Gå til innhold

Britiske elbileiere klager på treig sommerlading med Nissan Leaf


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hurtiglading er noe man ikke trenger det meste av tiden. Problemet er at når man først trenger det så bør det fungere greit. Får håpe Nissan fikser disse problemene med en 60kW-pakke til neste år.

 

Det må vel til aktiv kjøling for å komme rundt det problemet…

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo mer eg leser om Leaf blir jeg mer å mer fornøgd med Ioniq som jeg har. Fantastisk bil som har overgått mine forventninger så d synger

 

Prøvekjørte begge bilene, Hyundaien overgikk alle mine forventninger men med snart ett års leveringstid på bilen trekte Nissan Leaf det lengste strået hvor de kunne levere på  3 måneder. Viste om #Rapidgate før jeg skrev under på kjøpskontrakten, men tviler på at det er noe som vil plage meg da jeg nok aldri kommer til å kjøre så langt at jeg vil trenge flere hurtigladinger på samme dagen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jo mer jeg leser om Leaf desto mer lurer jeg på hvorfor ikke folk venter et år ekstra for å kjøpe Model 3 i stedet for:

 

Leaf 40 kWh vs model 3 RWD 75 kWh:

EPA rekkevidde 241 vs 500 km Model 3 best

Aks 0-100 på 8,5 vs 5,1 s (0-97 km/t) Model 3 best

Motoreffekt 110 vs 192 kWh Model 3 best

Pris fra 274 900 kr vs 44 000 $ (360 000kr) Leaf best

Hurtigladehastighet: 17 vs 80 kWh Model 3 best

Hurtigladepriser: 2,5-3,5 vs 1,4 kr/kWh Model 3 best

Betalingssystem: ID-brikke/SMS osv vs månedlig regning Model 3 best

Levering fra mars 2018 vs anslagsvis mars 2019 Leaf best

Utseende: model 3 er etter min mening lekrere utvendig, men Leaf er lekrere inni Uavgjort

Kameraer, "autopilot", parkering/kjøreassistanse: omtrent likt Uavgjort

E-pedal: omtrent likt Uavgjort

Funksjonalitet på skjermen: omtrent likt Uavgjort

Navigasjonssystem med beregning av rekkevidde og ladestasjoner: Model 3 best

Bagasjeplass: 435 vs 425 liter Uavgjort

Vekt : 1765 vs 1730 kg Uavgjort

 

Leaf leder an på pris og leveringstid, men resten er enten ganske likt eller vesentlig i model 3 sin favør. Men nå skal det sies at det kommer en billigere model 3 med bare 50 kWh (samme pris som Leaf med 40 kWh), og en Leaf med 60 kWh som antagelig vil konkurrere mer direkte mot model 3 75 kWh på pris. Alt i alt ser det ut som leveringstid er Nissan sin ene store fordel.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lader i skrivende stund og får kun 14kW. Leaf 2.0 er helt genial som bil nummer to der en virrer til og fra jobb, med barnehage, SFO og ymse fritidsaktiviteter før en saktelader over natten. Som feriebil der en kjører i 110km/t eller mer er den ubrukelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo mer jeg leser om Leaf desto mer lurer jeg på hvorfor ikke folk venter et år ekstra for å kjøpe Model 3 i stedet for:

Fordi de fleste som kjøper leaf har det som kjøre-til-jobb bil. Og da blir sammenligningen:

 

rekkevidde: Irrelevant forskjell.

Aksellerasjon: Meh

Hurtiglading (De fleste punktene dine omhandlet hurtiglading): Irrelevant

Pris: Tror du skal vente på et faktisk tilbud fra tesla for å fastslå denne, men alt nå ser vi at det er en betydelig forskjell her. Med avskriving utgjør prisdifferansen ca 8000 i året, det er halvparten av hva mange kjøpere håper på å spare i året i bom. Det er ikke uten betydning.

Levering: fortsatt ukjent med tesla. De første leveransene som kommer hit vil nok også være de dyreste versjonene.

 

Så for mange vil nok leaf vinne på det som betyr noer (Blandt de som synes leaf er aktuell. De som venter på modell 3 har nok i stor grad avskrevet leaf o.l. fordi de har tenkt å kjøre lengre turer. 60kWh leaf kan bli en annen historie dog, men det kommer fortsatt an på pris.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fordi de fleste som kjøper leaf har det som kjøre-til-jobb bil. Og da blir sammenligningen:

Rekkevidde er relevant fordi folk ikke liker å måtte beholde den gamle bensin/diesel-bilen fordi det koster penger. Rekkevidde er et viktig punkt for mange, både for de som kjøper sin første elbil og for eksempel de som oppgraderer fra Leaf 1. Ladehastighet er også et viktig punkt for mange. Se bare på responsen her i tråden og mange andre steder. Poenget mitt er at:

 

Prismessige konkurrenter:

Leaf 2.0 40 kWh er dårlig egnet til langkjøring pga treg "hurtig"lading OG lav rekkevidde i utgangspunktet.

Model 3 50 kWh er godt egnet til langkjøring pga god ladeeffekt

 

Prismessige konkurrenter:

Leaf 2.0 60 kWh vet vi foreløpig ikke så mye om, men som du ser av tråden håper mange at de øker ladeeffekten.

Model 3 75 kWh er ennå bedre egnet til langkjøring enn model 3 50 kWh pga ennå bedre ladeeffekt

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo mer jeg leser om Leaf desto mer lurer jeg på hvorfor ikke folk venter et år ekstra for å kjøpe Model 3 i stedet for:

 

Nå er forventet pris på en greit utstyrt Model 3 400-500 tusen i norge, mens på en leaf får du absolutt alt utstyr til 300 tusen, som i seg selv gjør at Model 3 ender i en litt annen prisklasse.  Ellers er det jo for å si det mildt en del usikkerheter rundt leveringstid og deletilgang samt litt ymse tilbakemeldinger som kan tyde på dårlige QA rutiner på model 3 produksjonen. 

 

Kjøper du en Nissan vet man vertfall at en vil få et relativt problemfritt og forutsigbart bileie, selv om Tesla helt klart er et langt mer spennende valg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Model 3 har ikke fått offisiell norsk pris ennå og tilvalgsmulighetene er fraværende nå i starten. Den vil koste 44 000 $ (ca 360 000 kr). For den prisen får man mye mer enn hvis man bruker 300 000 på en fullspekket Leaf. Blant annet dobbelt så lang rekkevidde. Med 20% ekstra får man altså mye større "brukbarhet" og kan selge den kostbare bensin/diesel-bilen man ellers måtte brukt til hytta/bilferien.

 

Ser vi litt fram i tid kommer model 3 i en billigere utgave (ca 290 000 kr også her uten mulighet for tillegg i pris og utstyr), mens Leaf med større batteri og dermed antagelig også høyere pris. Jeg tør ikke tippe pris, men når 40 kWh-utgaven koster fra 274 900 kr til litt over 300 000 så kan du jo gjette selv hvor den havner i forhold til den førstkommende model 3 til ca 360 000. Å påstå at Leaf og model 3 havner i ulike prisklasser er enten ekstrem flisespikking eller en misforståelse.

 

Angående kvalitetskontrollen så skal du ikke henge så mye opp i kritikken av de første som ruller ut av samlebåndet. Tesla har en tendens til å starte lavt og forbedre kvaliteten bratt. Ta for eksempel model S 2014 vs model s 2016. To vidt forskjellige ender av kvalitetsspekteret.

 

Men det med levering må jeg si meg enig i. Det er som sagt det kortet Leaf har å spille på nå.

Lenke til kommentar

Jo mer jeg leser om Leaf desto mer lurer jeg på hvorfor ikke folk venter et år ekstra for å kjøpe Model 3 i stedet for:

 

Leaf 40 kWh vs model 3 RWD 75 kWh:

EPA rekkevidde 241 vs 500 km Model 3 best

Aks 0-100 på 8,5 vs 5,1 s (0-97 km/t) Model 3 best

Motoreffekt 110 vs 192 kWh Model 3 best

Pris fra 274 900 kr vs 44 000 $ (360 000kr) Leaf best

Hurtigladehastighet: 17 vs 80 kWh Model 3 best

Hurtigladepriser: 2,5-3,5 vs 1,4 kr/kWh Model 3 best

Betalingssystem: ID-brikke/SMS osv vs månedlig regning Model 3 best

Levering fra mars 2018 vs anslagsvis mars 2019 Leaf best

Utseende: model 3 er etter min mening lekrere utvendig, men Leaf er lekrere inni Uavgjort

Kameraer, "autopilot", parkering/kjøreassistanse: omtrent likt Uavgjort

E-pedal: omtrent likt Uavgjort

Funksjonalitet på skjermen: omtrent likt Uavgjort

Navigasjonssystem med beregning av rekkevidde og ladestasjoner: Model 3 best

Bagasjeplass: 435 vs 425 liter Uavgjort

Vekt : 1765 vs 1730 kg Uavgjort

 

Leaf leder an på pris og leveringstid, men resten er enten ganske likt eller vesentlig i model 3 sin favør. Men nå skal det sies at det kommer en billigere model 3 med bare 50 kWh (samme pris som Leaf med 40 kWh), og en Leaf med 60 kWh som antagelig vil konkurrere mer direkte mot model 3 75 kWh på pris. Alt i alt ser det ut som leveringstid er Nissan sin ene store fordel.

 

Øh, bagasje uavgjort? Sedan mot kombi? Nissan har et langt mer praktisk og mer utnyttbart bagasjerom, det går faktisk helt greit med f.eks barnevogn, i model 3 er det et h... Du kan fylle til taket og da er bagasjeplassen 5-600 liter. Vår forrige sedan hadde ca 400 liter bagasjerom og for oss med små barn var den et h... Forrige generasjon Leaf er faktisk mye mer praktisk selv om den har mindre bagasjeplass.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nissan har forøvrig også noen flere fordeler:

- Mulighet for baklukemontert sykkelstativ

- Vesentlig rimeligere sommer og vinterdekk

- Sannsynligvis rimeligere forsikring

- Bedre driftsikkerhet (Jeg har selv Model S og har vært ekstremt heldig så langt, men Leaf er det svært lite feil med, Tesla så langt har slitt en god del.)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Leaf leder an på pris og leveringstid, men resten er enten ganske likt eller vesentlig i model 3 sin favør. Men nå skal det sies at det kommer en billigere model 3 med bare 50 kWh (samme pris som Leaf med 40 kWh), og en Leaf med 60 kWh som antagelig vil konkurrere mer direkte mot model 3 75 kWh på pris. Alt i alt ser det ut som leveringstid er Nissan sin ene store fordel.

 

Har du sittet i en leaf? Helt forferdelig interiør. Knappetirade ut av en annen verden. Prøv f.eks å aktivere leafs selvkjøring. Knapp under rattet, rett ved siden av rattvarmeren (med SAMME symbol), så knapp på rattet, av en bil med bølger rundt, og om jeg ikke husker feil er det enda en knapp for å faktisk slå greia på. Ved aktivering får du en advarsel i den lille skjermen foran rattet. Hvis du ikke har kjørt av veien innen den tid kan det hende at bilen styrer og kjører selv. Ingen særlig tydelig indikasjon på dette. Og hvis du skal ha navigasjon på, i den bittelille skjermen i midtkonsollen er det også en prøvelse, da den styres av berøring på en lavoppløst skjerm med hinsides treghet. Ellers er det meste hardplast og skranglete.

 

Nå har jeg ikke sittet i en model 3, men har kjørt en del S. Ingenting "over engineered" i denne. Forståelig og lett fra første stund.

 

Med det sagt vil jeg mene TM3 har et solid forsprang på leaf interiørt også. Både på UI og antageligvis kvalitet.

Lenke til kommentar

Pris: Tror du skal vente på et faktisk tilbud fra tesla for å fastslå denne, men alt nå ser vi at det er en betydelig forskjell her. Med avskriving utgjør prisdifferansen ca 8000 i året, det er halvparten av hva mange kjøpere håper på å spare i året i bom. Det er ikke uten betydning.

Teslaer holder seg vel generelt bedre i pris?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...