Gå til innhold

Skroter sykkelkjedet, setter på aksling: Dette drivverket lover 99 prosent effektivitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er enig. Hvem trenger automatgir på en sykkel? Dette kommer til å bli dyrt å produsere, og ekstremt dyrt å reparere.

 

Jeg tror dessuten at tannhjulskransene bak er for veike. Dette kommer til å bli skjevt og glippe og gå i stykker nesten med en gang.

Lenke til kommentar

Zupey: Den ene prosenten er sikkert interessant for Tour de France-ryttere. Dette giret er tydeligvis myntet på sånne og koster sikkert deretter. Tannhjulene blir nok byttet lenge før de får målbar eller merkbar slitasje.

 

E4V..: Det som er galt med vanlig girvaier er luftmotstand, vekt og at det ikke har den nødvendige forsinkelsen for å flytte giret på riktig tidspunkt. Jeg ser forresten ingenting i veien for å bytte gir når man tråkker. (Elmotor er neppe særlig interessant for konkurranseryttere)

 

Lurer forresten på hvilke andre smarte anvendelser enn sykkel dette gir-konseptet kan ha? Helikopter?

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Ikke noe kjede, og tannhjul vendt feil vei.

 

Det er jo ikke noe feil. At det er vendt er riktig nok. Men det er ikke vendt feil. Skriver dere artikler for barnehage-barn som åpenbart ikke forstår at noe kan være feil her i verden?

Her mener vi altså «feil»i forhold til det man vanligvis forbinder med retningen på tannhjulene på en sykkel.

 

Etter å ha lest din kommentar, la jeg ordet «feil» inn i klammer i artikkelen, så nå klarer forhåpentligvis alle å forstå denne språklige nyansen.

 

Mvh journalist Erlend Lygre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er enig. Hvem trenger automatgir på en sykkel? Dette kommer til å bli dyrt å produsere, og ekstremt dyrt å reparere.

 

Jeg tror dessuten at tannhjulskransene bak er for veike. Dette kommer til å bli skjevt og glippe og gå i stykker nesten med en gang.

 

 

Det er nok ingen som trenger dette, men om du ser hva som selges av sykkeltilbehør, og prisene på mye av dette så skjønner du at syklister har gjerne stor betalingsvilje.

 

Dyrt er relativt, så da må jeg spørre, dyrt i forhold til hva da? Det har aldri før blitt solgt så mange kostbare sykler her i landet som det som er solgt de siste årene så pris alene blir neppe et stort problem.

 

Tannhjulet er for svakt? Og det kan du si basert på at du har sett videoen? Du tror ikke ingeniørene kan å regne?

 

Når det gjelder pris er det jo isolert sett ingen sykt kostbare komponenter i denne drivlinjen. Karbonfiber er jo blitt rimelig. Actuator er jo rimelig enkel konstruksjon som lages med lang livstid. Selve kransen er sikkert i stål og jeg ser ikke bort fra at slitasjen vil være betydelig mindre enn på tradisjonelle tannhjul pga minsket friksjon.

 

Hvor lenge kulelagrene varer gjenstår jo å se, men kulelagre bør jo være greit å skifte selv og prisen blir sikkert ikke avskrekkende.

 

Prisen for dette blir sikkert veldig høy i starten i forhold til tradisjonelle gear, både pga stor betalingsvilje hos early adopters men og pga lave produksjonsserier. Om dette er noe kundene vil ha og de får gode tilbakemeldinger så vil vi nok rimelig kjapt se forskjellige cloner dukke opp, og kanskje også prisfall på originalen.

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde en kombi i gamle dager. da tråkket man bakover og fikk ett høyere gir og vise versa. Alt integrert i navet.

På amerikanske dragstere bruker man planetkasser med glideveksling på 2 til 3 gir. Hvorfor ikke dette på sykler? En automatisk glidende veksling hvor navet kjenner på kraften inn og justerer giret etter det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, ser man det...problemet er vel at det veier hele 2,5kg. Samme som en plastikksykkel til 50k. Kan ikke bruke sånt noe til jobben vet du.

Ser at akslingen på dette vidunderet er i karbon. Da er nok prisen deretter...

Kjøpte forresten ei fiskestang på alixpress i karbon (100 kr), bra greier. Veier vel ca 200 gram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uheldig med batteri siden det vil umiddelbart bli slått ned på i konkurranser som potensielt juks. Blir vanskelig å bevise at et batteri i drivverket med litt privat fikling ikke kan brukes for å gi litt hjelp i bakkene.

Og kan det ikke brukes i konkurranse har det null verdi for alle de som sikler etter TdF konkurrentenes sykler, så hvor er markedet da? Alle de andre er jo allerede på fullelektrisk sykkel. Men fancy ser det ut så kanskje den er for catwalk modeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uheldig med batteri siden det vil umiddelbart bli slått ned på i konkurranser som potensielt juks. Blir vanskelig å bevise at et batteri i drivverket med litt privat fikling ikke kan brukes for å gi litt hjelp i bakkene.

Og kan det ikke brukes i konkurranse har det null verdi for alle de som sikler etter TdF konkurrentenes sykler, så hvor er markedet da? Alle de andre er jo allerede på fullelektrisk sykkel. Men fancy ser det ut så kanskje den er for catwalk modeller.

nå har vel halve feltet (og vel så det) i TdF elektrisk aktuerte gir allerede

 

Ikke noe vaskelig å vise at en motor som aktuerer et lineært stag ikke kan gi fremdrift, akkurat som at motorene som sitter i derailerne i dagen TdF sykler kan demonstrativt ikke påvirke fremdrift.

 

Zupey: Den ene prosenten er sikkert interessant for Tour de France-ryttere. Dette giret er tydeligvis myntet på sånne og koster sikkert deretter. Tannhjulene blir nok byttet lenge før de får målbar eller merkbar slitasje.

Det er noen andre mulige fordeler (og ulemper) også.

+Ikke noe kjede som kan gi chainsuck eller fange opp rusk og rask

+kanskje potensiale for å ha mindre asymetrisk dish på bakhjulet.

+mer klaring under krank

-ikke mulig med annen bakdemping enn flytende krank eller kosentrisk single pivot (Begge deler er ganske dårlig)

-kan bli bredere p.g.a. pinion ved kranken.

 

Også uten fungerende girløsning kan den bli intressant i kombinasjon med navgir

 

E4V..: Det som er galt med vanlig girvaier er luftmotstand, vekt og at det ikke har den nødvendige forsinkelsen for å flytte giret på riktig tidspunkt. Jeg ser forresten ingenting i veien for å bytte gir når man tråkker. (Elmotor er neppe særlig interessant for konkurranseryttere)

Moderne sykler har gjerne wirene integrert i ramma. Lineæraktuatoren for dette giret må være ganske kjapp for å bytte helt over i en av de fem mulige posisjonene. Lurer i.o.f.s. om det hadde vært mulig å gjøre dette rent mekanisk. I.e. legge på en fjærbelastet preload på kardangen når man vil bytte og la kraften fra fjæren flytte drivgiret når det blir plass. Det krever nok litt mer av utformingen av det drevne giret, man kan være en enkel mekanisk løsning.

 

Lurer forresten på hvilke andre smarte anvendelser enn sykkel dette gir-konseptet kan ha? Helikopter?

En lineær verson finnes for robotikk: https://www.nexengroup.com/nxn/products/prod-nav/lp/Roller+Pinion+System

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Tannhjulet er for svakt? Og det kan du si basert på at du har sett videoen? Du tror ikke ingeniørene kan å regne?"

 

Det at dette ikke er filmet i vanlig bruk er vel i seg selv et bevis på at det ikke fungerer i praksis. Jeg ser at plata er veldig tynn og dermed må bli utsatt bøy bøying. Vi får se.

 

"Når det gjelder pris er det jo isolert sett ingen sykt kostbare komponenter i denne drivlinjen".

 

Automatgir for biler koster i noen tilfeller så lite ekstra som 5 - 10 000 kroner ved innkjøp, mens minimumspriser for å reparere et automatgir er 70 - 80 000 kroner, uansett om det bare er et lager til 100 kroner som er gåent. Det er helt vanvittig dyrt å reparere automatikk i Norge, og der finnes absolutt ingen garanti for at ting som er i stykker kan repareres i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Uheldig med batteri siden det vil umiddelbart bli slått ned på i konkurranser som potensielt juks. Blir vanskelig å bevise at et batteri i drivverket med litt privat fikling ikke kan brukes for å gi litt hjelp i bakkene.

Og kan det ikke brukes i konkurranse har det null verdi for alle de som sikler etter TdF konkurrentenes sykler, så hvor er markedet da? Alle de andre er jo allerede på fullelektrisk sykkel. Men fancy ser det ut så kanskje den er for catwalk modeller.

 

Er vel ingen god grunn til at dette ikke kan brukes på el-sykler. Om man finner noe som er mer effektivt og mindre utsatt for slitasje enn dagens kjede gir, så velkommen skal det være. Kjede er jo per i dag det svakeste leddet på en elsykkel, selv om man sikkert har gått opp en dimensjon eller to i forhold til kjede på vanlig sykkel.

 

Ellers ser jeg for meg en fremtid med disse girene i navet som er lukket. Kanskje vil en kombinasjon av disse ha noe for seg.

Lenke til kommentar

Uheldig med batteri siden det vil umiddelbart bli slått ned på i konkurranser som potensielt juks. Blir vanskelig å bevise at et batteri i drivverket med litt privat fikling ikke kan brukes for å gi litt hjelp i bakkene.

Og kan det ikke brukes i konkurranse har det null verdi for alle de som sikler etter TdF konkurrentenes sykler, så hvor er markedet da? Alle de andre er jo allerede på fullelektrisk sykkel. Men fancy ser det ut så kanskje den er for catwalk modeller.

Javel? Ett 18650 li ion batteri på 3.7 v og 3000 mAh? Som benyttes til fremdrift? Nei det vil være helt problemløst. Dessuten så er er det en lineær actuator de benytter. Den flytter kransen med tannhjul frem og tilbake på akslingen, i en linjær bevegelse hence the name. Det er jo ikke vilkårlige tullinger de benytter til teknisk kontroll ved sykkelritt. De ser lett at dette ikke er egnet til å assistere syklistens bevegelser.

 

Nei det du skisserer som et problem er ikke et problem. Ikke engang som en akademisk øvelse. Aktuator konverterer strømmen til å drive kransen med tannhjul framover eller bakover på karbonakslingen slik at tannhjulene kan spinne innerst mot navet i kransen på bakhjulet på tungt gir eller eller i lengre avstand fra sentrum i de "store tannhjul" på lettere gir. Og det er alt den gjør. Aktuator spinner altså ikke akslingen rundt, det er det pedalkraft via kranken som gjør.

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Tannhjulet er for svakt? Og det kan du si basert på at du har sett videoen? Du tror ikke ingeniørene kan å regne?"

 

Det at dette ikke er filmet i vanlig bruk er vel i seg selv et bevis på at det ikke fungerer i praksis. Jeg ser at plata er veldig tynn og dermed må bli utsatt bøy bøying. Vi får se.

 

"Når det gjelder pris er det jo isolert sett ingen sykt kostbare komponenter i denne drivlinjen".

 

Automatgir for biler koster i noen tilfeller så lite ekstra som 5 - 10 000 kroner ved innkjøp, mens minimumspriser for å reparere et automatgir er 70 - 80 000 kroner, uansett om det bare er et lager til 100 kroner som er gåent. Det er helt vanvittig dyrt å reparere automatikk i Norge, og der finnes absolutt ingen garanti for at ting som er i stykker kan repareres i det hele tatt.

Det er litt andre krefter i sving som påvirker en automat på biler enn på sykler. Dagens biler med hundrevis av hk og absurde mengder med dreiemoment er noe langt annet enn de 200-500 watt en syklist klarer å trampe på pedalene. De kunne jo valgt å lage kransen tykkere men har nok etter tester, modellering, simulering og kalkulering kommet fram til en sweet spot i forhold til kost, nytte, vekt etc. Sammenlikning med en automat til bil blir også helt feil. For det er jo ikke den linjære aktuatoren som er selve nyheten og som gjør dette spennende. Det er bruken av aksling og tannhjul som gjør dette spesielt. Aktuator er nok marginal kostnad, og det samme er batteriet. Selskapet er forresten mest kjent for keramiske kulelagre til både sykkelsport, motorsport og industri så at de benytter kulelagre heller enn kjede og tannhjul er jo smart. Der har de tung kompetanse og erfaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...