Gå til innhold

Tesla slipper nytt bilde av Model Y


Anbefalte innlegg

Enda en møkkabil som er livsfarlig langs veien fra Tesla. Det er et mirakel at ikke Tesla er ilagt kjøreforbud etter at bilene driver å kræsje og dreper fotgjengere.

 

Hva er det du prater om, det var en Uber bil som traff en dame(som ikke var fotgjenger forsåvidt, hun gikk midt på en vei). Alle biler krasjer, Tesla krasjer ikke noe mer enn andre biler. 

 

Uber bilen var forøvrig en volvo... 

Endret av Salvesen.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det du prater om, det var en Uber bil som traff en dame(som ikke var fotgjenger forsåvidt, hun gikk midt på en vei). Alle biler krasjer, Tesla krasjer ikke noe mer enn andre biler. 

 

Uber bilen var forøvrig en volvo... 

Var vel midt på svarteste natten også om jeg husker riktig. En hvilken som helst bil/sjåfør ville kjørt på den personen.

 

Edit:

Yep.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Er du klar over hvor mange som blir drept i trafikken i USA av tradisjonelle biler vs selvkjørende biler?

 

I 2017 ble 40000 drept i trafikken i USA.

I 2017 ble INGEN drept i trafikken i USA av selvkjørende biler

I 2018 er 2 stykker drept i trafikken i USA av selvkjørende biler.

 

Siden Januar 2016 har 3 stykker blitt drept i en ulykke med en Tesla med Autopilot på, til sammenligning er flere drept av kuer i Norge.

 

Men forby bilister og vanlige biler vil du ikke...

 

Eg er einig i at bilane kjem til å bli betre sjåførar enn menneske, men statistikken din blir veldig feil all den tid den ikkje justerer for timar kjørt. Det er ganske mange millionar fleire kilometer køyrd av manuelle bilar enn autonome.

 

Når alt det er sagt, så er kanskje elbilar ein større risiko på veien enn så lenge me styrer den sjølv: http://bil24.no/statistikk-viser-at-elbiler-gjor-trafikken-farligere/

Lenke til kommentar

Elbil er noe av det mest uetiske du kan kjøpe fordi de er fulle av kobolt fra Kongo som i stor grad utvinnes av barn under livsfarlige og helseskadelige forhold:

Nei, det er som vanlig løgn fra deg. Når skal du kutte ut løgnaktighetene egentlig?

 

Forresten må du kaste telefonen din, for en er da tydeligvis også full av fæl kobolt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enda en møkkabil som er livsfarlig langs veien fra Tesla. Det er et mirakel at ikke Tesla er ilagt kjøreforbud etter at bilene driver å kræsje og dreper fotgjengere.

 

Har du lenker til at Tesla dreper fotgjengere? Eller blander du sammen den Volvo'en som drepte en... ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Tesla er og blir det mest innovative selskapet der ute. Kjøper du ny bil i 2018 og det ikke er elbil har du ikke mye moral. Tesla og Elon prøver å redde planeten. 

 

Det er ikke pga. at vi er så veldig moralske i Norge at vi har verdens høyeste tetthet av elbiler.

 

Når

Elbil er noe av det mest uetiske du kan kjøpe fordi de er fulle av kobolt fra Kongo som i stor grad utvinnes av barn under livsfarlige og helseskadelige forhold:

 

Hmmm, skal jeg tippe at du bruker både mobil og bærbar PC? Tror du batteriene i dem er veldig annerledes? Bilindustrien står (foreløpig) for noen få prosent av av litium, kobolt osv.... Drillen din, pcen, mobilen, smartklokka, earpods'ene osv osv osv.. Så, kunnskap er greit....

Dernest, ja det er en del barn som jobber med dette, men i begrenset omfang.

Videre så er batteriet i nyeste Tesla annerledes sammensatt, og har bare ca 1/4 av kobolt mengden som er i andre bilbatterier...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bilindustrien står (foreløpig) for noen få prosent av av litium, kobolt osv....

Har du oppdaterte tall på det? De nyeste tallene jeg kunne finne var for celleproduksjon og viste 14% til EV og 82% til mobiltelefoner, men det var i 2014 og EV produksjonen har vel tatt en del doblinger siden da. (Og mobilbransjen er etter hvert blitt ganske så moden, så jeg regner ikke med store endringer der). Så jeg regner vel egentlig med at EV er den dominante forbrukeren av lithium battericeller nå.

 

bruk av metaller er noe litt annet. Mobilceller bruker vesentlig mer kobolt enn bilbatterier pr. kWh, men batteriproduksjon står for en dominant del av kobolt forbruket. (>40% sist jeg sjekket, men batteriproduksjonen har økt vesentlig siden da) Siden EV batterier bruker mindre kobolt er nok mengden som går i EV batterier fortsatt begrenset, men siden vi forventer en fortsatt dramatisk vekst i produksjonen av EV battericeller er bruken fortsatt en begrensende faktor for vekst. Utfallsrommet for kobolt begynner imidlertid å se veldig vidt ut. På en side om man skal skalere opp til 100% BEV med dagens batterier så må produksjonen mangedobles, men med en faktor på ca 5-10x nå mot en faktor ca 20x for noen få år siden. Siden koboltbruken tenderer nedover. Samtidig er det påstått at koboltbruken kan reduseres vesentlig mer, så om det holder stikk ser vi altså på et utfallsrom om at vi trenger fra ingenting til 10x mer koboltproduksjon. Spennende for de som eventuellt vurderer investeringer i koboltproduksjon.

 

Litium har en jevnere fordeling mellom EV celler og mobilceller pr. kWh og det er ingen reell plan om å redusere bruken. Såvidt meg bekjent er det imidlertid enklere å skalere opp produksjonen av litium. Mye litium gruvevirksomhet kan relativt greit øke produksjonen, noe som ikke er like rett frem for kobolt siden mye koboltproduksjon egentlig er en sideeffekt av jern og kopperproduksjon.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...