Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har fått mitt ASUS RTX 2070 Turbo 8GB nå. Mye viftestøy allerede ved 60%, men ikke et problem for meg da jeg har lukkede øreklokker. Ellers overclocker kortet helt ok. 

 

Det jeg derimot forstår lite av er at MSI Afterburner sier det er 7000MHz på memory clock, mens ASUS GPU TWEAK 2 mener det er 14000MHz (som det skal være). Et annet problem jeg nå støter på er stadig crash i Call of Duty BO4 Blackout (Memory error). Dette skjedde ikke med mitt gamle 960Ti. Spillet var jo kjent for å ha VRAM leak, men trodde dette var fikset. 

Lenke til kommentar

Flere som har lurt på hva slags CPU man "må" ha til RTX2080Ti, og Battlefield Multiplayer har jo ofte blitt trukket frem som en CPU gris. Jeg tipper flere her vil bli litt overrasket:

 

https://youtu.be/AsB8MPVnBoY

 

Når det er sagt, så kjører nok Steve med 3200MHz RAM i alle konfigurasjoner, som nok er litt uaktuelt for mange av de dårligste CPU'ene. Men om noen her kjører 7700K med 2133MHz RAM, så vet dere nå hvorfor dere får dips i fps. ;)

9700k er 30% dyrere enn 2700x. Hvis man overklokker begge, og kjører høy minnehastighet, så vil man nok se 25%+ ytelsesforskjell i BF V Multiplayer mellom cpuene. Dermed får man det man betaler for. Altså rimelig lik ytelse per krone i BF V :D

 

Slik liker jeg å tenke som overklokker ?

 

Køstom vannkjøling er heldigvis en "engangsinvestering", så bort ifra den kostnaden :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

9700k er 30% dyrere enn 2700x. Hvis man overklokker begge, og kjører høy minnehastighet, så vil man nok se 25%+ ytelsesforskjell i BF V Multiplayer mellom cpuene. Dermed får man det man betaler for. Altså rimelig lik ytelse per krone i BF V :D

 

Slik liker jeg å tenke som overklokker

 

Køstom vannkjøling er heldigvis en "engangsinvestering", så bort ifra den kostnaden :p

 

Poenget mitt var at 9900K i 1080p var kun 3,4% raskere enn en 8600K. Og at om vi ser bort fra 1% min, så er den ikke nevneverdig raskere enn 7700K heller. Faktisk er jeg usikker på om jeg hadde kunnet skille 7700K og 9900K i en blindtest på en G-Sync skjerm. Kanskje etter 20 - 30 spill, at jeg ville fått en følelse av at den ene maskinen har litt større tendenser til fps dip.

 

Jeg var riktignok litt overrasket over å se til og med  i5 8400 foran 2600X og 2700X. For siden vi ser 2700X er raskere enn frekvens fordelen den har over 2600X skulle tilsi, så må det nesten bety at BF klarer å bruke 8 Ryzen kjerner mer effektivt enn 2600X's 6 kjerner. Da er det merkelig at 2700X ihvertfall, ikke klarer å hamle opp med lille 8400 en gang. Men det er nå slik da, at vi innimellom kommer til et punkt der vi ikke lenger tester HW, men i stedet tester SW. For mange brukere har det neppe noe å si hvorfor det ene er raskere enn det andre. Men jeg trekker ikke poeng fra Ryzen fordi at enkelte programvare utviklere ikke gidder optimalisere for den arkitekturen..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Poenget mitt var at 9900K i 1080p var kun 3,4% raskere enn en 8600K. Og at om vi ser bort fra 1% min, så er den ikke nevneverdig raskere enn 7700K heller. Faktisk er jeg usikker på om jeg hadde kunnet skille 7700K og 9900K i en blindtest på en G-Sync skjerm. Kanskje etter 20 - 30 spill, at jeg ville fått en følelse av at den ene maskinen har litt større tendenser til fps dip.

 

Jeg var riktignok litt overrasket over å se til og med  i5 8400 foran 2600X og 2700X. For siden vi ser 2700X er raskere enn frekvens fordelen den har over 2600X skulle tilsi, så må det nesten bety at BF klarer å bruke 8 Ryzen kjerner mer effektivt enn 2600X's 6 kjerner. Da er det merkelig at 2700X ihvertfall, ikke klarer å hamle opp med lille 8400 en gang. Men det er nå slik da, at vi innimellom kommer til et punkt der vi ikke lenger tester HW, men i stedet tester SW. For mange brukere har det neppe noe å si hvorfor det ene er raskere enn det andre. Men jeg trekker ikke poeng fra Ryzen fordi at enkelte programvare utviklere ikke gidder optimalisere for den arkitekturen..

 

 

Ryzen har jo vesentlig høyere latency enn intel cpuer, så er nok der mye ligger. Ikkje at softwaren er så dårlig optimalisert.

 

Husk at 2700x overklokket har 70% ! høyere latency enn f.eks 9900k overklokket.

 

For å si det slik: Det er ikkje bare Battlefield V som yter under "middels" på Ryzen :p

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som sagt var det Intel resultatene jeg syntes var interessante. Selv på Multiplayer i 1080p har det altså svært lite å si om man har en 8600K i stedet for 9900K med et RTX2080Ti. Så for Intels del ser det ut som det handler kun om 6 tråder/kjerner, og så høy klokk som mulig. 8600K på 5,2 GHz bør altså matche, eller slå 9900K, dersom man ikke når opp til 5,2 GHz med den.

 

Ellers tenker jeg det er greit å også få med seg resultatene i de høyere oppløsningene som jo faktisk er det folk flest med 2080Ti spiller i. Og det sier seg selv at om 9900K ikke klarer å ta seg en komfortabel ledelse i 1080p, så har den rett og slett ingenting for seg i BF5 Multiplayer på høyere oppløsninger heller.

 

Når det gjelder Ryzen var det mer ment som en by-the-by, da vi ser spillet skalerer videre fra 6c/12t til 8c/16t med Ryzen. At det er litt merkelig at 2700X da ikke en gang klarer tukte den lavere klokkete 8400 med bare 6c/6t. Det klarer jeg ikke tro har noe med 2700X's latency å gjøre, da den spiser 8400 til frokost i andre spill... som seg hør og bør...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

9700k er 30% dyrere enn 2700x. Hvis man overklokker begge, og kjører høy minnehastighet, så vil man nok se 25%+ ytelsesforskjell i BF V Multiplayer mellom cpuene. Dermed får man det man betaler for. Altså rimelig lik ytelse per krone i BF V :D

 

Slik liker jeg å tenke som overklokker

 

Køstom vannkjøling er heldigvis en "engangsinvestering", så bort ifra den kostnaden :p

 

 

Stikkordet er jo Battlefield V. Det er kun et spill, de fleste spiller langt flere spill og baserer ikke hele verdivurderingen utelukkende på et spill alene og som vanlig er jo Battlefield V i en temmelig unik situasjon da det er et av de spillene hvor du klarer å få til bra skalering over flere skjermkort, flere kjerner og høyere klokkefrekvenser på både RAM og CPU. Frostbite er vel kanskje den beste spillmotoren vi har på markedet hva gjelder optimalisering og muligheten for å virkelig utnytte alle systemressurser på maskinen.

 

"Problemet" dukker jo opp når folk flest spiller et temmelig stort bibliotek med spill og når mange av de ikke ser noen merkbar ytelsesgevinst av noen ekstra kjerner, den høyere klokkefrekvensen på RAM og/eller CPU eller ved bruk av flere skjermkort (SLI) så minker verdien av dette temmelig drastisk.

 

Vil driste meg til å påstå at det er temmelig få som anskaffer seg en skikkelig Gaming-PC for å utelukkende spille Battlefield.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ryzen har jo vesentlig høyere latency enn intel cpuer, så er nok der mye ligger. Ikkje at softwaren er så dårlig optimalisert.

 

Husk at 2700x overklokket har 70% ! høyere latency enn f.eks 9900k overklokket.

 

For å si det slik: Det er ikkje bare Battlefield V som yter under "middels" på Ryzen :p

 

 

Ligger vel også endel på AVX i og med at Battlefield V faktisk er en av temmelig få spill som faktisk benytter dette instruksjonssettet. Ryzen er jo vesentlig mindre effektiv på AVX som resultat av at de kun gir deg AVX128 kontra AVX2/256 hos Intel. Men da burde jo egentlig LGA2066 ha potensiale for å dra ytterligere ifra da de støtter AVX512 men det er jo såpass ferskt så er jo mulig Frostbite og Battlefield V kun støtter opptil AVX2/256 og derfor ser ikke "Skylake-X" noen ekstra fordeler her.

Lenke til kommentar

Stikkordet er jo Battlefield V. Det er kun et spill, de fleste spiller langt flere spill og baserer ikke hele verdivurderingen utelukkende på et spill alene og som vanlig er jo Battlefield V i en temmelig unik situasjon da det er et av de spillene hvor du klarer å få til bra skalering over flere skjermkort, flere kjerner og høyere klokkefrekvenser på både RAM og CPU. Frostbite er vel kanskje den beste spillmotoren vi har på markedet hva gjelder optimalisering og muligheten for å virkelig utnytte alle systemressurser på maskinen.

 

"Problemet" dukker jo opp når folk flest spiller et temmelig stort bibliotek med spill og når mange av de ikke ser noen merkbar ytelsesgevinst av noen ekstra kjerner, den høyere klokkefrekvensen på RAM og/eller CPU eller ved bruk av flere skjermkort (SLI) så minker verdien av dette temmelig drastisk.

 

Vil driste meg til å påstå at det er temmelig få som anskaffer seg en skikkelig Gaming-PC for å utelukkende spille Battlefield.

 

Er vel et "par" som spiller Fortnite:

 

 

post-42975-0-56282400-1543259772_thumb.png

 

Ser nesten ut som 9900k gir mest for pengene :p Iallefall ikkje langt ifra :D

 

Så har vi overklokking OG høyere minnehastighet i tillegg.  :wow:

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Når det kommer til oppskalering så hjelper det med meir data, fordi det er såpass mye data som må kvernes for å komme nærmest mulig nullpunktet. Det handler egentleg om at mye data hjelper deg å få en mer balansert og nøytral modell.  Og siden det er mye lettere å generere bilder fra spill så får en mye bedre modeller enn med tilsvarende fotografi/video.

 

Du glemmer også å tenke over at denne store modellen også muligens består av x antall mindre modeller. Det å oppskalere med flere dimensjoner i det ene nevrale nettverket fungerer svært svært sjelden. mange små modeller har ofte vist seg å være 1000x kjappere enn en gigamodell.

Kanskje jeg misforstår deg: Mener du det blir bedre (altså at det vil funke for flere spill) hvis det får data fra flere spill, eller at det i spill det allerede fungerer for blir bedre når man har mer data fra det spillet? Det første er jeg enig i, det andre mener jeg er litt vanskeligere å påstå, siden du må på en eller annen måte utvide nettverksstørrelsen når antall målepunkt går mot uendelig (eller ha flere uavhengige nettverk på en eller annen måte) hver gang du legger til mer data.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Kjøpte i helga 2080 Strix gaming til 8.5k fra komplett. Skulle få med både BO4 og BFV på dealen. Vet du hvor lang tid det tar før jeg får kodene til spillene?

Har selv bestilt 2080 ti Strix i går, og fikk kode for BFV natt til i dag. Har sendt mail og etterlyst koden for COD.

Bestilte et ASUS Z390-F i oktober, så i teorien er jeg kvalifisert to ganger for kode. 

 

Se HER under både HK og GPU.

Lenke til kommentar

Har selv bestilt 2080 ti Strix i går, og fikk kode for BFV natt til i dag. Har sendt mail og etterlyst koden for COD.

Bestilte et ASUS Z390-F i oktober, så i teorien er jeg kvalifisert to ganger for kode. 

 

Se HER under både HK og GPU.

Jeg selv kjøpte et XI Code og skulle få tilsendt koden for COD på e-post så fort dem hadde mer koder.

De hadde tydeligvis ikke mer koder igjen.. 

 

Lenke til kommentar

Er det forresten noen her som har mottatt 2080 ti kort fra ASUS? Forstår det sånn at folk har klart å skaffe fra PNY og MSI, men andre leverandører ser ikke ut som klarer å få ut kortene sine, eller?
 

Dato på "ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix Advanced" står nå til 19. desember på Komplett. Var 2. desember i går :(

Lenke til kommentar

Er det forresten noen her som har mottatt 2080 ti kort fra ASUS? Forstår det sånn at folk har klart å skaffe fra PNY og MSI, men andre leverandører ser ikke ut som klarer å få ut kortene sine, eller?

 

Dato på "ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix Advanced" står nå til 19. desember på Komplett. Var 2. desember i går :(

Eg bestilte samme kort den 8.11. De hadde noen få på lager da =) Ser mange andre steder det er flyttet helt til Januar/Februar på 2080ti..så du får vel smøre deg med tålmodighet. Tragisk at de som har forholdsbestilt må nesten vente et halvt år på noen modeller =p

Lenke til kommentar

Planen var å vente på 2080 TI Strix, men med disse leveringstidene så droppa jeg det.

PNY ble bestilt inn og er allerede sendt fra Elkjøp.. Sparte også ca 4000k på det så ganske fornøyd (Enda)

Får bare se hvordan kortet i realitet kjører og hvordan støen er (skal være relativt lav)

Verste er at jeg chattet med Komplett i går, og kundebehandleren skrev at det kom én batch 2. desember (som jeg visstnok skulle være del av), og ny batch 7. desember. Men chatten ble lukket før jeg rakk å screenshotte det, så mistenker han innså egen tabbe :p

Håper jo virkelig jeg slipper å vente til over nyttår :( 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...