Gå til innhold

Hvordan forbereder du deg til Krig/Terror?


Anbefalte innlegg

denne artikkelen på dagbladet.no i dag om at 4,8 millioner svenske husstander i disse dager får et hefte som handler om forberedelser på at en eventuell krisesituasjon rammer landet. Om det er krig, terror, naturkatastrofer osv. Der man blir oppfordret til å skaffe seg et nødlager med mat, vann, drivstoff etc. i tilfelle infrastruktur, strøm, matproduksjon etc. blir rammet. Har tidligere sett at Tyskland for noen få år siden gjorde det samme. Der anbefalte myndighetene at man har et nødlager slik at man kan greie seg i en uke uten å måtte forlate huset i tilfelle krisesituasjon.

 

Jeg ser det ikke som usannsynlig at myndighetene i Norge etterhvert kommer med samme oppfordring til nasjonen. Så da er mitt spørsmål til dere, hvilke forberedelser gjør dere i tilfelle Norge kommer i en slik situasjon?

Endret av Pliscin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holder et fint lite lager med hermetisk bokser med bønner, tomat, lapskaus osv. som jeg bruker til vanlig matlaging og så kjøper inn igjen så jeg alltid har god holdbarhet. Sammen med flere poser tørrmat som jeg ellers bruker på teltturer.

 

Man gjør jo gjerne narr av "preppere" men da orkanen katrina traff usa og folk stod uten hjelp fra myndighetene i 1-2 uker så var det jo de som faktisk hadde gjort et snev av forberedelser som stod mye bedre stilt enn de som bare hadde to pakker nudler i skapet så det fikk meg til å tenke på hvordan jeg lå an hvis noe skulle skje her.

Lenke til kommentar

Jeg trenger medisiner, så hva er poenget? Om alt bryter sammen, dør jeg uansett hvor godt jeg ellers er forberedt. Jeg har tenkt på å skaffe meg et lager av medisiner, men føler det blir "rart" å troppe opp på apoteket og ta ut mye mer enn jeg trenger.

 

Jeg har tørrvarer i skapet, og en 1.5-liters flaske med vann.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Har stasha litt kikerter og bønner, men om krisen kommer og butikken shutter down vil jeg aller helst ut med fiskestanga. Satser på at en eventuell krise ikke innebærer at havet fordamper ellerno

Lenke til kommentar

Så det å forberede seg, og å ha en plan er gammeldags? :lol:

 

Hvis planen involverer å hamstre ting så vil jeg påstå det ja, den uken eller to som man hamstrer inn for er irrelevant for dagens forhold og trusselbilde. Det eneste er vann og ved, det må man ha, men i mitt tilfelle er det også oppnåelig uten hamstring i alle tilfeller med unntak av atombombe i nærheten eller mange forskjellige katastrofer samtidig. Men da regner jeg ikke med at jeg har store sjansen for å overleve uansett.

 

Skal man lage seg en beredskapsplan nå i dag, burde den se annerledes ut enn hva man laget for 20 år siden. Selv om den gamle planen sikkert fungerer er den ikke så effektiv som den kunne være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man har jo fått inn et par nye punkter på listen over hva man trenger fra sist staten gikk ut med info på 70-tallet:

-Oppladed powerbanks

-laste ned godt med podcaster (The Infinite Monkey Cage har mange år med gode episoder)

 

Kanskje trenge man noe slikt altså:

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man har jo fått inn et par nye punkter på listen over hva man trenger fra sist staten gikk ut med info på 70-tallet:

-Oppladed powerbanks

-laste ned godt med podcaster (The Infinite Monkey Cage har mange år med gode episoder)

 

Kanskje trenge man noe slikt altså:

https://www.youtube.com/watch?v=nSBS1UeG3fM

Det mest interessante disse psykingene sa var «the weather is changing». :) Klimaalarmistene her på berget er like sinnssyke som de to på videoen. Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

Det er klart svenskene må forberede seg på krig, de har jo lagt alt til rette de siste 20årene?

 

Men fra spøk til revolver så vet jeg ikke helt hvordan jeg skulle forberedt meg på at norge skulle blitt angrepet. Mot en stor nasjon er man jo maktesløs uansett.

Endret av boundishh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Melder meg inn i militæret eller annen beredskapsarbeid. Har ingen planer om å vente på å bli hjernevasket av fremmede makter om krigen går ille. Villig til å dø for landet. Det har sine feil, men det er vel så fritt et land får blitt under forutsetningene som er gitt (demokrati).

Lenke til kommentar

denne artikkelen på dagbladet.no i dag om at 4,8 millioner svenske husstander i disse dager får et hefte som handler om forberedelser på at en eventuell krisesituasjon rammer landet. Om det er krig, terror, naturkatastrofer osv. Der man blir oppfordret til å skaffe seg et nødlager med mat, vann, drivstoff etc. i tilfelle infrastruktur, strøm, matproduksjon etc. blir rammet. Har tidligere sett at Tyskland for noen få år siden gjorde det samme. Der anbefalte myndighetene at man har et nødlager slik at man kan greie seg i en uke uten å måtte forlate huset i tilfelle krisesituasjon.

 

Jeg ser det ikke som usannsynlig at myndighetene i Norge etterhvert kommer med samme oppfordring til nasjonen. Så da er mitt spørsmål til dere, hvilke forberedelser gjør dere i tilfelle Norge kommer i en slik situasjon?

 

Preppers kan ta seg en bolle. Jeg tror ikke på konspirasjonsteorier. De har snakket om dette i flere århundrer. Og hvis shit hits the fan så klarer man seg alltids ganske lenge uten mat. Og man kan spise løvetann og andre ting man finner ute.

Endret av VRK18
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

denne artikkelen på dagbladet.no i dag om at 4,8 millioner svenske husstander i disse dager får et hefte som handler om forberedelser på at en eventuell krisesituasjon rammer landet. Om det er krig, terror, naturkatastrofer osv. Der man blir oppfordret til å skaffe seg et nødlager med mat, vann, drivstoff etc. i tilfelle infrastruktur, strøm, matproduksjon etc. blir rammet. Har tidligere sett at Tyskland for noen få år siden gjorde det samme. Der anbefalte myndighetene at man har et nødlager slik at man kan greie seg i en uke uten å måtte forlate huset i tilfelle krisesituasjon.

 

Jeg ser det ikke som usannsynlig at myndighetene i Norge etterhvert kommer med samme oppfordring til nasjonen. Så da er mitt spørsmål til dere, hvilke forberedelser gjør dere i tilfelle Norge kommer i en slik situasjon?

 

Preppers kan ta seg en bolle. Jeg tror ikke på konspirasjonsteorier. De har snakket om dette i flere århundrer. Og hvis shit hits the fan så klarer man seg alltids ganske lenge uten mat. Og man kan spise løvetann og andre ting man finner ute.

 

Du vet at det var krig i landet vårt for 70-80 år siden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

denne artikkelen på dagbladet.no i dag om at 4,8 millioner svenske husstander i disse dager får et hefte som handler om forberedelser på at en eventuell krisesituasjon rammer landet. Om det er krig, terror, naturkatastrofer osv. Der man blir oppfordret til å skaffe seg et nødlager med mat, vann, drivstoff etc. i tilfelle infrastruktur, strøm, matproduksjon etc. blir rammet. Har tidligere sett at Tyskland for noen få år siden gjorde det samme. Der anbefalte myndighetene at man har et nødlager slik at man kan greie seg i en uke uten å måtte forlate huset i tilfelle krisesituasjon.

 

Jeg ser det ikke som usannsynlig at myndighetene i Norge etterhvert kommer med samme oppfordring til nasjonen. Så da er mitt spørsmål til dere, hvilke forberedelser gjør dere i tilfelle Norge kommer i en slik situasjon?

Preppers kan ta seg en bolle. Jeg tror ikke på konspirasjonsteorier. De har snakket om dette i flere århundrer. Og hvis shit hits the fan så klarer man seg alltids ganske lenge uten mat. Og man kan spise løvetann og andre ting man finner ute.

Du vet at det var krig i landet vårt for 70-80 år siden?

Ja, og vi overlevde fint. Krig er ikke synonymt med sult.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...