Gå til innhold

Har du spart penger med den nye strømmåleren?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eneste måten og finne det ut på er og kjøpe et temmelig dyrt instrument eller låne og kjøre lasttester... Og da sammenligne mellom før og etter ny måler.

 

Vi i nordnorge og mange andre sikkert har hatt fjernavlesning i mange år. 15 år? 20 år?

Så og bytte ut de målerne vi allerede har med nye føles litt hull i huet.

 

Det skulle vært valgfritt i en periode. Jeg vet ikke om noen tjenester som faktisk utnytter de nye målerne. Feks at den kan kommunisere til en elbil-ladder at den kan ladde, eller at en varmtvannsbereder får lov og varme seg opp.

 

Det som jeg har fått med meg er jo at strømleverandørene skal kunne en dag i framtiden sørge for at kunder med elbiler ikke overbelaster transformatorer på samme linje, at laddingen går på deling. Jevnere forbruk er positivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Haha, tror ikke du sparer noe strøm med de nye strømmålerne. Dette må du ordne selv - slå av lys du ikke bruker, dusje kort +++

 

Fordelen for deg er at du slepper å lese av, ulempene kommer snart .....

 

blir ekstra dyr strøm i rushtiden

strømmåler kan fjernstyres og dermed kan de skru av strømmen din (om du ikke betaler f.eks).

noen påstår at de bli syke av radiostrålingen (måleren må kommuniser med basestasjonen, men det er mindre stråling en fra mobilen)

antageligvis får du litt høyere strømforbruk siden de nye måler er mer nøyaktig en de gamle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget med målerene er fjernavlesning som gir mer nøyaktige forbrukstall og med tiden kan en ta i bruk variabel strømpris over døgnet. F.eks når det er lite belastning kan en gjøre strømmen billigere. Dette er for å utjevne bruken slik at forbruket speiler mer kapasiteten i nettet.

Målerene er også egnet til å måle reaktiv strøm som etter det jeg forstår ikke faktureres på de gamle målerene.

De måler strøm begge veier så du kan faktisk produsere og kjøre tilbake strøm i nettet.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

...eller lurte TS på om siden ny måler kan gi et resultat som enten viser lavere eller høyere forbruk enn den gamle, om det er noen som mener å oppleve at forbruket har gått ned? Ingen perioder er jo helt like så uansett vanskelig å si noe sikkert, om ny og gammel måler er likt kalibrert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det vesentlige forskjeller er sannsynligvis den nye måleren mer nøyaktig enn den gamle. Dette kan falle begge veier alt etter om den gamle måleren over- eller underrapporterte.

 

Leste i bruksanvisningen for montører på den måleren jeg har og der tolket jeg det som om måling av reaktiv strøm var på som standard, men det kan nok justeres på måleren av montør. Målerene er teknisk sett ganske avanserte.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Så langt kjøres det samme pris hele døgnet fra leverandøren som leverer til meg, men det er vel oppe til vurdering å differensiere strømprisene etter tid på døgnet. Målerene følger med på ganske mye som f.eks forbruk over døgnet og de sender pakker rimelig ofte, men det eneste jeg ser skriftlig fra energiselskapet er kW som de henter ut to ganger pr mnd.

 

Edit: Ser at de henter ut både første og siste dagen, så det er faktisk 3 ganger pr. mnd.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Så langt kjøres det samme pris hele døgnet fra leverandøren som leverer til meg, men det er vel oppe til vurdering å differensiere strømprisene etter tid på døgnet. Målerene følger med på ganske mye som. fesk forbruk over døgnet og de sender pakker rimelig ofte, men det eneste jeg ser skriftlig fra energiselskapet er kW som de henter ut to ganger pr mnd.

 

Ja det er flere som betaler pr time allerede, det er det som er planen for alle. Ta verdiene en får en gang i timen(noen får 2, avhengig av måler) der de brukermålerstand til beregningsgrunnlaget. 

Lenke til kommentar

Ja det er flere som betaler pr time allerede, det er det som er planen for alle. Ta verdiene en får en gang i timen(noen får 2, avhengig av måler) der de brukermålerstand til beregningsgrunnlaget.

Skal man ikke betale effektledd i tillegg til energiledd? Eller missforstod jeg hva du mente?
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har ikke fått den. Skal ikke ha den.
Den nye måleren er naturligvis innført bl.a. for å melke mer penger ut av samme strømmengde folk brukte før. Ren profitt.
Hvis folk fikk lavere strømregning så ville aldri måleren blitt innført.

"Tausheten rundt de nye strømmålerne er over"

"Nettavisen fanget opp 10070 kommentarer og «tommelen opp» i forbindelse med mitt forrige innlegg «Tausheten rundt de nye strømmålerne»"

https://www.nettavisen.no/meninger/friskemeninger/tausheten-rundt-de-nye--strmmalerne-er-over/3423532815.html

Endret av clink
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke fått den. Skal ikke ha den.

Den nye måleren er naturligvis innført bl.a. for å melke mer penger ut av samme strømmengde folk brukte før. Ren profitt.

Hvis folk fikk lavere strømregning så ville aldri måleren blitt innført.

 

"Tausheten rundt de nye strømmålerne er over"

"Nettavisen fanget opp 10070 kommentarer og «tommelen opp» i forbindelse med mitt forrige innlegg «Tausheten rundt de nye strømmålerne»"

 

https://www.nettavisen.no/meninger/friskemeninger/tausheten-rundt-de-nye--strmmalerne-er-over/3423532815.html

Har du regnet på det?

 

De nye strømmålerne innføres for å spare penger. Om de ikke innføres så går nettleien opp 30% for å dekke inn investeringer de neste 10år, med målerne øker det mindre.

Lenke til kommentar

Har du regnet på det?

 

De nye strømmålerne innføres for å spare penger. Om de ikke innføres så går nettleien opp 30% for å dekke inn investeringer de neste 10år, med

målerne øker det mindre.

Hva mener du med å spare penger?

Hvem?

 

Folk kommer til å bruke omtrent det de gjorde før, men når rushtidstaksering på strøm begynner så vil folk tvinges til å gjøre endringer.

Å bruke mindre strøm er ofte ikke mulig på annen måte enn eventuelt varmepumpe som gjelder for eneboliger og der folk har mulighet for å montere sånt. Disse krever ettersyn og reparasjon fordi de er kompliserte og går fulle av støv og skitt - ute som inne.

 

Rushtids-taksering betyr at man skal "bøtelegges" for bruk av for mye strøm samtidig, akkurat som gammeldags 2-pris system med måler som hadde 2 telleverk. Et for normal belastning og et for overforbruk (over et visst fastsatt kilowatt belastning).

 

Når slikt innføres så blir det svingninger i forbruket etter at folk begynner å kjøre oppvask, vask og lignende på natta eller tider der man tror andre ikke gjør det, eller utenfor et visst tidssone-mønster. Man vet ikke hva slags pristopper som kan komme. Kanskje vil det koste 20,- pr kwh i verste rushtid fra middag til litt utpå kvelden, samt tilsvarende for morgenrushet.

Det vil kreve store investeringer for å håndtere slike utsatte belastninger. En løsning er å investere i boligbatteri(er), gjerne utrangerte EL-bil batterier og hva vil sånt anlegg koste. Trolig minimum 100.000,- for å kunne bruke strøm fra nettet i lavprisperioder på døgnet.

I de dyre periodene vil man bruke strøm fra batteribanken.

 

Også:

Vi vet at mobilbatterier og andre Lithium-batterier er brannbomber om det skjer noe med dem.

Hva da med en 20-50 kg Lithium-batteri i boligen. Yippiii....

Tar et sånt fyr er det bare å rømme. Lar seg ikke slukke for det produserer sin egen oksygen.

 

Er det noen som vil spare penger her så er det nettleverandørene, for å slippe å bygge ut nettet til samtidige belastninger, men de verste strømlastene vil være boligbatterier og ELbil-batterier.

Hele greia er rent tull, eller rettere sagt svindel av den norske befolkning.

 

Strømsjokk for flere med ny strømmåler:

http://www.eub.no/nyheter/stromsjokk-for-flere-med-ny-strommaler-familie-matte-ta-grep-for-a-redusere-stromregningen

 

- Har ikke brukt mer strøm, likevel ble strømforbruket doblet

https://www.dagbladet.no/nyheter/har-ikke-brukt-mer-strom-likevel-ble-stromforbruket-doblet/67007058

 

Leste du om Håkon Beckman som betalte 500 kroner for en dag på hytta? Det er ingenting i forhold til hva du kan vente deg.

https://www.nettavisen.no/na24/ny-strmpris-kan-gi-skyhye-strmregninger/3423150607.html

 

Endret av clink
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener du med å spare penger?

Hvem?

 

Folk kommer til å bruke omtrent det de gjorde før, men når rushtidstaksering på strøm begynner så vil folk tvinges til å gjøre endringer.

Å bruke mindre strøm er ofte ikke mulig på annen måte enn eventuelt varmepumpe som gjelder for eneboliger og der folk har mulighet for å montere sånt. Disse krever ettersyn og reparasjon fordi de er kompliserte og går fulle av støv og skitt - ute som inne.

 

Rushtids-taksering betyr at man skal "bøtelegges" for bruk av for mye strøm samtidig, akkurat som gammeldags 2-pris system med måler som hadde 2 telleverk. Et for normal belastning og et for overforbruk (over et visst fastsatt kilowatt belastning).

 

Når slikt innføres så blir det svingninger i forbruket etter at folk begynner å kjøre oppvask, vask og lignende på natta eller tider der man tror andre ikke gjør det, eller utenfor et visst tidssone-mønster. Man vet ikke hva slags pristopper som kan komme. Kanskje vil det koste 20,- pr kwh i verste rushtid fra middag til litt utpå kvelden, samt tilsvarende for morgenrushet.

Det vil kreve store investeringer for å håndtere slike utsatte belastninger. En løsning er å investere i boligbatteri(er), gjerne utrangerte EL-bil batterier og hva vil sånt anlegg koste. Trolig minimum 100.000,- for å kunne bruke strøm fra nettet i lavprisperioder på døgnet.

I de dyre periodene vil man bruke strøm fra batteribanken.

 

Også:

Vi vet at mobilbatterier og andre Lithium-batterier er brannbomber om det skjer noe med dem.

Hva da med en 20-50 kg Lithium-batteri i boligen. Yippiii....

Tar et sånt fyr er det bare å rømme. Lar seg ikke slukke for det produserer sin egen oksygen.

 

Er det noen som vil spare penger her så er det nettleverandørene, for å slippe å bygge ut nettet til samtidige belastninger, men de verste strømlastene vil være boligbatterier og ELbil-batterier.

Hele greia er rent tull, eller rettere sagt svindel av den norske befolkning.

 

Strømsjokk for flere med ny strømmåler:

http://www.eub.no/nyheter/stromsjokk-for-flere-med-ny-strommaler-familie-matte-ta-grep-for-a-redusere-stromregningen

 

- Har ikke brukt mer strøm, likevel ble strømforbruket doblet

https://www.dagbladet.no/nyheter/har-ikke-brukt-mer-strom-likevel-ble-stromforbruket-doblet/67007058

 

Leste du om Håkon Beckman som betalte 500 kroner for en dag på hytta? Det er ingenting i forhold til hva du kan vente deg.

https://www.nettavisen.no/na24/ny-strmpris-kan-gi-skyhye-strmregninger/3423150607.html

 

Nettet skal utbedres for x antall kroner de neste 10 år. Dette reduseres. Dette er penger spart, som vi betaler via nettleie.

 

Som sagt, har du regnet på det? Det har jeg. Sparer tusenvis av kroner pr år med det forslaget som ligger ute nå.

 

Edit: etter å ha lest innlegget ditt er det åpenbart at du ikke har satt deg inn i forslaget/regnet på det. Prøv igjen etter du har gjort det.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Nettet skal utbedres for x antall kroner de neste 10 år. Dette reduseres. Dette er penger spart, som vi betaler via nettleie.

 

Som sagt, har du regnet på det? Det har jeg. Sparer tusenvis av kroner pr år med det forslaget som ligger ute nå.

 

Edit: etter å ha lest innlegget ditt er det åpenbart at du ikke har satt deg inn i forslaget/regnet på det. Prøv igjen etter du har gjort det.

 

Nettleia har aldri vært så høy og strømprisen er også gjerne 10 ganger så høy som kostpris.

Om de ikke har satt av penger til utbedring/oppgradering, hvor tok pengene veien?

 

Saken er at her stikker noen av med profitten og skal ha enda mer for å skape nye markeder å berike seg enda mer på. Går det så går det...

 

Om du "sparer tusenvis av kroner" så er det fordi du senker temperaturen eller slår av visse rom.

Du må gjerne vise beregningen din.

 

 

Endret av clink
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nettleia har aldri vært så høy og strømprisen er også gjerne 10 ganger så høy som kostpris.

Om de ikke har satt av penger til utbedring/oppgradering, hvor tok pengene veien?

 

Du missforstår poenget, enten bruker en AMS og en ny modell for å spare penger eller så bruker en dagens modell og setter opp prisen 30%. Det er ikke noe alternativ som sier at en kan hente fra en eller annen konto og sette ned prisen for alle. Som sagt, les litt på hva som faktisk er foreslått. 

 

 

Om du "sparer tusenvis av kroner" så er det fordi du senker temperaturen eller slår av visse rom.

Du må gjerne vise beregningen din.

 

Nå vill ikke senking av temperatur utgjøre særlig i en slik effektavtale. Det er ikke mye effekt som går til oppvarming så lenge en ikke baserer alt på varmekabel.. Jeg har automatisk styring av temperatur, den er alltid 23 grader når jeg er hjemme. Jeg har ikke lagt opp noe styring på effekt(enda) da jeg ikke har det behovet. Jeg bruker aldri over 4kWh/h. Regnestykket kan du ta selv om du tar deg tid til å lese forslaget som jeg har oppfordret deg til ett par ganger nå... 

 

å herregud for en latterlig type i videoen, dobbelt moral much. Han kan iallefall glede seg til økning i prisen, det er jo allerede bestemt. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...