Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Internasjonalt sies det at antallet solgte 20xx er dårlig, men har ikke sett noe som støtter det.

 

Vel, etter nesten en måned mindre på markedet kom RTX2070 seg inn på Steams Hardware Survey samtidig som RTX2080. Med henholdsvis 0,17% og 0,22% økning siden lansering henholdsvis 17 oktober og 20 september kan vi ekstrapolere litt relative tall. Økningen til GTX1050 siden forrige måned er også 0,17%, samme som RTX2070 altså, bare i løpet av en måned, i stedet for litt over to. Og samme for storselgeren GTX1060, med en økning i utbredelse blant Steams brukere på 0,79% bare siden forrige måned, altså 4,6 ganger så mange som RTX 2070. Så er det i grunnen anledning til å anta at RTX kortene ikke akkurat flyr av butikk hyllene.

 

RTX2080Ti glimrer med sitt fravær foreløpig. Det betyr at det har 0,14% eller mindre, utbredelse blant steam brukere, da man må ha minst 0,15% andel for å komme ut av "other" kategorien. Satt i perspektiv: 14, eller færre, av 10 000 mennesker på Steam, har et RTX2080Ti...

 

Så hva blir dommen i denne prisklassen da? Hvis man ikke gidder tweake kjøp rtx 2060. Hvis man har lyst til å tweake kjøp Vega 56.

 

Vel, når jeg så BF5 demoen nå. Og flammene ut av munningen på løpet til tanken så ut som en rekke med tennisballer satt fyr på med 8 bits flammer. Så kunne jeg ikke unngå å tenke: "Hø? Har flammene sett  jævlig dårlige ut hele tiden?". Men det viste seg jo at de ikke har. De så virkelig dårlig ut på første RTX event også, men ikke så ille som nå. Grunnen til at de var enda verre nå, var fordi de satte "DXR" på "Medium", for å klare å drive BF5 med RTX2060 kortet.

 

Så med RT som ser så dårlig ut på disse "lower tier" oppsettene, altså alt under RTX2080Ti i SLI! :p Så ser jeg riktignok egentlig ingen grunn til å foretrekke RTX2060 over Vega 56 om de koster det samme. RT og DLSS er ikke noe jeg kommer til å skru på, annet enn for å eksperimentere, og se med egne øyne på det nåværende tidspunkt. Det som skiller 2060 og V56 per nå, nå som Freesync ikke lenger er et argument. Blir vel da strengt tatt bare strømforbruk, spill bundle, og 2GB ekstra VRAM? Skjønt, om man skal ha "lov" til å foretrekke Nvidia på grunn av "possible future features", så kan man jo kanskje hive inn HBCC på V56 sin pluss kolonne. Det har jo potensialet til å styrke kortet litt ihvertfall, med tiden, dersom det blir vanlig med enda mye mer VRAM.

 

Men på den annen side, i et nærmest "dødt løp" som dette, så kan man knapt si at det finnes noe galt, eller dårlig valg. Og DLSS, og RT kan jo kun bli bedre med tiden. :p Kanskje vil selv 2060 kunne gi en ekstra liten piff i enkelte fremtidige titler? Så lenge de ikke trykker det ned i halsen på deg, for å gjøre det så synlig som mulig. Demoen fra "Justice" var jo helt grusom; krom belagt rustning? Nja, det er vel neppe det de bekler seg med "ekte" Ninja'er vel? :p Jeg tror RT vil kunne bli veldig bra når det er en slik ting som man ikke legger merke til før det forsvinner. Nå som de skal selge folk på det, så får vi slike ekstreme demoer, der de trekker det for langt, og RT "on" ser plutselig falskere ut enn "off".

 

Så jeg vet ikke helt jeg, hva "dommen" skal være? Nizzen ville jo åpenbart sagt:"Meh, RTX2060 gir jo bare ytelse vi har hatt i over et år med Vega 56 allerede.". :p Men jeg klarer ikke helt misslike 2060 jeg altså. Vi nærmer oss priser som vanlige "dødelige" kan klare. Og muligens vil man i fremtiden se greie "ekstra effekter" som RT med dem. Kanskje de til og med får dreisen på DLSS?...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er tydelig at NVIDIA nå utkonkurrerer AMD sitt 590 ytelsemessig , ikke helt der i pris så her burde de sette ned kortene med 50 til 100 dollar etter hvert.

2060 ligger likt som RX 56 i pris, 2060 ligger litt forann RX56 i ytelse. Så nå som Nvidia støtter freesync så gjorde de det lurt med det, da det ikke er noe grunn gå for Rx 56. Men som Anandtech skriver så vil prisen på 56 og 64 gå ned nå neste dagene. Så blir en smak og behag hva mann skal gå for da.

 

Against RX Vega at its current prices the RTX 2060 (6GB) is near-lethal, but the price cuts we've heard will be taking effect today will keep the cards closer together.

 

Og som Gamersnexus skriver: 

 

At $350, for someone who enjoys tweaking and overclocking, the RX Vega 56 cards get our firm recommendation. We recently pushed Vega 56 to RTX 2070 performance and had a blast doing it. Our version of this was completely impractical (in that it may kill the card faster than otherwise), but it’s the most fun we’ve had OCing a card in recent launches. For the folks who care less about straight gaming performance and care more about enthusiast tweaking, Vega 56 takes an easy victory. NVIDIA is simply too locked-down to win in this category.
 

 

EDIT:  Steams Hardware Survey er ikke noe pålitelig ,  når fikk du opp sist at du skulle ta en  Steams Hardware Survey? Eg kan ikke huske sist, og har byttet ut mye hardware siden eg fikk spørmål om det  :p

Endret av -=HellBound=-
Lenke til kommentar

EDIT:  Steams Hardware Survey har ingenting å si,  når fikk du opp sist at du skulle ta en  Steams Hardware Survey? Eg kan ikke huske sist, og har byttet ut mye hardware siden eg fikk spørmål om det  :p

 

 

Skjønner ikke hva du vil frem til? Det er ikke så lenge siden jeg ble spurt om å delta, men jeg var logget inn på en annen maskin enn min gaming rig, så jeg lot være å svare. Det er uansett klart at de ikke spør alle Steam brukerne hver gang. Kun nok, og variert nok, til å kunne lage brukbar statistikk ut av. De er åpenbart ikke perfekte, når vi ser tilbake på kinesiske Internett kafeer som blåste all statistikken i søpla for eksempel. Men den vil nå uansett, akkurat som når de feilrapporterte fra kinesiske Internett kafeer, si noe om fordelingen av HW i bruk hos brukere som bruker Steam...

Lenke til kommentar

Spørs da, nå kommer jo Navi.. og hva prisen blir. om man ikke vil vente så er det nok 2060

Den har jeg hørt før merker jeg.

2015: Vent på Fiji / HBM

2016: Vent på Polaris

2017: Vent på Vega

2019: Vent på Navi

 

Skader nok ikke å vente to dager på AMDs pressekonferanse på CES, men jeg tror ikke Navi kommer før juli.

 

AMDs største problem er egentlig at RTX 2060 er veldig nære Vega i ytelse, og at Nvidia nå kommer til å støtte G-sync på alle skjermer.

Lenke til kommentar

Den har jeg hørt før merker jeg.

2015: Vent på Fiji / HBM

2016: Vent på Polaris

2017: Vent på Vega

2019: Vent på Navi

 

Skader nok ikke å vente to dager på AMDs pressekonferanse på CES, men jeg tror ikke Navi kommer før juli.

 

AMDs største problem er egentlig at RTX 2060 er veldig nære Vega i ytelse, og at Nvidia nå kommer til å støtte G-sync på alle skjermer.

Det forstår jeg, det jeg egentlig mente var og vente til pressekonferansen og bare liksom se hva de sier. Om det viser seg og være noe dritt så er det jo bare å kjøpe 2060 NÅ for de som har lyst på.

Lenke til kommentar

Er det berre fanboys her inne eller er dokker berre dumme? Korleis kan ein lovprisa eit kort som byr på same yting som forrige generasjon til same pris? 3799,- er det omtrent det same som 1070 historisk sett har kosta og det er også her ytinga til kortet ligg. Ser at nokon også nemner Vega-korta som har 2GB meir minne og kjem med tre spel. Det er klart det er eit betre kjøp.

 

Når eit heilt nytt kort ikkje kan hamla opp med forrige generasjon, er det noko som skurrar. Dette er eit makkverk av eit kort til ein altfor høg pris. Kortet burde ha liggi på 3000 maks. Kven bryr seg om detta RTX-dritet uansett? Det er heilt OK å lika denne teknologien, men svært mange tar nok heller rein yting i staden for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis NV vil noen vei med RT, så kan de ikke droppe det fra noen av de kommende kortene. De er nødt til å sørge for at kortene har denne støtten i et par år fremover, og samtidig holde seg konkurransedyktige uansett hva AMD kommer med. Ellers vil det floppe. Det krever innsats og 'commitment' å få på plass nye standarder.

 

Alternativet er å sette seg ned med AMD og åpne opp funksjonene og bli enige om at begge inkluderer disse i fremtiden hvis begge ser det som nyttig at dette bli standarden og at det er på tide å få mer støtte. Not gonna happen though...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis NV vil noen vei med RT, så kan de ikke droppe det fra noen av de kommende kortene. De er nødt til å sørge for at kortene har denne støtten i et par år fremover, og samtidig holde seg konkurransedyktige uansett hva AMD kommer med. Ellers vil det floppe. Det krever innsats og 'commitment' å få på plass nye standarder.

 

Alternativet er å sette seg ned med AMD og åpne opp funksjonene og bli enige om at begge inkluderer disse i fremtiden hvis begge ser det som nyttig at dette bli standarden og at det er på tide å få mer støtte. Not gonna happen though...

Dette er allerede åpent, det kalles DX12 ;) Det er bare Nvidia som har hw støtte for dette nå, er ikke noe mer enn det. 

Endret av -=HellBound=-
Lenke til kommentar

Er det berre fanboys her inne eller er dokker berre dumme? Korleis kan ein lovprisa eit kort som byr på same yting som forrige generasjon til same pris? 3799,- er det omtrent det same som 1070 historisk sett har kosta og det er også her ytinga til kortet ligg. Ser at nokon også nemner Vega-korta som har 2GB meir minne og kjem med tre spel. Det er klart det er eit betre kjøp.

 

Når eit heilt nytt kort ikkje kan hamla opp med forrige generasjon, er det noko som skurrar. Dette er eit makkverk av eit kort til ein altfor høg pris. Kortet burde ha liggi på 3000 maks. Kven bryr seg om detta RTX-dritet uansett? Det er heilt OK å lika denne teknologien, men svært mange tar nok heller rein yting i staden for.

For det første er 2060 på nivå med 1070 Ti, som har ligget rundt 5000 kr, noen ganger nede i 4500.

Det er en solid oppgradering for de som sitter på et 960, 1050, 380, 560, eller lignende.

 

For det andre får du BFV eller Anthem når du kjøper kortet: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/geforce-rtx-anthem-battlefield-v-bundle/

 

Krona er også svakere nå enn i periodene 1070 har ligget under 4000 kr.

 

PS:

Hvis du forventer at mellomklassemodellen skal slå toppmodellen en generasjon tilbake, så må du 15 år tilbake i tid :wee:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For det første er 2060 på nivå med 1070 Ti, som har ligget rundt 5000 kr, noen ganger nede i 4500.

Det er en solid oppgradering for de som sitter på et 960, 1050, 380, 560, eller lignende.

 

For det andre får du BFV eller Anthem når du kjøper kortet: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/geforce-rtx-anthem-battlefield-v-bundle/

 

Krona er også svakere nå enn i periodene 1070 har ligget under 4000 kr.

 

PS:

Hvis du forventer at mellomklassemodellen skal slå toppmodellen en generasjon tilbake, så må du 15 år tilbake i tid :wee:

Jasså, så du hugsar ikkje 1060 mot 980? Det verste er at 2060 kjem med 6GB minne noko som allereie har byrja å verte ein flaskehals i 1080p.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...