Gå til innhold

Derfor får du ikke se fotball-VM i 4K på verken NRK eller TV2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bare å legge ned både bakkenettet og DAB-nettet (for FM-nettet er nesten slukket nå). Så har du mastposisjoner all mass til å sette opp 5G.

 

Gi gjerne Nrk rettigheter til disse nyeste 5G-lisensene, så kan de bli et telekomselskap i tillegg. Kan godt unne dem det, dersom de gjør en god jobb med det. De kan gjerne også få selge de nye 5G-lisensene basert på bakkenett og DAB om de skulle ønske det. Bare sånn at det mest moderne kommer på plass. Og at man får en villig aktør til å drifte det.

 

Så bør det settes opp en økonomisk langtidsplan, for å få på plass 6G når det er klart. Verden utvikler seg. Velkommen etter !!

 

Kommersialiser Nrk, så får Nrk både i pose og sekk samtidig. Og folk får beholde ihvertfall en del av det gamle Nrk. Dersom staten så beholder retten til å styre litt av roret, så kan det hende man ender med en mild kommersialisering over en beinhard kommersialisering. Men folk må belage seg på reklame (som man kan redde ved PVR-bruk).

En radiomast kan nå hele Norge. Hele Europa. Du kan motta signaler fra en radiomast en halv jordklode unna.

 

Det er dette du ikke forstår, det finnes ikke masse master med radiosendere i Norge, fordi du trenger ikke mange master. Og hvorfor brukes frekvensene til radio? Fordi bølgene når langt, men har ikke med seg mye informasjon, men det trenger du ikke for radio som bare er lyd.

 

Hvis vi er heldige så får vi en dekningsgrad for 5G på 5%. Hvis vi bruker alle DAB master til 5G master så øker den andelen med 0.1%.

 

Les litt på frekvenser og EM-bølger der du snill. Det å ha 100% 5G dekning i Norge vil koste ca 1000000 milliarder kroner.

 

Hvis du ikke har peiling på hva du snakker om still spørsmål. Ikke skriv masse tull når du vet ingenting. Politikerne har faktisk fått forklart hvordan det fungerer og tar beslutninger som gir mening. Og så kommer du her med din uvitenhet og kritiserer dem for å ikke være idioter. Det du foreslår er ikke engang fysisk mulig.

 

Jeg synes synes det er veldig bra vi har politikere. De gjør gjerne ting som ikke er så smarte alltid, men aldri idioti-ting som dette. Da er karrieren deres over.

 

Seriøst du bør hvertfall vite hva du snakker om før du kritiserer andre. Du lever i din egen drømmeverden der alt er slik du vil det skal være, men den virkelige verdenen er ikke slik. Her har vi fysikkens lover å forholde oss til. Og du kan ikke bestemme at 5G har 1000 km rekkevidde. Du kan ikke bruke DAB frekvenser til 5G. Bare i din drømmeverden går det. Men jeg og alle andre, inkludert politikere, vi lever i den virkelige verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er sikkert flere bakkenett sendere enn det som er skissert av antall fylker. Så jeg står på det poenget om at det er ganske mange TV-master, og noen av dem nyttes selvsagt også til radiosendere. Også er det helt sikkert naturlig å ha noen radiomaster utenom TV-mastene. Det digitale bakkenettet tok over for det analoge bakkenettet:


 

 

 

 

 

post-30484-0-20704800-1529014252.jpg

Kilde: https://www.nrk.no/oppdrag/digitalt-bakkenett-1.3214555

Endret av G
Lenke til kommentar

4G ser ut til å ligge helt nedpå 600 Mhz:
 

LTE band 1(2100), 2(1900), 3(1800), 4(1700/2100), 5(850), 7(2600), 8(900), 12(700), 17(700), 18(800), 19(800), 20(800), 25(1900), 26(850), 28(700), 29(700), 30(2300), 32(1500), 34(2000), 38(2600), 39(1900), 40(2300), 41(2500), 66(1700/2100), 71(600) - Europe, North America   LTE band 1(2100), 2(1900), 3(1800), 4(1700/2100), 5(850), 7(2600), 8(900), 12(700), 17(700), 18(800), 19(800), 20(800), 25(1900), 26(850), 28(700), 29(700), 34(2000), 38(2600), 39(1900), 40(2300), 41(2500), 66(1700/2100) - India, Asia, China


Det kan jo tenkes at når 5G eller 6G setter seg, så har de gått ytterligere nedover megahertz-skalaen, da kanskje enkelte land har stengt noe gammelt rælfrekvenser og satt disse fri. For det ser vitterlig ut til at så har skjedd i fra 2G/3G og over på 4G. For 600 Mhz finner du ikke på de to andre generasjonene.

 

Det ser ut til at DVB-T, som det digitale bakkenettet kopierer, normalt kjører på frekvensene 7 Mhz og 8 Mhz, med noen få unntak ved bruk av 6 Mhz. De klarer å sende TV-bilde over det, så hvorfor ikke tele og datakommunikasjon også?:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Television_in_Norway

 

https://en.wikipedia.org/wiki/DVB-T

 

 

Jeg stoler på at Megamann2 har fått inn riktige verdier, så da siterer jeg han:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1815975&page=5&do=findComment&comment=24477816

 

 

DAB bruker 174 - 230 MHz - som har veldig lang rekkevidde

 

Dette er jo bare enda herligere enn DVB-T (bakkenettet), for frekvensene er høyere og har kortere rekkevidde. Dette er jo ikke så fantastisk langt unna de 600 Mhz som 4G kjøres på. Så det virker ikke helt umulig å bruke DAB-frekvensene spør dere meg. Er vel vilje det står på mer enn noe annet.

 

Du Lunaris, jeg har 2FY og 3FY og forstår godt lysspekteret. Radio, TV, mobiltelefoni og andre bruker usynlig lys.

 

Og tør jeg minne om NMT 450, det "frekvensgullet" som det vel var ICE blant annet som vant til seg. Dette er jo bare enda nærmere DAB-frekvensene.

 

Så er det egentlig noe stort problem. Dersom ICE klarer å nytte NMT-frekvenser til trådløst bredbånd. Som kanskje også rekker ut til en og annen reketråler.

 

Bredden er naturligvis noe smalere jo lavere frekvens en nytter seg av, så jeg er kanskje ikke den "løken" som dere tror jeg er. Man kan klare en del på lave frekvenser også. Selv om det går bittelitt tregere enn de høyere mer normale mobiltelefonifrekvensene.

 

Dersom det går an å sende TV-bilder på 6 - 8 Mhz, så må det gå an å få lagt 2G-tale over på disse frekvensene også vel? Så kan de høyere frekvensene nyttes til datastreaming. Mulig det er litt smalt alene, om en da ikke er tvungen til å lytte til enveiskommunikasjon i fra en diktator.

 

Jeg tipper det er litt "dere" som ikke innser litt av mulighetene.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Les litt på frekvenser og EM-bølger der du snill. Det å ha 100% 5G dekning i Norge vil koste ca 1000000 milliarder kroner.

 

Jeg kan 1000 gangeren også, så det du forteller er at det vil koste astronomiske 1 billion kroner. Hvorfor si det så vanskelig med så mange nuller?

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Metric_prefix

 

Med andre ord 1 terakroner eller 1 x 1012 kroner

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er en gigantisk forskjell på DAB og 5G - frekvensområdet.

 

DAB bruker 174 - 230 MHz - som har veldig lang rekkevidde

5G skal bruke 24-86 GHz området for å klare å gi kapasitet i små områder med mange mennsker. Dette er bølger som ikke går mange hundre meterene.

 

Å bruke 5G teknologi, eller LTE på DAB båndet gir ikke en ekstrem kapasitetsøkning i bit per sekund.

 

Nå var du småstygg og tok de større frekvensene for 5G, og utelot vel med vilje disse som er under 6 Gigahertz:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/5G#Frequency_Range_1_%28%3C6_GHz%29

Lenke til kommentar

Sør-Korea investerer kun 1,5 milliarder dollar på 5G til å begynne med (skrevet i 2014). Til gjengjeld så ser de for seg en inntjening i løpet av en seksårsperiode på 310 millioner dollar (0.3 x 1012 dollar). Med andre ord så har de tjent tilbake investeringen på korte 30 år.
 
Kilde:
https://www.tu.no/artikler/5g-nettet-skal-bli-flere-hundre-ganger-raskere-enn-4g/275140
 

Nettet skal være i følge Mashable være 1000 ganger raskere enn 4G LTE. Det skal være mulig å laste ned en helaftens spillefilm på 800 megabytes i løpet av ett sekund.

 

– Det vi ser er at man sjelden blir ferdig med en utbygging før det kommer en ny teknologi. Man vil helt sikkert se 5G-utbygging før vi har 4G i hele landet. NMT 450 kom i 1981, GSM kom 1993, og 3G i 2004. Telenor kom med 4G i 2012. Skiftene kommer omtrent hvert tiende år, og sånn sett kan 2020 stemme bra.
Teknologidirektør i Telenor, Frode Støldal, mener vi kan få tilgang på 5G allerede i 2018.


Godt at det har bestemt seg for å stenge 3G da (3G, les: treg)

Kilde: https://www.digi.no/artikler/slukker-halve-3g-nettet-til-neste-ar/439795

Endret av G
Lenke til kommentar

Se du sier du tok  fysikk, men det hjelper ikke om du ikke forstod det du lærte. Lysspekteret? Usynlig lys? Det har ingenting med dette å gjøre. Jeg skal ta en kort forklaring.

 

Figure_30_03_01a.jpg

 

Så dette er frekvensspekteret der lys er synlig for mennesker. Som du ser så har lys ved høyere frekvens høyere energi og mindre bølgelengde.

 

Så en bølge som har frekvens på 6 Hz vil dermed ha relativt lav energi, men bølger med så lav bølgelengde vil ha lang rekkevidde. Tar du en plate tre foran lys så stopper du alle bølger. Setter du en plate tre mellom routeren og mobilen har du fortsatt bra signal, fordi routeren sender gjerne ved 2,4 Ghz og ikke 500 THz. Men routere er lite praktiske som nett til telefoner. Selv om de kan sende ved høyere styrke ute. Tenk å prøve å få Wifi over hele Norge med 5GHz sendere med kraftig sendestyrke. Svært vanskelig. Men om vi hadde fått det til kunne vi ha gigabit internet fra dem. Slik du kan hjemme. Fordi høyere frekvenser kan sende mer data.

 

450 Hz er en veldig bra frekvens for Ice, fordi Ice har som mål om å få dekning over hele Norge og langt ut på havet der ingen andre har. Så lav frekvens er svært bra.

 

Her ser du fra ICE:

Der de kun har 450 MHz-båndet, er økningen fra teoretisk rundt 9 Mbit/s til rundt 37 Mbit/s. Der de de har dekning på 800 MHz øker den til 70 Mbit/s, og opptil 140 Mbit/s der de har tatt i bruk 1800 MHz.

 

Ser du den delen der 450 Hz er mye tregere? Og kapasiteten i nettet er og mye lavere. Og jeg tror heller ingen mobil støtter denne frekvensen, men deres routere gjør. Dekningskartet viser bedre dekning for 450 Hz nettet med mobilt bredbånd enn mobil.

 

Så mens det i teorien er mulig å sende 5G over så lave frekvenser, så vil båndbredden være utrolig liten. Da er hele poenget med 5G borte. Det skal liksom være raskt. I tillegg så må du ha spesielt utstyr for å bruke det da ingen kommersielle kommer til å støtte de frekvensene for mobil, fordi ingen er så dumme at de bruker dem til det. 

 

Og den virkelige hastigheten fra 5G vil jo komme av å bruke veldig mange frekvensbånd samtidig. Det ser vi fra 4G i dag der en telefon kan bruke alle frekvensene en operatør har for å øke hastigheten. 

 

Og største grunnen til at 4G tar over flere frekvensbånd er at det ikke er noe poeng i 3G lengre. 2G har fortsatt mye legacy utstyr tilknyttet, men 3G er nå bare en dårlig form av 4G. 

 

Dette er hvordan 5G kommer til å virke:

https://spectrum.ieee.org/video/telecom/wireless/everything-you-need-to-know-about-5g

 

Og du ser den nettsiden? IEEE? Vet du hva IEEE er? Organet som bestemmer standarder. Fordi vi kan gjøre hva vi vil i Norge, men om vi ikke følger standarder så har det ingenting å si. Ikke vits å sende på frekvenser ingen lager utstyr for. Og 5G kommer til å bruke høye frekvenser. Og alt utstyr kommer til å støtte 5G over høye frekvenser.

 

Så ja den smarte planen din er på alle måter ikke gjennomførbar. Det går ikke. Det er ikke noe poeng i det. Telefoner vil støtte både 4G og 5G. 4G for rekkevidde, og 5G for de få stedene som har 5G dekning. Altså i byer.

 

 

Sør-Korea investerer i 5G fordi de har et selskap som faktisk lager utstyr for det, det heter Samsung. De hjelper sine egne selskaper å konkurrere mot andre. EU og har deal med Sør-Korea fordi de ikke vil bli overkjørt av Kina på 5G. Vi får 99.99% garantert kinesisk 5G utstyr her i Norge. Så har ikke så mye å si for oss. Husk vi er kunde, vi lager ingenting. Hva skal vi investere i? Aksjer i Huawei? Det er vel eneste vi kan gjøre for å investere. Bringe ny teknologi til Norge kjapt er allerede Telia og Telenor flinke til. Og Telenor er allerede statseid. Så hvilke andre investeringer skal vi gjøre?

Lenke til kommentar

Helst skulle vi hatt 5G allerede i går hvis Norge skal greie å hevde seg internasjonalt med tanke på digital verdiskaping. Legg ned NRK og bruk pengene til å bygge ut fiber og mobilnett.

Ingen har 5G. Vi har tester av 5G i Norge derimot.Vil faktisk påpeke at Telia var først i verden med LTE i Norge og Sverige. Så om du tror Norge er dårlig på adapsjon av nye nettverk tar du veldig feil. Vi er blant de første i verden til å bruke ny teknologi. Men ser ikke hvordan det skaper digital verdiskapning. Telia bruker hovedsaklig utstyr fra Huawei i Norge og noe fra Samsung. 

 

Mobilnett i Norge er allerede veldig bra. Spesielt mtp geografi. Fiber er mer manglende. Men med Telenor og Telia sine priser så får de inn nok penger til å bygge nett. Og jeg sliter egentlig å se den store verdiskapningen vi får av det igjen da. Vi bruker ikke norsk utstyr. For nettverk bruker vi svært mye Huawei i Norge.

Lenke til kommentar

Nå var du småstygg og tok de større frekvensene for 5G, og utelot vel med vilje disse som er under 6 Gigahertz:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/5G#Frequency_Range_1_(<6_GHz)

Det stemmer, jeg gjorde det fordi at det er ikke i de lave frekvensområdene 5G kommer til å gi den enorme kapasiteten som det skrytes av i media (20 Gbit/s) - dette kommer til å skje i de høye områdene, i små celler og ved bruk av Massive MIMO.

 

 

I de lavere frekvensområdene er det fortsatt for mye annen bruk til at man får store nok kanaler til å modulere all trafikken på.

Lenke til kommentar
 

 

Men lave frekvenser kan nyttes til korte receive/acknowledge kommunikasjon, oppå en veldig liten datapakke. Og det kommer kanskje til å være ting i framtiden som har et lavt datautvekslingsbehov. F.eks. enkelte enheter som blir en IoT.

 

Jeg forstår det du forteller om frekvensen, også før du fortalte det. Ja det ville være dumt å ikke følge standardiseringsorganene. Innimellom når selv standardiseringsorganer følges, så går det galt.

 

F.eks. utstyr i fra en amerikansk standard skulle tilpasses en europeisk standard (eller var det andre veien), til romfart. Det gikk skikkelig galt, og partene måtte inn på planleggingsstadiet igjen for å få ting til å fungere. En dokumentar jeg så på en eller annen kanal en kortere periode jeg hadde Get i et borettslag. Og dette dreide seg kun om et sammenføyningsgrensesnitt (fysisk). I teorien burde de være kompatible, men i praksis så var det vel mikrometere avvik mellom dem. Gjenger (eng: threads) og faenskap.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ingen har 5G. Vi har tester av 5G i Norge derimot.Vil faktisk påpeke at Telia var først i verden med LTE i Norge og Sverige. Så om du tror Norge er dårlig på adapsjon av nye nettverk tar du veldig feil. Vi er blant de første i verden til å bruke ny teknologi. Men ser ikke hvordan det skaper digital verdiskapning. Telia bruker hovedsaklig utstyr fra Huawei i Norge og noe fra Samsung. 

 

Mobilnett i Norge er allerede veldig bra. Spesielt mtp geografi. Fiber er mer manglende. Men med Telenor og Telia sine priser så får de inn nok penger til å bygge nett. Og jeg sliter egentlig å se den store verdiskapningen vi får av det igjen da. Vi bruker ikke norsk utstyr. For nettverk bruker vi svært mye Huawei i Norge.

 

Verdiskapningen skjer hos bedrifter og befolkningen etterpå at 5G er introdusert.

 

At det mangler litt verdiskapning, når man må ty til innkjøp av utstyr i fra asiatiske leverandører, istedetfor å bygge det selv, bør ikke bli en hemsko for å gå for løsningen. Tverrt imot så slipper man å finne opp hjulet på nytt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Men lave frekvenser kan nyttes til korte receive/acknowledge kommunikasjon, oppå en veldig liten datapakke. Og det kommer kanskje til å være ting i framtiden som har et lavt datautvekslingsbehov. F.eks. enkelte enheter som blir en IoT.

 

Jeg forstår det du forteller om frekvensen, også før du fortalte det. Ja det ville være dumt å ikke følge standardiseringsorganene. Innimellom når selv standardiseringsorganer følges, så går det galt.

 

Så om du er klar over at det gir lav hastighet, hvorfor skal det være 5G? Vi har allerede 4G på lave frekvenser i dag.  Og så enkel kommunikasjon kan gjøres over 2G.

 

Initial 5G launches in the sub-6 GHz band will not diverge architecturally from existing LTE 4G infrastructure. 

 

Så om du har "5G" på disse frekvensene så blir det egentlig som 4G uansett. Det nye med 5G er jo massiv MIMO, frekvensene de bruker. Skikkelig høy hastighets 5G blir jo med milimeter waves. De kunne og tatt en lav frekvens og brandet det som 5G, men det har ingenting å si i praksis. Det blir ikke bedre fordi du kaller det 5G.

Lenke til kommentar

Her burde Tek utnytte til det fulle at de har blitt del av VG, og kjøre en lang og hard presskampanje mot TV2 og NRK. Gjør videointervju med tekniske ledelse og press dem knallhardt på hvorfor danske TV2 og engelske BBC kan ha nødvendig utstyr på plass, men ikke dem.

 

Kanaldistributører som Canal Digital med sin OnePlace-dekoder, er klare med støtte for både 4K og HDR.

 

Gratis streams på nettet tilbyr 1080p@60fps, noe verken TV2 eller NRK gjør. Håper at folk flest skjønner dette og bruker et slikt alternativ, eller ser kampene på pub, slik at TV2 og NRK ikke tjener på dårlig kundeservice.

 

Som statskanal mener jeg ærlig talt de burde kunne legge ned produksjon av en del dårlig innhold, for å finansiere dette. Jeg VET at befolkningen vil ha det, og jeg VET også at de fleste er misfornøyd med å betale kringkastningsavgiften i dag. Om NRK hadde klart å være først med å få på plass 4K, tror jeg de hadde mottatt svært mye goodwill. Og hvis NRK hadde gjort det, kan jeg sverge på at TV2 ikke hadde vært langt etter, de heller.

 

Dette handler utelukkende om at TV2 og NRK ikke evner å lese et behov i markedet, om at over 90% allerede har en 4K-TV hjemme med støtte for HDR, og at folk faktisk er villig til å betale ekstra for 4K-innhold.  :) Jeg kommer i hvert fall IKKE til å ha noen kanalpakke, før dette er på plass. Streams har som sagt allerede høyere kvalitet, og det er TV2 og NRK sin feil at de ikke er konkurransedyktige.

 

Det virker på meg som du ikke har NOE peiling på hva du snakker om, faktisk. Gimme kilder på det du "VET", og hvertfall de 90% du trekker ut av intet.. Jeg er ganske sikker på att både NRK og TV2 vet mye mer enn deg, på det du snakker om her..

Lenke til kommentar

I følge Norges Televisjon http://www.ntv.no/ som drifter bakkenettet, bruker de frekvenser i området 490 MHz - 790 MHz.

 

Takker, det gir mye mer mening fysisk sett :wee:

 

Da er det overlapp mellom bakkenettet og mobilnettet faktisk, dersom det du forteller faktisk stemmer. Da gir det mening å stenge bakkenettet, og heller la folk ta inn TV via fiberoptisk bredbånd. Så kan disse frekvensene frigjøres til bruk for mobilnettet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...