Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan vi bli straffet for dette?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en litt spesiell sak som jeg lurer på.

 

Sønnen til min samboer fikk plutselig en «gave» av sin mormor. Det var en hodeskalle av et menneske. Den er skikkelig ekkel, skitten og tydeligvis ikke behandlet riktig.

 

Dette er noe hun hadde kjøpt for nesten 10 år siden men glemt å gi det til han. Hun hadde visstnok kjøpt det på et bruktmarked av noen rom-folk (?) Det hører med saken at mormoren er en «sosialtilfelle».

 

Min samboer, hennes sønn og jeg ønsker selvfølgelg ikke å beholde hodeskallen og vil helst levere den inn til politiet.

 

Men kan det få konsekvenser for oss eller mormoren? Kan hun eller vi bli tatt inn til avhør. Hun sliter nok som det er og vi ønsker ikke at hun skal belastes med mer.

 

Anonymous poster hash: 81377...cf8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Familien til den personen som var original eier av hodeskallen hadde nok satt veldig pris på at du hadde levert den til politiet så de kunne etterforsket og kanskje funnet identifikasjon på personen så familien hans/hennes kunne fått svar på hva som skjedde med sitt familiemedlem som kanskje bare har hatt status som savnet person de siste 10+ årene. 

 

Sier ikke at det nødvendigvis at dette er skallen til en savnet person, men man vet aldri.

Endret av XtaZ
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Det er nok sannsynleg at skallen på ein eller anna måte er tjuvgods. Typisk er vell slike kroppsdelar stjålet frå sjukehus, utdanningsinstitusjon, likhus eller gravplass.

Så heleri kan fort bli aktuelt.

 

Dersom hodeskallen er lovlig anskaffa så er det ikkje ulovleg å eige skallen.

Helsepersonell har ein del lover som dei må følge i forhold til etisk og medisinsk forsvarleg handtering av kroppsdelar.

Lenke til kommentar

Dette er noe hun hadde kjøpt for nesten 10 år siden men glemt å gi det til han. Hun hadde visstnok kjøpt det på et bruktmarked av noen rom-folk (?) Det hører med saken at mormoren er en «sosialtilfelle».

 

Anonymous poster hash: 81377...cf8

 

Et bruktmarked hvor det selges hodeskaller??  :hmm: Tror jeg bare ville ha kastet den (på en diskret måte). 

Lenke til kommentar

Å kaste den høres ikke så lurt ut, om noen finner en hodeskalle i søpla, så blir fort politiet blandet inn og det blir etterforsket. Muligens som en potensiellt draps-sak vil jeg tro.

 

Med tanke på alle de millioner av døde mennesker som har blitt gravd ned opp gjennom årene, er nok sjansen for en drapssak mindre enn mikroskopisk...

Lenke til kommentar

 

Knus den, mal den den opp og bruk resultatet til å kalke rosene i hagen.

Eventuelt bare lever den til politiet og fortell dem det samme som du sa her.

 

Dægen, tenkte å skrive nøyaktig det samme ^^ Dog mest på spøk.

 

 

Da var det flaks jeg var tidlig ute, for man spøker ikke om sånt. 

 

Selvsagt bør skallen leveres til politiet asap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...