Gå til innhold

Derfor får du ikke se fotball-VM i 4K på verken NRK eller TV2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette handler utelukkende om at TV2 og NRK ikke evner å lese et behov i markedet, om at over 90% allerede har en 4K-TV hjemme med støtte for HDR, og at folk faktisk er villig til å betale ekstra for 4K-innhold. 

At 90% av de med 4K TV har støtte for HDR er vel kanskje en overdrivelse. HDR-modellene komme ikke på markedet skikkelig før 2016 og selv om disse støtter HDR så er de langt fra å vise HDR slik det skal vises. TV-er som kan vise HDR slike det skal vises, kom vel ikke før i år (kanskje med unntak av OLED).

 

Aktører som NRK og TV2 ønsker ha en mest mulig uniform metode for å sende på flere sendeflater. Det betyr teknologi og bildeprosessering for både kabel, satellitt, over-the-air og streaming. NRK tok i sin tid en avgjørelse om å benytte 720/50p som standard for sendinger. Dette var begrunnet i at sport ble bedre med høyere bildefrekvens og det var enklere for TV-er å oppskalere fra 720/50p til 1080/50p enn fra 1080/50i til 1080/50p. I tillegg var 720/50p anbefaling fra EBU på den tiden (dette var i 2010). For streaming så var 720/50p mer effektivt, og en fikk bedre bilde med mindre båndbredde, sammenlignet med 1080/50i. Komprimering av et interlace-signal krever mer komprimering av et progressivt signal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her burde Tek utnytte til det fulle at de har blitt del av VG, og kjøre en lang og hard presskampanje mot TV2 og NRK. Gjør videointervju med tekniske ledelse og press dem knallhardt på hvorfor danske TV2 og engelske BBC kan ha nødvendig utstyr på plass, men ikke dem.

 

Kanaldistributører som Canal Digital med sin OnePlace-dekoder, er klare med støtte for både 4K og HDR.

 

Gratis streams på nettet tilbyr 1080p@60fps, noe verken TV2 eller NRK gjør. Håper at folk flest skjønner dette og bruker et slikt alternativ, eller ser kampene på pub, slik at TV2 og NRK ikke tjener på dårlig kundeservice.

 

Som statskanal mener jeg ærlig talt de burde kunne legge ned produksjon av en del dårlig innhold, for å finansiere dette. Jeg VET at befolkningen vil ha det, og jeg VET også at de fleste er misfornøyd med å betale kringkastningsavgiften i dag. Om NRK hadde klart å være først med å få på plass 4K, tror jeg de hadde mottatt svært mye goodwill. Og hvis NRK hadde gjort det, kan jeg sverge på at TV2 ikke hadde vært langt etter, de heller.

 

Dette handler utelukkende om at TV2 og NRK ikke evner å lese et behov i markedet, om at over 90% allerede har en 4K-TV hjemme med støtte for HDR, og at folk faktisk er villig til å betale ekstra for 4K-innhold.  :) Jeg kommer i hvert fall IKKE til å ha noen kanalpakke, før dette er på plass. Streams har som sagt allerede høyere kvalitet, og det er TV2 og NRK sin feil at de ikke er konkurransedyktige.

 

Her tar du helt feil.

 

1. Generelt i befolkningen er støtten for lisensen over 70%

2. Distribusjonskosten for å sende 1080p f.eks. på nett for NRK vil være dobling av dagens kost. Det å sende 1080p på nett koster det samme som alle dagens kvaliteter til sammen. NRK står ikke for distribusjonen selv, det er CDNer som gjør for NRK. Kosten på dette i dag er høy.

3. Når det gjelder 4K så er kosten dobbelt av 1080p igjen, i tillegg så er det veldig lite innhold i 4k på underholdningssiden. Selv om NRK faktisk har en god del i sitt arkiv på drama siden som er filmet i 4K så er det ikke bearbeidet i 4k så kvaliteten vil være deretter.

 

Det er så mye antagelser her. Og fra min posisjon kan jeg si at jeg VET dette.

 

NRK kan ikke skru opp prisen på lisensen for å finansiere at under 1% av befolkningen vil ha 4K med HDR og HFR.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette henger jo ikke på greip:

 

 

I 2016 var NRKs lisensinntekter på 5,52 milliarder kroner, noe som utgjorde 96,8 prosent av kringkasterens totale inntekter.

Kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Kringkastingsavgift

 

 

Og så mye har den økt opp gjennom årene:

https://www.dinside.no/okonomi/sa-mye-har-nrk-lisensen-okt-de-siste-ti-arene/69343396

 

250 tusen kroner, det har de ikke råd til? Er jo knappt en lederlønningsbonus det der :tease:

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette henger jo ikke på greip:

 

Kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Kringkastingsavgift

 

 

Og så mye har den økt opp gjennom årene:

https://www.dinside.no/okonomi/sa-mye-har-nrk-lisensen-okt-de-siste-ti-arene/69343396

 

250 tusen kroner, det har de ikke råd til? Er jo knappt en lederlønningsbonus det der :tease:

Jeg kan med 100% sikkerhet si at det å sende fotball VM i 4k på nett vil koste MYE mer enn 25000 EURO for NRK. Skulle jeg gjette så er dette et dårlig sitat av tek.no tatt ut av kontekst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke fjottene på Stortinget slutte å lytte til ekspertutvalg og nisser som tigger penger via lobbyisme?

 

Ta grep. Gjøre det kommersiellt hele Nrk. Sette samfunnsansvarsdelen av kringkastingen ut på anbud. La de som er villig til å fortsette å kjøpe tjenester av Nrk få anledning til å betale for det. Og la andre som ønsker å slippe få anledning til å gjøre det.

Lenke til kommentar

Jeg kan med 100% sikkerhet si at det å sende fotball VM i 4k på nett vil koste MYE mer enn 25000 EURO for NRK. Skulle jeg gjette så er dette et dårlig sitat av tek.no tatt ut av kontekst.

 

Jeg forsto det som at det kostet 25000 Euro ekstra for NRK å booke 4K-sendingene.

 

I tillegg kommer jo kostnadene for alt utstyret for å behandle og videreformidle videostrømmen(e).

Lenke til kommentar

 

Her burde Tek utnytte til det fulle at de har blitt del av VG, og kjøre en lang og hard presskampanje mot TV2 og NRK. Gjør videointervju med tekniske ledelse og press dem knallhardt på hvorfor danske TV2 og engelske BBC kan ha nødvendig utstyr på plass, men ikke dem.

 

Kanaldistributører som Canal Digital med sin OnePlace-dekoder, er klare med støtte for både 4K og HDR.

 

Gratis streams på nettet tilbyr 1080p@60fps, noe verken TV2 eller NRK gjør. Håper at folk flest skjønner dette og bruker et slikt alternativ, eller ser kampene på pub, slik at TV2 og NRK ikke tjener på dårlig kundeservice.

 

Som statskanal mener jeg ærlig talt de burde kunne legge ned produksjon av en del dårlig innhold, for å finansiere dette. Jeg VET at befolkningen vil ha det, og jeg VET også at de fleste er misfornøyd med å betale kringkastningsavgiften i dag. Om NRK hadde klart å være først med å få på plass 4K, tror jeg de hadde mottatt svært mye goodwill. Og hvis NRK hadde gjort det, kan jeg sverge på at TV2 ikke hadde vært langt etter, de heller.

 

Dette handler utelukkende om at TV2 og NRK ikke evner å lese et behov i markedet, om at over 90% allerede har en 4K-TV hjemme med støtte for HDR, og at folk faktisk er villig til å betale ekstra for 4K-innhold.  :) Jeg kommer i hvert fall IKKE til å ha noen kanalpakke, før dette er på plass. Streams har som sagt allerede høyere kvalitet, og det er TV2 og NRK sin feil at de ikke er konkurransedyktige.

 

Her tar du helt feil.

 

1. Generelt i befolkningen er støtten for lisensen over 70%

2. Distribusjonskosten for å sende 1080p f.eks. på nett for NRK vil være dobling av dagens kost. Det å sende 1080p på nett koster det samme som alle dagens kvaliteter til sammen. NRK står ikke for distribusjonen selv, det er CDNer som gjør for NRK. Kosten på dette i dag er høy.

3. Når det gjelder 4K så er kosten dobbelt av 1080p igjen, i tillegg så er det veldig lite innhold i 4k på underholdningssiden. Selv om NRK faktisk har en god del i sitt arkiv på drama siden som er filmet i 4K så er det ikke bearbeidet i 4k så kvaliteten vil være deretter.

 

Det er så mye antagelser her. Og fra min posisjon kan jeg si at jeg VET dette.

 

NRK kan ikke skru opp prisen på lisensen for å finansiere at under 1% av befolkningen vil ha 4K med HDR og HFR.

Gi meg gjerne kilder på hvert punkt. Jeg kan love deg om f. eks. VG gjennomfører en undersøkelse med nøytralt stilt spørsmål og svaralternativer, om folk vil betale 3000 kr i året for NRK, så er det ikke 70% som sier at de gledelig vil gjøre dette. Det kan jeg garantere. :)

 

Hvordan har du eksakte tall på distribusjonskosten for 1080p? Og hvordan kan det ha seg at dersom det koster 4 ganger så mye for å sende 4K-signaler, så har Danmark klart det problemfritt, samme med Storbritannia, og Japan snart er på 8K.

 

Og det er da ikke ukesarkivet til NRK som er av noe interesse. Det er først og fremst live-sendinger som store sportsarrangementer. Premier League, OL, VM, EM. At noen ikke vil ha dette, dersom det hadde vært tilgjengelig, stiller jeg meg helt uforstående til.

 

TVer siden 2015 (Samsung JS8500 osv.) støtter signalet.

 

Nei, for min del gleder jeg meg til den dag at en kan få inn stasjoner fra utlandet (værsåsnill Apple). Slik at en selv kan ta valget om en vil se i høy kvalitet fra en britisk eller dansk kanal, eller vil vente 8 år ekstra for å få samme kvalitet med norske kanaler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har sett fotballkamp på tv i 4K sending og det flyter dårlig. Kun når bildet er rolig er det skarpere og bedre... HD er bra nok i dag med bedre sendinger og utstyr ☺️

 

Tipper det er fordi det var 25/30fps, og ikke 50/60fps.

 

50/60fps er en nødvendighet og er førstekravet. Men når det er i orden så burde man i 2018 i det minste få full HD (1080), og en decent bitrate. Det svikter på bitrate både på ordinær tv og spesielt på streaming. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det er da ikke ukesarkivet til NRK som er av noe interesse. Det er først og fremst live-sendinger som store sportsarrangementer. Premier League, OL, VM, EM. At noen ikke vil ha dette, dersom det hadde vært tilgjengelig, stiller jeg meg helt uforstående til.

 

 

Enig i det meste av det du skrev, minus at disse sportsendingene er et nødvendig onde ;)

Lenke til kommentar

Har sett fotballkamp på tv i 4K sending og det flyter dårlig. Kun når bildet er rolig er det skarpere og bedre... HD er bra nok i dag med bedre sendinger og utstyr ☺️

 

Må være noe galt med din tv eventuelt synet ditt. Sett flere 4k fotballkamper på Viasport 4k. Bildet er sylskarp også når kameraet panorerer.

Lenke til kommentar

 

Det er helt latterlig at man blir avspist med 720p i 2018 for verdens største tv-begivenhet i et av verdens rikeste land. Sist jeg sjekket var det det samme for Premier League og Eliteserien også, og det står i sterk kontrast til f.eks Japan hvor man kunne se J.League i 4K-oppløsning allerede for 3-4 år siden. Og akkurat i Japan skal OL om to år sendes i 8K (selvsagt ikke for mainstream, men det vil være tilgjengelig for vanlige folk også), mens samtidig vi i Norge blir avspist med en oppløsning fra 4 generasjoner tilbake...

 

1080p hadde vært godt nok, og det burde vel ikke vært så veldig vanskelig å få det til når man klarer å sende veldig mye annet i den oppløsningen. Og en kostnad på 25 000 Euro fordelt på alle NRKs brukere ville blitt en dråpe i havet, så kjøper ikke helt det argumentet heller.

 

Jeg merker ihvertfall stor forskjell hver gang jeg kommer hjem og "må ta til takke" med 720p når jeg ser diverse fotball kontra det jeg er vant med i utlandet..

 

Det er ikke 25.000 euro som er mye penger. Det er penger til utstyret de trenger som er mye. Og det har faktisk veldig lite hvor mange de sender til i forhold til utstyr. Så i Japan har de utrolig mye større seergrunnlag. Så NRK må da bruke like mye penger som NHK for 1/26 av befolkningen.

Nå har vel uansett NRK med sitt budsjett på 6 milliarder og vel så det alle muligheter til å holde seg oppdatert på denne fronten! Kutt lønna til de 100 best betalte med en halvpart til 2/3 av dagens nivå så er man i mål! Da går lisensen til det den skal og ikke lønnsfest for de mest prominente i NRK adelen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...