Gå til innhold

Derfor får du ikke se fotball-VM i 4K på verken NRK eller TV2


Anbefalte innlegg

Gi meg gjerne kilder på hvert punkt. Jeg kan love deg om f. eks. VG gjennomfører en undersøkelse med nøytralt stilt spørsmål og svaralternativer, om folk vil betale 3000 kr i året for NRK, så er det ikke 70% som sier at de gledelig vil gjøre dette. Det kan jeg garantere. :)

 

Hvordan har du eksakte tall på distribusjonskosten for 1080p? Og hvordan kan det ha seg at dersom det koster 4 ganger så mye for å sende 4K-signaler, så har Danmark klart det problemfritt, samme med Storbritannia, og Japan snart er på 8K.

 

Og det er da ikke ukesarkivet til NRK som er av noe interesse. Det er først og fremst live-sendinger som store sportsarrangementer. Premier League, OL, VM, EM. At noen ikke vil ha dette, dersom det hadde vært tilgjengelig, stiller jeg meg helt uforstående til.

 

TVer siden 2015 (Samsung JS8500 osv.) støtter signalet.

 

Nei, for min del gleder jeg meg til den dag at en kan få inn stasjoner fra utlandet (værsåsnill Apple). Slik at en selv kan ta valget om en vil se i høy kvalitet fra en britisk eller dansk kanal, eller vil vente 8 år ekstra for å få samme kvalitet med norske kanaler.

Du kan jo gjette en gang hvordan jeg vet alt dette. Er vel neppe fordi jeg jobber i TV2?

 

Det at en kommersiell aktør i Danmark får det til og at BBC får det til i England er ikke det samme som at en public broadcaster i Norge, eller andre land, får det til.

 

Mellom 70 og 80% av Norges befolkning er hver dag innom en tjeneste som NRK leverer. I tillegg så viser flere undersøkelser at over 70% av Norges befolkning er fornøyd med hva man får for lisensen. En spørreundersøkelse i forbindelse med en artikkel på VG eller Nettavisen er ikke det samme som en ordentlig markedsundersøkelse hvor man kontakter et snitt av Norges befolkning for å få et svar.

 

Og når det gjelder Japan så er de i en klasse for seg fordi det er der mye av denne teknologien utvikles og dermed er NHK med på mye av testingen. 8K er bare over satelitt og for et utvalg testsendinger, det er på ingen måte kommersielt enda. Tror ikke folk vet hvor mye som er involvert i å produsere, redigere, distribuere osv. for å få ting på plass for 4K. Det er nesten ingen store aktører som distribuerer på andre steder enn internett som har dette på plass i dag, fordi det er så sinnsykt dyrt.

 

Dersom man for eksempel skulle sendt i 4K over bakkenettet i Norge så hadde det bare vært plass til noen få kanaler i frekvensspekteret som er tilgjengelig for bakkenettet i dag.

 

Så ja, jeg VET dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo gjette en gang hvordan jeg vet alt dette. Er vel neppe fordi jeg jobber i TV2?

 

Det at en kommersiell aktør i Danmark får det til og at BBC får det til i England er ikke det samme som at en public broadcaster i Norge, eller andre land, får det til.

 

Mellom 70 og 80% av Norges befolkning er hver dag innom en tjeneste som NRK leverer. I tillegg så viser flere undersøkelser at over 70% av Norges befolkning er fornøyd med hva man får for lisensen. En spørreundersøkelse i forbindelse med en artikkel på VG eller Nettavisen er ikke det samme som en ordentlig markedsundersøkelse hvor man kontakter et snitt av Norges befolkning for å få et svar.

 

Og når det gjelder Japan så er de i en klasse for seg fordi det er der mye av denne teknologien utvikles og dermed er NHK med på mye av testingen. 8K er bare over satelitt og for et utvalg testsendinger, det er på ingen måte kommersielt enda. Tror ikke folk vet hvor mye som er involvert i å produsere, redigere, distribuere osv. for å få ting på plass for 4K. Det er nesten ingen store aktører som distribuerer på andre steder enn internett som har dette på plass i dag, fordi det er så sinnsykt dyrt.

 

Dersom man for eksempel skulle sendt i 4K over bakkenettet i Norge så hadde det bare vært plass til noen få kanaler i frekvensspekteret som er tilgjengelig for bakkenettet i dag.

 

Så ja, jeg VET dette.

Interessant at du jobber i TV2. Da må jeg få stille noen spørsmål.

 

TV2 er da vel en kommersiell aktør det også? Hvorfor får ikke de det til? :)

 

Hva står til hinder for at en ikke kan distribuere disse signalene på internettet, fra TV2 sin side?

 

Vil du virkelig mene at en markedsundersøkelse treffer godt nok, når så og si alle i en offentlig undersøkelse på VG eller Nettavisen, ville vært negative til lisensen? Da tipper jeg godt oppimot 90%. 

 

Og til sist, rosinen i pølsa, når tror du vi får støtte for 4K-signaler her i Norge, medberegnet bakkenett og alt annen trøbbel det måtte være assosiert til dette? OL i 2020, VM i 2022, enda senere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har vel uansett NRK med sitt budsjett på 6 milliarder og vel så det alle muligheter til å holde seg oppdatert på denne fronten! Kutt lønna til de 100 best betalte med en halvpart til 2/3 av dagens nivå så er man i mål! Da går lisensen til det den skal og ikke lønnsfest for de mest prominente i NRK adelen!

Ehm, du kan umulig være seriøs nå? Så du ikke nettopp at NRK ikke har råd til å betale Skavlan lengre? Han er jo NRK adel, og når han krevde for mye penger så måtte NRK si nei pga hensyn til alt det andre de gjør. Han tok for stor del av kaka.

 

NRK ansatte hadde og nettopp storstreik for bedre bedre betalt, da private får mer penger.

 

Jeg tipper de største pengeslukene til NRK er for kjøp av lisenser og til eksterne produksjonsselskap. Som fotball VM, som til selskapet til Skavlan. Programmer som mesternes mester.

 

Og kutte med halvparten til 2/3 nivå? Hvilken er det?

 

Uansett helt latterlig hva folk kommer med av argumenter med  en gang det er offentlig. Det trenger ikke å være i nærheten av å være riktig engang. Bare kaste ut mye hat.

Lenke til kommentar

Interessant at du jobber i TV2. Da må jeg få stille noen spørsmål.

 

TV2 er da vel en kommersiell aktør det også? Hvorfor får ikke de det til? :)

 

Hva står til hinder for at en ikke kan distribuere disse signalene på internettet, fra TV2 sin side?

 

Vil du virkelig mene at en markedsundersøkelse treffer godt nok, når så og si alle i en offentlig undersøkelse på VG eller Nettavisen, ville vært negative til lisensen? Da tipper jeg godt oppimot 90%. 

 

Og til sist, rosinen i pølsa, når tror du vi får støtte for 4K-signaler her i Norge, medberegnet bakkenett og alt annen trøbbel det måtte være assosiert til dette? OL i 2020, VM i 2022, enda senere?

https://www.nrk.no/aarsrapport/2017/statistikk-_-arsrapport-2017-1.14000945

 

65% støtter lisens.

 

NRK er uten tvil kanal nummer 1 i Norge på samtlige felt. Og bare se f,.eks på troverdighet der de er 7x høyere enn TV2.

 

Og hvis BBC faktisk sender 40 mbit over nettet for 4K så må jo dette være det høyeste noen sender? Netflix og YouTube sender ikke så mye data. Det er derfor 4K på de to ikke er noe bra. De har det, men de har det ikke. De tilbyr oppløsningen, men de tilbyr ikke bitrate til at det skal være skikkelig 4K signal. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har Viasat på satellitt sendt fotball i 4K siden høsten 2016, Formel 1 i et år og nå sist håndball fra Champions League. I Sverige og Danmark har de sendt i tillegg PremierLeague i 4K. Og som regel med 5.1 lyd.

TV 2 har fremdeles ikke oppdaget 5.1 lyd på filmer og serier....så fremtiden er lys i Norge...?????

Så det er fullt mulig å få til sport i 4K....hvis man vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant at du jobber i TV2. Da må jeg få stille noen spørsmål.

 

TV2 er da vel en kommersiell aktør det også? Hvorfor får ikke de det til? :)

 

Hva står til hinder for at en ikke kan distribuere disse signalene på internettet, fra TV2 sin side?

 

Vil du virkelig mene at en markedsundersøkelse treffer godt nok, når så og si alle i en offentlig undersøkelse på VG eller Nettavisen, ville vært negative til lisensen? Da tipper jeg godt oppimot 90%. 

 

Og til sist, rosinen i pølsa, når tror du vi får støtte for 4K-signaler her i Norge, medberegnet bakkenett og alt annen trøbbel det måtte være assosiert til dette? OL i 2020, VM i 2022, enda senere?

Ironi er vanskelig å skjønne på nett. Jeg jobber i NRK.

 

Når man ringer rundt til personer som representerer hele befolkningen unge, eldre, middelaldrene, innvandrere osv. får man en mye bedre og realistisk statistikk for en undersøkelse. Om man tar en statistikk ut fra en besvarelse får man aldri et korrekt svar. Sjekk hvordan det gjøres undersøkelser i dag så ser du det.

Lenke til kommentar

Ironi er vanskelig å skjønne på nett. Jeg jobber i NRK.

 

Når man ringer rundt til personer som representerer hele befolkningen unge, eldre, middelaldrene, innvandrere osv. får man en mye bedre og realistisk statistikk for en undersøkelse. Om man tar en statistikk ut fra en besvarelse får man aldri et korrekt svar. Sjekk hvordan det gjøres undersøkelser i dag så ser du det.

Det har du nok rett i. Du tenkte det nok med veldig ironisk tone, men lar seg sjelden overføre særlig bra på papiret uten et smilefjes eller tilsvarende. 

 

Dersom det er NRK som har ringt rundt, så vil en allerede der kunne anta en bias, der en bevisst eller ubevisst blir oppfordret til å svare positivt. Det har med hvordan spørsmålene blir stilt, og ikke minst hvilken del av befolkningen som tar seg tid til å besvare en slik lang undersøkelse. Vil hevde en heller aldri vil få et korrekt svar på den måten. 

Lenke til kommentar

Det har du nok rett i. Du tenkte det nok med veldig ironisk tone, men lar seg sjelden overføre særlig bra på papiret uten et smilefjes eller tilsvarende. 

 

Dersom det er NRK som har ringt rundt, så vil en allerede der kunne anta en bias, der en bevisst eller ubevisst blir oppfordret til å svare positivt. Det har med hvordan spørsmålene blir stilt, og ikke minst hvilken del av befolkningen som tar seg tid til å besvare en slik lang undersøkelse. Vil hevde en heller aldri vil få et korrekt svar på den måten. 

NRK og andre gjør ikke disse undersøkelsene selv. Det gjør flere byråer for kunder som ønsker denne typen undersøkelser.

Lenke til kommentar

Og til sist, rosinen i pølsa, når tror du vi får støtte for 4K-signaler her i Norge, medberegnet bakkenett og alt annen trøbbel det måtte være assosiert til dette? OL i 2020, VM i 2022, enda senere?

Tidligst om ti år, men det er ikke sikkert det er 1080p engang om ti år. HD er da alle tiders, hvem kan ønske mer?

Lenke til kommentar

1080p i bakkenettet skjer ikke før man eventuelt går over til h265. Kan få det i dag men da med så lav bitrate at det er ikke noe poeng.

 

1080p på nettet er nok nærmere...

Som er ganske teit, og viser hvor mye treigere utvikling går i DVB nettene i Norge.

 

Distrubisjon av 1080p / 4K sendinger på unicast over internett koster ekstremt mye mer både for kanalen i CDN kost, og nettselskapene for båndbreddekapasitet. Broadcast strømmer over DVB enten T,C eller S - og aller helst Multicast er mye billigere og skalerbart for alle parter.

 

Mitt forslag:

Fjern alle drittkanalene fra DVB-T (og C og S ved behov for mer kapasitet) og lever dem på OTT for å frigjøre båndbredde på eksisterende broadcast for å gi høyere kvalitet på de mest populære kanalene.

Lenke til kommentar

Her burde Tek utnytte til det fulle at de har blitt del av VG, og kjøre en lang og hard presskampanje mot TV2 og NRK. Gjør videointervju med tekniske ledelse og press dem knallhardt på hvorfor danske TV2 og engelske BBC kan ha nødvendig utstyr på plass, men ikke dem.

 

Kanaldistributører som Canal Digital med sin OnePlace-dekoder, er klare med støtte for både 4K og HDR.

 

Gratis streams på nettet tilbyr 1080p@60fps, noe verken TV2 eller NRK gjør. Håper at folk flest skjønner dette og bruker et slikt alternativ, eller ser kampene på pub, slik at TV2 og NRK ikke tjener på dårlig kundeservice.

 

Som statskanal mener jeg ærlig talt de burde kunne legge ned produksjon av en del dårlig innhold, for å finansiere dette. Jeg VET at befolkningen vil ha det, og jeg VET også at de fleste er misfornøyd med å betale kringkastningsavgiften i dag. Om NRK hadde klart å være først med å få på plass 4K, tror jeg de hadde mottatt svært mye goodwill. Og hvis NRK hadde gjort det, kan jeg sverge på at TV2 ikke hadde vært langt etter, de heller.

 

Dette handler utelukkende om at TV2 og NRK ikke evner å lese et behov i markedet, om at over 90% allerede har en 4K-TV hjemme med støtte for HDR, og at folk faktisk er villig til å betale ekstra for 4K-innhold.  :) Jeg kommer i hvert fall IKKE til å ha noen kanalpakke, før dette er på plass. Streams har som sagt allerede høyere kvalitet, og det er TV2 og NRK sin feil at de ikke er konkurransedyktige.

 

Over 90% har 4k tv med HDR ja? Lite sannsynlig, så her må du nok legge frem bevis ;)

Lenke til kommentar

Var det ikke en TV-kanal i Japan some sendte Lillehammer-OL i 1080p for et kvart århundre siden?

 

edit. Den første kommentaren under videoen forklarer:

 

In 1994, Japanese TV station NHK made an HDTV shoot of Lillehammer Olympic games, mainly Figure Skating, Short Track, Speed Skate, Opening and Closing ceremony, Ski Jump and Nordic. In Hamar Ice Rink, they used 4 Sony HDC-500 - 2 million pixels 3-CCD HDTV Camera, and two Sony HDD-1000 - 1 inch open-reel digital video recorder. They experimentally broadcasted 109.5 hours in the MUSE analog HD format via satellite during the Olympic period...

 

Endret av bo0ze
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig kult å se ting fra barndommen i full HD så lenge etterpå :D

 

Det burde ikke ta like lang tid å få ut teknologien nå lenger. Distribueringen er praktisk talt løst, da de fleste har en 25mbit/s eller kjappere linje som funker mer enn bra nok til 4K60fps uten altfor mye kompresjon/artifacts. Men det forutsetter at folk ser via streaming og ikke via et tv-nett hvor alle disse kanalene strømmes samtidig i frekvensområdet og legger beslag på dem. Deretter gjelder det bare å få oppgradert kameraer og produksjonen.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig. Det burde være 1080p 5.1 på nett og 4K på enkelte drama serier osv. Men kosten er så høy i dag at det er ikke sannsynlig at NRK har penger til det slik teknologien er nå...

Men TV2 har gjerne det? Så det er håp om 4K for OL i 2020 likevel? Og ja, det går vel den retningen at TV blir sendt via streaming og internett, ikke over bakkenett. :) Lært mye i denne tråden allerede.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Men TV2 har gjerne det? Så det er håp om 4K for OL i 2020 likevel? Og ja, det går vel den retningen at TV blir sendt via streaming og internett, ikke over bakkenett. :) Lært mye i denne tråden allerede.

Det blir jo flere og flere som får TV via fiber. Og for folk som har TV via fiber så kan de egentlig motta TV signaler på hvilken som helst måte. Det er jo helt klart fremtiden å få det. Jeg vet ikke med Japan, men i Korea så har utrolig mange TV via fiber. Fiberen kan jo brukes til alt. Det som sånn sett er greit med å ha den for TV er jo at du vil kunne se på TV uten at det går utover båndbredde for nettet. Og folk som har dette kunne fint sett sendinger i 4K@60fps med 100 mbit/s bitrate. Vel, kanskje de måtte byttet boksene de sender ut, disse blir raskt varme som det er.

 

Men blir fortsatt dyrt for ISP, og de som sender å betale for dette. ISP kan bare tilby en 4K pakke som er noe dyrere, men ikke NRK. Og for TV2 kan det bli vanskelig å få nok kunder.

 

Og innhold er og forblir mye viktigere enn kvalitet. Ingen kommer til å se japansk fotball bare fordi du kunne fått det i 4K. Folk ville sett europeisk fotball som er mye høyere nivå likevel.

 

Og NRK har mye de kunne kuttet som ikke så mange bryr seg om, men de har en oppgave om å vise dette. Så om NRK må kutte for mye i annet for å få råd til 4K sending blir det ikke verdt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...