Gå til innhold

Hvordan kan man være kommunist i 2018 uten å skamme seg?


Anbefalte innlegg

Det er ikke (bare) Obama sin skyld. USA har ikke hatt en god president siden Carter i 77-81.

 

Utviklingen vi nå ser i Norge er den samme som vi så i USA for noen tiår siden. Og så lenge vi fortsetter å stemme Blått, så går det strake veien til en knøttliten elite som er over loven, mens resten av landet lider.

 

Venstresiden har bygd landet vårt, og gjort det til kanskje verdens beste sted å bo. Høyresiden prøver så godt de kan å rive alt sammen fra hverandre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, nei. Reagan markerte begynnelsen på slutten.

 

Reagan fikk styr på økonomien som led av ekstrem inflasjon på den tiden og han kom til en enighet med Sovjet for å få stans på den kalde krigen (på papiret iallefall)

At skatteletten + nasjonale opprustningene førte til et enormt statsbudsjett underskudd og at han var en nasjonalist som spilte på patriotisme er så klart minuser (i mine øyne), men han var fortsatt en god president i forhold til hopen som har styrt det landet.

Lenke til kommentar

Det er ikke (bare) Obama sin skyld. USA har ikke hatt en god president siden Carter i 77-81.

Utviklingen vi nå ser i Norge er den samme som vi så i USA for noen tiår siden. Og så lenge vi fortsetter å stemme Blått, så går det strake veien til en knøttliten elite som er over loven, mens resten av landet lider.

Venstresiden har bygd landet vårt, og gjort det til kanskje verdens beste sted å bo. Høyresiden prøver så godt de kan å rive alt sammen fra hverandre.

Norge ble rikt på grunn av industri og kapitalisme. Sosialisme hjalp med å fordele ressursene.

 

Det blir mer riktig å si at Norge ble rikt på tross av sosialisme, ikke på grunn av den. Før Norge fant olje, var vi blant de fattigste vestlige landene. Og på den tiden var det bare de vestlige landene, med noen få unntak, som var industrialiserte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge ble rikt på grunn av industri og kapitalisme. Sosialisme hjalp med å fordele ressursene.

 

Det blir mer riktig å si at Norge ble rikt på tross av sosialisme, ikke på grunn av den. Før Norge fant olje, var vi blant de fattigste vestlige landene. Og på den tiden var det bare de vestlige landene, med noen få unntak, som var industrialiserte.

Det er fordelingen som er hva som er bra med Norge. Vår BNP går opp hvert år, men det gjør også antall fattige.

 

Noen vil se på BNP og si at Norge blir bedre og bedre. Jeg ser på de fattige og sier vi blir verre og verre.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan være kommunist, uten å ønske kommunisme.

Jeg har ingen interesse av å tjene mer penger enn jeg trenger, og ønsker ikke at andre skal bli rike av mitt arbeid.
Jeg synes egoisme er forkastelig, men innser at egoismen er en del av menneskeheten -- og at samfunnet må blande kapitalisme og sosialisme for å komme fremover, for å tekkes både egoister og sosialister.

Jada, jada.
Så kommer kommentarene fra egoister om at alle egentlig er egoister, og gjerne at sosialister og kommunister om mulig er enda mer egoistiske enn kapitalistene, et cetera.
Jeg gidder ikke den debatten, for den er gjort før:
Problemet med kommunisme er at ikke alle mennesker er i stand til å arbeide for et felles beste, fordi de bare ønsker å forbedre sine egne liv og livene til sine nærmeste, og at det stort sett er mennesker som ikke har fellesskapets beste i sine interesser som ønsker å bli ledere, og som kjemper hardest for å bli ledere.
Mennesker som tror at alle er like egoistiske forsøker å oppnå goder, og tror at de fortjener mer goder enn andre. Mennesker med alt for høy tro på egne evner tror at de arbeider hardere enn andre, og at de fortjener mer lønn og bedre goder -- som er villige til å kjempe for dette.

Nei.
Det er ingen vits å kjempe for kommunisme eller stor grad av sosialisme så lenge en stor andel av menneskeheten innehar narsissistiske tendenser og mangler selvinnsikt, og har en rettferdighetssans som blir svakere desto lengre hjemmefra den strekkes.

Da er det bedre å kjempe for sosial fremgang og blandingsøkonomi.

Kanskje menneskeheten blir bedre etter hvert.
Eller kanskje den dør ut.
Eller returnerer til naturtilstanden, og lever som agressive rovdyr i små flokker ute i skogen etter millioner av år med ressursmangel som setter styrke over intelligens i evolusjonssammenhengen.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...