Gå til innhold

Teslas gigabatteri har kuttet 90 prosent av strømbrudd-kostnadene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når skal jornalister og folk flest innse at dette gigabatteriet ikke representerer mer enn ca 1000 Tesla bilers batteri kapasitet og at med millioner av elbiler o markedet sitter på et verktøy av dimmensjoner. I første omgang kan biler som kun kan lades slutte å lade på millisekunder om de programmers til det ved leveringsproblemer av energi til strømnettett. Mangler man et antall MW for å få ballanse er det et fett om det hentes ny produksjon eller om man laster av nettet med samme effekt. Man kan også laste av ladende elbiler om nettet i perioder er overbelastet uten at det skyldes mangel på energi. I neste runde kan elbilene også levere effekt om markedet / nettet krever det. Jeg blir helt matt når nær sagt alle omtaler elbil som et problem i strømnettet og energimarkedet når de i realiteten er et verktøy energibransjen så til de grader trenger for å ballansere et strøm system der inslaget av ikke regulerbar energi øker dag for dag. Vi må i større grad regulere forbruket for å oppnå ballanse også må vi benytte oss av energieffektive energilagre når vi har overskudd på strøm. Tar TU opp tråden ?

 

Eneste problem er at man risikerer å ikke ha strøm på bilen når man skal på jobb om morgenen, men om det f.eks. begrenses til 10% av kanalkapasiteten på elbilen

vil det kunne gå. Bileieren bør også få rimelig godt betalt for den kraften.

Lenke til kommentar

 

Når skal jornalister og folk flest innse at dette gigabatteriet ikke representerer mer enn ca 1000 Tesla bilers batteri kapasitet og at med millioner av elbiler o markedet sitter på et verktøy av dimmensjoner.

 

Eneste problem er at man risikerer å ikke ha strøm på bilen når man skal på jobb om morgenen, men om det f.eks. begrenses til 10% av kanalkapasiteten på elbilen

vil det kunne gå. Bileieren bør også få rimelig godt betalt for den kraften.

Det gjør at man utfra første talers tall trenger 10.000 Tesla for å få samme kapasitet som dette ene batteriet, best case. Reelt vil man trenge betydelig flere, siden sjansen for at alle er koblet til samtidig er null. Så om man kan erstatte 20-30.000 Tesla-biler som kanskje er der med én batteripark man har full kontroll på så blir kanskje ikke batteriparken så søkt likevel. Særlig ikke når man alt er igang med å planlegge parker som er 10X mer så er man alt oppe i 200-300.000 biler for å erstatte én park.I den store sammenhengen skal det ikke veldig mange parker til før det rett og slett ikke er nok biler.

 

I tillegg snakkes det om epler og pærer. I Norge har vi tidvis et behov for å ha lastbalansering i lokale nett. Til gjengjeld har vi trolig verdens mest regulerbare stamnett, med tanke på all vannkraften vi har. I Australia har de derimot store problemer med lastbalanse og utfall i stamnettet og bruker batteriparken for å støtte opp om det. Mens det å bruke biler kan være en løsning for lokal lastbalanse vil de rett og slett være altfor puslete for stamnettet.

 

Joda, å koble bilene til nettet kan sikkert være fint som et virkemiddel for å balansere nettet lokalt. Effektstyring, og det å kunne kutte strøm til "uviktige" apparater i hjemmet når effektbruken er høy, har absolutt noe for seg. Det finnes allerede flere løsninger der ute som gjør akkurat dette, både storskala for industri og småskala for hjem. Flere ladere til elbil har slik funksjonalitet integrert nå. TU har dekt dette ved flere anledninger, så påstanden om at TU ikke har innsett dette er rett og slett ikke riktig. Men det er både mulig og riktig å dekke flere felt.

 

I Norge vil i stor grad slike batterier være en idiotisk idé, vi kan oppnå mye mer med et pumpekraftverk eller tre. Men TU har aldri sagt at det skal opprettes batteriparker i Norge og det å legge norske forhold til grunn for å vurdere fornuften i et tiltak i Australia blir bare tullete.

Lenke til kommentar

Når skal jornalister og folk flest innse at dette gigabatteriet ikke representerer mer enn ca 1000 Tesla bilers batteri kapasitet og at med millioner av elbiler o markedet sitter på et verktøy av dimmensjoner. I første omgang kan biler som kun kan lades slutte å lade på millisekunder om de programmers til det ved leveringsproblemer av energi til strømnettett. Mangler man et antall MW for å få ballanse er det et fett om det hentes ny produksjon eller om man laster av nettet med samme effekt. Man kan også laste av ladende elbiler om nettet i perioder er overbelastet uten at det skyldes mangel på energi. I neste runde kan elbilene også levere effekt om markedet / nettet krever det. Jeg blir helt matt når nær sagt alle omtaler elbil som et problem i strømnettet og energimarkedet når de i realiteten er et verktøy energibransjen så til de grader trenger for å ballansere et strøm system der inslaget av ikke regulerbar energi øker dag for dag. Vi må i større grad regulere forbruket for å oppnå ballanse også må vi benytte oss av energieffektive energilagre når vi har overskudd på strøm. Tar TU opp tråden ?

 

Helt enig. Istedetfor å prakke på oss AMS og alskens sinnrike prissystemer, burde man få rabattert nettleie for å koble elbillader og varmtvannstank til nettet, og gi kraftleverandøren tilgang. Slik får nettoperatøren tilgang til primærregulering ved simpelthen å slå av ladingen eller varmtvannsvarmekolben til noen tusener husstander noen minutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Batterier er flotte å bruke til å stabilisere nettet etterhvert som det kommer stadig mer ustabil sol- og vindenergi. For å kunne lagre store mengder energi må man produsere hydrogen, eller satse på pumpekraftverk som vi har en del av i Norge.

 

Javel? Det er ved utfall av store varmekraftverk at batteriet har gjort best nytte, som forklart i artikkelen.

 

Å lagre store mengder hydrogen er like vanskeleg og mykje dyrare enn å lagre i batteri. Då treng du fire gonger fleire vindturbinar for å få ut like mykje straum. Hydrogen lagrar lite energi pr m³ og er vanskeleg å handtere. Kva trur du brenselceller til å produsere same effekt som dette batteriet kostar? Brenselcellene kan heller ikkje vakne til liv like fort som eit batteri.

 

Det er gode grunnar til at det finst tusenvis av større og mindre batteri som dette for å støtte opp om nettet rundt om i verda, men absolutt ingen kommersielle prosjekt som brukar hydrogen. (Det finst to aktive forskningsprosjekt, for forskningsfonda kastar jo pengar etter alle som nemner hydrogen.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig. Istedetfor å prakke på oss AMS og alskens sinnrike prissystemer, burde man få rabattert nettleie for å koble elbillader og varmtvannstank til nettet, og gi kraftleverandøren tilgang. Slik får nettoperatøren tilgang til primærregulering ved simpelthen å slå av ladingen eller varmtvannsvarmekolben til noen tusener husstander noen minutter.

AMS gjer det mogeleg, men krev sjølvsagt at forbrukaren ynskjer å vere med på ordninga. Før AMS fekk berre storforbrukarar tilbod om lågare nettleige for forbruk som kan koplast ut. Det er i prinsippet ingen skilnad mellom å kople ut ein forbrukar på 2 MW eller 1000 varmtvasstankar på 2 kW, men utkopling av varmtvasstankar gjer det mogeleg med meir presis regulering av både totalt utkopla forbruk og geografisk plassering av det utkopla forbruket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke typer storforbrukere er av en slik art at de kan tillates å kobles ut af et nettselskap? Jeg ser for meg at det kan være ganske så kjedelig å få uplanlagt nedstenging av en smelteovn?

Det er muuulig at ordningen er basert på frivillighet og at de det gjelder selv er i stand til å avgjøre om det er greit å bli koblet ut(mot en kompensasjon). ;)

 

En smelteovn kan nok kobles ut noen minutter uten særlig skade, styringssystemer, pumper osv til samme smelteverket, ikke like greit.. Elkolber til varmtvann bør også være uproblematisk, så lenge de ikke er borte i timesvis.

Lenke til kommentar

 

Helt enig. Istedetfor å prakke på oss AMS og alskens sinnrike prissystemer, burde man få rabattert nettleie for å koble elbillader og varmtvannstank til nettet, og gi kraftleverandøren tilgang. Slik får nettoperatøren tilgang til primærregulering ved simpelthen å slå av ladingen eller varmtvannsvarmekolben til noen tusener husstander noen minutter.

 

 

For så å ikke ha noe varmtvann når en skal dusje, i tillegg til groing av bakterier og annet kjekt i VB på grunn av manglende varme, for ikke å snakke om at elbilen ikke er klar når du trenger den. Nei takk! 

 

Forslaget NVE har kommet med er lett å forholde seg til, og en kan velge selv. Langt bedre. 

Lenke til kommentar

Så lenge du betaler dyrt for å bruke mye strøm ved en forbrukstopp, så ja, værsågod.

VVB kan være enten 200 eller 300 liter, og stilles til 75 grader. Om den ikke står på både i 3 og 4 timer per døgn tror jeg ikke det har stort å si, med mindre man har et ekstremt vannforbruk da.

Lenke til kommentar

 

Helt enig. Istedetfor å prakke på oss AMS og alskens sinnrike prissystemer, burde man få rabattert nettleie for å koble elbillader og varmtvannstank til nettet, og gi kraftleverandøren tilgang. Slik får nettoperatøren tilgang til primærregulering ved simpelthen å slå av ladingen eller varmtvannsvarmekolben til noen tusener husstander noen minutter.

 

For så å ikke ha noe varmtvann når en skal dusje, i tillegg til groing av bakterier og annet kjekt i VB på grunn av manglende varme, for ikke å snakke om at elbilen ikke er klar når du trenger den. Nei takk! 

...

 

Hvordan skal noen minutters utkobling gi deg tomt batteri på Teslaen og kaldt vann i dusjen? Det er først og fremst snakk om å bruke utkobling til å stabilisere nettet over korte tidsrom.
Lenke til kommentar

 

 

Helt enig. Istedetfor å prakke på oss AMS og alskens sinnrike prissystemer, burde man få rabattert nettleie for å koble elbillader og varmtvannstank til nettet, og gi kraftleverandøren tilgang. Slik får nettoperatøren tilgang til primærregulering ved simpelthen å slå av ladingen eller varmtvannsvarmekolben til noen tusener husstander noen minutter.

 

For så å ikke ha noe varmtvann når en skal dusje, i tillegg til groing av bakterier og annet kjekt i VB på grunn av manglende varme, for ikke å snakke om at elbilen ikke er klar når du trenger den. Nei takk! 

...

 

Hvordan skal noen minutters utkobling gi deg tomt batteri på Teslaen og kaldt vann i dusjen? Det er først og fremst snakk om å bruke utkobling til å stabilisere nettet over korte tidsrom.

 

 

Tja, det kommer vell an på hvor mange som "melder seg på" dette i det området det trengs utjevning. I tillegg til feil på systemer osv. 

 

Poenget mitt er fortsatt det samme, jeg vill styre mitt eget liv, ikke bli styrt som en annen geit. Det er mitt synspunkt i saken :) 

Lenke til kommentar

 

Hvilke typer storforbrukere er av en slik art at de kan tillates å kobles ut af et nettselskap? Jeg ser for meg at det kan være ganske så kjedelig å få uplanlagt nedstenging av en smelteovn?

Det er muuulig at ordningen er basert på frivillighet og at de det gjelder selv er i stand til å avgjøre om det er greit å bli koblet ut(mot en kompensasjon). ;)

 

En smelteovn kan nok kobles ut noen minutter uten særlig skade, styringssystemer, pumper osv til samme smelteverket, ikke like greit.. Elkolber til varmtvann bør også være uproblematisk, så lenge de ikke er borte i timesvis.

 

Jeg tenkte mer på de rent tekniske forholdene, det sier seg jo selv at om man har en strømforbruker som uten store problemer kan kuttes strømmen på innimellom så takker man ja om det svarer seg økonomisk. Men mange større prosesser kan fort være dyre å sette igang igjen, så jeg var ute etter eksempler på slike laster som kan tåle kutt uten at det blir mye plunder og heft.
Lenke til kommentar

Hva skal være feil ?

 

Man regulerer frekvensen for å skifte lasten/pådraget i turbinene. Hvis man kan spytte inn eller absorbere noen MW vha batteri istedenfor blir det roligere regulering av turbineffekten og man får bedre levetid på de og hurtigere stabilisert kraftnett.

 

 

Og til dere som er redd for kald varmtvannsbereder eller tom elbil; dette er snakk om transiente behov, ikke kontinuerlig tapping eller lading.

Se på det som en støtdemper på en bil: man trenger de kun ved humper i veien, ellers er de helt stille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal Tesla ha betalt for strømmen som batteriet leverer? Batteriet genererer ikke strøm. Det bare samler opp ladning fra strømnettet.

 

Et annet moment er at batteriet ikke klarer å levere strøm i mer enn noen få minutter. Lengre strømbrudd er umulig å takle med denne formen for "løsning".

 

Tesla leverer en tjeneste her og strømmen er vel hvordan de får betalt. Det er jo ikke umulig at de kan selge denne stabiliseringsstrømmen mye dyrere enn den de lader med. Det står også at de kan levere 100 MW og har en kapasitet på 129 MWh. Det skulle bli 1,29 timer, noe som er betydelig mer enn din påstand om noen få minutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...