Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Vil ikke kjøpe gravstein


Anbefalte innlegg

Håper dette faller i riktig kategori.

Min far gikk bort for litt siden, han har aldri vært der i livet mitt og jeg viste ikke hva han het før etter han døde, fikk høre han hatet meg og sa jeg ikke var hans sønn etter jeg var født og han ville ikke ha noe med familien min å gjøre.

 

Saken er nå at jeg ble skrevet inn i testamentet å arver litt penger, ble så kontaktet av en halvsøsken som skulle kjøpe gravstein og ville at alle halvsøsken skulle bruke litt av arven på den sammen.

 

Kan jeg nekte på dette? Har ingen grunn til å være med på dette, han ble elsket av mine halvsøsken men hatet meg, eneste bra han gjorde var å gi meg arv. Jeg kan ikke tvinges til å være med på dette?



Anonymous poster hash: 27db4...2b3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Klart du kan la vær.

 

Si du ikke ønsker bruke penger på en person som har hatet deg og vært fraværende hele ditt liv - Enkel sak.

Burde en avstå fra arven ved å bruke samme argumentet også? Synes en burde bli med på kostnaden hvis en tar i mot arven. Det er slik jeg ville gjort det. Men det finnes vel mange løsninger der ute, velg en som passer deg.

 

 

 

Ja og nei, du kan se på arven som en "tilbakebetaling" for å ha en fraværende far - Synes ikke det er helt urimelig for TS å være egoistisk i denne situasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Håper dette faller i riktig kategori.

Min far gikk bort for litt siden, han har aldri vært der i livet mitt og jeg viste ikke hva han het før etter han døde, fikk høre han hatet meg og sa jeg ikke var hans sønn etter jeg var født og han ville ikke ha noe med familien min å gjøre.

 

Saken er nå at jeg ble skrevet inn i testamentet å arver litt penger, ble så kontaktet av en halvsøsken som skulle kjøpe gravstein og ville at alle halvsøsken skulle bruke litt av arven på den sammen.

 

Kan jeg nekte på dette? Har ingen grunn til å være med på dette, han ble elsket av mine halvsøsken men hatet meg, eneste bra han gjorde var å gi meg arv. Jeg kan ikke tvinges til å være med på dette?

 

Anonymous poster hash: 27db4...2b3

 

 

Jeg er langt fra noen ekspert, så ikke ta hva jeg sier for god fisk uten å forhøre deg med noen som vet med sikkerhet først. Prøv gjerne juss avdelingen her på forumet. Men altså..

 

Slik jeg har forstått det, så kan ikke en forelder gjøre noe biologisk barn "arveløs" i Norge. Med mindre barnet blir adoptert bort, slik at det ikke lenger er den personens barn i juridisk forstand.

 

Så om det er dette som har skjedd? At du ble adoptert bort av din far. Så hadde du i utgangspunktet ikke krav på arv i det hele tatt (tror jeg). Fordelingen av arv tror jeg er i stor grad bestemt av norsk lov. En gang i tiden, om ikke fremdeles? Så var det slik at den avdøde i sitt testament kunne bestemme over 1/3 selv. Og denne tredjedelen kunne man altså ha sørget for at gikk til for eksempel Røde kors eller noe slikt, i stedet for barn/slekt. Eller i dette tilfellet sørge for at et bortadoptert barn fikk noe arv, selv om det ikke juridisk sett har krav på det.

 

Og det er litt slik jeg tolker det, når du skrev at du "ble skrevet inn i testamentet". I så fall var arven du ble tilgodesett, en gave fra din far, som han ikke trengte å gi. Som sagt; om dette er hva som har skjedd.. Men om så, kanskje du da ser saken i et litt annet lys?

 

Men, nå er det også slik at arv er den tingen som får frem det verste i folk. Og for alt jeg/du vet. Om du ikke er bortadoptert. Så kan det være du har krav på en vesentlig større del av arven, enn det som har blitt sagt i testamentet. Men siden du ikke har vært en del av den familien. Så kan det jo tenkes at dine halvsøsken ikke synes du burde få noe av arven i det hele tatt. Og gjør så godt de kan for at du ikke skal få det som rettmessig vil være ditt.

 

Det jeg tenker på er om de vil forsøke å overtale deg til å akseptere at din fars enke får sitte i uskiftet bo for eksempel. Jeg ville ihvertfall ha bedt om hjelp til å finne ut av hvilke rettigheter du i så fall har.

 

Når det gjelder det relativt enkle "moralske" aspektet dersom det er så enkelt som at du har fått en pengegave i arv, som du ikke egentlig hadde krav på. Så har du helt klart overhodet ikke noe moralsk "plikt" til å bidra til å betale utgifter til en gravstein til en vilt fremmend mann, slik som han tilsynelatende tross alt var.

 

Men som nevnt i tråden; om du ønsker et godt forhold til dine halvsøsken. Så kan det være verdt å vurdere å ikke gnitne på en stein til en mann som de var glad i. Men det kommer i mine øyne også an på hvor mye steinen koster, og hvor mye du fikk i arv. Fikk du 200 000 i arv, og de vil kjøpe en stein til 20 000, hvorav din andel kommer på ~5000 Kr for eksempel. Så er jo ikke det så galt. Men om de vil klaske til med en stein til 50 000, og arven din var på 20 000. Så begynner det jo fort å bli veldig urettferdig..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Klart du kan la vær.

 

Si du ikke ønsker bruke penger på en person som har hatet deg og vært fraværende hele ditt liv - Enkel sak.

Burde en avstå fra arven ved å bruke samme argumentet også? Synes en burde bli med på kostnaden hvis en tar i mot arven. Det er slik jeg ville gjort det. Men det finnes vel mange løsninger der ute, velg en som passer deg.

 

Hva du synes er vel revnende likegyldig all den tid han juridisk har rett på arven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Klart du kan la vær.

 

Si du ikke ønsker bruke penger på en person som har hatet deg og vært fraværende hele ditt liv - Enkel sak.

Burde en avstå fra arven ved å bruke samme argumentet også? Synes en burde bli med på kostnaden hvis en tar i mot arven. Det er slik jeg ville gjort det. Men det finnes vel mange løsninger der ute, velg en som passer deg.

 

Hva du synes er vel revnende likegyldig all den tid han juridisk har rett på arven.

 

 

Det må være lov å komme med sin mening. Slike ting som arveoppgjør kan komme å bite en i baken. Det er vel dumt å tviholde på det juridiske hvis det kommer å biter av deg halve ræven i ettertid....  Men det er som du sier revnende likegyldig..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Han var god nok til at du tar pengene hans men ikke at du lar noe av hans penger gå til sin egen gravstein.

 

Jeg er ikke overtroisk eller religiøs så for min del kan liket mitt kastes på fyllingen når jeg er ferdig med kroppen.

 

Jeg føler heller ikke arv er noe man har krav på.

Jeg har sagt flere ganger at mine foreldre burde bruke opp alle pengene sine på seg selv.

 

Hadde følt meg som en rimelig veik person om mine moralske prinsipper var så på tur.

 

 

Om ts var ute etter jussen uten moralisering hadde han ikke postet under samliv.

Lenke til kommentar

Jeg hadde prøvd å vise at jeg er bedre enn det hatet jeg er fått tildelt. Ved å ta imot pengene og så betale for graven. Da viser du at du er villig til å ta pengene og det ansvaret pengene tilsier du skal ta. Du viser at du er verdig pengene du får og viser at du er den bedre mann og betaler for gravsteinen.

 

Eller

 

Ikke ta i mot pengene, og ikke betale for graven. Altså du nekter å motta noe i fra din fiende, og du fortsetter å fremmedgjøre den djevelen som har hatet i alle år ved å ikke vise respekt og la mannen dø i hat ved å ikke betale for gravsteinen og fra støter hans vennlighet av en pengegave.

 

Hva spesifikt jeg ville ha gjort vet jeg ikke, fordi jeg vet ikke hvor mye du fordrar denne mannen.

 

De andre tingene som folk forslår høres ellers kaotiske ut.

Endret av Andysowhatgg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Psykologisk, så har du all rett til både å la være å bidra til gravsteinen, og halvsøskenene dine skal ikke holde noe mot deg på noe som helst måte. Hvis de gjør det, så mangler de innsikt i ditt forhold til din far, og alt du kan gjøre er å prøve å forklare dem, hvis de er villig til å høre. Jeg vet ikke hvordan det er, om de vet om situasjonen mellom din far eller ikke.

 

Du har all rett til å gjøre akkurat som du vil.

 

Det virker litt motstridende at han viste så liten interesse for deg, og samtidig etterlater penger til deg. Kanskje han trodde at det måtte være sånn, juridisk, at hvis han skulle gi noe til noen, så måtte han dele likt til alle. Jeg vet ikke engang om hva som må være hva.

 

Det kan være mange forklaringer.

 

Hvis du har bedre ting å bruke penga på, som å bygge opp livet ditt, betale gjeld på hus, eller bare holde deg litt ovenpå økonomisk, så står du i all rett til å gjøre det uten å føle noe som helst anger.

 

Han valgte å ta sine valg, da står du fritt til å ta dine, uten manipulasjon med på kjøpet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk er ikke rasjonelle, så hvis TS vil ha ett forhold med sine halvsøsken så er det best å bare bite i det sure eplet. De vil ikke være interessert i hva som skjedde i TS sitt tilfelle for det TS demonstrerer ved å nekte å være med å betale for gravstenen er at han ikke bryr seg så mye om søskenes følelser, som ikke har noe med faren å gjøre sånn egentlig. Han er død, han betyr ikke noe lenger for TS, da burde ikke TS la fortiden eller mangelen av den med han diktere hvordan han leder livet sitt nå. Er ikke TS interessert i å opprettholde forholdet med sine søsken så er det selvsagt bare å drite i hele greia og heller bruke pengene på noe TS trenger eller ønsker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis folk ikke vil være rasjonelle, så må de lære seg å bli rasjonelle. Det er urettferdig at noen skal leve på bekostning av egne personlige verdier for å tekkes andres ignorante verdier. For å bryte en slik sirkel krever det mye egeninnsats og standhaftighet. Hvis man bare skal bøye seg for ignoranse, hvordan blir verden til slutt da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er vel best at gravstein går fra boet, dvs avdødes midler brukes til dette før arv fordeles.

Tenkte det samme. Hvorfor blir ikke utgifter til begravelse og gravsten trukket rett fra boet?

 

Hvis han i utgangspunktet er gjort arveløs gjennom adopsjon, for så å bli tilgodesett feks 100.000 gjennom testamente så virker dette som en måte de andre livsarvingene forsøker å redusere sine egne utgifter på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis folk ikke vil være rasjonelle, så må de lære seg å bli rasjonelle. Det er urettferdig at noen skal leve på bekostning av egne personlige verdier for å tekkes andres ignorante verdier. For å bryte en slik sirkel krever det mye egeninnsats og standhaftighet. Hvis man bare skal bøye seg for ignoranse, hvordan blir verden til slutt da?

Jeg er enig, men du må nesten pick your battles og overveie om det er verdt det for deg, å eventuelt miste kontakt med søsknene hvis det kommer så langt. I mange tilfeller så er det ett valg mellom å ha rett eller være lykkelig, spesielt hvis man har lyst til å fortsette kontakten med sine søsken. Du må spørre deg selv "Is this the hill I want to die on?"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...