Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bestilt Illegalt Knivsett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man har et tilstrekkelig stort budsjett og ønsker å bruke disse pengene på rettsprosess, så kan man jo bruke disse opp disse pengene på å se om man ender opp som straffet eller ikke straffet.

 

Hvis man vil "kjøre noe mer safe" og eventuelt bruke disse pengene til noe annet så gjør man heller det. Hvis man ikke har et tilstrekkelig stort budsjett, eller man ønsker å bruke pengene på noe annet, så aksepterer man situasjonen slik som den faktisk er. Hvis man ikke har de økonomiske midlene som kreves for å hevde sin uskyld, da er jo valget lett.

 

Da melder man fra og får stanset denne sendingen, i stedet for "å vikle seg inn" i en straff, eller en mer eller mindre omfattende rettsprosess, som man ikke vet om man vil vinne.

 

Prisen for disse "kredittkortknivene" vil jo da kanskje være litt utenfor det som er "bruksverdien". 

 

Hvis dagens "politipraksis" er å betrakte disse "kredittkortknivene" som ulovlige, da bør man nok forholde seg til det.

 

Jeg hadde jo ellers glemt det som står i Stasraffelovens § 16 og som Krikkert nevner over:

 

 

§ 16. Forsøk

Den som har forsett om å fullbyrde et lovbrudd som kan medføre fengsel i 1 år eller mer, og som foretar noe som leder direkte mot utføringen, straffes for forsøk, når ikke annet er bestemt.

Den som frivillig avstår fra å fullbyrde lovbruddet eller avverger at det blir fullbyrdet, straffes likevel ikke for forsøk.

 

Av den siste setningen så blir jo konsekvensen av det å melde fra at man ikke kan straffes for forsøket.

 

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er det egentlig som gjør disse knivene til livsfarlige drapsvåpen? At de er små i størrelse gjør dem ikke farlige. Om de skulle være farligere enn vanlige kniver måtte det jo være økt fare for selvskading.

 

Det spørsmålet nytter det jo ikke å diskutere her. Hvis "politipraksis" er å straffe, da er det slik som det er, uavhengig av hva meningen på dette forumet måtte være. Hvis man ønsker å endre på dette, da kreves det økonomiske midler og en rettsprosess, som man kan tape eller vinne.

 

Vi lenket jo opp en sak fra April/Mai nå i år:

https://www.dagbladet.no/nyheter/passasjer-stoppet-med-kredittkortkniv-pa-flyplassen-i-tromso/69761505

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for masse gode svar! :)

 

Spesielt straffeloven § 16 interesserte meg og som krikkert og arne22 nevnte bør jeg jo dermed ikke kunne straffes for dette (med mindre pakken plutselig tar superfart og når Norge før mandag). 

 

Blir en tur innom mitt lokale politikontor på mandag morgen med andre ord (ettersom det er stengt i helger). 

 

Noen som vet hva jeg burde si når jeg ankommer? :)

 

Nok en gang, tusen tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Det er nok en risiko for at de (politiet) "står på hodet" i 100 andre saker som "haster" og at hjelpen ikke nødvendigvis blir den aller beste. (Men det vet man jo ikke før man har forsøkt.)

 

Det spørs om ikke en telefon til tolletaten med spørsmål om nærmere råd, kan være en "god start". De bør nok vite hva som kan være en god og fornuftig oppfølging av saken. 

 

https://www.toll.no/no/om-tolletaten/kontakt-oss/ringe-tolletaten/ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det egentlig som gjør disse knivene til livsfarlige drapsvåpen? At de er små i størrelse gjør dem ikke farlige. Om de skulle være farligere enn vanlige kniver måtte det jo være økt fare for selvskading.

Kniver som har form og utseende som vanlige hverdagsgjenstander er enklere å kamuflere.

 

I den tidligere omtalte tingrettsdommen ble importøren frifunnet fordi selv om kniven var enklere å kamuflere var den ikke særlig velegnet for rask bevæpning. Den hadde altså ikke karakteristikken særlig farlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nok en risiko for at de (politiet) "står på hodet" i 100 andre saker som "haster" og at hjelpen ikke nødvendigvis blir den aller beste. (Men det vet man jo ikke før man har forsøkt.)

 

Det spørs om ikke en telefon til tolletaten med spørsmål om nærmere råd, kan være en "god start". De bør nok vite hva som kan være en god og fornuftig oppfølging av saken. 

 

https://www.toll.no/no/om-tolletaten/kontakt-oss/ringe-tolletaten/ 

Dette skal jeg også gjøre. Godt tips. :)

Men hvis jeg skal kunne melde meg inn før "handlingen har blitt fullbyrdet" må jeg vel snakke med politiet?

Lenke til kommentar

Dette skal jeg også gjøre. Godt tips. :)

Men hvis jeg skal kunne melde meg inn før "handlingen har blitt fullbyrdet" må jeg vel snakke med politiet?

 

Dersom du melder fra til tollmyndighetene før varen er innført har du avverget fullbyrdet overtredelse. Dette kan ikke straffes, jf. straffeloven § 16.

Ta det til tolletaten du og forklar situasjonen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis "politipraksis" er å straffe, da er det slik som det er, uavhengig av hva meningen på dette forumet måtte være. Hvis man ønsker å endre på dette, da kreves det økonomiske midler og en rettsprosess, som man kan tape eller vinne.

 

Det er visstnok kun domstoler som kan ilegge straff i Norge (i det minste i teorien).

 

At tollere og politiet har manglende kjennskap til loven, og oppfører seg som bøller innebærer ikke at man må akseptere å bli deres offer.

 

Den saken er irrelevant, det omhandler det å ta med kniv på fly. Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er da ting det offentlige kunne stille spørsmål om her - la oss late som jeg er en av de:

- Hvorfor 10 stykker, skal de til en gjeng?
- Hvorfor kamuflert som kredittkort som går inn i lommeboka, burde gjøre det enkelt å komme inn på utested, konserter, MC klubber m.m. selv om man blir ransaket.

Og hvis noen er så fantasiløse at tror at en slik ikke gjør skade, noen gang hørt om barberblad - det er nemlig tilnærmet designen på bladet.

Skal man ha skikkelige saker som kan brukes til noe, så er uansett originalen mye bedre en kjipe Wish kopier.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er da ting det offentlige kunne stille spørsmål om her - la oss late som jeg er en av de:

 

- Hvorfor 10 stykker, skal de til en gjeng?

- Hvorfor kamuflert som kredittkort som går inn i lommeboka, burde gjøre det enkelt å komme inn på utested, konserter, MC klubber m.m. selv om man blir ransaket.

 

Og hvis noen er så fantasiløse at tror at en slik ikke gjør skade, noen gang hørt om barberblad - det er nemlig tilnærmet designen på bladet.

 

Skal man ha skikkelige saker som kan brukes til noe, så er uansett originalen mye bedre en kjipe Wish kopier.

 

- Kjøpte 10 stykker ettersom prisen for en 10-pakk var tilnærmet lik prisen for en, så jeg tenkte det ville være greit å ha noen i bakhold i fall den skulle bli ødelagt.

- Grunnen til at jeg kjøpte denne formen for kniv var hovedsakelig at den var billig, tok lite plass, virka som en morsom sak å ha og at den f.eks. passer i ID-lomma på arbeidsbuksa mi som gir mer plass til annen form for verktøy og den får også plass i ID-lomma på baggen min hvis jeg skal ut og telte eller liknende.

 

Ingen anelse om disse svarene er noe som kunne blitt vurdert som godkjente eller ei. :p Men tusen takk for hjelpen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Kjøpte 10 stykker ettersom prisen for en 10-pakk var tilnærmet lik prisen for en, så jeg tenkte det ville være greit å ha noen i bakhold i fall den skulle bli ødelagt.

- Grunnen til at jeg kjøpte denne formen for kniv var hovedsakelig at den var billig, tok lite plass, virka som en morsom sak å ha og at den f.eks. passer i ID-lomma på arbeidsbuksa mi som gir mer plass til annen form for verktøy og den får også plass i ID-lomma på baggen min hvis jeg skal ut og telte eller liknende.

 

Ingen anelse om disse svarene er noe som kunne blitt vurdert som godkjente eller ei. :p Men tusen takk for hjelpen :)

Skulle gjerne hatt en sånn i lommeboka selv hvis de var lovlig, skjer man må improvisere når man er uti bushen med kamera på slep.

Lenke til kommentar

Det er visstnok kun domstoler som kan ilegge straff i Norge (i det minste i teorien).

 

At tollere og politiet har manglende kjennskap til loven, og oppfører seg som bøller innebærer ikke at man må akseptere å bli deres offer.

 

Den saken er irrelevant, det omhandler det å ta med kniv på fly.

 

 

Ble faktisk litt i tvil og kom på at jeg var mer enn "middels rusten" på dette temaet.

 

For å få litt "lys på det glemte" så opprettet jeg en ny tråd.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1818294

Lenke til kommentar

Da har jeg snakket med Tolletaten og fikk beskjed om at de ikke hadde ansvar for varene som ankommer fra utlandet men at hvert postselskap er ansvarlige for fortollingen når pakken ankommer og at jeg dermed må kontakte postselskapet som frakter varen min om at jeg ikke ønsker den.

Synes personlig at dette virka svært merkelig, men ho oppfordret meg altså til å kontakte fraktselskapet.

Lenke til kommentar

Update: Har nå prøvd å spore pakken men får det ikke til. Har prøvd alle de ulike transportørene og ingen av dem fungerer. Ser også at pakken har landskoden YQ som ikke eksisterer, men selv ved å manuelt velge Kina fikk jeg ikke sporet pakken og fikk beskjed on at "Det oppgitte detaljeringsnummeret er feil, eller det er ingen logistikkinformasjon." (Overraskende godt oversatt av Google Translate)

Hva bør være neste steg for meg nå? Ringe ulike postselskaper i Norge og si ifra? Ringe politiet?

 

Takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar

Slik jeg tolker artikkelen er de ute etter alle typer "lekekniver" 

 

"Tollvesenet er også bekymret over helt nye typer kniver som ikke rammes av våpenloven. En av dem er på størrelse med et kredittkort, og kan gjemmes." Høres ut som TS sin kniv. 

 

Det er ikke lekekniver, men skjult våpen som er ment å bæres skjult til du trenger den. Derfor purken er så interessert i å få dem av gata. Det er ulovlig å gå med kniv på oss uansett, hva skal man med en foldekniv eller ett annet skjult våpen hvis ikke har den på deg som beskyttelse?

 

Det er forresten høyere sjangs for at du blir knivstukket av din egen kniv enn at du får brukt den til å forsvare deg selv.  (ikke smart å gå rundt med kniv for "sikkerhetsskyld" altså)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...