Gå til innhold

Snart 150 år med strøm i Norge: Her er elektrisitetens historie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin artikkel!

 

Dette bildet:

1905_Stromproduksjon_Severin%20Worm-Pete

 

Har vel ingenting med strømproduksjon å gjøre? Bildet er fra Akerselva, det er et veveri. De tok ut energien i fossen til å drive veveriet, men jeg tror ikke de gjorde det via turbin og generator? korriger meg om jeg tar feil, men jeg tror de brukte ren mekanisk overføring inn i fabrikkene der.

Lenke til kommentar

Synes å ha hørt at de på kontinentet brukte "stangenkraft" for å overføre potensiell energi fra et sted til et annet, og i USA brukte de "jerker lines" som var kabler eller tau på samme måte som stangenkraft. Men her i Norge skulle vi bruke vann på skovlhjul, så her ble kraften sentralisert og ingen fikk dra nytte av elvekraften utenom de som eide elven eller området rundt den.

Lenke til kommentar

Det første elektrisitetsverk i Norge, basert på vannkraft ble bygget i Skien og var i drift allerede i 1885, med levering av strøm til lys for abonnenter i nærområdet. Her ble belysningen basert på Edisons lamper.

https://snl.no/Laugstol_Brug

https://www.nve.no/om-nve/vassdrags-og-energihistorie/nves-historie/1885-laugstol-brug-i-skien-landets-forste-elektrisitetsverk-blir-offisielt-satt-i-drift-1-oktober/

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Går man litt lenger tilbake til 1890 kostet strømmen 75 øre/kWh. Det tilsvarer litt over 44 kroner i dag."

 

Noe å tenke på for de som mener strømmen er kostbar i dag!

Mye god informasjon i denne artikkelen, og til ettertanke.

Savner Hans Christian Ørsted sitt navn når elektrisitetens historie blir gjennomgått.

Han offentliggjorde sine funn i 1820, og det er nok hans oppdagelse som egentlig er starten på elektrisitetens historie.

Før denne tid visste en om det mystiske lyset som enkelte skapninger kunne gi fra seg, og en eksperimenterte med noe som ligner batteri for å avsløre denne gåten.

Tilfeldigvis lå et kompass ved siden av Ørsted sitt eksperiment, og nålen på kompasset beveget seg når han testet batteriet.

En fantastisk oppdagelse som forandre verden, men det var tilfeldigheter som satte det hele i gang.

Det tok med andre ord rundt 50 år før noen klarte å utnytte oppdagelsen til praktisk nytte, som kan tyde på at skepsisen var stor til hva nytteverdi oppdagelsen kunne ha.

Lenke til kommentar

Fin artikkel!

 

Dette bildet:

1905_Stromproduksjon_Severin%20Worm-Pete

 

Har vel ingenting med strømproduksjon å gjøre? Bildet er fra Akerselva, det er et veveri. De tok ut energien i fossen til å drive veveriet, men jeg tror ikke de gjorde det via turbin og generator? korriger meg om jeg tar feil, men jeg tror de brukte ren mekanisk overføring inn i fabrikkene der.

 

Ser ut som at dette er Hjula Væveri fra 1855 og Nedre Vøien Spinneri fra 1845, og bildet er tatt i perioden 1890-1910 (https://digitaltmuseum.no/011014271881/nedre-voien-spinneri-fra-1845-er-den-fremste-av-murbygningene-pa-bildet) . Trolig ren mekanisk overføring der, men vannkraft og vannturbiner er det nå uansett:)

Lenke til kommentar

Synes å ha hørt at de på kontinentet brukte "stangenkraft" for å overføre potensiell energi fra et sted til et annet, og i USA brukte de "jerker lines" som var kabler eller tau på samme måte som stangenkraft. Men her i Norge skulle vi bruke vann på skovlhjul, så her ble kraften sentralisert og ingen fikk dra nytte av elvekraften utenom de som eide elven eller området rundt den.

 

Det såkalte Polhemhjulet, oppkalt etter oppfinneren, ble brukt til å overføre vannkraft, via stenger, for å pumpe vann ut av gruvene der jernmalm ble hentet ut (Sverige)

I England ble lange aksler lagt opp, og virksomheter hentet ,via reimdrift, kraft fra disse.

Lenke til kommentar

Beklager flisespikking: "Kristiania var også først i Norden med elektrisk trikk, fra det som i dag er Sentralbanestasjonen til Majorstua." Nei, er ikke - og har aldri vært - "Sentralbanestasjonen" Det har aldri vært noen "Sentralbane", men derimot er det Oslo Sentralstasjon om man vil bruke hele navnet og ikke bare Oslo S.

Lenke til kommentar

Det hadde vært interessant å høre historien om standardiseringen av spenning, like/veksel, frekvens, antall faser, nulleder osv. Gjerne litt om når jording og sikringer ble et krav osv.

 

Enig. Flere steder opererte f.eks med 25Hz (Odda, blant annet). Folk som dro til Odda kunne se flimringen i lysene, og de som flyttet fra Odda måtte handle nye hvitevarer :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes å ha hørt at de på kontinentet brukte "stangenkraft" for å overføre potensiell energi fra et sted til et annet, og i USA brukte de "jerker lines" som var kabler eller tau på samme måte som stangenkraft. Men her i Norge skulle vi bruke vann på skovlhjul, så her ble kraften sentralisert og ingen fikk dra nytte av elvekraften utenom de som eide elven eller området rundt den.

 

Ved kobbergruvene på Røros var det et slikt anlegg som overførte kraft fra vannhjul til horisontalbevegelse for å drive pumpeverk i gruvene et stykke unna.
Lenke til kommentar

Så la meg opptre som djevelens advokat. Markedsmakten el. bransjen har opparbeidet seg i de 150 årene det vises til har i de senere årene etter min mening gått ut på å styrke bransjen i seg selv, sine egne markedsmekanismer og ikke tjent forbrukerne til nytte. Ser vi inn i krystallkula tegner det ikke til store endringen på det.

Personlig har jeg erfaring i fra innenlands bruk av gass.

Da dette alternativet vokste fram etter at Norge var blitt storprodusenter av gass til øvrige Europa, var politikere og samfunn av den oppfattning at vi måtte øke bruk av gass innenlands. Statistikken viste at vi brukte kun 1,5% av det vi produserte til innenlandsforbruk. Det ble gort vedtak og bestemmelser og gassen ble mer regnet med som en energiform som skulle benyttes. Det ble i perioden 2005-2007 svært interessant for gamle elektrisitet selskap å endre navn og omformes til å hete noe med energi i navnet. Samtidig kjøpte de seg inn i nystartede økonomisk svake gass selskap som dukket opp langs kysten.

Vi så friske initiativ som søknad til kystverket om å få føre frem gassrørledning opp Glomma og med landfall på Lillestrøm området. Gassrørledning rundt kysten var til utredning og hovedøkonomien for denne var petrokjemi anleggene i Bamle. Øvrig gass skulle kunne føres til østlandet og Sverige og videre derfra. Store vyer var på gang. Så kom endringen med et regjeringskifte en ny forskrift som var mer kontrollerende enne el. bransjen hadde for sin energiform. Plutselig skulle alle enerigselskap for enhver pris ut av gass selskapene. Ved salg var ikke petrokjemisk industri interessert i gassrør rund kysten.

Gassrøret opp Glomma fikk sin endelikt ved at bedriften som hadde søkt og fått denne tillatelse ble kjøpt opp, hold fast, av et større østlandsbasert energiselskap som ved en tilfeldighet fikk konsesjon på et biokraft anlegg samtiidig som planene ble skuffet bort. Siden 2009 har innenlands bruk av gass minsket og minsket. Gassbransjen hadde ingen soliditet bygget opp og var sårbare. Vi eier defacto ingen leverandør firmas innenlands. Til og med statsbedriften har avviklet sin innenlands gassavdeling. Forbruket er tilbake til samme forbruk som i 2004.

Dette skyldes etter min mening at el.bransjen har brukt, elller misbrukt sin markedsmakt overfor hva forbrukerne kunne ha hatt som en konkurerende energiform i markedet.

Samtidig med at peroner med bakgrunn i el.bransjen har sittet i energi departementet og styrt, alternativt latt seg styre, av den mektige gruppen i samfunnet som arbeider med energi spørsmål, da helst elektrisk energi

De som leser dette vil sikkert ha tenkt; jammen alt det vi ser med framvekst av biogass løsninger og miljøbevegelsene som finner nye alternativ. Mellom biogass og den naturgass vi i Norge har bygget velstanden vår på er der et begrep som arrogans slynges ut med det samme man snakker om naturgass «fossilt» er ordet. Det virker på samme måte som man i tidligere tider ropte Spedalsk til de som var rammet av den tragiske sykdommen. Dette til tross for at alle vet at det ikke produseres forretningsmessig nok fornybar gass.

Fossilt er oppfattet å være med opprinnelse elder enn 100 år. Fornybar vil da ha sin opprinnelse i råstoff yngre enn dette. Dette postuleres helt uavhengig av vår kjennskap viser at planeten vi lever på har eksistert i milioner av år. Hovmodighet for å fremme egne synspunkt mangler ikke i debatten. Miljøvernere er el. bransjens lydmur får være min.

Let litt etter hvem som finansierer miljøbevegelsene?

Utviklingen disse seneste årene er at væske fase naturgass LNG har kommet mer og mer i bruk i skipsfart, bort med tungolje og diesel. Der er også utviklingen at elektrisitet må erstatte den rene LNG’en. Ferje samband, fiskebåter bygges og driftsettes for å stoppe bruken av fossil drivstoff.

Det er nok det artikkelforfatteren sikter til når han postulerer at el.energi er brukt i 150 år, og mer skal det bli.

Menigmann, forbrukerne må vite at det sitter personell som har tittler som strategi direktører og tariff direktører. Det de tenker på er ikke samfunnets beste, men sine arbeidsgiveres beste. Det er min oppriktige mening at alle disse organisasjonene som i tidligere tider er bygget opp må splittes og makten omfordeles for å få en skikkelig konkurranse på energimarkedet. Elektritets bransjen har brukt 150 år på å bli for mektig, ikke la det bli mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...