Gå til innhold

– Jo mer man snakker frem elbiler, jo mer går oljeprisen opp


Anbefalte innlegg

Poenget er uansett det samme, de fleste som har elbil har ikke to biler. 

 

Ser vi på husstandsnivå har dei fleste husstandar to eller fleire bilar. Det inkluderer dei med elbil. Ca 70% av husstandar med elbil har ein eksosbil i tillegg (tal frå 2015). Det er ikkje det same som at elbilen er bil nummer 2. Tvert imot er eksosbilen bil nummer 2 for dei aller fleste. Husstandar med både batteri- og eksosbil, oppgjev at dei brukar batteribilen mest til alle typar reiser, med eitt einaste unnatak: Ferie.

 

Over halvparten av eksosbileigarne har òg minst ein eksosbil i tillegg, som bil nummer 2 og/eller 3.

 

Stadig fleire av dei som har elbil som bil nummer 2, òg har elbil som bil nummer 1. Dei fleste (60%) som har berre elbilar har minst ein Tesla. Dessverre er det framleis berre Tesla som klarer å produsere og levere elbilar som eignar seg for ein familie på fem som skal på bilferie med bagasje, som er det einaste bruksområdet der eksobilar framleis er mest brukt blant dei som har både batteri- og eksosbil.

 

Eg ser uansett ikkje problemet. Målet er jo at elbilar skal ta over for eksosbilar, og det gjer dei jo anten du kallar han bil nummer 1 eller bil nummer 2. 80% av hushaldningane som kjøpte elbil i 2015 erstatta ein annan bil, nesten alltid ein eksosbil. Resten kjøpte ein bil til fordi ein ny person i hushaldninga fekk sertifikat, pga flytting eller byte av jobb, fleire ungar etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser vi på husstandsnivå har dei fleste husstandar to eller fleire bilar. Det inkluderer dei med elbil. Ca 70% av husstandar med elbil har ein eksosbil i tillegg (tal frå 2015). Det er ikkje det same som at elbilen er bil nummer 2. Tvert imot er eksosbilen bil nummer 2 for dei aller fleste. Husstandar med både batteri- og eksosbil, oppgjev at dei brukar batteribilen mest til alle typar reiser, med eitt einaste unnatak: Ferie.

Så lenge man mener man trenger to biler så blir hvilken som regnes som nummer én av akademisk interesse. Og da spørs det på definisjonen. Er det den bilen som brukes mest eller er det den bilen man sitter igjen med om man må kvitte seg med den andre. For mange vil det da være at man bruker elbilen mest(subsidiert matpakkekjøring), men om de var nødt til å til å kvitte seg med én av bilene så ville de beholdt den som best dekket de funksjonelle og praktiske behovene dvs. den som også er egnet til ferie/langturer.
Lenke til kommentar

 

Ser vi på husstandsnivå har dei fleste husstandar to eller fleire bilar. Det inkluderer dei med elbil. Ca 70% av husstandar med elbil har ein eksosbil i tillegg (tal frå 2015). Det er ikkje det same som at elbilen er bil nummer 2. Tvert imot er eksosbilen bil nummer 2 for dei aller fleste. Husstandar med både batteri- og eksosbil, oppgjev at dei brukar batteribilen mest til alle typar reiser, med eitt einaste unnatak: Ferie.

Så lenge man mener man trenger to biler så blir hvilken som regnes som nummer én av akademisk interesse. Og da spørs det på definisjonen. Er det den bilen som brukes mest eller er det den bilen man sitter igjen med om man må kvitte seg med den andre. For mange vil det da være at man bruker elbilen mest(subsidiert matpakkekjøring), men om de var nødt til å til å kvitte seg med én av bilene så ville de beholdt den som best dekket de funksjonelle og praktiske behovene dvs. den som også er egnet til ferie/langturer.

No spekulerer du berre. Dette har du ingen dekning for. Når 96% av alle elbil-eigarar seier dei sannsynlegvis vil kjøpe elbil neste gong òg, er det meir sannsynleg at dei erstattar begge bilane med ein ny elbil.

 

Om du kallar bilen nummer 1 eller 2 er ikkje nøye. Poenget er at det er elbilen som vert køyrt mest. Dermed er vi inne på det artikkelen handlar om. Ein elbil ersttattar ikkje berre eksosbilen han erstattar i hushaldninga, men mykje av køyringa til den andre eksosbilen òg. Elbilen vert straks den føretrukne bilen til nesten alt. Difor vert reduksjonen i oljeforbruket større enn oljeindustrien har rekna ut.

Lenke til kommentar

 

 

Ford Raptor selger som hakka møkk i USA om dagen, så tror ikke de som kjøper den bryr seg så mye om elbiler egentlig.

Den er berre eit lite hakk under ein lowrider på harry-skalaen. Ikkje mange utanfor USA vil verte sett med ein slik.

 

Det finnes 2 type mennesker i trafikken, de som syns at en rullende batteridildo er et greit framkomstmiddel, også har man de som setter pris på fart, lyd og moro. 

 

Det jeg er mest spent på er om de såkalte stopp av salg av fossilt drivstoffbiler de neste årene kommer til å skje uten motstand, jeg tviler sterkt på det.

 

Hadde folk fått testet en skikkelig bil med skikkelig motor, er jeg ikke så sikker på at de hadde syns Leaf'n er så kul.

Lurer på hvilken av de 2 typene jeg tilhører?

Jeg liker fart og moro og foretrekker derfor det du kaller "en rullende batteridildo" som framkomstmiddel siden akselerasjonen i disse er så mye bedre.

Og ja, jeg skulle veldig gjerne testen en skikkelig bil med skikkelig motor som f.eks. Rimac Concept One, men Leaf'n hadde hverken blitt mer eller mindre kul av den grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrydningstruet lyd:

I hele stempelmotorens historie har motormodeller blitt utviklet, brukt noen år for så å bli erstattet av nyere og bedre varianter. Endel av disse motorene har hatt unik lyd. Det seg være vakker lyd, spesiell lyd, merkelig lyd, lyd laget for å imponere kvinner...eller andre menn... Totaktsmotorer, amerikanske V6, italiensk lyd, Harley lyd...osv osv... Når en dag stempelmotorens tid er over og en bestefar ønsker å forklare barnebarnet hvordan han, imponerte bestemor med lyden fra muskelbilen sin....for 60 år siden....Dah kan det være greitt å ha noen lydopptak fra den perioden......

 

Båtfolket ligger helt i front med å spille inn....det de kaller "utrydningstruet lyd" .

 

https://fiskeribladet.no/nyheter/?artikkel=10262

 

Kanskje også bil og motorsykkelentusiaster, som setter pris på motorlyd... snarlig bør begynne ta opp lyd fra de motorer som har lyd verdt ta vare på....før de forsvinner for godt

For et drømmescenario.

Håper det skjer fort som bare det.

Og skulle det skje og bestefar skal fortelle barnebarnet hvordan han imponerte bestemor kan han jo si det som det er; det var mangelen på en bedre partner der og da som endte opp med at bestemor ikke hadde andre alternativ.

Lenke til kommentar

 

Ser vi på husstandsnivå har dei fleste husstandar to eller fleire bilar. Det inkluderer dei med elbil. Ca 70% av husstandar med elbil har ein eksosbil i tillegg (tal frå 2015). Det er ikkje det same som at elbilen er bil nummer 2. Tvert imot er eksosbilen bil nummer 2 for dei aller fleste. Husstandar med både batteri- og eksosbil, oppgjev at dei brukar batteribilen mest til alle typar reiser, med eitt einaste unnatak: Ferie.

Så lenge man mener man trenger to biler så blir hvilken som regnes som nummer én av akademisk interesse. Og da spørs det på definisjonen. Er det den bilen som brukes mest eller er det den bilen man sitter igjen med om man må kvitte seg med den andre. For mange vil det da være at man bruker elbilen mest(subsidiert matpakkekjøring), men om de var nødt til å til å kvitte seg med én av bilene så ville de beholdt den som best dekket de funksjonelle og praktiske behovene dvs. den som også er egnet til ferie/langturer.

Tror du glemmer at fossilbiler snart er forbudt i mange storbyer

Lenke til kommentar

 

 

Ser vi på husstandsnivå har dei fleste husstandar to eller fleire bilar. Det inkluderer dei med elbil. Ca 70% av husstandar med elbil har ein eksosbil i tillegg (tal frå 2015). Det er ikkje det same som at elbilen er bil nummer 2. Tvert imot er eksosbilen bil nummer 2 for dei aller fleste. Husstandar med både batteri- og eksosbil, oppgjev at dei brukar batteribilen mest til alle typar reiser, med eitt einaste unnatak: Ferie.

Så lenge man mener man trenger to biler så blir hvilken som regnes som nummer én av akademisk interesse. Og da spørs det på definisjonen. Er det den bilen som brukes mest eller er det den bilen man sitter igjen med om man må kvitte seg med den andre. For mange vil det da være at man bruker elbilen mest(subsidiert matpakkekjøring), men om de var nødt til å til å kvitte seg med én av bilene så ville de beholdt den som best dekket de funksjonelle og praktiske behovene dvs. den som også er egnet til ferie/langturer.

Tror du glemmer at fossilbiler snart er forbudt i mange storbyer

 

Definer snart. 2020? 2030? 2040?

Lenke til kommentar

 

Tror du glemmer at fossilbiler snart er forbudt i mange storbyer

 

Definer snart. 2020? 2030? 2040?

Byane har vedteke ulike tidspunkt frå 2019 og utover. Fyrst må dieselbilar stå att utanfor bygrensene, og nokre år seinare gjeld det alle eksosbilar:

http://www.independent.co.uk/news/world/paris-copenhagen-oxford-ban-petrol-diesel-cars-emissions-pollution-nitrogen-dioxide-a8000596.html

http://www.bbc.com/news/science-environment-38170794

https://www.standard.co.uk/news/world/paris-to-ban-all-combustion-engine-petrol-diesel-cars-by-2030-a3656821.html

 

Mange byar har forbode dieselbilar som ikkje oppfyller minst Euro 4, eller innført skyhøge bompengar for dei. Den praktiske levetida til dieselbilar vert stadig kortare. Dei taper seg i verdi fortare enn dei fleste andre bilar. Ein tek på seg ganske høg økonomisk risiko ved å kjøpe ny eksosbil av noko slag i dag. Når bruksforboda slår inn vert det vanskeleg å finne ein kjøpar til bruktbilen. Eksosbilar kan framleis brukast som ekstrabil på bygda, men straks du skal innom ein storby må ein tal elbilen.

Lenke til kommentar

Må kommentere Karl Eirik Schjøtt-Pedersens påstand om at 300 millioner elbiler bare vil gi en nedgang av CO2-utslipp på bare 1%. Jeg kan herved overgå Schøtt'eren å påstå at 300 millioner elbiler vil gi en ØKNING på minst 1% av CO2-utslipp. Jeg baserer meg på en gal tysk professor som har forsket på bensinmotorer i 82 år (les IEA)!

 

300 millioner elbiler vil gi en reduksjon av CO2-utslipp på ca 900 millioner tonn CO2 per år (ca 3 tonn per bil per år). I Norge har vi utslipp på ca 53 millioner tonn (inkludert offshore). Disse 900 millionene ville altså tilsvare at Norge og 16 andre tilsvarende store land over natta fikk null CO2-utslipp. Mitt regnestykke forutsetter at strømmen disse bilene bruker er fornybar eller uten utslipp av CO2. Det er en situasjon vi gradvis går inn i over hele verden og stadig hurtigere og vi vil være der ca 2050.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare å pumpe olje så fort vi klarer det, innen et par tiår kan den være bortimot verdiløs.

Selv med dagens priser er det mange felt som har tvilsom lønnsomhet sett under ett fra utbygging, drift og opprydding. 
Men klart, så lenge staten tar kostnadene og risikoen med både utbygging og opprydding er jo oljeselskapene fornøyde.

https://www.dagbladet.no/nyheter/tidligere-oljeminister-har-snudd---olje-vil-bli-liggende/68930818

Lenke til kommentar

Konspirasjonsteori....

Der fins en gammel konspirasjonsteori som sier at for mange ti-år siden ble det oppdaget en helt ny energikilde. Detaljer rundt den er ikke kjent, men den skulle overgå alle kjente energikilder på alle vis. I tillegg til å ikke forurense skulle den ha en energitetthet som gjorde den anvendelig til framdrift av kjøretøy, oppvarming av hus, drift av fabrikker....Alt. Vi snakker om ubegrenset energi for all framtid. Den skulle være lett tilgjengelig for alle. Og bortimot gratis...

 

Oljeselskapene fikk panikk da nyheten nådde dem. Hvis en slik energikilde fantes ville etterspørselen av olje forsvinne umiddelbart og inntektene likeså. Verdens oljebaroner skjønte at hvis de ikke handlet umiddelbart ville deres epoke være over......

 

Hva som skjedde etter dette er uklart.....men det ble plutselig stille angående den nye fantastiske kilden til uendelig og gratis energi til alle...

Det ryktes at han/hun som fant energikilden fikk en ufattelig sum av verdens oljeselskap for å ikke publisere oppdagelsen. Inntil verdens oljereserver var brukt opp og oljealderen likevel var over.

 

Nå er snart de betingelsene oppfyllt......så får vi se....

Lenke til kommentar

Bare å pumpe olje så fort vi klarer det, innen et par tiår kan den være bortimot verdiløs.

Selv med dagens priser er det mange felt som har tvilsom lønnsomhet sett under ett fra utbygging, drift og opprydding. 

Men klart, så lenge staten tar kostnadene og risikoen med både utbygging og opprydding er jo oljeselskapene fornøyde.

https://www.dagbladet.no/nyheter/tidligere-oljeminister-har-snudd---olje-vil-bli-liggende/68930818

... mesteparten av inntektene!

Lenke til kommentar

Du bør regne litt på dette, ta med alt av utbyggingskostnader, drift gjennom 20-30 år, diverse risiko, riving og skraping av plattformer og plugging av brønner. Regnestykket blir ikke så pent som du tror. 

For å si det sånn, ikke mange felt hadde blitt bygget skulle oljeselskapene selv betalt for dette...Det bør vel si sitt.

Lenke til kommentar

Du bør regne litt på dette, ta med alt av utbyggingskostnader, drift gjennom 20-30 år, diverse risiko, riving og skraping av plattformer og plugging av brønner. Regnestykket blir ikke så pent som du tror. 

For å si det sånn, ikke mange felt hadde blitt bygget skulle oljeselskapene selv betalt for dette...Det bør vel si sitt.

Oljefondet + bruk av oljepenger?

Endret av QS4MO8J3
Lenke til kommentar

El-bil er ikke aktuelt før den ligger på i prisklasser på 300 000 til 450 000 med 40-60 mil kjørelengde per full ladning.

 

Å tute rundt i el-biler med 15 mil kjørelengde går fint som bil #2 for kjøring til butikken for å handle, eller å kjøre unger på trening osv. Stort mer er den ikke brukendes til.

 

Skal selge "dieseldyret" når overnevnte krav er innfridd (dog er autopilot også ett krav, men det er litt på siden av denne diskusjonen).

 

Frem til ny el-bil er på snitt 400 000,- med kjørelengde ca. 50mil så blir det 2.0 liter diesel bil jeg kjøre de 15 mil (frem+tilbake) jeg kjører hver dag til jobben.

 

Da er det bare å sette seg på liste. Flere biler kommer nå med såpass rekkevidde, og innenfor den priskategorien allerede senere i år. Jeg står på venteliste for en av disse, og regner med å få den til sommeren. Hyundai Kona med 64 kWh batterikapasitet, pris 300K ca.

 

 

 

Eg såg litt av han, og kan ikkje fatte eller begripe kvifor nokon kjøper ein slik bil.

Jeg tror du med fordel du kan gjøre den uttalelsen mer generell: Du kan ikke fatte og begripe hvorfor noen har andre behov og preferanser enn deg.
Sjølv Harley Davidson har innsett at dei ikkje kan overleve av å selje bråkete syklar stadig eldre "fags" (ref. SouthPark), og vil produsere moderne elektriske motorsyklar som appellerer meir til den yngre generasjonen:

https://newatlas.com/harley-davidson-electric-motorcycle/53234/

 

Når Tesla kjem med sin elektriske pick-up, krympar nok marknaden til harryvogna til Ford veldig fort. Folk vil heller ha ein moderne bil.

 

 

Er ikke første el-MCen Harley.Davidson har laget. Men spennende om de nå går bredt ut med dette på markedet.

 

:-)

Lenke til kommentar

 

Sjølv Harley Davidson har innsett at dei ikkje kan overleve av å selje bråkete syklar stadig eldre "fags" (ref. SouthPark), og vil produsere moderne elektriske motorsyklar som appellerer meir til den yngre generasjonen:

https://newatlas.com/harley-davidson-electric-motorcycle/53234/

 

Er ikke første el-MCen Harley.Davidson har laget. Men spennende om de nå går bredt ut med dette på markedet.

 

:-)

 

Det finnes få objektive grunner til å kjøpe en Harley. Det er overprisede kjøretøy med dårlige kjøregenskaper og tvilsom kvalitet. Men de har et uovertruffent image, en kjempesterk merkevare og en fanatisk, kultliknende fanskare som er klare til å aggressivt forsvare og promotere merket med de mest absurde argumenter.

 

Likheten med Tesla er slående.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...