men, mange andre reviewere sliter også med dette.

 

Det er jo derfor man bør kryss sjekke alt man leser og hører med så mange ulike kilder som mulig, for å danne en viss "sannhet".

Lenke til kommentar

Heldigvis har komplett 60 dagers åpent kjøp. Så kan vel vente å se litt flere tester på MoBo fra Asus og Gigabyte

 

Gabri3L

-Enig i at man normalt skal ha hva man betaler for, men grunnen til at jeg bestilt Asus MoBo er at jeg har lyst å prøve Asus med sin BIOS.

Og jeg bruker en Asus pcen-ac88 4x4 nettverksadapter, og jeg liker å håpe at kombinere denne nettverksadapteren med et Asus MoBo vil kun gi mindre trøbbel og packet loss peak. (eneste jeg bruker pcen til er FPS spill, og har noen få ganger WiFi trøbbel)

-Å bytte Hero i en med bedre wrm pga stabilitet, vil vel være mere framtid rettet. Cpu i game vil vel ikke være noe problem nå, men kanskje cpu'en blir markant mere belastet om 3-4 år (situasjonen jeg er i nå :rofl: ). 

 

 

Jeg kun vel byttet fra Hero til Gene ettersom jeg ikke kommer til å benytte sli. Men da har jeg ikke mulighet til å utvide 16gb til 32gb ram. (men penger er jo egentlig ikke noe man tenke på når man kjøper pc deler, så er bare kjøpe nytt kit).

 

 

Noen som kan forklare power consumption fra guru3d, øverste graf er Aorus Master, og nedre graf er Hero. Ser flere ned angående peak under Wprime. Er det pga vrm at hero har flere peak og clocker ned?

 

https://www.guru3d.com/articles_pages/gigabyte_z390_aorus_master_review,8.html

https://www.guru3d.com/articles_pages/asus_rog_maximum_xi_hero_review,8.html

post-146417-0-88981500-1540375171_thumb.png

Endret av Jdyver
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som kan forklare power consumption fra guru3d, øverste graf er Aorus Master, og nedre graf er Hero. Ser flere ned angående peak under Wprime. Er det pga vrm at hero har flere peak og clocker ned?

 

https://www.guru3d.com/articles_pages/gigabyte_z390_aorus_master_review,8.html

https://www.guru3d.com/articles_pages/asus_rog_maximum_xi_hero_review,8.html

Den grafen sier jo litt :). Men øverste ser vel ut til å høre til MSI MS-7B12 (MSI Z390 ACE?) Ser den sier System: MSI MS-7B12...

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Vet ikke hvorfor du drar inn Linus og andre i dette. Han burde gjort grundig undersøkelser før videoen vart postet. Men, mange andre reviewere sliter også med dette.

 

Det er ikke jeg som drar Linus inn i dette, det er Linus som dro seg selv inn i det. Seriøst, om du ikke har giddet å sette deg inn i saken, hvorfor føler du slikt behov for å mene så mye om den?

 

Steve Walton forsikret seg om at hovedkortet M11Hero ikke hadde mer enn 4 faser ved å inspisere bilder av kortet før han laget videoen. Men fikk altså likevel notifikasjon fra noen, sannsynligvis hos Asus, om at kortet hadde 8 faser. Dette opplyser han så om i kommentar under videoen, mens han jobber videre med å verifisere fra flere parter at det er et 4 fasers design. Når Bryan fra TechYes City så bekrefter akkurat det samme, så oppdatere Walton kommentaren under YT videoen igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...