Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Noen har bestilt på kreditt i mitt navn


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Våknet i dag til en god del mail fra Wish.com om bestillinger som hadde blitt gjort når jeg var dypt i drømmeland. Søkte opp og fant en pastebin med flere hundre mailer og passord til dette nettstedet. Har brukt det en gang før, men ikke noe mer.

 

Disse ble kjøpt på Klarna Kreditt. Fikk kansellert alle ordrene utenom en, gjennom kommunikasjon mellom Wish og Klarna.

 

Har da en ordre med noe innhold jeg både har fått kansellert og et par ting som har status "Processing", der hun jeg snakka med i Klarna sa jeg skulle kontakte Klarnas sikkerhetssenter, som såklart har tatt påskeferie.

 

Har adressen til vedkommende som har trua på gratis ting, om det gjør noe.

 

Spørsmålet er, om de sender ordren, og samtidig går til Klarna for å fakturere meg, har jeg noe som helst rettigheter? Skal jeg anmelde?

 

Skjønner heller ikke hvordan de bare kan bestille uten å kreve noe personnummer eller noe mtp. kredittbetaling osv.

Endret av A E S T H E T I C
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må jo gjerne anmelde men sansynligheten for saken blir henlagt uten direkte bevis er stor.

Godt mulig noen forsøker å svindeler deg å tro du blir lurt for at du skal betale de penger for ungå problemet.

 

Prøv å https://e24.no/privat/slik-unngaar-du-at-id-tyver-tar-opp-laan-i-ditt-navn/23631495

Har du klart å gi personnummet ditt til andre har du et problem, hvis de har klart å hacke en konto for å endre adresse, kan du ha et problem hvis passordet er dårlig eller ligdene. Prøv å få bedriften\klarne være klar over du forsøkter å bli svindelet, går saken til inkasso klag at du har forsøkt å rapportert transaksjonen som svindel. I verstefall må du ta tapet selv.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Personnummer er ingen nøkkel, som automatisk skal kunne brukes til å åpne ting med. Det er dessuten en offentlig type informasjon. Det er bedriftene som er problemet som tar et oppgitt personnummer for gitt til at kun eieren av kan finne på å lese opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men det burde være krav om Bankid signering og kun digitalpost som man kan kreve penger opp (Efaktura\avtalegiro etc) for å stoppe svindelen.

 

For er dessverre mange steder hvor det er enkelt å bestille, gir man navn\adresse + telefonnummer er det ofte nok for å tegne avtale.

Problemet er vel heller hvis noen syns det er morsomt å gjøre det over VPN for å straffe andre.

En ting er svindel mail men er jo litt dårlig gjort å bruke mobilnummet til andre til betalingstjenester de ikke vil ha så må de ha vanskeligheter etterpå å si opp avtalen.

 

Hadde alle tjenester gått for en slik løsning hadde det ikke vært svindel, bortsett fra gamle utvitende mennesker. Pengespill blir man aldri kvitt heller.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det burde være det ja. Jeg ble selv utsatt for ID-tyveri for noen år siden. Noen hadde funnet et gammelt, deaktivert bankkort med full ID på baksiden i søpla. Plutselig dukka det opp kredittsjekker fra alt mulig rart, men det var ikke det verste. 

 

Jeg fikk ikke mindre enn TO nye vognkort i postkassa. Begge på samme dag. Karen hadde prestert å gå på to forskjellige bilforhandler med MITT id-kort, faket signaturen min, prata noe bullshit om at det var et gammelt bilde, og FIKK LÅN PÅ MINUTTET. 

 

Han kjørte avgårde med den ene bilen der og da. Den andre hentet han aldri. Jeg var i kontakt med begge bilforhandlerene med det samme jeg fikk vognkortene. Dette var dyre biler, en Audi A6 og en VW Transporter. De skulle sette opp en felle med politiet på #2, fordi han hadde sagt han skulle komme og hente bilen senere. Men politiet satt der, fyren dukket aldri opp. Kanskje han ante noe var på ferde eller ikke turte å gjøre det to ganger.

 

Jeg politianmeldte alt sammen med det samme postkassa begynte å fylle seg opp. Tok to dager fri fra jobb for å reise rundt og ordne opp i butikker han hadde bestilt ting på kreditt. Det meste ordna seg med en telefonsamtale. 

 

I tillegg tømte han bankkontoen min, fordi selv om man ikke har PIN-kode, og bankkortet er utgått på dato, kan man få ta ut penger i "bank i butikk" så lenge man kjenner noen som lar deg gjøre det eller er flink nok til å prate for seg. Han hadde sikkert noen "bekjente" på Meny-butikker på Grønland i Oslo, det var tatt ut 9900 på tre forskjellige butikker innen få timer. 

 

Jeg fikk også flere nye kredittkort i posten dagene som fulgte. Det er uten tvil at han hadde overvåket postkassen min i flere måneder, for jeg hadde 2 innbrudd i postkassen inne i blokka mi med flere måneders mellomrom. 

Det er fryktelig skremmende hvor mye riktig person kan gjøre med bare et bankkort med bilde, personnummer og godt snakketøy kan gjøre. Elkjøp hadde bl.a. gitt han kreditt på flere mobiltelefoner. Men de hadde stoppet salget når noen ble mistenksomme og han bare gikk.

 

Jeg var hos begge bilforhandlerene, som selvsagt var veldig lei seg. De sa det var en ung velkledd fyr som ikke var ulik meg, hadde pratet veldig høflig og normalt, og signert papirene med min signatur (fra kortet), og ingenting virket unormalt. De hadde tilogmed kopi av kortet mitt på et ark, og signaturen hans, den var nesten helt lik min.

 

Utrolig nok kontaktet politiet meg en dag og sa at de hadde hatt en razzia ifm med noen anmeldelser på en spesifikk adresse, og fant mitt gamle bankkort der sammen med masse andre bank/kredittkort. Fyren ble arrestert og fengslet i over et halvt år før rettssaken kom opp. Så nå han endelig kunne bli dømt, ble han frikjent fordi det hadde tatt så lang tid å få opp saken i rettsvesenet. Adressen det gjaldt var nesten naboblokka mi.

 

Grunnen til at jeg reagerte var egentlig at jeg gikk tom for penger på konto samme dag jeg fikk inn lønn.

Endret av Bytex
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ved svindel på kreditt har kredittyter (Klarna) hovedansvar for det økonomiske tapet.

 

Utover dette: bytt passord hos Wish (evt. få stengt kontoen din hos dem), og om du har brukt samme passord andre steder, bytt det der også.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Du kan også ringe de som sender ut kredittsjekk og sperre for det i personregisteret. Da vil hverken du eller andre kunne gjøre kredittsjekk helt til du bestemmer deg for å åpne igjen. Det er ett eller to store firmaer som gjør dette, det står på brevet du får. Alt av lån og kreditter bruker kredittsjekk for å se om du har dekning for det.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Kredittsperre hos hovedsaklig Bisnode hindrer mye svindel, veldig mange bruker disse. Legg også inn hos EVRY og Experian. Da er du kvitt muligheter for alt mulig opptak av kreditt, som netthandel, lån, kredittkort etc. Etter dette må du oppheve sperren hver gang det er behov. Ved ny forsikring, ny mobiloperatør eller lignende tas det alltid kredittsjekk. 

 

Bytter du kontonummer skal du også være sikret mot bank i butikk. Her trenger man kontonummer i tillegg til personnummeret. 

 

Ikke mulig å legge inn  sperre hos mobiloperatørene, men ring rundt for å høre om du har noen aktive kontantkort etc i ditt navn. Her lider du ingen økonomisk risiko, men kjedelig uansett at noen har nummer i ditt navn. 

Lenke til kommentar
..

Utrolig nok kontaktet politiet meg en dag og sa at de hadde hatt en razzia ifm med noen anmeldelser på en spesifikk adresse, og fant mitt gamle bankkort der sammen med masse andre bank/kredittkort. Fyren ble arrestert og fengslet i over et halvt år før rettssaken kom opp. Så nå han endelig kunne bli dømt, ble han frikjent fordi det hadde tatt så lang tid å få opp saken i rettsvesenet. Adressen det gjaldt var nesten naboblokka mi.

 

Grunnen til at jeg reagerte var egentlig at jeg gikk tom for penger på konto samme dag jeg fikk inn lønn.

 

Er utrolig hvor lett politiet og rettsapparatet lar ting fare. Er det rart enkelte kan fristes til å benytte selvtekt. Høres ut som at den fyren glatt kunne blitt skamslått og slått ihjel med balltre eller noe sånn :hmm:

 

En bør jo ikke oppfordre til slik oppførsel. Men politiet burde vært forpliktet til å betale erstatning til de etterlatte av slike kriminelle i slike saker :dontgetit::ohmy:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg var så ferdig med det der kjøret at jeg har egentlig aldri tenkt på saken siden. Hva fyren gjør nå driter jeg hardt i. Sitter sikkert inne for noe anna svindel. Jeg fikk aldri noen forklaring på hvorfor han ble "frikjent", men en slik sak gir sikkert rundt ett års fengsel, og han hadde vært inne i 7-8 mnd allerede. 

 

Jeg gadd ikke engasjere meg noe videre i det når jeg fikk domsbrevet, trakk på skuldrene og fortsatte livet mitt.

Jeg var vitne mot han, det tok en halvtimes tid, så gikk det flere måneder før jeg hørte noe om utfallet. Rettsvesenet er ikke kjapt tydeligvis.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Min samboer ble utsatt for lignende svindel - noen bestilte ferie til Tyrkia med betaling gjennom Klarna i min samboers navn.

 

Det løste seg greit med Klarna, vi anmeldte til politiet, og saken ble henlagt. Litt frustrerende da det ikke kan ha krevd mye etterforskning å finne rett navn på flybilletten som ble kjøpt.

Endret av skripis
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvordan en kan bli dømt for slikt, for da kan en jo begynne å tenke litt, hva om jeg putter noe med DNA fra en jeg ikke liker i en pose og gir den til politiet?

Blir han da dømt for innbrudd, siden jeg angivelig fant denne gjenstanden i mitt hus?

 

Hele saken burde vært henlagt bare på grunn av at politiet brukte 5 dager på å rykke ut

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvordan en kan bli dømt for slikt, for da kan en jo begynne å tenke litt, hva om jeg putter noe med DNA fra en jeg ikke liker i en pose og gir den til politiet?

Blir han da dømt for innbrudd, siden jeg angivelig fant denne gjenstanden i mitt hus?

Hvis du klarer å få plantet spytt fra den personen du ikke liker, på/i en flaske brus personen selv sier han ikke drikker, så er det teoretisk mulig...

 

«Det er i realiteten svært vanskelig å se for seg hvordan noen skulle greid å manipulere dette, især sett hen til at tiltalte har forklart at han ikke drikker Solo. ... Retten anser derfor at muligheten for at DNA-beviset er plantet forblir en hypotese som retten reelt sett kan utelukke.»

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...