Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Fikk se noe av det nå og det er av en helt annen bildekvalitet enn på de kanalene jeg refererte til tidligere. Men kan jo ikke sitte å på YouTube hele kvelden.

Samme bilde får du med Netflix 4K Apple 4K og UHD bluray...

Endret av samco
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For oss som kun har den ordinære kanalpakka som Nrk, Tv2 og 3 osv. hvor vi ikke abonnerer på som feks. Netflix, ser det ganske mørkt ut å få utnyttet den bildekvaliteten en Oled-tv faktisk er god for.

Power og elkjøp er plikta til å vise 4k for å selge flest mulig apparater.

Og kundene blir vel egentlig ‘’lurt’’??

Litt usikker på om du troller nå, eller hva du egentlig gjør?  :huh: Du finner 4K på YouTube, NetFlix, UHD BluRay og spillkonsoller. En del laster også ned 4K materiale (film, serier etc.) ulovlig, som de spiller av fra harddisker eller minnepenn. Tilnærmet alle TVer som blir solgt i dag, er 4K. Det er ikke noe butikker tar en særlig premium for. Du finner knapt en eneste TV i butikk over 40 tommer med 1080p lenger, siden de er utfaset. 

 

Og til sist, 4K til lineær TV er på vei. Det går veldig sakte, men i andre land som Danmark, Sverige og England får du allerede sett både liga og internasjonal fotball i 4K. Grunnen er at TV2 og NRK tjener mer penger på å ikke tilby det, når folk uansett betaler gledelig for lav kvalitet. Mer enn danskene og svenskene faktisk. :) 

Lenke til kommentar

Synes forøvrig det blir feil å kalle det lineær tv, da direktesendte events fungerer likt som livestreaming og det er sjeldent sett på som lineært. Jeg har ikke hatt lineær tv på mange år men sett mye sport uten det.

 

Jeg skjønner hva du mener, men definisjonen av "lineær TV" er rett og slett TV-sendinger på TV som er satt opp og bestemt på forhånd til en viss tid. Om det er NRK Nyheter eller om det er et oppsatt sportsarrangement er likegyldig. At du streamer en fotballkamp live er nærmere lineær enn ikke, i mine øyne. Men igjen, jeg ser hvor du vil hen :)

 

EDIT: Og jeg er helt enig, det er litt synd på oss fotballidioter. Skulle ønske jeg slapp det der noen ganger, for det er ikke bare moro :p

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Litt usikker på om du troller nå, eller hva du egentlig gjør? :huh: Du finner 4K på YouTube, NetFlix, UHD BluRay og spillkonsoller. En del laster også ned 4K materiale (film, serier etc.) ulovlig, som de spiller av fra harddisker eller minnepenn. Tilnærmet alle TVer som blir solgt i dag, er 4K. Det er ikke noe butikker tar en særlig premium for. Du finner knapt en eneste TV i butikk over 40 tommer med 1080p lenger, siden de er utfaset.

 

Og til sist, 4K til lineær TV er på vei. Det går veldig sakte, men i andre land som Danmark, Sverige og England får du allerede sett både liga og internasjonal fotball i 4K. Grunnen er at TV2 og NRK tjener mer penger på å ikke tilby det, når folk uansett betaler gledelig for lav kvalitet. Mer enn danskene og svenskene faktisk. :)

Ikke noe trolling her nei!?

Litt usikker på om min dekoder kan overføre 4k matriell.

Den er av typen HDPVR som alle signaler går gjennom.

 

Leste om den nye TWE dekoderen til telenor som støtter 4k så da får vel ikke jeg se 4k matriell?

Likevel etter å ha sett noen av de 4k snuttene på youtube som er av en fantastisk bildekvalitet så hvor stor oppløsning er det jeg faktisk ser?

post-305677-405611_thumb.jpeg

Endret av larsen_1
Lenke til kommentar

Det hjelper ikke med 4K dekoder, så lenge kanalen som sender ikke har 4K materiale. Per nå har Viasat UHD (må ha Viasat sin 4K-dekoder) Champions League i 4K, og litt ymse. Premier League finnes ikke i 4K i Norge, siden TV2 har enerett på å sende dette, og gidder ikke oppgradere kvaliteten. Begredelig nok. 

 

Så dersom du leter etter TV-innhold med 4K, er vi nok litt unna her i Norge. Hadde du bodd i Sverige, Danmark, Finland, England eller hvilket som helst annet moderne teknologisk land utenom Norge, ville du hatt en del flere muligheter mtp. lineær TV.

 

Per nå får en det meste 4K innhold som sagt i apper. YouTube appen på LG C8 kan en justere oppløsning ved å klikke på innstillingsikon til venstre når du har pause / spill av kontrollerne på skjermen. Da kan du sikre at du har 4K. I Netflix Premium tror jeg at 4K er satt som standard på de seriene som støtter det. Det vil vises under selve titlene hva som er støttet oppløsning. Samme med Apple 4K og alle andre slike plattformer. 

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke med 4K dekoder, så lenge kanalen som sender ikke har 4K materiale. Per nå har Viasat UHD (må ha Viasat sin 4K-dekoder) Champions League i 4K, og litt ymse. . 

 

Må man ha Viasat sin 4K-dekoder? Jeg har Altibox sin nye dekoder, den skal kunne kjøre 4K. Har satt innstillingene til å kjøre ut 4K. Har valgt inn Viasat UHD og jeg føler det er 4K. Så for eksempel CL-finalen på den kanalen, og har også tenkt å se dagens Formel 1-løp i Frankrike der.

Lenke til kommentar

Som venta kom det 20%-tilbod på Power med DNB Mastercard: https://www.dnb.no/privat/nettbank-mobil-og-kort/kort/supertilbud.html?utm_leadkeyid=111662867333&WT.mc_id=EPO_1000lj91v4rd_1000lj91v4w2&utm_collateralid=
 

Torsdag 27. til og med lørdag 29. juni får du 20 % rabatt hos Power og 25 % rabatt hos Home & Cottage. Tilbudet gjelder også på allerede rabatterte varer. Betal med ditt private Mastercard fra DNB, så trekkes rabatten fra på neste Mastercard-faktura. Husk at du får mest mulig ut av tilbudene om du betaler hele fakturaen ved forfall.
 
NB: Er en vare utsolgt på nett, kan den alltid bestilles i butikk for levering frem i tid, men husk at varen må betales i sin helhet under Supertilbudet for å få rabatten. Merk også at lang leveringstid kan forekomme på enkelte produkter og modeller.


Hadde vore moro med ein Q9 55" til 13 600.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Vet ikke om det her er riktig tråd å poste i men,

skulle registrere prøveperioden med Netflix i går kveld og betale med Paypal. Fikk opp en feilmelding om prøv igjen senere.

I samme momentet oppdaterte jeg Visakortet i Paypal.

Mulig det ble forsinkelse av godkjenning pga Paypaloppdatering.

 

Noen her som har Netflix med Paypal som betalingsmåte?

Lenke til kommentar

Greit med 20% powerbuy, men ingen vits å kjøpe tv nå når samtlige tver neste år kommer til å ha 2.1 hdmi uansett. Skal dere ha det eller ? Hva med Playstation 5 feks.

 

Nei det er kun LG C9 Oled tv som er aktuell nå, men liker Sony tv bedre..

Har ikke sett og prøvd de nye LG og Sony modellene. Hvilken Sony modell så du på, og hva gjorde at du likte den bedre?

Powerbuy er sikkert fint. Prisen på de nye modellene er uansett alt for høye selv med 20% avslag

Endret av monitor
Lenke til kommentar

Greit med 20% powerbuy, men ingen vits å kjøpe tv nå når samtlige tver neste år kommer til å ha 2.1 hdmi uansett. Skal dere ha det eller ? Hva med Playstation 5 feks.

 

Nei det er kun LG C9 Oled tv som er aktuell nå, men liker Sony tv bedre..

 

Kva er forskjellen på dagens HDMI og HDMI 2.1 i praksis?

 

Eg såg det var snakk om 10k-innhald, noko lydgreier og sånt. Er det noko ein får dra nytte av dei neste par åra med ein 4k-TV?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Høyere refresh-rate for gaming er jo en greie også, nå som de nye konsollene kommer ut :)

 

Eg er litt skeptisk til at det blir alt for mange spel som går i 120+ FPS. Dei plar prioritere pixler, og då blir det kanskje meir 4k med 60FPS enn 1080 med 120/144. QLED-modellane har vel FreeSync òg.

 

Tenkte å kjøpe samme selv :)

Då ser det ut som du må bu i nærleiken av Harstad eller Årnes, for dei har ingen på nettlager.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Gjekk for ein LG 55" C8 i staden for. 9742,- med DNB-rabatt.

 

LCD-TV-en eg har no kjøpte eg 10. januar 2009, så det blir moro med noko nytt.

 

Det er ganske lyst i rommet, men eg prøver. Store delar av året er det jo mørkt her i landet.

Det er like lyst/mørkt i Norge som alle andre steder i verden ;)

 

Gi en rapport når du får TVen? Jeg er interessert i hvordan den fungerer for deg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...