Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Livskvalitet med minsteinnteksgrunnlag


Anbefalte innlegg

Dersom dere var i mine sko. Får innvilget minste uføre i 2018.

 

Blir vanligvis mye innesitting som livsstil, eller det returner som regel til det. Spesiellt i vintermånedene. Hva ville dere ha gjort ut av livene deres med uføre som forutsetning. 100 % uføregrad. Her blir vel det mest vesentlige hvilken form for aktivisering. Jeg vet at det finnes en del muligheter for valg av aktiviteter, men hvilke hadde du tatt for deg? For de som lurer på hvor spennende denne inntekten er. Forutsetning voksen ved uføretidspunktet, gift/samboer, altså den minste 100 % uføre man kan ende opp med. Utgjør rett omkring 17 tusen bruttokroner - sytten tusen.

 

Dersom en ikke velger å gjøre noe ut av situasjonen sin, så går det jo som regel i dass. Derfor spør jeg om litt råd/inspirasjon.



Anonymous poster hash: 7fa4d...cb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søtten tusen? 
Det er ikke så dumt da.
Jeg får bare syv.
 

Som dragen sier, tur er gratis. -Egentlig også det beste valget, om man sammenligner med trening i ett studio. Du får frisk luft, og naturens overveldende synskammer. 
Ellers er yoga sunt for kropp og sin, veien til sin dharma, skal man tro Krishna.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tror helt ærlig jeg ville flyttet ett litt øde sted hvor det i det minste er billig å bo, da får du i det minste mulighet til å gå mye turer ;)

 

 

Ellers så kommer det jo litt an på hva du liker da, flytter du litt øde og det er vann i nærheten koster nok ikke en liten båt så alt for mye.

Lenke til kommentar

Gåturer, sykleturer og skiturer kan jo enkelt foreslåes. Evt kjøpe utstyret brukt på finn for lavere pris.

 

Kommer veldig an på hva du selv liker. Jeg spiller airsoft med samme utstyret som jeg kjøpte i 2012 samtidig som jeg er en veldig dårlig spiller så jeg har spart masse penger på kuler gjennom årene sammenlignet med de andre.

Lenke til kommentar

Tror helt ærlig jeg ville flyttet ett litt øde sted hvor det i det minste er billig å bo, da får du i det minste mulighet til å gå mye turer ;)

 

Ellers så kommer det jo litt an på hva du liker da, flytter du litt øde og det er vann i nærheten koster nok ikke en liten båt så alt for mye.

Mange uføre er avhengig av å ha en del helsetjenester lett tilgjengelig. Da er det ikke bare å flytte til et øde sted. Dette tvinger igjen (mange) uføre til å bo mer mer sentralt og dermed betale mer i boutgifter.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Man flytter utenlands til et lavkostland.

Man leier ut egen bolig og leier utenlands for ett år av gangen. 

Folketrygden krever da at man er hjemme året etter (enkelt forklart).

Man kan investere i båt eller caravan å få igjen investerte penger når man så selger igjen. Da trenger det ikke koste skjorta. Samme med hytte.

Melde seg inn i en sjakklubb, pokerlag etc. Drive med politikk.

Det finnes hobbyer som ikke er dyre som fjellklatring, paragliding, sykling.

Det er mulig å få til billige turer med Ryanair.

Man kan påta seg småjobber på Finn.no

 

 

Lenke til kommentar

17tusen er da ikke særlig ille

Anonymous poster hash: 99afd...47d

Tar man utgangspunkt i SIFOs referansebudsjett bør man ha 9300ish (tok utgangspunkt i mann mellom 20 og 50 år) til utgifter etter alle boutgifter som leie/lån og strøm. Dette er et nøkternt budsjett. Ikke eksistensminimum, men heller ikke noen store utskeielser. Det blir fort litt lite til overs etter boutgiftene.
Lenke til kommentar

Årskort i den lokale svømmehallen, om det finnes.

 

Peke seg ut noen hobbyer, som kan føre til aktivitet og deltagelse i arbeidslivet, så som språk, enkel mekanikk, elektronikk, kanskje sveising/lodding.

 

Frivillighet, for å føle at man bidrar når man har overskudd og mulighet. 1 dag i måneden kan være noe og nok for noen, det også.

 

Skriving, skrive ned egen livshistorie. Få alt ned på papir. Om ikke annet, så leder det til økt selvinnsikt.

 

Øke interessen og kunnskap rundt matlaging, så man øker sjansen for å unngå dårlige valg og dermed overvekt. Også bedre for økonomien.

 

Er ikke uføretrygdet selv, dette er bare ting jeg har i hodet hvis det går den veien.

 

Hvis man er økonomisk og sparer penger over en periode, så kan båt være noe. Krever jo mye tid, men behøver ikke koste titusen- eller hundretusenvis.

 

Jakt og fiske kan kanskje være noe for noen.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Typisk at det kommer en som sier at man kan spare.

 

Her er det snakk om ca 17 000 brutto. Trekk fra skatt på 23-25%. Så trekk fra boutgifter. Så trekk fra medisiner og annet til helsa. Så trekk fra mat. Så trekk fra kommunikasjonsutgifter. Så trekk fra det andre nødvendige livsoppholdet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Typisk at det kommer en som sier at man kan spare.

 

Her er det snakk om ca 17 000 brutto. Trekk fra skatt på 23-25%. Så trekk fra boutgifter. Så trekk fra medisiner og annet til helsa. Så trekk fra mat. Så trekk fra kommunikasjonsutgifter. Så trekk fra det andre nødvendige livsoppholdet.

 

Skatt er kun ca. 15% med trygd på 17K (iflg skatteetatens skattekalkulator) og kostnader til lege og medisiner dekkes så snart man når over en visst beløp.  

 

17K brutto vil si over 14K netto - og mer hvis personen har noe der kan trekkes fra. 

 

 

Endret av tigerdyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Div. fabuleringer rundt økonomi og sparing er vel strengt tatt temmelig poengløse så lenge TS ikke har sagt noe om hvilke månedlige utgifter han har.

 

Ellers har det kommet mange gode forslag til ting man kan gjøre, men uten at TS sier mer om hvor han bor (by, bygd eller ute i skauen) og hva uførheten bunner i (fysiske skavanker, mentale problemer eller begge deler) så blir det mye som å skyte på blink med bind for øya.

Lenke til kommentar

Typisk at det kommer en som sier at man kan spare.

 

Her er det snakk om ca 17 000 brutto. Trekk fra skatt på 23-25%. Så trekk fra boutgifter. Så trekk fra medisiner og annet til helsa. Så trekk fra mat. Så trekk fra kommunikasjonsutgifter. Så trekk fra det andre nødvendige livsoppholdet.

 

Jeg har spart penger på langt under 17 000 jeg, men det er så klart ikke lett. En annen form for sparing kan jo være å ta småjobber om TS er i stand til dette. Det finnes også andre måter å spare penger på som angår å fikse seg "gratis" mat, leve på kuponger osv. Alt er mulig, men gjerne ikke lett. 

Lenke til kommentar

Da det er anonymt så har jeg aspergers. Men jeg har tilleggslidelser som en kronisk stresslidelse. Tenker at den kommer i fra tinnitus. Nevnte beløpet slik at folk får litt forhold til hva uføregrader gir av utbetaling. Jeg forstår at mange av dere har innsikt i dette i fra før av.

 

Aspergers gir meg vel den naturlige hangen til å være mye inne og for meg selv. Blir en del timer foran internet. Noen til dette forumet. Siden jeg ikke er alene om økonomien så har jeg det litt bedre. Forsøker å pønske ut en eller annen måte å berike livet på. Det beste med uføregraden er at det gir en god forutsigbarhet. En slipper meldekortet. Og en kan slippe å forholde seg til NAV, på spontane korte turer til utlandet. Men så har en også mindre penger til å reise for da.

 

Vi har hund. Så skal selvsagt forsøke å bruke den litt mer, da det gir litt mening å gå tur når været ikke er surt, vått, kaldt. Alle liker struktur, men jeg sliter litt med å holde god struktur på en del ting. Rot, timeplaner med mere. Nå har jeg gått dagesvis uten å sjekke mobiltelefonen for SMS en gang. Det er ikke helt bra, selv om det kan være greit å ikke være sånn på disse meldingstjenestene hele tiden. Med aspergers så kan en bli litt mentalt sliten. Og det gjør ikke hverdagen bedre å ha kronisk tinnitus om uler, i forhold til mentalt overskudd. Blir jo verre om jeg utsetter meg for for mye stress. Men ellers så har jeg sånn noen god fysikk. Ikke veltrent, men ikke overvektig men litt stiv og støl i kroppen av å være så lite i bevegelse. Alderen gjør ikke slike ubehag noe bedre. Den delen av å eldes er noe dritt. Men, jeg har sett fram til å få innvilget denne forutsigbarheten. Kanskje en kan planlegge livet sitt basert etter den på en god måte.

 

Jeg har tenkt tanke om å gi noe frivillig, da det gir hyggelig kontakt og mening tilbake. Men med uføretrygden så kan jeg sette grensene selv for hvor mye. Det er bra å ha fått uføretrygd sånn sett.



Anonymous poster hash: 7fa4d...cb1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det blir liksom ikke så lett å komme med forslag når alt ikke kommer på bordet med en gang.

Du bor ikke alene og har hund. Dette påvirker vel de fleste av valgene man tar, som reising osv. Kanskje har du barn også?

Hva med å begynne å dra på hundeutstillinger/løp? Moro for bikkjene og tidtrøyte for deg om man melder seg som frivillig i hundeklubben med administrasjon og arrangementer.

Lenke til kommentar

Beklager at det må gå i puljer av innlegg. Er vanskelig å spå hva folk synes er vesentlige forutsetninger. Barn har vi ikke. Hunden er fordyrende når vi skal reise utenlands. En klar ulempe oppi alle fordelene hundeholdet gir. Må få reflektert litt over forslagene. Kom gjerne med så mange forslag dere vil. Reise går an å få til ved å spare penger eller begrense litt på reiseaktivitetene. Vi har en praktisk og rimelig bil til å kunne kjøre på turer, ferier med hund og kjæreste. Jeg hadde neppe klart bilholdsutgifter alene. Men, jeg kan velge å bruke bilen sjeldnere for å begrense på ekstrautgiftene. Det å slippe å kjøre bil eller å busse til jobb hver dag er en besparelse det også.

 

Jeg har tilgang på å prate med lege omtrent hver halvannen måned. Men, i vår har jeg forsøkt å begrense hyppigheten av besøkene. Sparer da noen få kroner på det. Jeg tror legen vil se sunnhetstegn med det, men jeg kan også rote meg virkelig dypt inn i en enda mer passiv tilværelse foran PC, hvor begrensning av legebesøkshyppigheten da ville vært et usunnhetstegn. Om det så bare er for å ha noen å prate litt med, så er det jo greit å ha legekontakt da. Men, det er vel naturlig at man får pratet ferdig om noen tema også.

 

Jeg mener å ha hørt at skattesatsen er omtrent minimum 19 % på uføretrygd nå. Da sitter en eventuellt igjen med netto kr 14.410,- å leve av.



Anonymous poster hash: 7fa4d...cb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...