Gå til innhold

Avsløringen av nisselua


Anbefalte innlegg

Tidligere har brukere her vært inne på at norsk kultur er et falsum, og jeg støtter avsløringer av dette - så lenge det dreier seg om fakta selvsagt. 

 

I kveld har jeg blitt klar over at nisselua ikke er noe annet enn en frygisk lue, brukt under den franske revolusjon og senere vært frihetssymbol under flere kriger. Blant dem naturligvis krigen i Norge. 

 

Den røde lua eller capsen blir i dag brukt som et tegn blant frimurere. Altså, de liker å la seg avbilde i rød caps. 

 

http://beretandboina.blogspot.no/2009/09/phrygian-cap_07.html

 

Self-Portrait-with-a-Phrygian-Cap-Anne-L

 

Denne avsløringen er litt kjip, må innrømme det. Men har vi ikke belegg i norsk kultur for at gårdsnissene gikk med røde nisseluer?

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Nisselue

 

Det står der at røde toppluer har lang tradisjon i Norge, men de fikk et særlig oppsving på 1700- og 1800-tallet etter den franske revolusjon. 

Wikipedia mener altså at den røde topplua hadde en tradisjon her tidligere også, men det er vel vanskelig å dokumentere.

 

Luer av en stivere type kan kalles pyramidehatter, som selskapshatter og visse hatter fra middelalderen. Pyramidehattene som brukes i bursdagsselskaper er selvsagt også et frimurertegn. 

 

https://s3-ap-southeast-1.amazonaws.com/reacho/post/httpimages/030916/img_2016040915033657caa9d08ab7b.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jo Julenissen i seg selv en del av Coca-Cola også, så om skal drive å terpe på ting :p

 

Den røde fete snille mannen med hvitt sjegg.. Den skikkelsen eksisterte ikke før en reklame Coca-Cola la ut av at julenissen delte ut Coca-Cola til de de snille barna...

 

Når vi snakker om nisser i norger, snakker vi jo som regel om fjøsnisser og de var som regel grønne og hadde ikke noen røde luer..

Lenke til kommentar

Du har for mye fantasi og ikke nok å gjøre med den.

 

Eller du lar deg bedra av systemet... Men må innrømme det begynner å bli mange omlegginger i klesveien. Ikke nok med at jeg skulle se etter anstendige klesplagg, og kaste klær og sko som var brukte tidligere av andre. Nå kommer det opplysninger om at fargene oransje, lilla og rødt også er uheldige, noe som betyr enda mer omlegging. Fargen lilla står visst for transkjønnethet. Oransje er den eneste fargen som står for 33. Og selvsagt, svart er en dyster farge og kongeblått kan tolkes som et symbol på kongehuset. Turkis er også litt tvilsomt fordi det er symbol på noen havfruer. Så... får satse på lyseblått heretter, da. 

Lenke til kommentar

Nå er jo Julenissen i seg selv en del av Coca-Cola også, så om skal drive å terpe på ting :p

 

Den røde fete snille mannen med hvitt sjegg.. Den skikkelsen eksisterte ikke før en reklame Coca-Cola la ut av at julenissen delte ut Coca-Cola til de de snille barna...

 

Når vi snakker om nisser i norger, snakker vi jo som regel om fjøsnisser og de var som regel grønne og hadde ikke noen røde luer..

 

Enig i at Coca-Cola markedsførte Santa Claus og i praksis gjorde ham kjent for massene. 

Merk her at Coca-Cola betyr 33, siden C betyr 3. Samme som i CC-cowboys og andre navn. Er det noen annen grunn til at de skulle velge navnet CC Cowboys enn at CC betyr 33? Nei, det er det ikke. 

 

Finnes det kilder på at fjøsnisser var grønne? De regnes som overnaturlige vesener, så det er jo illustrasjoner av fortellinger vi har å forholde oss til. 

Lenke til kommentar

Hva i alle dager er det som skjer?, festus haggen snakker om fakta!.

 

Kansje festus kan forklare hvordan hun kom over denne informasjonen om den røde luen?, var det igjennom den vanlige nyhetstrømmen eller var det informasjon som ble gravd opp fra de mørkeste konspiratoriske sidene på nettet?.

Er festus er en ivrig bruker av både deep og dark web?.

Lenke til kommentar

Hva i alle dager er det som skjer?, festus haggen snakker om fakta!.

 

Kansje festus kan forklare hvordan hun kom over denne informasjonen om den røde luen?, var det igjennom den vanlige nyhetstrømmen eller var det informasjon som ble gravd opp fra de mørkeste konspiratoriske sidene på nettet?.

Er festus er en ivrig bruker av både deep og dark web?.

 

Vet ikke konkret hva det mørkeste nettet innebærer, men har fått disse opplysninger via en kanal på youtube som stadig blir deletet.

Lenke til kommentar

Det som slår meg ved trådene dine er at du stadig ser mønstre mellom tilsynelatende fullstendig urelaterte ting. Du har veldig mange teorier. Hvor mange av dem er ekte? For de kan ikke være ekte. Jeg kan kjøpe én eller to, men det begynner å bli en del liksom. Hvorfor skal vi kjøpe akkurat denne teorien? Du selger den ikke så veldig godt.

Endret av L4r5
  • Liker 4
Lenke til kommentar

300-talls biskopen Sankt Nikolas er inspirasjonen til julenissen (eller Santa Claus). Selve drakten stammer fra tegninger av Thomas Nast som baserte dette på Sankt Nikolas og Weihnachtsmann. Coca Cola brukte Haddon Sundblom til å tegne julenissen i reklamer fra 1931.

 

st-nicholas.jpg

 

sfNicolae.jpg

 

200px-Santa%27s_Portrait_TNast_1881.jpg

Tegning av Thomas Nast fra 1881.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar

Vi har det.. julenissen er en jøde.

 

En litt spesi youtube-kanal her, "This is Barracuda. The seer of the unseen, the knower of the unknown, the speaker of the unspeakable". (Fnis). 

"HOW DOES BARRACUDA KNOW WHAT? HIS SOURCES ARE PRIVATE, HIS EXPERIENCES, MYSTERIOUS; THE TRUTH REPRESENTS ITSELF, AS IT NEVER IS CONTRADICTORY."

Haha.

En veldig kul type, så kul at jeg kanskje mistenker at han bruker mistenkelige stoffer? Iallfall en kjederøyker som klikker med lighteren og fyrer opp sigaretter mens han snakker. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=ZyNCKiIZgT8

Endret av festus haggen
Lenke til kommentar

Det er vel der lista ligger for festus. YouTube kanaler som blir sletta, av typer som anser seg som de som har skjønt den ultimate sannhet, som åpenlyst skryter av sin kildeløshet og mangel på eksperimenter, og som (uten at jeg har sett videoen) det ikke skulle forbause meg at er hakket over sigaretter når det kommer til å røyke ting.

 

Festus: hvorfor skal det gå sport i å tro på de minst trolige folk og teorier du kommer over? Det er helt uforståelig for meg. Jo mer usannsynlig og ut på viddene det er, jo mer trolig blir det for deg. Det som distanserer seg mest fra sannheten slik vi kjenner den er det som egentlig er sant?

 

Edit: fargevalget til capsen til Trump antar jeg at var av den enkle grunn at det republikanske partiets farge er rødt, demokratene er blå. Men det betyr vel for deg bare at hele det republikanske partiet er mer på konspirasjonen. For du har funnet at fargen rødt symboliserer X i en kontekst, da er det umulig at den kan symbolisere noe annet i en annen kontekst. Sant?

Endret av Larzen_91
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Andre områder av internett er betraktelig mer skremmende enn teorier som disse. 

 

Hvilket utgangspunkt skal man ha når man ser på verden?

Utgangspunktet at det er en normal verden med normale mennesker, eller at det er en syk verden der syke ting skjer, og kanskje mange av menneskene ikke er normale?

 

Dette utgangspunktet vil bestemme hvordan man konkluderer videre. 

 

Når det er sagt, er det et overdrevent fokus på kjendiser. Før eller senere burde også disse teoretikerne slutte å være så opptatt av kjendisene, og heller studere oppbyggelige skrifter :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...