Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Dere som ikke møter opp på dugnad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

hvorfor gjøre dere ikke det? når det er deres barn som får det bedre av dette. Gjelder barnehage, skole aktiviteter. 

 

Du som gjentatte ganger unnlater å gjøre ditt på dugnad hvorfor er du ikke med? og hvorfor må jeg gjøre jobben din og for barna dine? 

 

Anonymous poster hash: b94bf...f14

 

 

Tror du verden spinner rundt din akse? Vi betaler skatt, hva er det som må gjøres som ikke vedlikehold kan ta seg av? Folk går på jobb og betaler skatt fordi ting skal gå rundt av seg selv. Folk jobber så de kan slippe å jobbe på fritiden. Folk er ikke dine private slaver som du kan tilkalle til å gjøre det du vil når du vil.

 

Samtidig skal jeg skrive, hvis noen har overskudd, tid, ressurser, lyst og vilje til å bidra utenom, det gjelder meg selv også, så gir det en viss respekt i min bok når det skjer. Men jeg blir aldri sur på andre fordi de ikke bidrar. Folk har sitt, jeg har mitt, og du har ditt. Alt utenom er bare bonus.

Endret av Taurean
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Folk kan ha ulike grunner. Noen jobber mye, lange dager og overtid. Andre verdsetter tiden med barna eller familien. Noen er sliter kanskje, enten mentalt eller fysisk. Og noen er bare late...

 

Poenget er at du kan få hundre forskjellige grunner, noen er gode, andre er unnskyldninger.

Hvem er du til å dømme hvordan mennesker skal få bruke fritiden sin?

Man kan ikke tvinge folk til dugnad, da forsvinner hele konseptet bort. Det skal altså være frivillig!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg er utdannet innen flere av arbeidsoppgavene som gjerne kommer opp på dugnader, jeg har mulighet til å låne utstyr og maskiner på jobb, jeg kan få gode priser og levering etter normal arbeidstid på flere produkter og tjenester.

Hvis du er fagperson og utfører oppgaver innenfor faget så må vel borettslaget strengt tatt skatte av fordelen de får av din arbeidskraft...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så hvis alle tenker sånn at det får andre gjøre "jeg har ikke tid" så er det greit at barna deres kommer til en forsøplet barnehage eller skole eller fritidsaktivitet? Du kan da ikke forvente at andre gjør denne jobben for deg. Anonymous poster hash: b94bf...f14

Forsøplet? Hvis du tenker generelt, så blir det vel ikke så mye søppel over en vanlig hverdag eller helg. Blir bare en runde på 2 minutter kanskje. Alt annet større vedlikehold og tilrettelegging burde være dekket av skatter og avgifter.

Lenke til kommentar

Var faktisk alltid med på rusken når jeg var liten, det var hyggelig og vi fikk kaker eller vafler og kanskje en liten ruskenleke som premie når vi var ferdige. 

Jeg er nå voksen og bruker ikke fellesarealene egentlig og har heller lyst til å stikke ut mine øyne enn å samles rundt med en gjeng mennesker og henge med dem bare fordi vi tilfeldigvis deler postnummer. Så hvorfor skal jeg skjemmes til å bruke min begrensede fritid på å gjøre noe som skatter og avgifter allerede skal betale for?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Så hvis alle tenker sånn at det får andre gjøre "jeg har ikke tid" så er det greit at barna deres kommer til en forsøplet barnehage eller skole eller fritidsaktivitet? Du kan da ikke forvente at andre gjør denne jobben for deg.

 

Anonymous poster hash: b94bf...f14  

 

Det finnes alternativer til dugnad for å få ting gjort, hvis for få personer støtter opp om dugnaden må dere se på alternativa. Selv om alle sikkert er enig i at barna burde ikke ha en forsøpla barnehage er det ikke sagt at den ikke kan bli ryddet uten dugnad, noen foreldre er sikkert også villig til å betale litt ekstra for å ha en ryddig barnehage over det å delta på dugnad.

 

For en del personer er det slik at tid er penger, en dugnad kan fort koste flere tusen i tapte arbeidsinntekter hvis du har en god jobb, da vil man f.eks. betale heller noen hundrelapper for at andre med mindre verdibar tid tar jobben i barnehagen og selv jobber videre med det man får betalt for.

 

Det er også folk som verdsetter fritiden sin, og de vil også lett kunne støtte opp om andre løsninger en dugnad.

 

Dugnad er en løsning som bare fungere hvis flesteparten er innstilt på det, hvis du ikke har flertallet med deg er ikke løsningen å prøve å tvinge folk til å delta men å finne ett alternativ til dugnaden for å nå samme målet.

 

Ett fint alternativ er å legge ansvaret på barnehagen at de selv holder sine områder ryddige, men da må man også være villig til å betale via potensielt høyere pris. Hvis det er konkurranse på barnehagetjenesten i området er det kanskje nok at bare nok foreldre truer med å flytte så kanskje tar barnehagen å rydder opp helt på egen regning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg er utdannet innen flere av arbeidsoppgavene som gjerne kommer opp på dugnader, jeg har mulighet til å låne utstyr og maskiner på jobb, jeg kan få gode priser og levering etter normal arbeidstid på flere produkter og tjenester.

Hvis du er fagperson og utfører oppgaver innenfor faget så må vel borettslaget strengt tatt skatte av fordelen de får av din arbeidskraft...

 

 

Et borettslag er ikke skattepliktig så lenge minst 85 % av leieinntektene kommer fra andelseierne.

 

https://www.revregn.no/i/2012/3/rr-2012-03-d-1078

Lenke til kommentar

Ser at TS nevner dugnad i forbindelse med skole og barnehage her, men at det etterhvert har blitt en diskusjon om dugnad generelt.

 

I blokka/sameiet jeg bor er det dugnad en gang i året. Da vi har et vaktmesterfirma som tar seg av generelt vedlikehold inne og ute (småreparasjoner, gressklipping osv...) og et renholdsfirma som vasker fellesarealet, så burde det ikke være så mye mer å gjøre. Så det meste vi gjør på dugnad er å fikse opp i ting som noen av de mange småungene i blokka ødelegger, og det er alt fra å rispe inn ting i heisdørene til å knuse ting, fjerne lapper fra postkasser og ringeklokker, tegne med tusjer på vegger osv...

 

Ettersom jeg ikke har barn, ser jeg det ikke som rettferdig at jeg skal være med på å ordne opp i hva andre familier sine barn ødelegger eller gjør. De fleste av disse familiene møter aldri på dugnad.

 

Det jeg bruker fellesarealene til, er å gå fort gjennom et par ganger om dagen. Jeg bruker det ikke som oppholdsrom som enkelte av barna i blokka gjør. Så sist det var dugnad, så unnlot jeg å møte. Og jeg har ikke dårlig samvittighet for det.

Endret av Molekylet
  • Liker 6
Lenke til kommentar

I Japan så er det ungene som vasker og rydder skolen, noe de burde innføre her også så blir det ikke behov for dugnad på skoler

Vaktmester burde være et valgfag, for å ta de ekstra oppgavene på skoler

 

Ungene i barnehager er villige til å gjøre det meste, så lenge de får hjelp til å gjøre det

 

Kan sette ungene i arbeid i borettslag også

Vi måtte gjøre noe for å få dagpenger før

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

hvorfor gjøre dere ikke det? når det er deres barn som får det bedre av dette. Gjelder barnehage, skole aktiviteter. 

 

Du som gjentatte ganger unnlater å gjøre ditt på dugnad hvorfor er du ikke med? og hvorfor må jeg gjøre jobben din og for barna dine? 

 

Anonymous poster hash: b94bf...f14

 

 

Jeg er en av de som velger å ikke møte på dugnad. Saken til at jeg ikke møter er vel ikke du pliktig til å vite? Det har jo ikke en døyt med deg å gjøre. Like lite jeg har med å gjøre at du ikke får tissefanten opp og sliter seksuelt under dyna på soverommet.  

 

På en annen side er jeg villig til å bli med å betale for hva det koster for å få arbeidet utført. 

Barna våres får det bedre av at erfarne håndverkere tar seg av arbeide. Det er ingen som har sagt at du skal gjøre noe arbeid i det hele tatt. Hvorfor velger du å stå der å jobbe i 5 timer på noe som en håndverker hadde brukt 1 time på? 

 

Jeg mener at en rullestolbruker må få lov til å bidra. På dugnader blir enkelte folkegrupper holdt utenfor. Her er det dugnadsfolket som selv avgjør hva som er gyldig eller ei. Makan til vås skal en lete lenge etter. Er det utvidet sykemelding som er gyldig grunn? Hvis jeg mangler to ben så blir jeg holdt automatisk utenfor, selv om jeg brenner etter å bidra.

 

Grunnen for at jeg velger å ikke stille er for at jeg har en personlighetsforstyrrelse som kompliserer saker & ting. Hva er din årsak for at du ikke kan finne en løsning hvor alle kan få lov til å bidra på sin måte, en måte som inkluderer alle, slik at det slipper å bli slik du føler det? Slutt å legg oss for "hat" og finn en bedre løsning hvis du synes det må en bedre løsning på bordet. Jeg er for, er du? Skal ikke rare problemløsningen til....

 

Anonymous poster hash: 92f13...b0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Japan så er det ungene som vasker og rydder skolen, noe de burde innføre her også så blir det ikke behov for dugnad på skoler

Vaktmester burde være et valgfag, for å ta de ekstra oppgavene på skoler

 

Ungene i barnehager er villige til å gjøre det meste, så lenge de får hjelp til å gjøre det

 

Kan sette ungene i arbeid i borettslag også

Vi måtte gjøre noe for å få dagpenger før

Skolen får jo betalt for å selv gjøre det. De har allerede opptil flere vaktmestere ansatt som vi lønner via b.l.a skatt.

 

Problemet er at i det offentlige generelt så er det lite oppsyn og lett å lure seg unna arbeidsoppgaver. De fleste vaktmestere jeg har hatt med å gjøre bruker mye tid med kaffekoppen inne på vaktmester verkstedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor får du ikke dine barn til å jobbe for sine egne penger?

Handling = utbytte 

Dersom mine barn ønsker å dra på klassetur eller håndballturnering i Danmark SÅ jobber de for pengene SELV. Jeg bidrar selvfølgelig der jeg må, men ekstra lønn for shopping og div. må de ta på egen bekostning.

Dette innlegget er definisjonen av "first world problems". 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...