Gå til innhold

Nokia, vi har en ønskeliste til dere!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bare tøys, alle gamle telefonene med tastatur har ingenting i dagens moderne verden å gjøre. Det er en morsom sak å lese, bananaphone omringet av bananer på standen er morsomt, men ærlig talt, ingen står i butikken og vurderer banantelefon eller S9.

 

Gleder meg likevel til Ericsson-artikkelen, selv om telefonene hadde vært like tøysete. Men likevel, det er jo slik at de som skulle ha et leketøy kjøpte Nokia. Skulle mann ha verktøy kjøpte man ericsson ;)

 

Etter min mening er du helt på jordet. Har hatt begge og de er like gode verktøy. Har fremdeles to stk. Nokia 6210.-:))

Lenke til kommentar

Nokia 6310i. Beste telefon jeg noengang har hatt og har fortsatt

Tiltredes! Det er den ene telefonen jeg alltid tenker på først (og mest) når jeg er i det nostalgiske hjørnet. Makan til telefon! Bare synd jeg fikk den fraståljet kort tid etter ervervelsen (russetid osv.). Hadde Nokia laget en retroutgave av denne...  :dremel:

Lenke til kommentar

 

Alle vil ha gamle Nokia-telefoner, men ingen er interessert i å betale for eller bruke de...

 

Det finnes noen millioner mennesker som er uenig med deg og som gjerne betaler for dem.

 

https://www.forbes.com/sites/ewanspence/2017/12/24/nokia-first-year-sales-android-smartphone-success/#7e28229421f7

Du lenket til en artikkel om Nokia 2, en smarttelefon, jeg mente de gamle/retro-modellene.

Lenke til kommentar

Jeg var strålende fornøyd med Nokia 1611. Den første mobiltlf som også hadde solpanel for lading som ekstrautstyr. Jeg hadde den i mange år. Den var stor og tung, men den tålte fantastisk mye bank og fukt, mistet utendørs på vinteren noen netter, ble funnet og virket.

Men med ny og større skjerm burde dette kunne bli en gettoblaster av musikktelefon. Flere ulike kamera, spillkonsoll, og en gigantlykt med batterikapasitet for en uke i full drift.

? ????

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som ikke savner de telefonene i det hele tatt?

 

Jeg stor trivdes iallfall med 6210, og senere etterfølgeren 6310i, de var jo nesten identiske i størrelse. Slanke og lette og med lang driftstid.

E61 og senere E71 var også en svært gode telefoner. Jeg skrev betydelig mer rett på det fysiske tastaturet, og de varte også i dagevis på en lading. Med utskiftbare batterier var det også greit å ha med et reservebatteri om man var på tur/reise osv. Synd at Nokia sovnet i timen da frukttelefonen tok over...

Lenke til kommentar

Noe av grunnen til at det gikk såpass nedover med Nokia var vel at de tviholdt på Symbian OS.

Det stemmer. De satt mer og mindre og så på at Android og Apple fosset fram og endret bildet totalt. Nokia hadde vel en markedsandel på over 40% på det meste. Så ble de fullstendig detronisert.

 

Så ansatte de Stephen Elop, som kjørte selskapet i dass.

 

Deretter fulgte noen år under Microsoft, som ikke hadde større ambisjoner. Nå er de tilbake for fullt, så får vi se. Ønsker dem lykke til!

Lenke til kommentar

Noe av grunnen til at det gikk såpass nedover med Nokia var vel at de tviholdt på Symbian OS.

 

Det er en underliggende årsak, men ikke den utløsende årsak. 

 

Før Nokia begynte å tape salg målt i antall enheter, hadde de allerede annonsert en strategisk overgang til Maemo/Meego på toppmodellene, deretter annonsert at den skulle avlyses og i stedet skulle det være en overgang til Windows Phone på alle smarttelefoner. 

 

De hadde vekst i salg fram til den siste av disse annonseringene. Fritt fall i markedsandel, men vekst i antall solgte enheter. Alle andre vokste bare mye raskere, og Nokia var (nesten) ikke med på veksten i markedet.  

 

Det er ingen tvil om at Nokia ikke lykkes med overgangen bort fra Symbian. Men dette er ikke bare på grunn av at den kom for sent. Strategiendringene (2 stk) oppnådde ikke tillit i markedet, leverandørkjedene kastet dem ut, og melkekua Symbian ble avlivet på topp, et halvt år++ før den første arvtakeren (Nokia m/ Windows) kom på markedet. Det er feil uansett i hvilket år man gjør det. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...