Gå til innhold

Hvordan kan man være kommunist i 2018 uten å skamme seg?


Anbefalte innlegg

Når man ser på kommunismens blodige historie, hvordan kan folk fortsatt være tilhengere av denne moderiske ideologien i 2018? Det handler ikke om uvitenhet, for all informasjon er ett tilgjengelig på internett. Er disse menneskene rett og slett maktsyke og onde? 

Endret av VRK18
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Når man ser på kommunismens blodige historie, hvordan kan folk fortsatt være tilhengere av denne moderiske ideologien i 2018? Det handler ikke om uvitenhet, for all informasjon er ett tilgjengelig på internett. Er disse menneskene rett og slett maktsyke og onde? 

En kombinasjon av forskjellige ting tror jeg: ignoranse, dumhet og maktsykhet. Kommunisme (og sosialisme også forøvrig) er begge ideologier som baserer seg på en enkel retorikk, noe som nok lett kan blende enkle/kunnskapsløse/historieløse mennesker. "Ta fra de rike", "Nei til profitt", "Likhet for alle", osv, osv, osv. Dessverre så er disse slagordene ikke noe annet enn svulstige floskler, noe mange ikke oppdager før det er for sent.

 

EDIT: Jeg stemte selv i min dumme ungdom både AP og SV, dette da jeg lot meg blende av slagord som "Gratis utdanning til alle", "Mer til DEG", osv, osv. Heldigvis innså jeg ganske fort at både sosialisme og kommunisme er ideologier som hører hjemme på historiens skraphaug. Ellers er det vel ingen andre ideologier som opp gjennom historien har vært ansvarlig for så mye menneskelig lidelse som sosialisme og kommunisme.

 

Forhåpentligvis så vil dagens unge som stemmer på disse skrotidelogiene etterhvert vokse det av seg.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Definer kommunist...? Jeg tror ingen Leninster, Maoister eller lignende kommer til å åpenbare seg på forumet, men noen Marxister er det godt mulig du finner. De vil sikkert mene at Marxismen aldri er prøvd skikkelig, i god gammeldags skotsk stil. 

 

Uansett, jeg tror du sliter litt med definisjonene dine som vanlig, TS. Men det er jo noe av det som kommunister VIRKELIG digger å diskutere, så der er du kanskje heldig ;)

Endret av Shruggie
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Folk trur på alt mulig rart. Gud, allah, shiva, buddah, nazismen, astrologi, homeopati, troll, big foot, liberalisme, feminisme, jorda er flat, Eurabia, osv, osv, osv.

 

Mennesker er veldig flinke til å rettferdiggjøre sine egne handlinger og meninger. Er det virkelig sjokkerende at folk trur på rare ting?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Folk trur på alt mulig rart. Gud, allah, shiva, buddah, nazismen, astrologi, homeopati, troll, big foot, liberalisme, feminisme, jorda er flat, Eurabia, osv, osv, osv.

 

Mennesker er veldig flinke til å rettferdiggjøre sine egne handlinger og meninger. Er det virkelig sjokkerende at folk trur på rare ting?

Du glemte de to rareste tingene: kommuisme og sosialisme.

Lenke til kommentar

En kamerat liker brettspillet monopol. Han sier at uansett hvem som spiller det så er reglene de samme.

Selv om det kan ta litt tid så ender alltid markedet og pengene opp til en av spillerne, hvor de andre står uten en slant, da har man en vinner.

 

Jeg har faktisk tenkt litt på å prøve spillet selv, men de tre gangene jeg har sett noen spille monopol så har en av spillerne jukset. Altså jeg er sånn 100% sikker på at monopol fører til juks hver gang. Det er nok for meg.

Sier noen at å spille monopol der banken jukser ikke er å spille monopol sånn det skal spilles, så er det en tankefeil om han der skotten.. og nok med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan man være norsk uten å skamme seg, med tanke på Grandiosa, seeroppslutningene på sakte tv, korstog og vikingene.

 

LOL. Å være norsk er ikke et valg. Å være kommunist er det. Der tapte du så det sang. 

Endret av VRK18
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man ser på kommunismens blodige historie, hvordan kan folk fortsatt være tilhengere av denne moderiske ideologien i 2018? Det handler ikke om uvitenhet, for all informasjon er ett tilgjengelig på internett. Er disse menneskene rett og slett maktsyke og onde? 

Hvordan definerer du kommunisme? Med tanke på at det er et begrep som er umulig å finne en definisjon alle er enige om, så blir det litt vanskelig å snakke om det uten å vite hva du legger i det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan definerer du kommunisme? 

 

Viktig med definisjoner, ja. Skal faktisk gi deg en upvote, for å gi klare definisjoner er noe alle kan bli flinkere til.

 

Jeg forholder meg til tankegodset til Marx. Ingen eiendomsrett. Du har ingen rettigheter, og din fremste plikt er å tjene kollektivet. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...