Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Komme inn i USA med rulleblad?


Anbefalte innlegg

 

 

 

Hvis dere oppgir falske opplysninger så får dere håpe at dette blir merket før dere kommer inn i usa. Dokumentforfalskning av denne typen har slik jeg har forstått det en strafferamme på opptil 5 års fengsel i usa før dere blir deportert.

Å lyve på ESTA-en har ikke 5 års strafferamme. Det er straffbart å komme tilbake til USA etter du er erklært uønsket i landet. 

 

 

Leste dette på et amerikansk forum der en jus-student hadde svart at det hadde en strafferamme på 5 år hvis du fikk visa på falskt grunnlag (f.eks falske opplysninger i ESTA) og faktisk benyttet dette. De fleste blir nok deportert med første fly hjem igjen som du sier men muligheten er der for straffeforfølgelse hvis løgnen er alvorlig nok.

 

ESTA er et system som brukes for å kunne reise inn i USA under visa waiver-programmet (visa waiver = visumfritak). Du har dermed ikke løyet i forbindelse med noen visumsøknad.

 

 

Men man må fylle ut om man er straffedømt. Svarer man nei har man løyet og det kan svi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USA's ambassade kan ikke kreve uttømmende politattest heller, men de gjør de likevel - samarbeider du ikke sier de bare "OK. Visumsøknad avslått".

 

 

 

Dette høres rart ut. Ambassaden krever uttømmende politiattest, du går til politiet og de vil ikke gi den til deg fordi det ikke er gyldig grunn til å få en uttømmende politiattest. Finnes det ingen i Norges land som får søkt om visum til USA da?

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

 

USA's ambassade kan ikke kreve uttømmende politattest heller, men de gjør de likevel - samarbeider du ikke sier de bare "OK. Visumsøknad avslått".

 

 

 

Dette høres rart ut. Ambassaden krever uttømmende politiattest, du går til politiet og de vil ikke gi den til deg fordi det ikke er gyldig grunn til å få en uttømmende politiattest. Finnes det ingen i Norges land som får søkt om visum til USA da?

 

Jo, du får den av politiet - det er jo din egen attest, de kan ikke nekte å gi deg den så vidt jeg vet. Jeg har flere familiemedlemmer som har måttet gjøre dette. Min søster som bestilte slankepiller på ebay når hun var 14(pillene ble stoppet i tollen) fikk ikke visum 8 år etter.

Lenke til kommentar

Jo, du får den av politiet - det er jo din egen attest, de kan ikke nekte å gi deg den så vidt jeg vet. Jeg har flere familiemedlemmer som har måttet gjøre dette. Min søster som bestilte slankepiller på ebay når hun var 14(pillene ble stoppet i tollen) fikk ikke visum 8 år etter.

 

 

En politiattest er noe man må søke om å få, det er ikke noe som deles ut uten videre. Sammen med søknaden må man legge ved en bekreftelse på formålet med attesten; denne er det oppdragsgiver som skal fylle ut (i dette tilfellet ville det vært ambassaden). Fra politiets sider: 

 

 

 

En politiattest utstedes ikke på generelt grunnlag, men kun når det foreligger hjemmel i lov eller i forskrift gitt i medhold av lov.

 

Jeg mener å ha sett jurister er på forumet tidligere si at visumsøknader ikke har hjemmel i hverken forskrift eller lov til å kreve uttømmende politiattest, det er derfor jeg lurer.

 

Edit: jeg ser at politiet i sitt online søknadsskjema har et eget punkt for "visum til USA" så da regner jeg med at man får den typen attest som er i henhold til lovhjemler.

Endret av henrikwl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet at USA ber om uttømmende av personlig erfaring, med hvilken hjemmel vet jeg ikke. 

 

Her er sitat fra siden man blir sendt til fra https://no.usembassy.gov/visas/nonimmigrant-visas/ når man trykker for mer info om visum:

 

Du bør ha med følgende dokumenter til intervjuet ditt: Vi foretrekker originale dokumenter over kopier, og du må ta med disse dokumentene til intervjuet. Ikke send støttedokumenter per faks, e-post eller post til den amerikanske ambassaden før intervjuet.
Bevis på inntekt, skattebetalinger, eierskap av eiendom eller forretning, eller aktiva.
Reiseplan og/eller annen forklaring om din planlagte reise.
Brev fra din arbeidsgiver med informasjon om din posisjon, lønn, hvor lenge du har vært ansatt, godkjent ferie og forretningsformålet (om noe) med USA-turen din.
Uttømmende politiattest og rettsdokumenter/forelegg for alle arrestasjoner eller dommer alle steder, selv om du har avtjent dommen din eller senere ble benådet.

 

www.ustraveldocs.com/no_no/no-niv-typeb1b2.asp

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg kan trygt slå fast på stående fot her at med den lovbruddhistorien trådstarter viser til her at de bare kan glemme tur til USA. Jeg er temmelig overbevist om at de vil bli nektet. Dere bør tenke på et annet reisemål. Hvis dere vil besøke et lignende land er kanskje Australia et alternativ?

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg kan trygt slå fast på stående fot her at med den lovbruddhistorien trådstarter viser til her at de bare kan glemme tur til USA. Jeg er temmelig overbevist om at de vil bli nektet. Dere bør tenke på et annet reisemål. Hvis dere vil besøke et lignende land er kanskje Australia et alternativ?

Nå vet ikke jeg hvordan reglene er for å komme inn i Australia, men ut ifra hva jeg har forstått er de også rimelig strenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Edit: jeg ser at politiet i sitt online søknadsskjema har et eget punkt for "visum til USA" så da regner jeg med at man får den typen attest som er i henhold til lovhjemler.

 

Som jeg skrev to poster opp..

 

https://www.politiet.no/globalassets/02-tjenester-admin/politiattest/for-arbeids--oppdragsgiver/formalbm.pdf

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2010-05-28-16

 

Den er uttømmende og så vidt jeg klarer å skjønne helt lovlig (uten at jeg har et snev av juridisk kunnskap).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tror jeg kan trygt slå fast på stående fot her at med den lovbruddhistorien trådstarter viser til her at de bare kan glemme tur til USA. Jeg er temmelig overbevist om at de vil bli nektet. Dere bør tenke på et annet reisemål. Hvis dere vil besøke et lignende land er kanskje Australia et alternativ?

Nå vet ikke jeg hvordan reglene er for å komme inn i Australia, men ut ifra hva jeg har forstått er de også rimelig strenge.

 

 

 

De er strenge når det gjelder INNVANDRING, altså på å slippe inn folk som vil bosette seg der permanent. Men de er ikke så strenge på folk som bare skal dit på FERIE, som jo er det disse gutta skal. Leste om en som ble nektet i USA men som dro til Australia på ferie isteden. Skjønt jeg vet ikke hvordan det er om noen har mord på rullebladet....

 

Jeg er ikke sikker på om man må ha et slags visum for å slippe inn som turist i Australia eller ikke. Man slipper jo lett inn i mange land uten visum om man kommer fra Norge og andre vestlige land. Det vanlige er tre måneder uten visum.

Lenke til kommentar

Har søkt litt rundt på nettet om dette her selv uten å finne særlig konkrete eksempler eller svar. Jeg kjenner mange som har reist til USA, men ingen har blitt avhørt eller lignende. Kanskje det ligger litt trynefaktor i det?

 

Trynefaktor er det nok. Alle fotograferes og fingeravtrykk blir tatt av automatene i passkontrollene. Så kan det bli kjørt litt maskinlæring beregning, oppslag i registere, google søk, oppslag i sosiale media kontoene dine som du har oppgitt på ESTA skjema osv. før du evt. får spørsmål fra en person.

 

EDIT: feilstavelse

Endret av asicman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

At man kan få problemer med å komme inn i Statene brukes ofte som advarsel overfor ungdom som ligger an til å gjøre noe dumt, men det er ikke sånn at ethvert rulleblad gir utestengelse. USA benytter seg av et konsept de kaller "moral turpitude" ("usselhet") når de skal avgjøre hvem som får tilgang til riket. Noen forbrytelser regnes for å være et uttrykk for usselhet, andre ikke. Råkjøring og fyllekjøring faller for eksempel utenfor, og er altså ikke noe som trenger å være til hinder for å slippe inn. Men de danner seg nok et helhetsbilde. Jeg har ikke full oversikt over teknikalitetene. Dom for drap og mord er uansett godt plantet i feil kategori. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Moral_turpitude

A conviction for a crime involving moral turpitude (CIMT) causes a person to be inadmissible to the United States under section 212(a)(2)(a)(i) of the INA (Immigration and Nationality Act).

 

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Hva er det som trigger et slikt avhør da? En kompis på jobb er borte i USA en gang i året for å juleshoppe. Han har aldri blitt stoppet eller undersøkt, han kunne ha løyet på alskens drap og tyverier, fylt ut ESTA-skjemaet med "null kriminellt rulleblad", og vandret rett gjennom perleporten hver gang.

 

Har de blodhunder i gaten som detekterer løgn?

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hva er det som trigger et slikt avhør da? En kompis på jobb er borte i USA en gang i året for å juleshoppe. Han har aldri blitt stoppet eller undersøkt, han kunne ha løyet på alskens drap og tyverier, fylt ut ESTA-skjemaet med "null kriminellt rulleblad", og vandret rett gjennom perleporten hver gang.

 

Har de blodhunder i gaten som detekterer løgn?

Det er dette her jeg også lurer på. Jeg er i grenseland for å kunne få Visum eller ikke antar jeg, men kjenner ingen som har blitt avhørt men heller ingen som har trengt å bløffe.

 

Jeg liker å tro de tar stikkprøver og helst av folk som ser litt tvilsom ut/tiltrekker seg oppmerksomhet.

 

Vedder på at det går greit å blende inn i mengden når en kommer fra et «lavrisiko land» som Norge.

Lenke til kommentar

Det er vel litt som i Australia på grensekontrollen. De er helt ekstreme på ulovlige matvarer, siden Australia er en øy med veldig følsom fauna. Levende krypdyr utenfra kan ødelegge hele arter der. Og det er alltid de med 3 fulle kofferter med kinamat som signerte på "ingen ulovlige matvarer, har pakket kofferten selv" som blir stoppet. De er nok godt trente etter å se etter nervøsitet og andre tegn...vet ikke..eller unge jenter som blir tatt i Bolivia med masse narkotika i koffert og på kroppen. De prøver å se kule og normale ut, men er drittnervøse og oppfører seg unormalt på flyplassen.

 

Men klart det er litt lettere for grensepolitiet å oppdage en norsk blondine som rusler hvileløst rundt i 5 timer på flyplassen i Bolivia enn en nordmann i passkø i USA.

Endret av Bytex
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...