Gå til innhold

Saksøkte Tesla for at bilen stoppet med 2 % batteri igjen – tapte i retten


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

 

Jeg er klar over det, men dette viser hvor dårlig elbiler er. Det kan ikke en gang bruke opp all energien før ting blir ødelagt. Hvilke andre svakheter er det man må være klar over før allmennheten kjøper elbil? Ikke bruke langlysene mer enn ti minutter av gangen, kun rolig countrymusikk for at høyttalerne ikke skal slite ut batteriet, ikke kjøre i regn og vind fordi dynamoen ryker?

 

Jo mer jeg får høre om elbiler jo mindre frister det å bytte ut dieselbilen.

 

 

Nesten alle ting vi omringer oss med om dagen går på batterier, er alle disse dårlige også? Burde de slengt inn en V8 slik at de kunne kjørt seg helt tom? 

 

Hvorfor orker du å tulle deg sånn til? Det er jo bare tøys alt du kommer med, og igjen det er ikke noe dynamo.... 

 

Så ikke bytt da, det er helt frivillig. 

 

 

De fleste batterier jeg vet om lar meg bruke dem til de går til 0% og så kan jeg lade dem opp til 100% og bruke dem om og om igjen. Om Telsaen takker for seg selv om det er mere juice igjen så er det søppel.

Telefonen min skrur seg kontrollert av ved 3 prosent strøm med30 sekunders varsel.. Bedre kontrollert og med marginer enn med uventet stopp midt mens man holder på med noe.

Du kan spørre de som får motorhavari i 80 km/h og spørre hvor gøy den opplevelsen er.

Han ble varslet med «2% igjen» de fleste kjører ikke bilen så tom, hverken for strøm eller fossilt drivstoff

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

– Selv om det står i manualen at den slutter å lade 12 V-batteriet (Når du kommer under 5%), så står det ingen steder at du risikerer å stoppe.

 

 

Tror mannen at han fått et magisk 12V batteri?

 

Mitt inntrykk er at Tesla-kjøpere generelt tror mer på magi enn andre.  Virkeligheten, som denne karen også indrømmer, er at bilen tilbringer mye tid på verksted, noe han ikke akkurat er alene om blant Tesla-menigheten. 

Har sett flere bensintomme biler enn strømtomme elbiler. Kanskje fordi noen kjører tanken ned til 2%, ca en liter??

Lenke til kommentar

Neste gang jeg går tom for bensin, så skal jeg saksøke de som har produsert bilen fordi måleren viste at det var litt igjen på tanken

 

Ettersom dette skjer deg med noenlunde regularitet ("neste gang"), så anbefaler jeg deg å kjøpe en kanne og fylle den med bensin, og ta med kannen i bilen.

Lenke til kommentar

Her er det mange som ikke vet hvordan batterier fungerer.

 

Hvis det hadde stått 5% eller mer igjen, så hadde jeg reagert, men at den stopper på 2%, så er det faktisk veldig godt estimat.

 

Det er mange felt man operer med 5% feilmargin, noe denne helt klart faller innenfor.

 

Det er faktisk veldig ugunstig å lade ut ett li-ion batteri under 10-20% ofte (varierer avhengig av hvilket li-ion batteri det er. Tesla har nevnt 20% her), da man ender opp med lavere kapasitet mye fortere på batteriet.

 

Det er faktisk veldig vanskelig å måle hvor mye kapasitet det er igjen på ett batteri, om ikke umulig. Det brukes som regel statestikk, for å beregne hvor mye det er igjen, og denne personen har tynt batteriet mer enn gjennomsnittet! Noe som er antageligvis er faktum siden han har brukt bilen som taxi; så det er derfor at bilen viste 2%, fordi det normalt ville det vært 2% igjen hos andre brukere. Det står at man ikke skal bruke bilen under 5% i bruksanvisningen, så han har ikke noe å skylde på!

 

De som kommer med eksempler på fossilbiler som kan kjøres til den er under den første/andre røde streken, dere strekker dere altfor langt for å prøve å "vinne"... Å hvis dette var på dieselbil(er), så har dere tapt "slaget" veldig hardt!

 

Da blir følgende setning også gjeldene til de som mener elbilen fremdeles skulle kunne kjøres når det fremdeles var spenning på batteriet; det er en grunn til at det er lagt til ekstra sikkerhetsmargin på drivstoffmåleren på diesel biler, da du ikke skal kjøre dem tomme, fordi da blir det dyrt!

 

Edit: Beklager; første setning er feil, det var ikke mange som ikke viste hvordan batterier fungerer her, det var bare noen få eller en.

Endret av Nor-MAL
Lenke til kommentar

 

 

 

Men nå gikk han ikke tom for strøm, han hadde to prosent igjen. Så om du fyller opp din bensintank på 50 liter og du senere har f.eks. fem prosent igjen, så er det 2,5 liter. Om din bil bruker 0,7 liter på mila, så betyr det at du har ca. 35 km igjen. Er det ikke da rimelig at du skal kunne kjøre de ekstra 35 kilometerne samtidig som 12V batteriet fortsatt lades via dynamo?

 

 

 

 

Det kan ikke sammenlignes, det er to helt forskjellige systemer. Batteriet hadde masse spenning igjen det, men bilens SW stengte ned for å sikre folk og utstyr. Anbefaler deg å få inn litt mer kunnskap ang batterier og BMS, så slipper du å komme med slike pinligheter.  

 

 

Jeg er klar over det, men dette viser hvor dårlig elbiler er. Det kan ikke en gang bruke opp all energien før ting blir ødelagt. Hvilke andre svakheter er det man må være klar over før allmennheten kjøper elbil? Ikke bruke langlysene mer enn ti minutter av gangen, kun rolig countrymusikk for at høyttalerne ikke skal slite ut batteriet, ikke kjøre i regn og vind fordi dynamoen ryker?

 

Jo mer jeg får høre om elbiler jo mindre frister det å bytte ut dieselbilen.

 

 

Ta å kjør dieselbilen til den er HELT tom da! Jeg utfordrer deg på utsagnet ditt, spesielt på dette "Det kan ikke en gang bruke opp all energien før ting blir ødelagt". Gjør dette på dieselbilen din, da diesel er en form for energi.

 

Se hvor bra dieselbilen din fungerer etter den er kjørt helt tom for diesel (energi)! Reparasjonen koster ganske sikkert mer enn hva bilen er verdt å reparere for!

Lenke til kommentar

Etter 160 000 så antar jeg at batteriene antagelig har mer kapasitetstap i totalen fra normal brukslitasje en 2 % uansett.. Så enhver som kjøper en elbil burde forstå at på det stadiet er til og med 5% en usikker verdi å prøve seg frem ved.. Retten gjorde helt riktig. Dette var en som ville fremheve en batterifeil for å få ett nytt friskt batteri med full kapasitet på, ettersom han antagelig slitt det han har veldig hardt og kjenner til at det er unormalt stort kapasitetstap på grunn av det.. Det er clustere av 18650 og 20700 batterier i pakkene til Tesla, og de har lengst levetid om de per celle holdes mellom ca 3-4,2 volt.. Altså i realitet mellom 18-20% til 100% Dessuten med faste ladesykluser, ikke nødladninger fra 2,5 volt så du risikerer å ikke få startet laddingen på bateriet engang pga internkjemiske skader på cellen..

Lenke til kommentar

Ta å kjør dieselbilen til den er HELT tom da! Jeg utfordrer deg på utsagnet ditt, spesielt på dette "Det kan ikke en gang bruke opp all energien før ting blir ødelagt". Gjør dette på dieselbilen din, da diesel er en form for energi.

 

Se hvor bra dieselbilen din fungerer etter den er kjørt helt tom for diesel (energi)! Reparasjonen koster ganske sikkert mer enn hva bilen er verdt å reparere for!

 

Han kan fint kjøre til drivstoffmåleren sier der ikke er noe igjen.  Formentlig minst 50 km etter der står der ikke er noe igjen. 

 

Men selv om han skulle kjøre den helt tom, er det heller ingen krise. Avhengig av omstendigheterne kan det være nok bare å fylle på igjen, gjelder alle moderne dieselbiler som er selvluftende, eller systemet må luftes hvilket man enten kan gjøre selv eller få en fagmand til det.  Uansett koster det ikke noe særlig. 

Lenke til kommentar

 

Blir vi som i USA med et stort antall "idiotiske søksmål". Dette har jo kraftig øket kostnadsnivået i USA.

Det er vel i stor grad propaganda fra selskapene. Fint eksempel er jo søksmålet mot McDonald's sin varme kaffe. Egentlig var det ett helt legitimt søksmål.

 

Dokumentarfilmen Hot Coffee er basert på denne saken: https://en.wikipedia.org/wiki/Hot_Coffee_(film)

Kan anbefales.

 

And now back to our regular program.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at denne saken ikke hadde noe i domstolen å gjøre, og at det ikke var noe galt med bilen som sådan. Den gikk jo bare tom for strøm på det lille batteriet som driver bilens elektronikk.

 

Men, mannen har et poeng han ikke klarte å få frem tydelig nok:

 

Hvis Tesla har valgt å slutte å lade det lille 12V batteriet når hovedbatteriet faller under 5%, så burde jo Tesla ha sørget for at det lille 12V batteriet hadde stor nok kapasitet til "worst-case" strømtrekk i den tiden det vil ta å kjøre tomt hovedbatteriet! Og helst med god margin!

 

Slik det er nå, så lar jo Tesla bilen stanse med strøm nok på hovedbatteriet til 10km kjøring, bare fordi det lille systembatteriet helt unødvendig går tomt.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Jeg er klar over det, men dette viser hvor dårlig elbiler er. Det kan ikke en gang bruke opp all energien før ting blir ødelagt. Hvilke andre svakheter er det man må være klar over før allmennheten kjøper elbil? Ikke bruke langlysene mer enn ti minutter av gangen, kun rolig countrymusikk for at høyttalerne ikke skal slite ut batteriet, ikke kjøre i regn og vind fordi dynamoen ryker?

 

Jo mer jeg får høre om elbiler jo mindre frister det å bytte ut dieselbilen.

 

 

Nesten alle ting vi omringer oss med om dagen går på batterier, er alle disse dårlige også? Burde de slengt inn en V8 slik at de kunne kjørt seg helt tom? 

 

Hvorfor orker du å tulle deg sånn til? Det er jo bare tøys alt du kommer med, og igjen det er ikke noe dynamo.... 

 

Så ikke bytt da, det er helt frivillig. 

 

 

De fleste batterier jeg vet om lar meg bruke dem til de går til 0% og så kan jeg lade dem opp til 100% og bruke dem om og om igjen. Om Telsaen takker for seg selv om det er mere juice igjen så er det søppel.

Telefonen min skrur seg kontrollert av ved 3 prosent strøm med30 sekunders varsel.. Bedre kontrollert og med marginer enn med uventet stopp midt mens man holder på med noe.

Du kan spørre de som får motorhavari i 80 km/h og spørre hvor gøy den opplevelsen er.

Han ble varslet med «2% igjen» de fleste kjører ikke bilen så tom, hverken for strøm eller fossilt drivstoff

Helt enig :)

Lenke til kommentar

Produsentene av el-biler har så vidt som jeg vet lagt inn en sikkerhetsmargin ved utlading av batteriet. Dvs. batteriet er ikke utladet ved null prosent. Man kunne ha kjørt videre dersom systemene ikke hadde blitt stengte ned elektronisk.

 

Det som Tesla burde ha gjort er selvfølgelig da å legge automatisert nedstengning til null prosent indikert kapasitet. Dette kunne ha blitt gjort enten ved å harmonisere automatisk nedstengning og indikatoren ved at man forkortet spesifisert rekkevidde en smule, eller ved at man reduserte sikkerhetsmarginen noe.

 

Den mannen som saksøkte Tesla burde ha vunnet, fordi det er en selvfølge at spesifisert gjenværende kapasitet skal være korrekt. Rettsystemet har altså enda en gang vært inkompetent og dømt feil i en enkel sak, som burde ha hatt nøyaktig omvendt konklusjon. Ikke uventet, for man kan i dag dessverre heller ikke regne med at rettsvesenet setter foten ned når det gjelder bilfirmaenes mer eller mindre konstante svindel mot kundene.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

 

 

 

 

Jeg er klar over det, men dette viser hvor dårlig elbiler er. Det kan ikke en gang bruke opp all energien før ting blir ødelagt. Hvilke andre svakheter er det man må være klar over før allmennheten kjøper elbil? Ikke bruke langlysene mer enn ti minutter av gangen, kun rolig countrymusikk for at høyttalerne ikke skal slite ut batteriet, ikke kjøre i regn og vind fordi dynamoen ryker?

 

Jo mer jeg får høre om elbiler jo mindre frister det å bytte ut dieselbilen.

 

 

Nesten alle ting vi omringer oss med om dagen går på batterier, er alle disse dårlige også? Burde de slengt inn en V8 slik at de kunne kjørt seg helt tom? 

 

Hvorfor orker du å tulle deg sånn til? Det er jo bare tøys alt du kommer med, og igjen det er ikke noe dynamo.... 

 

Så ikke bytt da, det er helt frivillig. 

 

 

De fleste batterier jeg vet om lar meg bruke dem til de går til 0% og så kan jeg lade dem opp til 100% og bruke dem om og om igjen. Om Telsaen takker for seg selv om det er mere juice igjen så er det søppel.

Men på en annen side hvis du sammenligner med mobiler, så kutter de på rundt 2-3%. Er sjeldent jeg har klart å få en mobil ned på 0%, da må den ha kuttet på 2-3% og ligget en stund, slik at batteriet har tappet seg naturlig.

Nå er ikke det helt sammenliknbart, men hvis alle systemer på en Tesla (eller hvilken som helst annen elbil) bruker strøm på alle systemer, så er det vel naturlig at den stopper opp før batteriet er tomt?

Det samme med en bil drevet på fosilt brennstoff. Har du noen gang opplevd at tanken har gått tom, og du har sust avgårde på veien? Plutselig går rattlås på, ABS-bremser stopper å fungere (bremsene generelt blir murstein og sirrup) og du mister mye av kontrollen. Nå har jeg ikke opplevd det selv, men har en onkel som var dum nok til å teste ut dette for en del år siden. Det var jo bare en kort tur til bensinstasjonen. Det skulle gå på reservetanken det. Ikke særlig artig.

Det burde derfor være naturlig at bilen kommer med advarsler og "skrur seg av" tidligere for å verne om de elektroniske systemene. Dra ut støpselet på den stasjonære PC-en din. Jeg kan banne på at maskinen din bruker ekstra tid på å starte opp igjen etterpå, kontra om du skrur den av korrekt. Software er software og hardware er hardware, selv om det sitter i en bil og ikke en pc.

 

En kan jo sågar diskutere om hvorvidt 2% er lavt nok, og kanskje skulle den tynt seg til 1%, men under 5% så har du deg selv å takke uansett tenker jeg. Den bærbare maskinen jeg skriver på nå pleier å gå i dvale når det er rundt 5% strøm igjen på batteriet, hvilket jeg syntes er helt greit. Da mellomlagres alle filer og det gir meg mulighet til å hente opp igjen arbeidet om batteriet skulle gå ned til tilnærmet 0% før jeg får plugga inn laderen.

Lenke til kommentar

En kan jo sågar diskutere om hvorvidt 2% er lavt nok, og kanskje skulle den tynt seg til 1%, men under 5% så har du deg selv å takke uansett tenker jeg. 

 

De viktige poengene her er informasjon og forutsigbarhet.

Dette er en bil, som man er ute på motorveien og undersjøiske tunneler med!

 

Bilen selv kan ikke fortelle deg i displayet at du har 10km igjen å kjøre, uten at du faktisk har det.

Da burde Tesla heller, som nevnt tidligere i tråden, latt det være 2% kapasitet igjen, på indikert 0%, slik at man var fullt forberedt på når bilen ville stoppe, og kunne planlegge deretter.

 

Men til alt ovemål var det jo ikke noe "viktig batteri-beskyttelse" som foregikk: Men en design-feil ang. det altfor små 12V systembatteriet.

Les min post #72 rett over her for detaljer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

 

 

 

 

 

Jeg er klar over det, men dette viser hvor dårlig elbiler er. Det kan ikke en gang bruke opp all energien før ting blir ødelagt. Hvilke andre svakheter er det man må være klar over før allmennheten kjøper elbil? Ikke bruke langlysene mer enn ti minutter av gangen, kun rolig countrymusikk for at høyttalerne ikke skal slite ut batteriet, ikke kjøre i regn og vind fordi dynamoen ryker?

 

Jo mer jeg får høre om elbiler jo mindre frister det å bytte ut dieselbilen.

 

 

Nesten alle ting vi omringer oss med om dagen går på batterier, er alle disse dårlige også? Burde de slengt inn en V8 slik at de kunne kjørt seg helt tom? 

 

Hvorfor orker du å tulle deg sånn til? Det er jo bare tøys alt du kommer med, og igjen det er ikke noe dynamo.... 

 

Så ikke bytt da, det er helt frivillig. 

 

 

De fleste batterier jeg vet om lar meg bruke dem til de går til 0% og så kan jeg lade dem opp til 100% og bruke dem om og om igjen. Om Telsaen takker for seg selv om det er mere juice igjen så er det søppel.

Nei, de fleste batterier som brukes i moderne duppedingser lar deg ikke bruke dem til de går til 0%. De har fremdeles spenning igjen, og enheten vil slå seg av på et minimums spenningsnivå. Dette gjelder eksempelvis mobiler. 0% er bare en indikasjon på laveste spenning. Det er fremdeles strøm på batteriet, som også er årsaken til at mobilen kan blinke til med et tomt for batteri ikon på skjermen når du prøver å slå den på.

 

Om du tyner batteriet etter dette, og spenningen blir for lav, kan du risikere at batteriet ikke lenger lar seg lade.

Lenke til kommentar

Nei, de fleste batterier som brukes i moderne duppedingser lar deg ikke bruke dem til de går til 0%. De har fremdeles spenning igjen, og enheten vil slå seg av på et minimums spenningsnivå. Dette gjelder eksempelvis mobiler. 0% er bare en indikasjon på laveste spenning. Det er fremdeles strøm på batteriet, som også er årsaken til at mobilen kan blinke til med et tomt for batteri ikon på skjermen når du prøver å slå den på.

 

Om du tyner batteriet etter dette, og spenningen blir for lav, kan du risikere at batteriet ikke lenger lar seg lade.

 

Jepp, problemet her er kunnskapsnivået til debattanten og ikke batteriene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...