Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Noen har bestilt på kreditt i mitt navn


Anbefalte innlegg

Det burde være det ja. Jeg ble selv utsatt for ID-tyveri for noen år siden. Noen hadde funnet et gammelt, deaktivert bankkort med full ID på baksiden i søpla. Plutselig dukka det opp kredittsjekker fra alt mulig rart, men det var ikke det verste. 

 

Jeg fikk ikke mindre enn TO nye vognkort i postkassa. Begge på samme dag. Karen hadde prestert å gå på to forskjellige bilforhandler med MITT id-kort, faket signaturen min, prata noe bullshit om at det var et gammelt bilde, og FIKK LÅN PÅ MINUTTET. 

 

Han kjørte avgårde med den ene bilen der og da. Den andre hentet han aldri. Jeg var i kontakt med begge bilforhandlerene med det samme jeg fikk vognkortene. Dette var dyre biler, en Audi A6 og en VW Transporter. De skulle sette opp en felle med politiet på #2, fordi han hadde sagt han skulle komme og hente bilen senere. Men politiet satt der, fyren dukket aldri opp. Kanskje han ante noe var på ferde eller ikke turte å gjøre det to ganger.

 

Jeg politianmeldte alt sammen med det samme postkassa begynte å fylle seg opp. Tok to dager fri fra jobb for å reise rundt og ordne opp i butikker han hadde bestilt ting på kreditt. Det meste ordna seg med en telefonsamtale. 

 

I tillegg tømte han bankkontoen min, fordi selv om man ikke har PIN-kode, og bankkortet er utgått på dato, kan man få ta ut penger i "bank i butikk" så lenge man kjenner noen som lar deg gjøre det eller er flink nok til å prate for seg. Han hadde sikkert noen "bekjente" på Meny-butikker på Grønland i Oslo, det var tatt ut 9900 på tre forskjellige butikker innen få timer. 

 

Jeg fikk også flere nye kredittkort i posten dagene som fulgte. Det er uten tvil at han hadde overvåket postkassen min i flere måneder, for jeg hadde 2 innbrudd i postkassen inne i blokka mi med flere måneders mellomrom. 

Det er fryktelig skremmende hvor mye riktig person kan gjøre med bare et bankkort med bilde, personnummer og godt snakketøy kan gjøre. Elkjøp hadde bl.a. gitt han kreditt på flere mobiltelefoner. Men de hadde stoppet salget når noen ble mistenksomme og han bare gikk.

 

Jeg var hos begge bilforhandlerene, som selvsagt var veldig lei seg. De sa det var en ung velkledd fyr som ikke var ulik meg, hadde pratet veldig høflig og normalt, og signert papirene med min signatur (fra kortet), og ingenting virket unormalt. De hadde tilogmed kopi av kortet mitt på et ark, og signaturen hans, den var nesten helt lik min.

 

Utrolig nok kontaktet politiet meg en dag og sa at de hadde hatt en razzia ifm med noen anmeldelser på en spesifikk adresse, og fant mitt gamle bankkort der sammen med masse andre bank/kredittkort. Fyren ble arrestert og fengslet i over et halvt år før rettssaken kom opp. Så nå han endelig kunne bli dømt, ble han frikjent fordi det hadde tatt så lang tid å få opp saken i rettsvesenet. Adressen det gjaldt var nesten naboblokka mi.

 

Grunnen til at jeg reagerte var egentlig at jeg gikk tom for penger på konto samme dag jeg fikk inn lønn.

åfy. Om han ble frikjent pga tiden det tok før han fikk rettssaken, ville jeg blitt fristet til å hilse på han med balltre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bare lagt hele greia bak meg. Går ikke rundt og slår folk med balltre. Er bare en rolig datanerd jeg som pusker rundt for meg selv. Alt er ordnet opp i og jeg fikk penga tilbake fra DNB for flere år siden. Hva fyren gjør nå interesserer meg ikke engang. Har selvsagt ikke bankkort med full id på baksiden lengre. Blir det mistet eller stjålet kan akkurat det samme skje med hvem som helst andre også.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Har selvsagt ikke bankkort med full id på baksiden lengre. Blir det mistet eller stjålet kan akkurat det samme skje med hvem som helst andre også.

Og det samme gjelder for alle andre ID-kort; har du aldri på deg noe slikt, som f.eks. førerkort?

 

Det blir riktignok litt verre å ta ut penger fra selve bankkontoen din uten å vite kontonummer og hvilken bank du bruker, men endrer ingenting i forhold til svindel med kreditt og lån (billån eller annet)...

Lenke til kommentar

Har førerkortet i pengeboka, men det er litt større sjans for å miste et bankkort man tar ut og inn av pengeboka 10 ganger om dagen enn et førerkort som omtrent aldri er ute av pengeboka :) Dessuten trenger jeg ikke id på begge deler.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, liten oversikt i bildet om noen lurte på hvordan det endte opp.

 

Å ja er litt usikker på om det å finne et brukernavn:passord på nettet og bestille på kreditt på de vil ansees som idebyitetstyveri juridisk sett.

 

Ihvertfall!

Endte opp med å rekke å avbestille det meste med bare 150,- gjenstående hos Klarna. Har snakket med de og forklarte det som det var, og de frøys det siste som var igjen der, og sa jeg skulle anmelde det. På dette punktet så betaler jeg heller 150 for å bli ferdig med saken istedenfor å anmelde dette, kommer sannsynligvis ikke til å gjøre det.

 

Sperra også kredittsjekk her og der, samt fikk låst personnummeret mitt hos Klarna.

Deaktiverte kortet der for netthandel også som prikken over i'en.

 

Takker for gode råd og slikt, anbefaler å sjekke her om dere er usikre på om dere er i faresonen

 

https://haveibeenpwned.com

 

Takk for meg, bytt passord nå.

 

Edit: glemte å si at jeg faktisk fikk de 3 t-skjortene hjem her merkelig nok, ettersom det jeg så av samtaler på wish. Skjortene lukta gammel gammel girkasseolje og er i et stoff man forventer å se på enten Petter Northug eller på hylla i din lokale kostymebutikk.

post-204823-116013_thumb.jpg

Endret av A E S T H E T I C
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...