Gå til innhold

Hvordan forbereder du deg til Krig/Terror?


Anbefalte innlegg

Terror forbereder jeg meg ikke på. Sjansen er så liten at jeg får oppleve det i livet mitt at det er ikke verdt å bekymre seg over. Jeg bruker heller ikke energi på å forberede meg på tigerangrep, for eksempel. Og uansett, hva kan man egentlig gjøre om man befinne seg i en terrorsituasjon? Jeg hadde nok bare løpt. Eneste fornuftige.

 

Angående krig så er planen å flykte landet så fort som mulig. Om det er Norge det er snakk om, så er det naturlig å forsvinne inn i skogen å sette kursen mot Sverige.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Terror forbereder jeg meg ikke på. Sjansen er så liten at jeg får oppleve det i livet mitt at det er ikke verdt å bekymre seg over. Jeg bruker heller ikke energi på å forberede meg på tigerangrep, for eksempel. Og uansett, hva kan man egentlig gjøre om man befinne seg i en terrorsituasjon? Jeg hadde nok bare løpt. Eneste fornuftige.

 

Angående krig så er planen å flykte landet så fort som mulig. Om det er Norge det er snakk om, så er det naturlig å forsvinne inn i skogen å sette kursen mot Sverige.

Sverige er vel ikke noe mer lovende, lol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sverige er det landet i verden som har vært lengst i kontinuerlig fredstid. Så om historien er noe vi kan lære av, så er det meget fornuftig å dra til Sverige.

 

Dessuten, hva er alternativet? Kapre en båt å dra til Danmark? Sverige er mer realistisk, for min del.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Sverige er det landet i verden som har vært lengst i kontinuerlig fredstid. Så om historien er noe vi kan lære av, så er det meget fornuftig å dra til Sverige.

De virker å ha bestemt seg for at nå har fredstiden vart lenge nok. Sverige har mer kriminalitet enn norge nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, vi snakker om en bakkeinvasjon av Norge. Hvordan kan du overhodet sammenligne det med såkalte Svenske Tilstander? Jeg hadde følt meg evig mye mer trygg midt i Rinkeby, enn i et okkupert Norge. Hadde gledelig slått meg ned der og venter på bedre tider.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du vet at det var krig i landet vårt for 70-80 år siden?

 

Kan du vise til at "preppere" hadde det bedre enn øvrige nordmenn under krigen?

 

WW2 i Norge var jo også relativt sivilisert.

 

Vel, nå levde jeg ikke under krigen, så jeg har ikke noen håndfaste bevis på det. Tenker man litt fornuftig så sier det seg selv at de som forberedte seg på dårlige tider var bedre rustet enn de som ikke gjorde det.

 

Her er en artikkel som beskriver litt av hverdagen under krigen. Mat ble rasjonert, og det var ofte mindre tilgang på de fleste matvarer under krigen enn ellers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[...]

 

Kan du vise til at "preppere" hadde det bedre enn øvrige nordmenn under krigen?

 

WW2 i Norge var jo også relativt sivilisert.

Folk flest var «preppere» før krigen, hvertfall utenfor byene.... Var helt vanlig å kjøpe «en kasse» margarin så man hadde noen måneder. Eller kjøpe poteter for hele vinteren i september. Eller kjøpe kull og koks for 2 år på en gang. Eller mel i 50kg sekk. Selv om det ikke var «tilfelle dommedag» men av logistikkhensyn, så var likevel folk greit forberedt på at diverse varer ikke var tilgjengelig alltid Endret av M98kF1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

[...]

 

Kan du vise til at "preppere" hadde det bedre enn øvrige nordmenn under krigen?

 

WW2 i Norge var jo også relativt sivilisert.

Folk flest var «preppere» før krigen, hvertfall utenfor byene.... Var helt vanlig å kjøpe «en kasse» margarin så man hadde noen måneder. Eller kjøpe poteter for hele vinteren i september. Eller kjøpe kull og koks for 2 år på en gang. Eller mel i 50kg sekk. Selv om det ikke var «tilfelle dommedag» men av logistikkhensyn, så var likevel folk greit forberedt på at diverse varer ikke var tilgjengelig alltid

 

Jeg vil også påstå at på den tiden så greide folk seg bedre med mindre tilgang på mat og vann, rett og slett fordi man måtte greie seg mer selv på den tiden. Man brukte det man hadde, og man lagde mat fra bunn av, samt at man var vant til mer karrige kår enn i dag. Etter vi ble et velferdssamfunn har vi kunne lenet oss mer og mer på staten. Mat, vann og strøm tar vi som en selvfølge, og trenger man noe, så er det bare å kjøpe, kjøpe og kjøpe. Hvis infrastrukturen kollapser, ja da står mange der uten å vite hva de skal gjøre. Jeg vil si det har mer for seg å "preppe" i dag, enn det var på den tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil også påstå at på den tiden så greide folk seg bedre med mindre tilgang på mat og vann, rett og slett fordi man måtte greie seg mer selv på den tiden. Man brukte det man hadde, og man lagde mat fra bunn av, samt at man var vant til mer karrige kår enn i dag. Etter vi ble et velferdssamfunn har vi kunne lenet oss mer og mer på staten. Mat, vann og strøm tar vi som en selvfølge, og trenger man noe, så er det bare å kjøpe, kjøpe og kjøpe. Hvis infrastrukturen kollapser, ja da står mange der uten å vite hva de skal gjøre. Jeg vil si det har mer for seg å "preppe" i dag, enn det var på den tiden.

 

Vi opplever stadig vekk kollaps i infrastruktur, strømmen går i store områder, ras eller flom stopper for varer til butikkene, noen graver opp en fiberkabel de ikke skulle være i nærheten av. Og selv de minst forberedte klarer dette helt fint, og løsningstiden før man er tilbake til tilnærmet normalen er latterlig raskt hvis man sammenligner med hva man forventet tidligere i historien.

 

Det eneste vi ikke opplever er total kollaps av all infrastruktur, men det vil vi ikke oppleve i en realistisk krig/terror situasjon heller.

 

Men det er nettopp tiden før man er tilbake til normalen som jeg ser på som den store fordelen i dag, ødeleggelse av en skala så vi ikke kan være tilbake til tilnærmet normalen innen en uke eller to er ganske så utenkelig. Og ja, noen kan oppleve litt ubehag i den tiden, men prepping vil ikke bidra nevneverdig til å hjelpe på situasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...