Gå til innhold

mATX vs ITX til stuepc, hva er best?


Anbefalte innlegg

Har mast om dette før, men maskinen min begynner å dra på årene og kanskje tiden snart er inne for å bytte ut til nye og shiny ting før det gamle kan finne på å bli ødelagt.

Har litt sansen for disse "skoeskene" med masse power i etter å ha sett litt for mange videoer av sånt på youtube, men er litt usikker på om man må ofre masse ytelse for å få så små pcer..?

 

Det andre jeg er usikker på, er om det er vits å bytte ut min gamle i7 2700k når hovedbruken er gaming og alle de "daglige" gjøremål man gjør på pcen nå til dags, har gtx 1080, så den tar jeg evt med i neste bygg, men er det særlig masse å hente i ytelse på spill med siste generasjons cpu'er? En i5 er vel godt nok egentlig, men er ryzen såpass oppegående nå at det er et reelt alternativ til i5/i7?

 

Alternativene mine ser omtrent slik ut:

 

1: La pc'en være som den er til den begynner å bli skikkelig utdatert eller går i stykker

2: Bytt til mATX oppsett og bruk om igjen kabinett, psu og cpu-køler (BeQuiet DarkRock)

3: Komplett nytt oppsett i knøtteformat

 

Skjermkort og SSD/HDD vil eg helst ha med videre uansett, SSD er ikke så gammel som resten av maskinen og HDD holder vel vanligvis ganske lenge? Blir sikkert satt inn M.2ssd i evt nytt oppsett for så å ha den gamle som egen disk til spill osv, HDD'en har jeg flere TB med drit på, men kanskje en 2,5" hadde egnet seg bedre til et minikabinett.

 

Hva ville forumfolket gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mini ITX og NUC er fint til kontor PC.

Men til din bruk ville jeg holdt meg til Midi kabinett da det er enklere å holde tempereeaturene under kontroll.

Har selv Midi kab i stua (Fractal R5 ) med 4x WD red i raid5 , SSD +M.2 SSD og gtx 1080 og er ikke plaget av hverken varme eller støy.

 

Roterende disker med 2.5" ser jeg ikke noe fornuft i da motstykkene i 3.5" gjerne yter bedre. For med er 2.5" ensbetydende med sata 3.0 basert SSD og det finner jeg fornuftig for å maksimere lagrings kapasitet utover PCIe x4 SSD i den ene M.2 som gjerne er tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...