Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skummelt å gi bort navn og kontonummer til fremmed person?


Querke

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Holder på å selge noe på finn.no.

 

Fikk en mail fra en kar fra London som vil kjøpe mitt produkt (fotokamera og 4 linser).

Han tok ikke kontakt via finn's meldingstjeneste, men sendte meg sms hvor han meldte sin interesse og ba meg kontakte han via e-mail (første faresignal).

 

Han er hyggelig, og var først interessert i å kjøpe alle kamera-produktene samlet, da han ville gi dette til sin datteri bursdagsgave. 4 av produktene ble solgt, inkl. selveste kameraet, bare en linse gjenstod. Dette sa jeg til han. Og han sa at han vil kjøpe den siste den siste linsen til sin datter (og da tenker jeg, hva skal man med en linse uten kamera. Andre faresignal).

Jeg skal sende det til en adresse i Norge og han får selv fraktet produktet til London.

 

Han vil nå betale, og spør om:

Your full name:
Your bank name:
Your Iban
Your account number:
Your Bic/Swift code
Your Item Price

 

Er dette skummelt å gi bort til en vilt fremmed person? Jeg vet ikke, men kjenner på meg at det er noe ugler i mosen på gang. Eller har jeg ingenting å miste? Får jeg tilsendt penger på konto, så kan jeg jo sende produktet.

 

Takk for evt. svar jeg får :)

 

- Simon

Endret av Querke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Holder på å selge noe på finn.no.

 

Fikk en mail fra en kar fra London som vil kjøpe mitt produkt.

Han tok ikke kontakt via finn's meldingstjeneste men via e-mail (første faresignal).

 

Han er hyggelig og vil kjøpe produktet, jeg skal sende det til en adresse i Norge og han får selv fraktet produktet til London.

 

Han vil nå betale, og spør om:

Your full name:

Your bank name:

Your Iban

Your account number:

Your Bic/Swift code

Your Item Price

 

Er dette skummelt å gi bort til en vilt fremmed person? Jeg vet ikke, men kjenner på meg at det er noe ugler i mosen på gang. Eller har jeg ingenting å miste? Får jeg tilsendt penger på konto, så kan jeg jo sende produktet.

 

Takk for evt. svar jeg får :)

 

- Simon

 

Han trenger vel dette for å sette inn til deg fra utenlandsk konto, men du kan jo spørre om han vil betale med krypto?

 

Anonymous poster hash: d7614...3c8

Lenke til kommentar

 

Hei.

 

Holder på å selge noe på finn.no.

 

Fikk en mail fra en kar fra London som vil kjøpe mitt produkt.

Han tok ikke kontakt via finn's meldingstjeneste men via e-mail (første faresignal).

 

Han er hyggelig og vil kjøpe produktet, jeg skal sende det til en adresse i Norge og han får selv fraktet produktet til London.

 

Han vil nå betale, og spør om:

Your full name:

Your bank name:

Your Iban

Your account number:

Your Bic/Swift code

Your Item Price

 

Er dette skummelt å gi bort til en vilt fremmed person? Jeg vet ikke, men kjenner på meg at det er noe ugler i mosen på gang. Eller har jeg ingenting å miste? Får jeg tilsendt penger på konto, så kan jeg jo sende produktet.

 

Takk for evt. svar jeg får :)

 

- Simon

 

Han trenger vel dette for å sette inn til deg fra utenlandsk konto, men du kan jo spørre om han vil betale med krypto?

 

Anonymous poster hash: d7614...3c8

 

 

Ja, han vil nok betale fra sin engelske bank. Men spørsmålet er om det er safe å gi ut slikt? Er det null risiko, så er det jo bare å sende info til han og håpe på pengene?

Lenke til kommentar

Null risiko er det ikke med noe av personopplysninger i dag - de som er "flinke" på sånt plukker litt her og litt der og til slutt så sitter en med nok til å stjele en identitet eller finne på noe annet muffens.

 

Men i utgangspunktet så er ikke det han ber om urimelig dersom han skal overføre penger til din bankkonto - da har han behov for det han ber om.

 

Men jeg ville heller hørt om han kunne bruke en alternativ betalingsmetode. Som du sier så er det noen varselflagg her - at han er villig til å betale inn penger før du sender er vel nok et tegn på at det kan være ugler i mosen her.

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Null risiko er det ikke med noe av personopplysninger i dag - de som er "flinke" på sånt plukker litt her og litt der og til slutt så sitter en med nok til å stjele en identitet eller finne på noe annet muffens.

 

Men i utgangspunktet så er ikke det han ber om urimelig dersom han skal overføre penger til din bankkonto - da har han behov for det han ber om.

 

Men jeg ville heller hørt om han kunne bruke en alternativ betalingsmetode. Som du sier så er det noen varselflagg her - at han er villig til å betale inn penger før du sender er vel nok et tegn på at det kan være ugler i mosen her.

 

Ja, han foreslo faktisk å bruke Paypal... Kanskje jeg skal gå for dette valget da?

Lenke til kommentar

 

Be han bruke PayPal om du absolutt vil gjennomføre handelen. Og at han betaler før du sender.

Med PayPal kan han få pengene tilbake, så det er ikke noen god løsning. Det eneste safe for selger er bankoverføring.

 

 

Ja, Paypal kan jo gi tilbake penger hvis kunden har blitt svindlet eller ikke fått det han ber om... Så usikker på Paypal også

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

 

 

 

Ja, han foreslo faktisk å bruke Paypal... Kanskje jeg skal gå for dette valget da?

 

 

Ignorere hele typen. Det vanlige her er at de "betaler" via paypal, så får du en eller annen falsk kvittering eller falsk nettside der det  skal vises at de har betalt deg via paypal. Det er ingen grunn til at en som bor i utlandet skal kjøpe kamerautstyr på finn.no.

Lenke til kommentar

 

Null risiko er det ikke med noe av personopplysninger i dag - de som er "flinke" på sånt plukker litt her og litt der og til slutt så sitter en med nok til å stjele en identitet eller finne på noe annet muffens.

 

Men i utgangspunktet så er ikke det han ber om urimelig dersom han skal overføre penger til din bankkonto - da har han behov for det han ber om.

 

Men jeg ville heller hørt om han kunne bruke en alternativ betalingsmetode. Som du sier så er det noen varselflagg her - at han er villig til å betale inn penger før du sender er vel nok et tegn på at det kan være ugler i mosen her.

 

Ja, han foreslo faktisk å bruke Paypal... Kanskje jeg skal gå for dette valget da?

 

 

Jeg nevnte faktisk paypal i innlegget mitt før jeg editerte det vekk da jeg kom på at en kjent svindelmetode er å hevde seg svindlet og kreve pengene tilbake fra paypal. En stund siden jeg hørte om den, så mulig paypal har blitt flinkere på dette, men ville undersøkt det før jeg evt. gikk for paypal. 

 

Oppkrav er vel det sikreste, men blir fort dyrt og jeg vet ikke hvordan/om det fungerer over landegrensene - og er det en useriøs kunde, så blir en vel fort sittende med en fraktregning x 2 for det også.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Ja nei vet dere hva, jeg dropper hele greia. Som sagt, hvorfor kjøpe på finn.no, når man kan få det like billig eller billigere på utelandske bruktmarked. 
Sjekka litt på paypal, og man får bare refundert betalt beløp hvis selger (meg) ikke svarer innen X dager. Men uansett høres det ut som det blir mer styr enn det blir fortjeneste

Lenke til kommentar

Sjekka litt på paypal, og man får bare refundert betalt beløp hvis selger (meg) ikke svarer innen X dager.

Det er vel ikke nok å bare skrive et svar for å avskjære et krav, du må også oppgi pakkenummer etc. for å dokumentere at varen faktisk er sendt. Så lenge du har alt i orden bør det ikke være noe problem, men som du allerede har konkludert med: dette høres for risky/tungvint ut til at det er verdt bryet, mest sannsynlig. Jeg personlig vet ikke om jeg hadde giddet å sende noe utenlands om jeg så hadde vært trygg på at kjøper er "legit".

 

Jeg kan nevne at min mor skulle sende en stylus, du vet - en sånn "penn" til touchscreen - til min bror som bor i England. Hun gikk på post i butikk og fikk dem til å frankere forsendelsen. Lang tid etterpå fikk hun pakken i retur pluss tillegssporto fordi den var frankert feil. Det ble selvsagt noe salig baluba, men enden på visa var at hun fikk all porto tilbake - etter mange uker med krangling.

 

edit: Gikk meg hus forbi at det ikke var snakk om utenlandsforsendelse her :)

Vel, om han har en kontaktperson i Norge som fungerer som relé for forsendelsen burde vel denne være godt i stand til å fungere som relé for selve kjøpet også? Lukter enda mer fishy av hele saken.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Send med paypal og bruk rekommandert sending. Kostnaden for rekommandert legger du på prisen.

 

Hvis han registrerer en klage hos paypal så har du da kvittering og sporing.

 

For å være ekstra safe kan du pakke det på postkontoret og ta bilder.

 

Hvis han evt registrerer en klage hos paypal så blir pengene frosset på en konto paypal disponerer og paypal tar kontakt med deg hvor de da ber om dokumentasjon fra din side. Når du da kan overlevere kvittering, dokumentasjon på meldingene dere imellom og bildebevis så har jeg liten tro på at paypal vil vektlege hans påstand basert kun på luft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...