Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Komme inn i USA med rulleblad?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har søkt litt rundt på nettet om dette her selv uten å finne særlig konkrete eksempler eller svar. Jeg kjenner mange som har reist til USA, men ingen har blitt avhørt eller lignende. Kanskje det ligger litt trynefaktor i det?

 

Jeg antar hettegenser og tatoveringer hjelper folk inn i slike situasjoner. Kle seg pent, være edru og gli inn i mengden så går det nok bra.

 

Er selv tidligere dømt. Ikke noe veldig alvorlig, men brakk nesen på en som tafset på feil dame en gang i ungdommen. Det er nok til å ikke få våpenkort eller adgangskort til flyplasser for min del.

 

Droppet USA reisen den gang det var aktuelt og når jeg engang skal dit så kommer jeg til å krysse av «ikke tidligere dømt». Blir jeg mot formodning tatt så sier jeg at det er 7-8år siden så antok det ikke «talte». Det er ihvertfall meningsløst å søke.

Endret av LesterNoogie
Lenke til kommentar

 

Svar at man ikke er straffet. De kan uansett ikke sjekke ;)

Dette er juss-forumet, hold slikt grunnløst svada til andre avdelinger. TS: Ikke lytt til denne fyren, han vet ikke hva han snakker om.

 

 

Jeg vet godt hva jeg snakker om, flere her som også bekrefter det jeg sier. De har ikke tilgang.

Lenke til kommentar

De har ikke selv tilgang, men de får de opplysningene de trenger fra norske myndigheter. Og de bestemmer selv hvem de vil slippe inn i landet, så om de mot formodning ikke får disse opplysningene så sier de bare "Sorry, du slipper ikke inn".

 

Kan sammenlignes litt med en vekter som ber om ID for å slippe deg inn på privat område med adgangskontroll. Han har ikke krav på å se ID fra deg, men hvis du ikke viser den så slipper han deg ikke inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Svar at man ikke er straffet. De kan uansett ikke sjekke ;)

Dette er juss-forumet, hold slikt grunnløst svada til andre avdelinger. TS: Ikke lytt til denne fyren, han vet ikke hva han snakker om.

 

 

Jeg vet godt hva jeg snakker om, flere her som også bekrefter det jeg sier. De har ikke tilgang.

 

Nei, du aner ikke hva du snakker om når du anbefaler noen å lyve på en visumsøknad.

 

USA's ambassade kan ikke kreve uttømmende politattest heller, men de gjør de likevel - samarbeider du ikke sier de bare "OK. Visumsøknad avslått".

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greia med USA er at du kan ikke bare bestille flybillett og reise til en flyplass. Du må ha visum først. Og det må gjennom ambassade i Norge. Og de kan gjøre hvilken bakgrunnssjekk som helst.

 

Les her, lær og bli litt klokere når det gjelder reiser til USA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Er ganske sikker på at det er flere som har sluppet inn som har rulleblad så sant det ikke er noe skikkelig alvorlig (ettersøkt for mord , alvorlig stor mengde narko etc) så slipper man nok inn :)

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Hvis dere oppgir falske opplysninger så får dere håpe at dette blir merket før dere kommer inn i usa. Dokumentforfalskning av denne typen har slik jeg har forstått det en strafferamme på opptil 5 års fengsel i usa før dere blir deportert.

Å lyve på ESTA-en har ikke 5 års strafferamme. Det er straffbart å komme tilbake til USA etter du er erklært uønsket i landet. 

Lenke til kommentar

 

Hvis dere oppgir falske opplysninger så får dere håpe at dette blir merket før dere kommer inn i usa. Dokumentforfalskning av denne typen har slik jeg har forstått det en strafferamme på opptil 5 års fengsel i usa før dere blir deportert.

Å lyve på ESTA-en har ikke 5 års strafferamme. Det er straffbart å komme tilbake til USA etter du er erklært uønsket i landet. 

 

 

Leste dette på et amerikansk forum der en jus-student hadde svart at det hadde en strafferamme på 5 år hvis du fikk visa på falskt grunnlag (f.eks falske opplysninger i ESTA) og faktisk benyttet dette. De fleste blir nok deportert med første fly hjem igjen som du sier men muligheten er der for straffeforfølgelse hvis løgnen er alvorlig nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei. En kompis lurte på om det er mulig å komme inn i USA med rulleblad. En drapsdom.. det er kanskje litt kinkig, men den er sonet ferdig å gått noen år på intet å bemerke på prøvetiden, også har jeg to førerkortbeslag, en siktelse på grov vold og en 2-3 innblandinger i andre slosskamper uten siktelse men «innblanding». Så er en del å bemerke totalt sett... heh.. Vi tenker å ha han med til sommeren nå 2018 men er litt usikre på om han får visum? Takk for innspill...

 

Jeg tror det bare er å glemme. Har han drapsdom er nok det løpet kjørt. Å ha rulleblad er ikke ensbetydende med å være nektet til USA på livstid men det kommer nå an på omfanget av forbrytelsen. Men drapsdom...neppe. Jeg kan ikke forestille meg at det vil bli godkjent.

Man blir ikke nektet innreise til USA for førerkortbeslag, men med grov vold henger nok en slik innreise i en tynn tråd. Kanskje dere bør vurdere et annet land.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Men hvordan fungerer den godkjenningen egentlig? Kan man komme seg dit bare ved å ljuge på ESTA greia, kjøpe billett og gli rett gjennom folkehavet på flyplassen der borte og inn i landet? Eller blir alle turister dratt inn på et kontor og avhørt om hva de gjør der? Det går vel ikke an..

 

ei venninne ble tatt inn på et kontor og satt 2-3 timer i "avhør" fordi hun hadde litt stor koffert med seg så de trodde hu skulle bo og jobbe der.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg fikk arbeids visum med DUI på rullebladet der borte for 12år siden.. Men har vel aldri hørt om noen med mord få godkjent, og om man lyver på ESTA vil man iallefall bli utestengt for livsttid om man blir oppdaget..

 

Man kan i teorien reiste på ESTA (Ha løyet på skjemaet man fyller ut) og komme inn i landet, de intervjuer ikke alle.. Tar stikkkontroller, tilfedlig utvalgte og de som har litt uvanlig oppførsel når man er i passkontrollen. Har man løyet på ESTA og står i passkontrollen med svett panne er det en stor fare for at man iallefall blir tatt med og intervjuet.. 

 

Ellers finner jeg ikke noe direkte sitat til mord i å kunne få visum, men heller hvor lenge personen blir dømt til soning. Om noen har blit dømt til over 1år i fengsel (for en enkel hendelse) er det ikke noe håp, selv om man soner bare 6månder av andre årsaker..  om jeg har tolket det rett:

 

https://travel.state.gov/content/travel/en/us-visas/visa-information-resources/waivers.html#visa

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

 

 

Hvis dere oppgir falske opplysninger så får dere håpe at dette blir merket før dere kommer inn i usa. Dokumentforfalskning av denne typen har slik jeg har forstått det en strafferamme på opptil 5 års fengsel i usa før dere blir deportert.

Å lyve på ESTA-en har ikke 5 års strafferamme. Det er straffbart å komme tilbake til USA etter du er erklært uønsket i landet. 

 

 

Leste dette på et amerikansk forum der en jus-student hadde svart at det hadde en strafferamme på 5 år hvis du fikk visa på falskt grunnlag (f.eks falske opplysninger i ESTA) og faktisk benyttet dette. De fleste blir nok deportert med første fly hjem igjen som du sier men muligheten er der for straffeforfølgelse hvis løgnen er alvorlig nok.

 

ESTA er et system som brukes for å kunne reise inn i USA under visa waiver-programmet (visa waiver = visumfritak). Du har dermed ikke løyet i forbindelse med noen visumsøknad.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Man kan vel i teorien fly til Mexico eller kanskje Canada, for så å kjøre til USA?

Eller krever de visum også?

 

 

Hvordan kan det hjelpe? De må jo over grenseovergangen til USA likevel og da må man jo ha pass og visum i orden uansett. Det er grenser med passkontroll mellom USA og nabolandene. De har ikke passfrihet. Det er ikke Svinesundsbroa vi snakker om. Og grensen USA-Mexico er en av verdens strengest bevoktede grenseoverganger.

Eller mener du kanskje at de skal snike seg inn over grensen til USA ulovlig?

Så nei, man kan ikke i teorien gjøre som du sier. Ihvertfall ikke med bil. Alle bilveier mellom landene har grensekontroll. Skal de snike seg inn må de gjøre det til fots. Men det er ekstremt straffbart å snike seg inn i USA ulovlig.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...