Gå til innhold

Kjempeprosjektet med nye Oslo-trikker: 9 milliarder kroner. 87 nye trikker. Kaos i hele byen i et par år til


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som trønder og trikkeentusiast i bartebyen, ser jeg med missunnelse på byer som Stockholm, Bergen og Oslo. Hvor lenge den siste trikkelinja i Trondheim, verdens nordligste trikk, får overleve er uvisst. Riktignok satses det nå stort på den såkalte superbussen i trønderhovedstaden, som noen (politikere) mener minner om en trikk, men selv dette prosjektet synes veldig halvhjertet, og mange frykter at Trondheim kan få erfare noe av det samme som Oslo erfarte med Italia-trikkene. Bergen har allerede dårlige erfaringer med de samme superbussene som nå skal innføres i hjembyen min.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hmm, er trikken et fremtidsrettet transportmiddel?

Kort svar: Ja.

Stadig flere byer rundt omkring i verden satset nå på trikk/bybane som moderne og miljøriktig sentrumstransportmiddel. Selv i billandet USA finnes det nå byer som regner trikk som fremtidens løsning.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dødfødt. Oppgradere trikk noen få år før små førerløse busser utkonkurrerer dem på alle områder

Både og. Trikk for de store massene, førerløse busser for spesialbehov på korte strekninger. Kapasiteten og hastigheten vil være vesentlig større på trikk enn på langsomtkjørende førerløse busser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva gjør trikken fremtidsrettet da? Noe som går langt skinner på bakken i stedet for under jorden eller oppe i høyden, og dermed kommer i konflikt med annen bakkegående trafikk. Det høres ikke spesielt fremtidsrettet ut.

Endret av hekomo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Det er en slags prøvetid for vinneren som Oslo gjennomfører etter bitter erfaring med de såkalte Italia-trikkene på slutten av 90-tallet."

 

 

Hørt av kamerat som er maskiningeniør og handler mye deler fra utlandet: - Hvis italienerne sier "Dette går antakelig bra", bør man passe på litt, men om de sier "Dette går helt supert!", er det varsko og man kan bare glemme hele greia.

Endret av Aiven
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hva gjør trikken fremtidsrettet da? Noe som går langt skinner på bakken i stedet for under jorden eller oppe i høyden, og dermed kommer i konflikt med annen bakkegående trafikk. Det høres ikke spesielt fremtidsrettet ut.

 

Fraktkapasiteten og kost-nytte regnestykket gjør at trikken slår T-banen på sentrumsstrekninger. Dersom bussruter må gå hyppigere enn hvert 7 minutt vil også trikken være et bedre alternativ siden den får med seg langt flere reisende per avgang. Husk også at de nye trikkene vil være lengre enn dagens.

Også verdt å merke seg at de akselererer like kjapt som busser og bremser like kjapt. Samt at de også lettere kommer frem på vinterstid.

Energimessig bruker en trikk ca 25-35% mindre energi på å forflytte seg enn en buss, når man da også har ca dobbelt så mange passasjerer og regenererer en større andel hastighetsenergien ved nedbremsing vil den overlegent vinne i energiforbruk.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Gleder meg enormt og heier på Sporveien! :)
Dagens situasjon er uholdbar, hvor trikkene  er smekk fulle 8-10 timer i døgnet, og antall reisende er nedadgående trend. Det kommer til å bli enda mer kaotisk neste 2-3 årene, særlig grunnet oppgradering Storgata og Thorvald Meyers gate, men så forhåpentligvis en langt bedre hverdag fra 2020-21.

 

Oslo har vært trikkeby i 143 år, og det vil den heldigvis fortsette våre i fremtiden. Der folk har valget foretrekker de trikk over buss.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tidligere har TU skrevet om de 70 elbussene Oslo kjøper inn:

"Det er beregnet at kostnadene med å kjøpe de 70 elbussene og bygge den nødvendige infrastrukturen og drive alt i 10 år, vil beløpe seg til 850 millioner kroner."

Det betyr at man kunne fått 750 elbusser med infrastruktur og drift for disse ni millionene kroner. Altså ni ganger så mange busser. Da begynner man å snakke rullende fortau.

Trikken er fra den tiden da veiene var dårlig. I dag er de dyre, bråkete og en hel rute klapper sammen ved én feilparkert bil eller en driftstans. En buss kjører bare utenom.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som trønder og trikkeentusiast i bartebyen, ser jeg med missunnelse på byer som Stockholm, Bergen og Oslo. Hvor lenge den siste trikkelinja i Trondheim, verdens nordligste trikk, får overleve er uvisst. Riktignok satses det nå stort på den såkalte superbussen i trønderhovedstaden, som noen (politikere) mener minner om en trikk, men selv dette prosjektet synes veldig halvhjertet, og mange frykter at Trondheim kan få erfare noe av det samme som Oslo erfarte med Italia-trikkene. Bergen har allerede dårlige erfaringer med de samme superbussene som nå skal innføres i hjembyen min.

 

Ja absolutt har vi problemer med superbussene i Bergen, men dette kommer også av at vi mange trange gater i Bergen Sentrum, men bussene i seg selv er ikke de mest praktiske bussene og bruke, fordi det går ikke an å rygge bussen. Så her er man avhengig av å klare alle svinger rett vis ikke må bussen bli tauet bak over. Men Bybanen i Bergen er en enorm suksess, i dag har vi bare en linje men den betjener opp til 45 tusen dagelige reisene passasjer. Akkuratt nå er Linje 2 i gang med å bli utbygd til Fyllingsdalen.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tidligere har TU skrevet om de 70 elbussene Oslo kjøper inn:

"Det er beregnet at kostnadene med å kjøpe de 70 elbussene og bygge den nødvendige infrastrukturen og drive alt i 10 år, vil beløpe seg til 850 millioner kroner."

Det betyr at man kunne fått 750 elbusser med infrastruktur og drift for disse ni millionene kroner. Altså ni ganger så mange busser. Da begynner man å snakke rullende fortau.

Trikken er fra den tiden da veiene var dårlig. I dag er de dyre, bråkete og en hel rute klapper sammen ved én feilparkert bil eller en driftstans. En buss kjører bare utenom.

 

Du har tydeligvis ikke tatt mye buss i Oslo. Bussene sitter oftere fast pga feilparkerte biler enn trikken. Flere av svingene bussene må ta gjør at det ikke kan stå feilparkerte biler ellers klarer de rett og slett ikke svingen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

En buss kjører bare utenom.

 

Ikke bare det, den kan faktisk kjøre helt andre steder enn opprinnelig planlagt og det på kort varsel - skinner er så 1800-tallet.

 

Skinner er kjempegreier! No er riktig nok bane betre enn trikk, men begge går på skinner. Skinner lagar ikkje svevestøv og dersom dei går under jorda er dei heller ikkje til sjenanse. Trikken går sjølvsagt på oppsida, men den går på straum og forureinar ikkje. Dei fleste bussane i Oslo køyrer nøyaktig same ruta kvar einaste dag, så det å kunne køyre andre stader er ikkje av betydning.

 

Dødfødt. Oppgradere trikk noen få år før små førerløse busser utkonkurrerer dem på alle områder

 

Dersom førarlause bussar kjem på veien, så er førarlause trikkar langt lettare å utvikle. Trikken går på skinner og kan gjerast autonom lettare enn ein buss.

 

Ellers tvilar eg på at førarlause bussar er "noen få år" unna.

Endret av Zeph
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hva slags rør er dette på foto? Hvorfor legger de armering ovenfor, som om de skal helle betong over, for blir ikke det vanskeligere å vedlikeholde ting da senere? Eller er dette en form for rør-i-røropplegg, hvor ting skal tres inn senere?

 

Mye%20under.1000x563.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Kanskje journalistene burde få med at sist gang traseene ble lagt om var kun fordi avstanden på mellom hjulsettene var for lang så de passet ikke på skinnene,så de måtte legge om alle.

Og denne gangen har de klart og bestille nye trikker som har for lang aksel avstand så de ikke klarer svingene.Dette er da hoved problemet,at de i det hele tatt gidder og skrive at de oppgraderer.

Dette er kun korrupsjon og uvitenhet fra de norske politikerene igjen(og selfølgelig AP i bresjen på denne tabben også)Snakk om og kaste penger ut av vinduet,takke være uvitende sosialistiske byråkrater som ikke aner hva de driver med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kanskje journalistene burde få med at sist gang traseene ble lagt om var kun fordi avstanden på mellom hjulsettene var for lang så de passet ikke på skinnene,så de måtte legge om alle.

Og denne gangen har de klart og bestille nye trikker som har for lang aksel avstand så de ikke klarer svingene.Dette er da hoved problemet,at de i det hele tatt gidder og skrive at de oppgraderer.

Dette er kun korrupsjon og uvitenhet fra de norske politikerene igjen(og selfølgelig AP i bresjen på denne tabben også)Snakk om og kaste penger ut av vinduet,takke være uvitende sosialistiske byråkrater som ikke aner hva de driver med.

Om du har rett, bør det skrives om. Ville ikke vært første gangen det er korrupsjon i Oslo-transporten, men sist var det vel ikke borgerlig bystyre?

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Hmm, er trikken et fremtidsrettet transportmiddel?

 

Dette spørsmålet ble stilt utover i forrige århundre – mer presist: En påstod skråsikkert at den ikke var. Trikken ble nedlagt i by etter by, i USA først og fremst ved at General Motrors & Co kjøpte opp sporveisselskapene, nedla trikken og solgte selskapene videre til brukere som forpliktet seg til bare å drive rutene med busser – fra General Motors.

Men de siste tiårene har by etter by angret på fortidens feilgrep, og gjeninnført trikken.

Pål Jensen

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...