Gå til innhold

Hvordan oppnå passiv inntekt


*F*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner faktisk ingen som har klart å leve av kun passiv inntekt, selv ikke de som har tjent over millionen i mange år, så det er ikke lett. Jeg vet om enkelte som har prøvd å bo billigst mulig mens de tjente veldig godt for å tjene seg opp kapital, men da er man selvfølgelig i den absurde situasjonen at man har god inntekt men lever helt elendig. Ellers er det en tendens til at alle som får økt inntekt oppjusterer levestandarden, særlig i form av bedre bolig, og da er man like langt i forhold til kapital og passiv inntekt. 

 

 

Det er ikke så verst og kanskje gjør jeg det selv. Man skal imidlertid sette inn en ganske stor sum for å kunne leve av en 7% avkastning (som jeg forventer fort kan bli langt lavere enn det). Du må nesten opp i 4-5 millioner for å få en passiv inntekt å leve av.

Mtp inflasjon og skatt må du ha mye mer enn 4-5 millioner. 15-20 millioner kanskje. 

 

 

Godt poeng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner faktisk ingen som har klart å leve av kun passiv inntekt, selv ikke de som har tjent over millionen i mange år, så det er ikke lett. Jeg vet om enkelte som har prøvd å bo billigst mulig mens de tjente veldig godt for å tjene seg opp kapital, men da er man selvfølgelig i den absurde situasjonen at man har god inntekt men lever helt elendig. Ellers er det en tendens til at alle som får økt inntekt oppjusterer levestandarden, særlig i form av bedre bolig, og da er man like langt i forhold til kapital og passiv inntekt. 

 

 

Det er ikke så verst og kanskje gjør jeg det selv. Man skal imidlertid sette inn en ganske stor sum for å kunne leve av en 7% avkastning (som jeg forventer fort kan bli langt lavere enn det). Du må nesten opp i 4-5 millioner for å få en passiv inntekt å leve av.

Mtp inflasjon og skatt må du ha mye mer enn 4-5 millioner. 15-20 millioner kanskje. 

 

 

Godt poeng.

Hva definerer du som "helt elendig"? Ikke spise på resturanter, kjøre en økonomisk bil, dra på hytta istedenfor syden?

Lenke til kommentar

Akkurat hytta synes jeg ikke er spesielt økonomisk. Onkelen min solgte akkurat sin til over 3 mill. Da bruker jeg heller pengene på noen spennende utenlandsturer enn å bruke en formue på å sitte på fjellet i Norge og spille yatzy.

 

Ellers ja, hvis man ikke kan nyte god mat og drikke, reise på interessante turer og pleie noen hobbyer så blir livet ganske traurige greier.

Lenke til kommentar

Akkurat hytta synes jeg ikke er spesielt økonomisk. Onkelen min solgte akkurat sin til over 3 mill. Da bruker jeg heller pengene på noen spennende utenlandsturer enn å bruke en formue på å sitte på fjellet i Norge og spille yatzy.

 

Ellers ja, hvis man ikke kan nyte god mat og drikke, reise på interessante turer og pleie noen hobbyer så blir livet ganske traurige greier.

 

Nja, en hytte kan fint være en innvestering du får igjen penger ifra. Det gjør du ikke ifra utenlandsturene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å leie ut utlendinger er ikke så veldig attraktivt med mindre du får tak i folk som har en veldig ettertraktet kompetanse i et marked som ikke er konkurrert ihjel. Det finnes et dusin store vikarbyrå som tilbyr bygningsarbeidere f.eks.

 

Leiligheter og slike ting er i og for seg greit. Men det krever jo en del kapital for å komme i gang. Eller som han fyren i Lillestrøm som på mystisk vis har fått låne til langt over pipa for å bli bolighus.

Lenke til kommentar

Hvis man skal drive business, så må man drive etter loven, ellers mister man alt før eller siden likevel. Så får man en haug med andre problemer på kjøpet også.

 

Har sett på mange kilder at 5-10% ROI (Return On Investment) per år er vanlig hvis man driver riktig. Så å forvalte formuer er en vanlig jobb, som med alt annet. Problemet er bare at vi ikke lærer noe om det i skolen. Da blir folk redde for å prøve seg, og det blir lettere for bøller og svindlere å robbe nybegynnere. Så er det jo også det faktum at man er utsatt for markedskrefter, og dét må man være villig til å ta innover seg. Markedet svinger, men ingenting er heller tilfeldig, det er bare veeldig komplisért, og man må ha erfaring og interesse for økonomi for å ha en sjans til å forutse hva som skal skje. Men hvis man ikke bryr seg overhodet, så er man jo mye mer utsatt enn hvis man bryr seg og har "fingeren på pulsen". Da har man en sjans.

 

Så hvis man skal begynne business, er det etter min mening best å ta økonomistudier, lære å gjøre det etter boka, og så bygge det opp. Det er etter min mening den raskeste veien til rikdom, å innsé at det må gjøres riktig først. Da er man i prinsippet rik allerede.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Hvis man skal drive business, så må man drive etter loven, ellers mister man alt før eller siden likevel. Så får man en haug med andre problemer på kjøpet også.

 

Har sett på mange kilder at 5-10% ROI (Return On Investment) per år er vanlig hvis man driver riktig. Så å forvalte formuer er en vanlig jobb, som med alt annet. Problemet er bare at vi ikke lærer noe om det i skolen. Da blir folk redde for å prøve seg, og det blir lettere for bøller og svindlere å robbe nybegynnere. Så er det jo også det faktum at man er utsatt for markedskrefter, og dét må man være villig til å ta innover seg. Markedet svinger, men ingenting er heller tilfeldig, det er bare veeldig komplisért, og man må ha erfaring og interesse for økonomi for å ha en sjans til å forutse hva som skal skje. Men hvis man ikke bryr seg overhodet, så er man jo mye mer utsatt enn hvis man bryr seg og har "fingeren på pulsen". Da har man en sjans.

 

Så hvis man skal begynne business, er det etter min mening best å ta økonomistudier, lære å gjøre det etter boka, og så bygge det opp. Det er etter min mening den raskeste veien til rikdom, å innsé at det må gjøres riktig først. Da er man i prinsippet rik allerede.

Man trenger ikke ta økonomistudier for å starte bedrift. Hvis du ønsker å skape noe er det bedre å kunne mye om produktet du skaper. Skal du foreksempel drive et snekkerfirma er det fordel om du har erfaring som snekker. Du kan ansette folk med økonomikunnskap for å hjelpe til med økonomidelen. 

Lenke til kommentar

Man trenger ikke ta økonomistudier for å starte bedrift. Hvis du ønsker å skape noe er det bedre å kunne mye om produktet du skaper. Skal du foreksempel drive et snekkerfirma er det fordel om du har erfaring som snekker. Du kan ansette folk med økonomikunnskap for å hjelpe til med økonomidelen. 

 

 

Trenger ikke, men godt håndverk betyr ikke god butikk. Har intim kjennskap til en bedrift som har levert solide produkter i en årrekke, men aldri forstått hvordan man skal drive butikk. Det samme kan sies om min far som var mer opptatt av å hjelpe andre enn å ta seg betalt.

Lenke til kommentar

 

Man trenger ikke ta økonomistudier for å starte bedrift. Hvis du ønsker å skape noe er det bedre å kunne mye om produktet du skaper. Skal du foreksempel drive et snekkerfirma er det fordel om du har erfaring som snekker. Du kan ansette folk med økonomikunnskap for å hjelpe til med økonomidelen. 

 

 

Trenger ikke, men godt håndverk betyr ikke god butikk. Har intim kjennskap til en bedrift som har levert solide produkter i en årrekke, men aldri forstått hvordan man skal drive butikk. Det samme kan sies om min far som var mer opptatt av å hjelpe andre enn å ta seg betalt.

 

Joda, man må har stålkontroll på business delen også. Men man trenger ikke 3 åring utdannelse for å drive business. 

Lenke til kommentar

Med noen få unntak (les: flaks), så skal man nok jobbe ganske hardt i lang, lang tid før man en dag kan sitte igjen med passiv inntekt. For eksempel om man selger en bedrift eller bygger opp en bedrift hvor man trekker seg av driften, men sitter igjen som eier. 

 

Tror fortsatt at bolig er det enkleste for folk flest, men det krever som nevnt kapital. Har flere venner som "fikk" leilighet av foreldrene som studenter. En av mine venner gjorde dette, solgte den noen år senere og innkasserte en halv million i gevinst som han satte i aksjer. 

 

Han har gjort omtrent ingenting for å innkassere over en halv million i gevinst. Nesten til å spy av. :p 

Lenke til kommentar

Å investere i aksjer er veldig, veldig vanskelig. 

 

Jeg tror ikke investering i aksjer nødvendigvis er veldig vanskelig. Det finnes faktisk firma som har betalt årlig stigende utbytte i en årrekke. For eksempel Coca Cola. Setter man sammen en portefølje av slike aksjer kan man fint sitte i rødt noen år og motta årlig utbytte.

 

Å slå markedet eller plukke/time enkeltaksjer er allikevel på ingen måte enkelt, så jeg er naturligvis enig i budskapet ditt om at for folk flest er det trolig best å parkere pengene i et indeksfond.

 

Du konkurrerer i praksis med genier som har dedikert livet sitt til å analysere markedet, kunstige intelligenser som handler på mikrosekunder og en og annen person med innsideinformasjon.

 

 

Ikke helt korrekt. I praksis konkurrerer du kun med deg selv, så sant du ikke handler i et mindre likvid marked hvor du må handle raskt for å få den posisjonen du ønsker. Sjeldent et problem i praksis og særlig om du skal investere over en lang tidshorisont. 

Lenke til kommentar

 

Hvis man skal drive business, så må man drive etter loven, ellers mister man alt før eller siden likevel. Så får man en haug med andre problemer på kjøpet også.

 

Har sett på mange kilder at 5-10% ROI (Return On Investment) per år er vanlig hvis man driver riktig. Så å forvalte formuer er en vanlig jobb, som med alt annet. Problemet er bare at vi ikke lærer noe om det i skolen. Da blir folk redde for å prøve seg, og det blir lettere for bøller og svindlere å robbe nybegynnere. Så er det jo også det faktum at man er utsatt for markedskrefter, og dét må man være villig til å ta innover seg. Markedet svinger, men ingenting er heller tilfeldig, det er bare veeldig komplisért, og man må ha erfaring og interesse for økonomi for å ha en sjans til å forutse hva som skal skje. Men hvis man ikke bryr seg overhodet, så er man jo mye mer utsatt enn hvis man bryr seg og har "fingeren på pulsen". Da har man en sjans.

 

Så hvis man skal begynne business, er det etter min mening best å ta økonomistudier, lære å gjøre det etter boka, og så bygge det opp. Det er etter min mening den raskeste veien til rikdom, å innsé at det må gjøres riktig først. Da er man i prinsippet rik allerede.

Man trenger ikke ta økonomistudier for å starte bedrift. Hvis du ønsker å skape noe er det bedre å kunne mye om produktet du skaper. Skal du foreksempel drive et snekkerfirma er det fordel om du har erfaring som snekker. Du kan ansette folk med økonomikunnskap for å hjelpe til med økonomidelen. 

 

Jeg er i prinsippet enig, men du har større sjans for å gå konk om du bare har erfaring som snekker, enn om du bare har erfaring med økonomi. Bare å se hvor mye utenlandsk arbeidskraft som kommer inn i norge nå. Å utdanne seg til håndverker i dag er ikke fordelaktig, mange som sier det selv også. Så har man kriminelle også, svart arbeid, det er en stor del av det.

 

Hvis man ikke forstår marked og lederskap, hvordan å skape miljøer og håndtére mennesker, så har man i hvert fall svært liten sjans for å skape noe bærekraftig å investére penga sine i.

Lenke til kommentar

Med dagens rentenivå må man ha ca 70 mill for å få en passiv inntekt på ca 400 000 i året fra banken.

 

Også er kanskje kun et par av disse millionene sikret, dersom banken går konkurs. Du må ha kontoer i 35 forskjellige banker, eller andre kurver å legge eggene i.

Lenke til kommentar

Problemet med å bygge passiv inntekt er at etter en stund må en begynne å betale formueskatt på 0,85%. Så sitter en med 12 millioner så blir det ca 90.000 per år som tas av "årsinntekten" din. Da er det bedre å bli ufør. En får fast, garantert inntekt hver måned fra staten. En betaler ingen formueskatt og en trenger ikke ta noe risiko av noe slag med pengene, for da er det staten som "eier" de og tar riiskoen og skattene helt til du får de utbetalt. 

 

En kan også bli musiker og få royalties eller bli oppfinner med patent og få royalties der og ved å leie ut patentet. 

 

Skal du investere lønner det seg å finne et objekt som er undervurdert. Skal du selge noe så lønner det seg å ha noe som er i underskudd på markedet og dermed etterspørsel etter. 

 

Men er du lur så gjør du sånn som de sier på det største diskusjonsforumet i verden, du gjør sånn som warren buffet sier og du gjør sånn som jeg ikke bare sier, men gjør: Bruk mindre enn du tjener, invester det i passive globale indeksfond med lav forvaltningsgebyr.

https://www.reddit.com/r/financialindependence/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...