Gå til innhold

GUIDE: Batteri versus bensin Gamle travere utfordres av siste skrik innen batteri-drevne maskiner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

forskjellen på 85dB og 105dB er ganske formidabel. 85dB er innenfor kravene til støynivå i et arbeidsmiljø, mens 105dB er tilsvarende det du får når du står på en flyplass og et passasjerfly tar av.... og det er direkte skadelig over tid. Det er faktisk enorme forskjeller i opplevelse både for den som bruker utstyret, og selvsagt for naboene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har en kantklipper fra Bosch (grønn folkemodell). Vil si at batteritiden er håpløst dårlig. Må gjerne kjøre ut på to batterier for å gjøre meg ferdig. Noe ala denne, bare en noe tidligere modell:

 

9376104546334_3165140850384_323763_tif.j

Endret av G
Lenke til kommentar

forskjellen på 85dB og 105dB er ganske formidabel. 85dB er innenfor kravene til støynivå i et arbeidsmiljø, mens 105dB er tilsvarende det du får når du står på en flyplass og et passasjerfly tar av.... og det er direkte skadelig over tid. Det er faktisk enorme forskjeller i opplevelse både for den som bruker utstyret, og selvsagt for naboene.

 

Og med det slår jeg et slag for økt avgift på alt som avgir uforholdsmessig mye mer lyd enn nødvendig i hagen.

 

Det er ingenting som er mer irriterende enn naboer som klipper plenen, hekken eller trærne i timesvis når man forsøker å nyte en sommerkveld på terrassen. Det hadde vært uglesett om jeg blastet AC/DC på fullt volum over hele nabolaget så hvorfor skal jeg utsettes for øredøvende motorlyd på den måten? Og mens hele nabolaget flykter inn for å skjerme seg fra lyden står vedkommende og nyter sola med hørselvern og litt rolig musikk.

 

Det er for meg helt sprøtt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

forskjellen på 85dB og 105dB er ganske formidabel. 85dB er innenfor kravene til støynivå i et arbeidsmiljø, mens 105dB er tilsvarende det du får når du står på en flyplass og et passasjerfly tar av.... og det er direkte skadelig over tid. Det er faktisk enorme forskjeller i opplevelse både for den som bruker utstyret, og selvsagt for naboene.

 

Og med det slår jeg et slag for økt avgift på alt som avgir uforholdsmessig mye mer lyd enn nødvendig i hagen.

 

Det er ingenting som er mer irriterende enn naboer som klipper plenen, hekken eller trærne i timesvis når man forsøker å nyte en sommerkveld på terrassen. Det hadde vært uglesett om jeg blastet AC/DC på fullt volum over hele nabolaget så hvorfor skal jeg utsettes for øredøvende motorlyd på den måten? Og mens hele nabolaget flykter inn for å skjerme seg fra lyden står vedkommende og nyter sola med hørselvern og litt rolig musikk.

 

Det er for meg helt sprøtt!

Avgift? Er du AP-mann? det er personen og ikke utstyret som er problemet, for alle oss andre som følger regler og 'skikk og bruk' blir det bare irriterende med mer avgift..

Lenke til kommentar

Dersom man får egen støyavgift på hageredskaper siden de kan forstyrre naboer stemmer jeg også for økonomisk nabo-bidrag til alle naboer til barnefamilier. Familier med barn forårsaker masse unødvendig gråt, skriking, roping og ren livsglede, og det vil vi ikke ha noe av. Bort med dem, eller avgiftsbelegg dem med støykvoter. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Synd de ikke har en universal standard for batteriene. Det finnes jo så sykt mye å velge mellom innen hageredskaper og verktøy med batteridrift..

 

Selv kjøpte jeg et sett med Ryobidrill og koffert, har siden utvidet med både multiverktøy og kantklipper på samme batteriserie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg syns det er skremmende at dere ikke nevner kostnad i artiklen; kr 12490 for en gressklipper er uaktuelt for de fleste. Hvorfor ikke teste samme maskinutvalg fra f.eks Ryobi, der gressklipper 36V koster ca kr 3200 ekskl batteri? De fleste batteridrevne gressklippere ligger mellom kr 2-5000

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt spesielt å teste en velbrukt klipper med bensinmotor (mest sannsynlig har denne fått «ru» overflate i klippepanne og utkast, mot en helt ny elekrisk klipper. At batteri fungerer, er vel som forventet, du ser jo hvilken motoreffekt du har i begge klipperne? Hadde lenge elektrisk klipper med skjøteledning, utover at det var upraktisk med ledning, var ikke motoreffekt noe problem (klipper kjøpt inn på 70-tallet). Batteri kan fungere bra for mange, dét er jeg sikker på! Har man stor tomt, bør man nok fortsatt velge bensinmotor (2 mål eller mer?)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Disse battergressiklipperne faller litt mellom to stoler. Skal man kunne forsvare å kjøpe en gressklipper til 10 000 kr bør man ha mye plen og da er gjerne batterikapasiteten for dårlig. Vi har en relativt stor plen og jeg vurderte batteri, men endte opp med en enkel bensinklipper fra Stiga til 2000 kr. Jeg har regnet ut at jeg bruker ca. 400 kr i året på bensin. Altså ville det gått over 20 år før ekstrakostnaden er spart inn, jeg regner med batteriklipperen er skrap lenge før det. Det er klart at Ego-klipperen har flere funksjoner, men det har jeg rett og slett ikke bruk for. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Hva med oss som har over 2 dekar med plen. Elektrisk blir vel for dårlig da. Nå kjører jeg en Husquarna 214.

 

https://www.husqvarna.com/no/produkter/robotgressklippere/automower-430x/967673221/

 

Jeg har Husqvarna 430x som er billigere enn 214 og klipper selv. Den klarer inntil 3200m2, men det finnes også både større og mindre modeller. Klipper også mye finere enn store "sitteklippere" som ofte klipper veldig ujevnt hvis det er litt helling.

 

Husqvarna er også veldig gode på kompliserte plener med trange passasjer og lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...