Gå til innhold

– Piratkopiering på Internett er større enn noensinne


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Det beste med denne saken er at de har laget et illustrasjonsbilde hvor de faktisk har skrevet "piratkopierte filmer" med store bokstaver inn i søkefeltet på en torrentside. Enten det, eller at fyren har på seg hansker.

 

 

Illustrasjons bildet var ikke mindre en episk! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gi meg en skikkelig strømmetjeneste for film/serier, slik f.eks Spotify er for musikk.

Å ha dusinvis av forskjellige tjenester med sitt eget innhold og regionsperrer blir bare tull.

Etter Steam (+ de andre mindre gode tjenestene) har jeg ikke lastet ned et eneste spill.
Etter Spotify har jeg ikke lastet ned en eneste sang (kanskje en og annen ikke tilgjengelig på spotify).

Lenke til kommentar

Er det noe menneskeskapt som ikke kan ødelegges, overstyres, løses, fjernes eller omgås. I så fall har jeg gått glipp av noe, kan noen finne det eventuelt.

Dette vil fortsette til bransjene finner en sikker løsning på kopieringsproblemene, og hvordan de vil løse det lurer jeg og milliarder av andre også på.

Lenke til kommentar

Som andre nevner, det å laste ned filmer ulovlig, gir ett mye bedre tilbud og resultat som regel. De kommer ikke til å få bukt på mye av ulovlig nedlasting av filmer når det er så mange begrensinger på lovlig løsning i forhold til gratis.

 

-Regelverket på mediarettigheter etc må strømlinjeformes bedre. Kanskje ved at man har en egen lisens som gjelder streaming, som går utenom fysisk mediarettigheter i alle land. Det er jo helt på trynet at streaming selskaper må forhandle med masse forskjellige selskaper som ikke er produksjonselskapet som egentlig eier en medie. Det er jo også helt på trynet at andre selskaper sitter på rettighetene på tekstingen på ett språk, selv når andre har laget en teksting helt utenom den "orginale"... Også har jo vi extended cuts, directors edition etc, som vi ikke kan velge imellom, ofte?

 

-At man er låst til app/program som streamingselskapet har laget. Det burde være mulig å la andre programmer håndtere streaming, bibliotek etc, uten å miste drm kontroll? Dette er en mye bedre løsning om man har flere streaming tjenester også. Jeg savner mulighet å ha tekst på språk som ikke er engelsk og norsk, da jeg har noen ganger besøk av individer som ikke skjønner stort av noen av de språkene...

 

-Begrenset og forsinket innehold. Det at det mangler flere sesonger på en serie, er egentlig uakseptabelt; jeg kan skjønne siste sesong, men ikke mer enn 1 sesong. Jeg skjønner dette har med at de koster mindre, men da må de ihvertfall følge opp med nye sesonger kjappere, som feks en ny per måned. Filmer er jo ofte forsinket alt for lenge.

 

Det jeg har skrevet er mine egne meninger, og forslag som kanskje ikke er helt gjennomtenkte, men nå ser det ut til at mediabransjen innen TV/Film ikke greier å tenke ut noe som helst. De må få vekk det gamle røkkelet av ett system, det fungerer helt klart ikke optimalt i forhold til idag. Vi er ikke på 80 tallet nå!

 

Mye riktig her, og er mest trolig en sekundær grunn til att folk laster ned filmer og serier. Forståelig nok.

 

Den melkingen som film og mediebransjen holder på med vil opprettholde ulovlig nedlasting til internett blir fjernet eller att de endelig forstår hva som skjer.

Da vil det ta lang tid å snu en trend i verdens befolkning.

Spesielt i utviklingsland, enklere i vesten.

 

Å gå ut med å finne klienter som laster ned ulovlig vil aldri stoppe ulovlig nedlasting. Å gå etter nettsider og de bak de er mer virkningsfullt. Men vil kun var noen uker.

 

Det de må gjøre er å skape ett behov for å bruke de strømmetjenester spm bransjen legger opp til.

 

Da må de stoppe melking av verdenssoner osv.

Dvs, de må bli ærlige. Og det, blir vanskelig å oppnå.

 

 

Nedlastinger kommer til å vare i all tid.

Om de vil, kan de "begrense" sine "tap" ved å være noe mindre restriktive.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bah, MUSO lever i steinalderen. Den såkalte tilgjengeligheten med strømmetjenester lider under de gammeldagse tankene om regionale rettigheter, samt tanken om "TV først". Piratvirksomheten har fremdeles den største pådriveren i markedstilgjengelighet. Man er rett og slett ikke raske nok til å få produktet sitt frem til forbrukere, spesielt forbrukere utenfor USA, som gjerne da må vente til:

1) at hele sesonger er fullførte (eller all verdens kinolanseringer, DVD slipp m.m.)

2) strømmetjenester i DIN region kjøper rettigheter

 

Er en grunn til at Netflix m.fl. også slet sånn med VPN for å jukse på regions-tilgjengelighet.

Lenke til kommentar

Selv har jeg akkurat sendt mail til et filmselskap der jeg ber om å få betale for filmene jeg har lyst til å laste ned ulovlig fordi det er den enkleste måten å få tak i filmene på. Jeg vil være lovlydig og håper at jeg får et kontonummer av dem. Filmindustrien burde hive seg på torrent-teknologien og tilby filmene til odel og eie på samme måte som piratnettsteder uten kopibeskyttelsen som bare er til hinder. Filmindustrien ville ikke tapt en krone, men distributørene måtte ha tenkt litt annerledes. Jeg har akkurat kvittet meg med Blu-ray-spilleren og ønsker ikke å kjøpe en ny for å kopiere UHD-filmene til serveren.

Endret av Dreamfault
Lenke til kommentar

Er det noe menneskeskapt som ikke kan ødelegges, overstyres, løses, fjernes eller omgås. I så fall har jeg gått glipp av noe, kan noen finne det eventuelt.

Dette vil fortsette til bransjene finner en sikker løsning på kopieringsproblemene, og hvordan de vil løse det lurer jeg og milliarder av andre også på.

Det vil aldri skje, fordi det er smartere folk som sitter på andre siden og knekker de løsningene som kommer

Men som vi sier, hadde alt vært tilgjengelig i hele verden, samtidig, så hadde det ikke vært noen grunn til å laste ned

Det vil ikke ta knekken på piratene, men jeg skal vedde på at nedlastingen synker med 50% i løpet av en måned

  • Liker 2
Lenke til kommentar

MUSO ser helt feil på denne rapporten.

14,7 prosent er veldig lite med tanke på hvor mange som har fått Internet forhold til før. og jeg trur man kan ta vek 2-3 prosent på grunn av folk eier filmen fra før og vil ha den digital i stede for på dvd eller vhs (går fortere å laste ned en å ripe filmen)

så jeg synes sånne tester er useriøst, på grunn av at det er så mange faktorer de ikke tar med!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bildet og kommentarfeltet leverer underholdning på høyt nivå.

 

Skeptisk på troverdighet når bildet viser:

- person med skinnhansker, påkostet skjorte og klokke

- datamaskin med Windows 7

- ryddig skrivebord med støyvegg

 

Så spørsmålet er, hvem fikk problemer med HR?

Lenke til kommentar

Det kan vel ha en sammenheng med at det fort blir veldig dyrt å ha alle de betalte tjenestene om man vil ha tilgang til mest mulig innhold. Spesielt i de landene de ramser opp er det jo rimelig store andeler av folk som er langt fattigere enn den gjennomsnittlige nordmann...

Lenke til kommentar

Så gi oss tjenester om er verdt pengene vi må betale da. Ikke noe dritt som bare har halvparten av sesongene, eller filmer som kommer et år etter andre regioner.

 

Nettop det er problemet, de lovlige strømmetjenestene har i beste fall begrenset utvalg. Netflix er jeg i ferd med å gi opp, er lite interessert i det de produeserer selv og utenom det har de lite. Godt youtube har tålig utvalg av filmer hvertfall.

Lenke til kommentar

Må jo ses litt i sammenheng med at det er flere som blir tilkoblet nett også. Men musikktjenester som spotify og apple music har jo millioner av betalere. Det sier seg selv at dette har en effekt på piratkopiering. Dessverre er ikke tjenestene for å streame film og tv serier like gode. Mens det på musikk holder å betale en tjeneste for å få tilgang til så godt som all musikk må du sikkert ha 5-6 streamingtjenester for å få tilgang til alle tv seriene og filmene som kommer it. Og selv da er det mye som ikke er tilgjengelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette handler ikke kun om pris, fordi strengt tatt koster tid penger, og strømmetjenester er jo kjappere og enkelere enn å drive å laste ned torrents. Slik jeg ser det handler det mye større grad om «ubegrenset» tilgjengelighet (innhold forsvinner jo igjen fra strømmetjenestene) og utvalg (strømmetjenestene har ikke alt, selv ikke om man abonnerer på flere - og fa begynner det å bli dyrt). Synes det er flott og lettvint med strømmetjenester, men de dekker ikke mitt behov 100%, og jeg mener de virker svært begrensende ift. hva folk faktisk hører og ser på. De virker til en viss grad som er slags filter, et filter som filtrerer bort mye man kanskje vil like vel så godt som det man faktisk blir tilbydt. Dessuten er det slik at for folk som har levd en stund er det store mangler i strømmetjenestene ift. «historisk materiale». Så lenge det er slik, og slik vil det alltid være p.g.a. økonomiske interesser, så ser jeg ikke helt hvordan strømmetjenester skal kunne gjøre torrents, usenet og andre overflødige. Kanskje om man kunne få tilgang til NRKs fullstendige arkiv og arkivet i Mo i Rana via en strømmetjeneste, da ville det hjelpe en del i alle fall.

Lenke til kommentar

Som flere her finner jeg denne rapporten lite troverdig. Fra å både laste ned selv, og med venner som gjorde det samme, har jeg, og mine venner, det vi trenger gjennom streaming. Kunne det vært bedre, ja, helt klart, men det er et svært godt steg i riktig retning. Og den eneste mangelen er at man ikke har tilgang på alt. LinjærTV vil komme dit at de må tilby det resten mangler, og man ser allerede trenden med at man hos flere kan bygge inn HBO-nordic f.eks. Og en løsning hvor linjærTV-leverandørene kunne tilby seriene og filmene, og så streamet de fra den aktuelle tilbyderen som hadde det materialet, ville f.eks. gi totalt sett en mye bedre løsning. Og det tror jeg kommer. Men at det gir effekt, helt klart. At piratkopiering fortsatt er utbredt handler i stor grad om pris. I mange land er det for dyrt å betale for streaming. Kjøpekraften er lav, og "gratis" alternativer er tilgjengelig, og folk bruker det i stedet. Det er kostnader knyttet til å lage serier og filmer, men lønnsnivået er altfor høyt, og det skaper dette problemet. Det må film og serieskaperne ta innover seg. De har skapt problemet selv.

 

Jeg laster ikke ned lenger, forøvrig. Har ikke behov for det. Og betaler for Spotify, Netflix og HBO Nordic. Har i tillegg linjærTV fra Altibox. Ja, det går sikkert 10000 i året på sånt, men delt på 2, er det helt greit å betale for all underholdning. Er jo en svinnende liten del av forbruket på et år.

Lenke til kommentar

Så dette er på verdensbasis, hvor man da tar med Asia og Afrika feks? Der utviklingen og tilgjengeligheten av internett har blitt bedre, mens strømningstjenester sikkert ikke har etablert seg markant?

Hvor mye har internettbruk, i GB, økt på samme tidsrom?

 

Hva er sammenlingingen hvis man bare tar vestlige land?

 

Hva er sammenlingingen hvis man bare tar Europa?

I USA opperer dem ofte med datapakker, også på fastlinje inn i huset. Derfor har mange bare 50-200 GB i måneden. Disse vil jo så klart ikke velge streaming tjenester, siden ser dem en episode eller serie 2 ganger er det et "tap".

 

Tror sist jeg lastet ned en sang var for to år siden. Et album som ikke var på spotify. Ellers lasta ned et album for å få bonuslåtene som bare ble gitt ut i Japan.

Filmer har jeg sikkert lastet ned noen. Nettet jeg har nå gjør det omtrent umulig å streame HD hvis man skal gjøre noe annet samtidig.

Lastet ned 1 spill dem siste 3 åra (fordi jeg ikke betaler 1200 kroner for å få hele spillet. Season pass, mer valg på starten osv..), ellers er Steam så lett og rimelig at det ikke er verdt energien å bruke noe annet.

Skal sies jeg har vært en stor nedlaster. Har lasta ned mange flere filmer enn jeg har sett, og lasta en stund ned alt. Så kom spotify, netflix og HBO.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det første så er det ikke snakk om stjeling, i de aller fleste tilfellene så er piratene folk som ikke ville/kunne betale for innhold i utgangspunktet, så å kalle det "tapt inntekt" blir for teit.

 

 

 

Jeg er enig i at distrubusjonsbransjen helt sikkert kunne forbedret tilbudet sitt for å gjøre det mer kundevennlig, men dette argumentet blir også litt teit. Er det greit å snike seg inn på et museum/kino, og unnskylde seg med at man ikke har penger, og ikke hadde kommet til å dra dit om man måtte betale? Bildene henger jo der og filmvisningen blir jo kjørt likevel, så å kalle det for "tapt inntekt" at du sniker deg inn blir jo litt teit?

Endret av siggii
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...