Gå til innhold

Endelig fri data abb. Chili mobil starter ballet


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det er helt riktig, som det poengteres litt opp i tråden her, at jeg har spådd at dette tilbudet kommer til å forsvinne. Eller rettere sagt: Jeg tror hele Chili mobil kommer til å forsvinne.

 

Logikken er enkel: Du kan ikke selge en vare videre for mindre enn du betalte da du kjøpte den. Gjør du det, går du til slutt konkurs fordi pengene dine tar slutt.

 

Og det er hva hele telebransjen tror: At Chili er i ferd med å selge mobildata billigere enn de kjøper det inn for. Nervøsiteten i selskapsledelsen selv blir veldig synlig når de ringer til kunder som har brukt 80 GB for å sjekke at alt går lovlig for seg. Dette er risikable greier, og Chili vet det bedre enn noen andre.

 

Jeg har snakket med både daglig leder og med styremedlemmer i selskapet, de er alle like hemmelighetsfulle. "Du må skjønne vi har regnet på dette", sier de til meg, som om litt tall-fikling i Excel er egnet til å fortelle meg at selskapet kan bryte de økonomiske lovene og likevel overleve.

I kommentarartikkelen i Inside Telecom skriver jeg at jeg tror selskapet spekulerer på å bli kjøpt opp. Dette er velkjent fra Danmark, hvor lavprisaktører flere ganger har blitt så ubehagelige at de har blitt kjøpt av de store (se for eksempel denne artikkelen i dansk presse fra den gangen Plenti ble kjøpt av TDC, og TDC ganske kjapt fjernet abonnementet med fri data). Jeg mener dette er Chilis plan, også: De ønsker å bli kjøpt opp av Ice.

Hvis de ikke blir kjøpt opp, må ett av følgende skje for at selskapet skal overleve:

  • De fleste kundene må holde seg på et lavt forbruk selv om de betaler for et abonnement som innbyr til det stikk motsatte. Dette er lite sannsynlig, i hvert fall på kort sikt. Og selskapet har ikke så mye kapital at det tåler å vente til "kort sikt" har blitt til "lang sikt".
  • De må slukke fri-abonnementet.
  • De må komme opp med en ny inntektskilde som vi foreløpig ikke vet noe om.

Inside Telecom tror at en slik inntektskilde i så fall kommer til å være koblet til TV 2. Vi ser at TV 2 Sumo plutselig har dukket opp som en tjeneste som kan testes gratis av Chili-kundene, og her tror vi det er mer i gjære. Akkurat hva de planlegger, vet vi ennå ikke - men det er ikke mange dagene til vi får innsyn i det. Kanskje er TV 2 på vei inn på eiersiden i selskapet?

Når jeg sier at abonnementet isolert sett koster for mye for Chili, så er det fordi jeg vet en del om hvordan prisene i denne bransjen er. Det hele er ganske oversiktlig, ettersom det bare finnes to tilbydere man kan gå til når man trenger å leie mobilnett i Norge: Telenor og Telia (den tredje netteieren, Ice, tilbyr foreløpig ikke andre mobilselskaper å leie nett hos dem).

I mellomtiden kan alle dere som er Chili-kunder fråtse og kose dere. Og håpe at jeg tar skammelig feil i mine spådommer :)



 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Chilimobil hadde kkke engang trengt å tilby fri data. DT hadde holdt lenge med å legge på en ekstra null i kvoten per abonnementstype og likevel håvet inn kunder. Det er den eneste grunnen til at jeg nå er Chilimobil kunde. Å fortelle de andre operatørene at jeg vil ha mer data innad i Norge fremfor alt mulig annet tull av bundling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Varog:

 

Spørsmålet er ikke om ChiliMobil blir kjøpt opp, men hvem som kjøper dem. Jeg setter alle pengene mine på ICE, av følgende grunner:

 

ICE ønsker seg flere kunder (selvsagt).

 

ICE vil i løpet av 2018 få et meget tettmasket nett, og med egen produksjonslinje kan de tilby store datamengder uten å måtte selge en vare for mindre enn de har betalt for den. Da kan de fortsatt tilby (bortimot) ubegrenset data.

 

https://www.tek.no/artikler/er-ice-i-ferd-med-a-lansere-abonnement-med-fri-bruk-av-data/438661

 

Chilimobil har nylig kjøpt Cloudberry, som har en frekvenstillatelse på 2x10 MHz i 2600-båndet. Hvis ICE får tak i disse frekvensene øker de tilgjengelig spektrum med 25 %, fra 2x40 til 2x50 MHz.

 

https://www.insidetelecom.no/artikler/cloudberry-kjopte-nextnet-frekvensene/162362

https://e24.no/digital/chili-mobil/chilimobil-kjoeper-gr-ndersatsingen-til-tidligere-telenor-topper/24314198

Endret av beladinka
Lenke til kommentar

@Varog:

 

Spørsmålet er ikke om ChiliMobil blir kjøpt opp, men hvem som kjøper dem. Jeg setter alle pengene mine på ICE, av følgende grunner:

 

ICE ønsker seg flere kunder (selvsagt).

 

ICE vil i løpet av 2018 få et meget tettmasket nett, og med egen produksjonslinje kan de tilby store datamengder uten å måtte selge en vare for mindre enn de har betalt for den. Da kan de fortsatt tilby (bortimot) ubegrenset data.

 

https://www.tek.no/artikler/er-ice-i-ferd-med-a-lansere-abonnement-med-fri-bruk-av-data/438661

 

Chilimobil har nylig kjøpt Cloudberry, som har en frekvenstillatelse på 2x10 MHz i 2600-båndet. Hvis ICE får tak i disse frekvensene øker de tilgjengelig spektrum med 25 %, fra 2x40 til 2x50 MHz.

 

https://www.insidetelecom.no/artikler/cloudberry-kjopte-nextnet-frekvensene/162362

https://e24.no/digital/chili-mobil/chilimobil-kjoeper-gr-ndersatsingen-til-tidligere-telenor-topper/24314198

hadde f.eks vært fint om et dansk eller svensk selskap  ville kjøpt opp ....så kunne de fortsatt tilby  billig data  , det blir det neppe med ICE.....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Fikk ikke ICE inn litt kapital for en stund siden når de solgte seg ut i Brasil (eller der omkring)? Var snakk om omstrukturering og at Norden/Skandinavia ble oppdelt i eget segment eller noe i den duren.

Lenke til kommentar

Et dansk eller svensk selskap måtte uansett leid nett fra Telenor, Telia eller Ice. Så det hadde nok ikke vært lettere for dem å tilby ubegrenset data enn et norsk selskap.

når telenor  kan inngå gode avtale   slik som denne som ikke var spesielt stor ?  " Skrevet 6. juni 2018 - 11:54

"33 kommuner med til sammen 15.000 mobilabonnenter har sammen inngått en avtale med Telenor som sikrer dem en pris de fleste kan se langt etter. – Vi betaler 199 kroner i måneden for fri data, tale og SMS per abonnement. Ingen kostnader påløper utover dette, forteller IKT-leder Odd Ørstavik i Gjesdal kommune i Rogaland som er én av kommunene som innlemmes i avtalen. For Telenor er avtalen verdt 100 millioner kroner."   ..... da må større selskaper   gjøre enda bedre avtaler ?

Lenke til kommentar

Min svoger er kommunalt ansatt og har i avtalen som gjelder mobilbruk for jobbabonnementet ikke lov å bruke det til streaming av video, det stod faktisk spesifisert i avtalen de ansatte inngår når de får abonnementet. Jeg trodde det ikke før jeg leste det selv. Så om det samme vilkåret er lagt inn hos disse kommunene så bør det jo ikke være så farlig å gi fri bruk. Ikke at jeg nødvendigvis tror så er tilfelle hos kommunene det gjelder som har fått dette abonnementet fra Telenor men det finnes ihvertfall kommuner der ute som har litt sære regler for bruk av de ansatte sine abonnement.

 

Edit: Når jeg tenker meg om er det mulig at avtalevilkåret om å ikke bruke abonnementet til streaming av video kun gjaldt det medfølgende datasim'en og ikke hovedsim for samtaler, men likevel et spesielt vilkår å sette som min arbeidsgiver ikke har for jobbabonnementene vi får.

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar

 

Chilimobil har nylig kjøpt Cloudberry, som har en frekvenstillatelse på 2x10 MHz i 2600-båndet. Hvis ICE får tak i disse frekvensene øker de tilgjengelig spektrum med 25 %, fra 2x40 til 2x50 MHz.

 

Hei!

 

De frekvensene skiftet aldri eier. Cloudberry skulle kjøpe dem fra Nextnet, men handelen ble aldri gjennomført. 

 

Se https://www.insidetelecom.no/artikler/cloudberry-fikk-aldri-frekvenser-fra-nextnet/186367.

Lenke til kommentar

Jeg sendte et spørsmål til Chili Mobil angående dette i går.  I vårt tilfelle så har vi i dag et Telia MBB abonnement i en Huawei ruter på hytta.  Vi bruker ruter med antenner fordi vi får 3x bedre dekning på 4G.  Databruken varierer fra 5 til 150 GB per måned men ligger i snitt (over ett år) rett under 30 GB per måned.  Men det har vært perioder med 100-150 GB over en måned.

 

Jeg fikk følgende svar fra dem:

----

Takk for at du spør om dette! Det blir litt i gråsonen i forhold til vilkårene, i og med at det der står at dette abonnementet ikke er ment å brukes til delt internett. Når det er sagt er det mengden databruk som overvåkes, og mellom 30-100 GB er ikke et unaturlig høyt forbruk i løpet av en måned. Derfor tror jeg det skal gå helt fint for deg å bruke dette til det du skisserer her. Hvis vi allikevel vurderer det dithen at forbruket ditt overgår et naturlig "fri bruk på én enhet"-forbruk, vil du uansett få en varsel før vi legger inn noen begrensninger.

----

 

 

Så det kan tyde på at de bare overvåker forbruket og har triggere dersom du ligger høyt opp flere måneder på rad eller har andre indikasjoner på at du bruker dette som en erstatning for xDSL eller tilsvarende.

den her sliter jeg litt med, 

"du kan bruke opp til 1000GB/mnd, så lenge du ikke bruker mer enn 150GB/mnd" ? :huh:

Lenke til kommentar

den her sliter jeg litt med, 

"du kan bruke opp til 1000GB/mnd, så lenge du ikke bruker mer enn 150GB/mnd" ? :huh:

Bruke noe særlig mer enn 150GB/mnd på mobilt bredbånd ruter (som er i utgangspunktet imot vilkårene til Chilli).

 

På vanlig telefon, så kan man jo bruke opp til 1000 GB/mnd uten at det blir noen problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...