Gå til innhold

– Piratkopiering på Internett er større enn noensinne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gi det noen tiår, så er det vel stor sannsynlighet for at Internett-tilgangen din sitter fast til personnummeret ditt noe àla Sør-Korea. Gjør du nok galt, så snipper de tilgangen din.

Der holder de vel også på med en "real name policy" hvor de stripper ut all anonymitet. Da kommer vi nok til å se en drastisk nedgang og det blir mer for teknologisk kyndige.

Lenke til kommentar

Tjenestene er ikke perfekte, de jukser med tallene osv. osv.

 

For faen, få dere en jobb og slutt å stjele. Dere er noe forbanna sutre.....

 

Om tallene er feil så er sakens kjerne den samme. Som mange her inne tydelig tilkjennegir, dere mener tyveri er greit bare det passer dere selv. Pakk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette handler ikke kun om pris, fordi strengt tatt koster tid penger, og strømmetjenester er jo kjappere og enkelere enn å drive å laste ned torrents. Slik jeg ser det handler det mye større grad om «ubegrenset» tilgjengelighet (innhold forsvinner jo igjen fra strømmetjenestene) og utvalg (strømmetjenestene har ikke alt, selv ikke om man abonnerer på flere - og fa begynner det å bli dyrt). Synes det er flott og lettvint med strømmetjenester, men de dekker ikke mitt behov 100%, og jeg mener de virker svært begrensende ift. hva folk faktisk hører og ser på. De virker til en viss grad som er slags filter, et filter som filtrerer bort mye man kanskje vil like vel så godt som det man faktisk blir tilbydt. Dessuten er det slik at for folk som har levd en stund er det store mangler i strømmetjenestene ift. «historisk materiale». Så lenge det er slik, og slik vil det alltid være p.g.a. økonomiske interesser, så ser jeg ikke helt hvordan strømmetjenester skal kunne gjøre torrents, usenet og andre overflødige. Kanskje om man kunne få tilgang til NRKs fullstendige arkiv og arkivet i Mo i Rana via en strømmetjeneste, da ville det hjelpe en del i alle fall.

 

Da må du bare KJØPE det du mangler andre plasser. Vinyl, CD eller nedlasting fra andre tjenester. Det er ingen akseptabel grunn til å stjele.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stiller meg skeptisk til påstanden. Med så mange strømmetjenester som gjer innholdet enkelt tilgjengelig so må det være begrensa kor mykje tid folk brukar på å laste ned.

Ein skal jo ha tid til å sjå alt også.

 

Om du noengang har sett forskjellen på innhold fra feks norsk til amerikansk Netflix så har du mange grunner bare der til å starte med nedlasting.

Serier som mangler sesonger, filmer som kommer ut 1 år etterpå eller aldri. ja nei det er ikke rart folk velger å laste ned istedenfor å betale for dårlig utvalg og manglende sesonger og episoder.

 

Tid har man forresten nok av, tar ikke så lang tid å laste ned noe, ei heller å se det man laster ned.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Dette handler ikke kun om pris, fordi strengt tatt koster tid penger, og strømmetjenester er jo kjappere og enkelere enn å drive å laste ned torrents. Slik jeg ser det handler det mye større grad om «ubegrenset» tilgjengelighet (innhold forsvinner jo igjen fra strømmetjenestene) og utvalg (strømmetjenestene har ikke alt, selv ikke om man abonnerer på flere - og fa begynner det å bli dyrt). Synes det er flott og lettvint med strømmetjenester, men de dekker ikke mitt behov 100%, og jeg mener de virker svært begrensende ift. hva folk faktisk hører og ser på. De virker til en viss grad som er slags filter, et filter som filtrerer bort mye man kanskje vil like vel så godt som det man faktisk blir tilbydt. Dessuten er det slik at for folk som har levd en stund er det store mangler i strømmetjenestene ift. «historisk materiale». Så lenge det er slik, og slik vil det alltid være p.g.a. økonomiske interesser, så ser jeg ikke helt hvordan strømmetjenester skal kunne gjøre torrents, usenet og andre overflødige. Kanskje om man kunne få tilgang til NRKs fullstendige arkiv og arkivet i Mo i Rana via en strømmetjeneste, da ville det hjelpe en del i alle fall.

Da må du bare KJØPE det du mangler andre plasser. Vinyl, CD eller nedlasting fra andre tjenester. Det er ingen akseptabel grunn til å stjele.

 

Ingen som stjeler noe, ved pirat-nedlasting. Kun ofre for platebransjens reklame vil hevde noe slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ingen som stjeler noe, ved pirat-nedlasting. Kun ofre for platebransjens reklame vil hevde noe slikt.

 

 

Infamt patetisk.

 

Du mener at så lenge det ikke er en produksjonskostand per sang, film, bok så er det greit?

 

Det er tusenvis av artister, låtskrivere, produsenter, aksjonærer osv. som investerer tid og penger i det du forbruker.

 

Hvilke andre tyverier skal da være ok? Trykke penger? Ingen taper på dett vel?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

Ingen som stjeler noe, ved pirat-nedlasting. Kun ofre for platebransjens reklame vil hevde noe slikt.

 

 

Infamt patetisk.

 

Du mener at så lenge det ikke er en produksjonskostand per sang, film, bok så er det greit?

 

Det er tusenvis av artister, låtskrivere, produsenter, aksjonærer osv. som investerer tid og penger i det du forbruker.

 

Hvilke andre tyverier skal da være ok? Trykke penger? Ingen taper på dett vel?

 

Må jeg da betale for alt den dritten som produseres og som jeg IKKE ser på?

Lenke til kommentar

 

 

 

Ingen som stjeler noe, ved pirat-nedlasting. Kun ofre for platebransjens reklame vil hevde noe slikt.

 

 

Infamt patetisk.

 

Du mener at så lenge det ikke er en produksjonskostand per sang, film, bok så er det greit?

 

Det er tusenvis av artister, låtskrivere, produsenter, aksjonærer osv. som investerer tid og penger i det du forbruker.

 

Hvilke andre tyverier skal da være ok? Trykke penger? Ingen taper på dett vel?

 

Må jeg da betale for alt den dritten som produseres og som jeg IKKE ser på?

 

Er du seriøs?

 

DU kan selv velge. La være å betale og la være å se på.

 

DU kan selv velge å se på bare det du vil. Da leier du spesifikt en film, bok , serie. Hva enn du vil på det markedet eieren velger å gjøre det tilgjengelig på.

Endret av -Birger-
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Dette handler ikke kun om pris, fordi strengt tatt koster tid penger, og strømmetjenester er jo kjappere og enkelere enn å drive å laste ned torrents. Slik jeg ser det handler det mye større grad om «ubegrenset» tilgjengelighet (innhold forsvinner jo igjen fra strømmetjenestene) og utvalg (strømmetjenestene har ikke alt, selv ikke om man abonnerer på flere - og fa begynner det å bli dyrt). Synes det er flott og lettvint med strømmetjenester, men de dekker ikke mitt behov 100%, og jeg mener de virker svært begrensende ift. hva folk faktisk hører og ser på. De virker til en viss grad som er slags filter, et filter som filtrerer bort mye man kanskje vil like vel så godt som det man faktisk blir tilbydt. Dessuten er det slik at for folk som har levd en stund er det store mangler i strømmetjenestene ift. «historisk materiale». Så lenge det er slik, og slik vil det alltid være p.g.a. økonomiske interesser, så ser jeg ikke helt hvordan strømmetjenester skal kunne gjøre torrents, usenet og andre overflødige. Kanskje om man kunne få tilgang til NRKs fullstendige arkiv og arkivet i Mo i Rana via en strømmetjeneste, da ville det hjelpe en del i alle fall.

Da må du bare KJØPE det du mangler andre plasser. Vinyl, CD eller nedlasting fra andre tjenester. Det er ingen akseptabel grunn til å stjele.

 

Ingen som stjeler noe, ved pirat-nedlasting. Kun ofre for platebransjens reklame vil hevde noe slikt.

 

Riktig, det er snakk om brudd på åndsverkloven. Ikke tyveri.

Ordet "tyveri" brukes for å appellere til følelser, siden tyveri er noe alle forstår hva er og kanskje har vært utsatt for selv.

 

Det er et feilsteg å fokusere på lovbryterne, som tross alt er en betydelig andel av befolkningen, i stedet for å se på hvorfor det er slik. Det vil alltid være en viss prosent som vil piratkopiere, men hvis rettighetshaverne begynner å fokusere på forbrukerne og gi de gode løsninger, så vil vi se en stor reduksjon.

Vi har sett at tjenester som spotify og andre slike tjenester for musikk har redusert piratkopieringen betydelig.

Rettighetshaverne er ofte ikke de som produserer materiale, og musikere f.eks er ofte like mye ofre for grådigheten som vi er. Med mindre du er en gigantisk popstjerne så sitter du ofte igjen med smuler fra streamingplattformene, selv om det utbetales milliardsummer så tar plateselskapene mesteparten av profitten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

 

 

Ingen som stjeler noe, ved pirat-nedlasting. Kun ofre for platebransjens reklame vil hevde noe slikt.

 

 

Infamt patetisk.

 

Du mener at så lenge det ikke er en produksjonskostand per sang, film, bok så er det greit?

 

Det er tusenvis av artister, låtskrivere, produsenter, aksjonærer osv. som investerer tid og penger i det du forbruker.

 

Hvilke andre tyverier skal da være ok? Trykke penger? Ingen taper på dett vel?

 

Må jeg da betale for alt den dritten som produseres og som jeg IKKE ser på?

 

Er du seriøs?

 

DU kan selv velge. La være å betale og la være å se på.

 

DD kan selv velge å se på bare det du vil. Da leier du spesifikt en film, bok , serie. Hva enn du vil på det markedet eieren velger å gjøre det tilgjengelig på.

 

Jeg laster ned filmer pirat og ser. Alternativet er å ikke se filmen, så de som har laget filmen vil aldri tjene penger på meg.

Jeg har ingen problemer med å la være å se filmer, da de stort sett er elendige og ikke verdt å kjøpe.

 

Kommer jeg over en film som er verdt å kjøpe, så gjør jeg det.

Kommer jeg over noen konserter som er fantastiske, så kjøper jeg de på blu-ray, men ikke før jeg har sett de. Man kjøper rett og slett ikke noe usett og det er mediabransjen sin egen feil, da alle filmer og plater koster nøyaktig det samme, men kvaliteten er milevis forskjell.

Det blir som om alle biler skulle koste 500 000, men man hadde ikke peiling om man hadde gjort et godt kjøp eller ikke før man fikk bilen. Noen sjanse for å angre kjøpet fantes heller ikke...

 

Så nei. En piratnedlastet film er ikke å stjele.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Ingen som stjeler noe, ved pirat-nedlasting. Kun ofre for platebransjens reklame vil hevde noe slikt.

 

 

Infamt patetisk.

 

Du mener at så lenge det ikke er en produksjonskostand per sang, film, bok så er det greit?

 

Det er tusenvis av artister, låtskrivere, produsenter, aksjonærer osv. som investerer tid og penger i det du forbruker.

 

Hvilke andre tyverier skal da være ok? Trykke penger? Ingen taper på dett vel?

 

Må jeg da betale for alt den dritten som produseres og som jeg IKKE ser på?

 

Er du seriøs?

 

DU kan selv velge. La være å betale og la være å se på.

 

DD kan selv velge å se på bare det du vil. Da leier du spesifikt en film, bok , serie. Hva enn du vil på det markedet eieren velger å gjøre det tilgjengelig på.

 

Jeg laster ned filmer pirat og ser. Alternativet er å ikke se filmen, så de som har laget filmen vil aldri tjene penger på meg.

Jeg har ingen problemer med å la være å se filmer, da de stort sett er elendige og ikke verdt å kjøpe.

 

Kommer jeg over en film som er verdt å kjøpe, så gjør jeg det.

Kommer jeg over noen konserter som er fantastiske, så kjøper jeg de på blu-ray, men ikke før jeg har sett de. Man kjøper rett og slett ikke noe usett og det er mediabransjen sin egen feil, da alle filmer og plater koster nøyaktig det samme, men kvaliteten er milevis forskjell.

Det blir som om alle biler skulle koste 500 000, men man hadde ikke peiling om man hadde gjort et godt kjøp eller ikke før man fikk bilen. Noen sjanse for å angre kjøpet fantes heller ikke...

 

Så nei. En piratnedlastet film er ikke å stjele.

 

 

 

Du kan lese så da kan du også lese en kritikk av filmen, du kan høre musikken på radio før du kjøper.

 

 

Men, vi blir ikke enige så jeg avslutter diskusjonen fra min side. 

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til noen som gidder å laste ned MP3er mer. Strømmetjenester for musikk har jo stort sett alt uansett.

 

For TV/Film er det dessverre ikke så enkelt. Du kan glatt svi av 1000,- i mnd i abonnement og fortsatt mangle tjeneste X som er eneste tilbyder av TV-serie Y. Eller eventuelt så finnes sesong 3-5 av en TV-serie, skal du se de to første sesongene så.. Synd. Vil du se de nyeste sesongene? Synd igjen.

 

Inntil VOD-tjenestene får orden på sysakene sine så vil piratkopiering eksistere, og det skjønner jeg veldig godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...