Gå til innhold

Ny Facebook-svindel sprer seg i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aldri sett denne meldingen før, men sett noe lignende. Bli med i en trekning av en Iphone X eller nyeste tlf med og bli med på en 2 spm survey.

 

Eneste problemet er at du blir meldt på en liste med 1000+ nyhetsbrev fra utallige selskaper som ikke har en DRITT og gjøre med konkurransen..

 

(men ingen leser vilkårene lenger så hva så..)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har man advart mot slike tekster i mail og senere i apper mm. flere ganger i året. Dette har det vært advarsler om i 20 år nå! Sikkert mer også, men jeg husker alle advarsler i media om slik svindel fra 1997 da internett begynte å bli vanlig i flere hjem

 

De som går på denne fortjener ikke mye sympati.

Mentalt tilbakestående er en annen sak, men gjelder vel ikke her, da de ikke vil ha tilgang på å kjøre bil selv.

 

Jeg er hard i dette innlegget, men for noen nytter ingen informasjon om nettvett.

Om noen virkelig har gått på dette vet man jo ikke.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv blitt offer for denne facebook spammen og kan fotelle at
det ikke nytter å skifte passord eller å aktivere totrinns verifisering eller logge ut på alle enheter. Denne spammingen utnytter et sikkerhetshull i firefox, og muligens andre weblesere. Det eneste som hjelper er å oppdatere firefox, så forsvinner problemet.
Det eneste antivirus av: Total AV, Macafee og Avast som klarte å stanse automatiske postinger fra min facebook konto var Avast.

Lenke til kommentar

Hvordan er det denne svindelen får mulighet til å poste på FB? Det må da være noe man må gjøre som bruker for å gi tilgang til svindlerne? Eller?

 

Jeg vet ikke, men jeg vil anta at det skjer når du registrerer deg med Facebook på enkelte svindelsider (eller kanskje også mobilapper), gjenbruk av passord på sider som stjeler informasjon eller bare har dårlig sikkerhet og det kan også være datavirus i form av keylogger eller liknende. Det er også mulig at du har registrert en app som har fått "tillatelse" til å poste på Facebook.

Det er mange tester (hvilken Disney prinsesse er du? og tilsvarende) som poster resultatet på Facebook uten tillatelse, jeg ser for meg at det er mulig at denne svindelen benytter seg av samme strategi.

Dette er som sagt bare gjetning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvordan er det denne svindelen får mulighet til å poste på FB? Det må da være noe man må gjøre som bruker for å gi tilgang til svindlerne? Eller?

Jeg vet ikke, men jeg vil anta at det skjer når du registrerer deg med Facebook på enkelte svindelsider (eller kanskje også mobilapper), gjenbruk av passord på sider som stjeler informasjon eller bare har dårlig sikkerhet og det kan også være datavirus i form av keylogger eller liknende. Det er også mulig at du har registrert en app som har fått "tillatelse" til å poste på Facebook.

Det er mange tester (hvilken Disney prinsesse er du? og tilsvarende) som poster resultatet på Facebook uten tillatelse, jeg ser for meg at det er mulig at denne svindelen benytter seg av samme strategi.

Dette er som sagt bare gjetning.

 

Ja, det er nettopp dette jeg lurer på. Med slik svindel kreves det som regel handling ifra brukerens side, det pleier ikke å spre seg av seg selv.

Endret av Du veit ikkje ka du snakka om
Lenke til kommentar

 

Folk som går på denne amatørmessige bløffen fortjener å bli lurt.

 

At folk som i det hele tatt lar seg lure av sånt har betalingskort, det viser en svakhet hos kortutstedere

 

Da håper jeg du blir svindla en gang, så kan du selv kjenne om det var fortjent eller ei.....

Det er mye positiv lærdom og egenutvikling i å innrømme for seg selv at man var litt dum og lettlurt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har selv blitt offer for denne facebook spammen og kan fotelle at

det ikke nytter å skifte passord eller å aktivere totrinns verifisering eller logge ut på alle enheter. Denne spammingen utnytter et sikkerhetshull i firefox, og muligens andre weblesere. Det eneste som hjelper er å oppdatere firefox, så forsvinner problemet.

Det eneste antivirus av: Total AV, Macafee og Avast som klarte å stanse automatiske postinger fra min facebook konto var Avast.

 

At den poster for det ettet edring av passord osv tyder på at du har malware eller et tillegg i nettleseren som ikke ble fjernet (:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...