Gå til innhold

– Det er allerede mange som spiser insekter. Det må bli flere


Anbefalte innlegg

 

 

 

Mennesker er altetere. Vi har utviklet oss til å innta både planteprodukter og animalske produkter.

Spesielt i et land som Norge vil vegansk kosthold innebære import for å få tak i planter (og kosttilskudd) som faktisk kan dekke næringsbehovet. Import er ikke akkurat noe mer miljøvennlig enn kjøtt og fisk. Vet ikke hvor miljøvennlig det ville vært å dekke landet med drivhus heller.

Fisk, meieriprodukter og kjøtt kan vi få frem her i fjellheimen, og vil dekke mye av næringsbehovet vårt uten behov for import (hvis man først skal være opptatt av miljøvern altså). Diverse norske rotgrønnsaker er ikke nok (selv om poteten gjorde mye bra for oss da den kom hit).

Importen er allerede ett faktum, jeg er ikke uenig i at frakten er miljøskadelig.

Det er både slakt og planter, som importeres.

Det virker som du overser at kjøtt og fisk også fores importert mat, den avskogende soyaen.

Selv om du har rett i at det ville knyttes utslipp til drivhus, er jeg ikke i tvil om at det totale avtrykket ville vært betydelig mindre.

 

Om påstanden din er at det vil være mer miljøvennlig å drive frem kjøtt og fisk enn frukt og grønt, stemmer nok ikke dette.

Kilde

 

At ku og sau blir behandlet bedre enn gris og kylling stemmer. Om det er tilstrekkelig er jo en annen sak.

Det med storfe og sau var med tanke på at de behandles bedre ja, ikke med tanke på miljø.

Jeg mente heller ikke at import av planter skal erstattes av kjøttimport. Poenget mitt er bare at et vegansk kosthold er umulig uten kosttilskudd, og også umulig med det vi normalt kan dyrke her i landet.

Det kan godt være at du har rett i at drivhus ville ha mindre innvirkning på miljøet.

 

Jeg uttrykte meg nok dårlig. Mitt innlegg var i respons til forslag om å bare spise grønnsaker. Ville få frem at det beste for både miljøet, oss og dyr ville vært nærproduksjon med fokus på fiske (ikke store mengder oppdrettslaks), jakt (hvilket ofte er langt mer dyrevennlig enn det metodene til andre rovdyr), insektoppdrett, og fokus på det husdyrholdet som gir dyrene bedre vilkår.

Alt av kjæledyrhold er jeg imot fordi det kun er for vår underholdnings del, og de ikke en gang blir spist.

 

Kjøttinntaket bør reduseres og da vil miljøkonsekvensene fra kjøttindustrien bli mindre. Å nulle inntak av animalske produkter kommer (heldigvis) aldri til å skje ettersom det ville på sikt medført alvorlige mangeltilstander hos folk flest.

Det er vel få veganere (ingen?) som har spist kun grønnsaker hele livet gjennom uten kosttilskudd?

Mitt forslag er å gjøre det vi kan for å opprettholde helse i tillegg til miljø, og da tror jeg det jeg nevnte over er beste metode med mye grønnsaker i tillegg.

Dette er en fjern visjon selvsagt, og kan ikke gjennomføres i vårt moderne samfunn (og jeg ville personlig savnet mange importvarer). Likevel er det mer realistisk enn at hele befolkningen bare skal spise grønnsaker.

 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor mennesker skal være de eneste som ikke får lov til å spise andre dyr. Vi bør få lov til å jakte og fiske like mye som andre arter, men vi må lære oss moderasjon.

 

Morsomt å diskutere slike visjoner i hvert fall. :)

Endret av Nether
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Etter min erfaring så er det vrient å få tak i insekter og insektsprodukter her til lands og jeg gidder ikke betale dyre dommer og hoppe over den relativt strenge norske matvarekontrollen bare fordi jeg skal spise innsekter.

 

Skal ting bli populært så må man få det inn i markedet og levere det til en konkurransedyktig pris. Ingen gidder å spise insekter hvis det koster mer enn det smaker.

 

Med andre ord så bør de som predikerer løsninger også stå for løsningene. Det går ikke an å sitte på gjerdet og fortelle andre hva man skal gjøre. Å vente på at komersielle aktører satser tar stort sett for lang tid.

 

Du har vært på leting etter en liten insekt-snack for en billig penge ja hehe.

 

Alle monner drar, men om dette er av klima og miljø hensyn så tror jeg vi skal ta en lang titt på verdens storfe-produksjone hvorav det kreves ca 20 000 liter vann for å produsere èn kilo biff. Ønsket mitt er at vi begynner å se mer alvorlig på det en stund før vi må åpne vår første boks med hermetiske gresshopper.

 

Tja, storfe som går på beitemark i Norge greier seg nok med mindre fra bekker og elver. Og om det er mangel på vann i California er det ikke det her.

( vi bør heller ikke sammenlikne vinterstrøing på norske  veier med vinterstrøing i California.)

Hver nasjon har sine utfordringer og fordeler. I Norge burde vi nok satse på norsk kjøtt. Enten det er storfe eller sau.

 ( Det nødvendige (?)kraftforet kan vi godt produsere i Norge, hvis vi vil. )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det med storfe og sau var med tanke på at de behandles bedre ja, ikke med tanke på miljø.

Jeg mente heller ikke at import av planter skal erstattes av kjøttimport. Poenget mitt er bare at et vegansk kosthold er umulig uten kosttilskudd, og også umulig med det vi normalt kan dyrke her i landet.

Det kan godt være at du har rett i at drivhus ville ha mindre innvirkning på miljøet.

 

Jeg uttrykte meg nok dårlig. Mitt innlegg var i respons til forslag om å bare spise grønnsaker. Ville få frem at det beste for både miljøet, oss og dyr ville vært nærproduksjon med fokus på fiske (ikke store mengder oppdrettslaks), jakt (hvilket ofte er langt mer dyrevennlig enn det metodene til andre rovdyr), insektoppdrett, og fokus på det husdyrholdet som gir dyrene bedre vilkår.

Alt av kjæledyrhold er jeg imot fordi det kun er for vår underholdnings del, og de ikke en gang blir spist.

 

Kjøttinntaket bør reduseres og da vil miljøkonsekvensene fra kjøttindustrien bli mindre. Å nulle inntak av animalske produkter kommer (heldigvis) aldri til å skje ettersom det ville på sikt medført alvorlige mangeltilstander hos folk flest.

Det er vel få veganere (ingen?) som har spist kun grønnsaker hele livet gjennom uten kosttilskudd?

Mitt forslag er å gjøre det vi kan for å opprettholde helse i tillegg til miljø, og da tror jeg det jeg nevnte over er beste metode med mye grønnsaker i tillegg.

Dette er en fjern visjon selvsagt, og kan ikke gjennomføres i vårt moderne samfunn (og jeg ville personlig savnet mange importvarer). Likevel er det mer realistisk enn at hele befolkningen bare skal spise grønnsaker.

 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor mennesker skal være de eneste som ikke får lov til å spise andre dyr. Vi bør få lov til å jakte og fiske like mye som andre arter, men vi må lære oss moderasjon.

 

Morsomt å diskutere slike visjoner i hvert fall. :)

 

Jeg du mente etikken i dyreholdet, ja.

Det jeg mente med svaret var at de er komparativt bedre behandlet, men at dette ikke nødvendigvis tilsier at de har det 'bra'.

 

Jeg er selvsagt enig i at nærproduksjon er mer miljøvennlig enn fjernproduksjon.

Personlig tror jeg ikke fiskerioppdretten har noen plass i ett miljøvernsperspektiv.

 

Jakt og fiske er helt klart løsningen med minst avtrykk, helsegevinstene for utøveren er jo også en bonus.

Både jakt-løsningen og ett mer etisk dyrehold vil presse opp prisen på maten kraftig, og krever en forbruker som er bevisst på mer enn sin personlige økonomi, kanskje ett helt nytt system?

 

Forventningen om 'billig' kjøtt er kanskje også en av de største faktorene til horrible forhold i kjøttbransjen. (For ordens skyld snakker jeg her om den globale tilstanden.)

 

Om rovdyrs tilnærming til sitt bytte er mindre 'human' enn å fostre opp generasjoner til fangenskap og dødstraff, er nok en påstand som kan diskuteres.

 

Om det ville medføre mangeltilstander kan jeg gå med på siden det allerede er tilfelle, men da på bakgrunn av feilernæring generelt, ikke som en reaksjon av plantebasert kosthold.

Det er flere samfunn som har levd fullstendig vegansk uten kosttilskudd (går jeg utifra, da man kan finne eksempler helt tilbake til bronsealderen.)

Kjøtt som hverdagsmat er en relativt ny idé.

 

At du finner systemet ditt for utopisk til å kunne være tilfelle synes jeg er synd, da vårt første skritt må være å 'tro'.  ;) 

 

Hvorvidt mennesket har 'lov' til å spise dyr eller ikke blir så livssynsfilosofisk og abstrakt at jeg tviler på at jeg kan gi deg noe tilfredsstillende svar.

I første omgang er det vel 'måten' vi spiser kjøtt på som helt objektivt har begynt å bli problematisk.

Endret av Atib Azzad
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skal være litt mere forsiktig når jeg vasker bilen neste sommer. Lykter og grill kan inneholde insekter nok til et festmåltid!

Inviter til hagefest - sleik bilen ren! :p

 

 

Ok, jeg skal ta meg sammen. :) Når vi vet at at et måltid med rødt kjøtt belaster klimaet like mye som 7 måltider med laks eller kylling så burde det være en klimaavgift på rødt kjøtt.

 

Dyreetisk bør dyrehold i fangenskap avskaffes. Kjøtt kan høstes fra naturen, der dyr har levd frie og naturlige liv. Blant annet ha bærekraftige kvoter på elg, sel, hval og gås.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Innsekter, eh nei, det er vel fiskefôr det..  :wee:

Spiser heller fisk som er oppfødd på innsekter, enn selve innsektene.

Spiser du burgere og kebab uten å be om å få lese innholdsfortegnelsen på råvarene? Da er sjansen stor for at du vil spise insekter om i 2030, med mindre du legger om vanene og aktivt styrer unna. Fobien går nok over med tida til hjelp. Akkurat om unger som nekter å spise grønnsaker på grunn av fargen vokser det av seg.

 

Jeg har ikke noe i mot insekter og tror det blir en vanligere ingrediens i ferdigprodukter. Vi vil sikkert fôre oppdrettsfisk og dyr med insekter også, men det er ikke spesielt rasjonellt fra at næringsinnhold-synspunkt. 1 kg insekt-protein vil sikkert ikke bli til mer enn 1/2 kg lakseprotein i beste fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gorillaer spiser ca 18 kg (hunner) - 30 kg (hanner) grønnsaker hver dag. Hadde vært artig å prøve et års tid.

Nå er ikke gorillaen en jeger eller er skapt til å jakte eller spise kjøtt slik mennesket er. Gorillaen er for tung til å løpet etter bytte sitt, mennesker kan fint ta igjen et bytte. Anatomisk er vi også forskjellig, i likhet med andre kjøttetere så har vi en kortere tarm. Også er det noe som heter "kjøttfaktoren", kjøtt øker opptaket av jern. Om du bare spise grønnsaker så klarer ikke kroppen å ta opp så mye jern fra maten. Våre forfedre var dessuten jegere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg du mente etikken i dyreholdet, ja.

Det jeg mente med svaret var at de er komparativt bedre behandlet, men at dette ikke nødvendigvis tilsier at de har det 'bra'.

 

Jeg er selvsagt enig i at nærproduksjon er mer miljøvennlig enn fjernproduksjon.

Personlig tror jeg ikke fiskerioppdretten har noen plass i ett miljøvernsperspektiv.

 

Jakt og fiske er helt klart løsningen med minst avtrykk, helsegevinstene for utøveren er jo også en bonus.

Både jakt-løsningen og ett mer etisk dyrehold vil presse opp prisen på maten kraftig, og krever en forbruker som er bevisst på mer enn sin personlige økonomi, kanskje ett helt nytt system?

 

Forventningen om 'billig' kjøtt er kanskje også en av de største faktorene til horrible forhold i kjøttbransjen. (For ordens skyld snakker jeg her om den globale tilstanden.)

 

Om rovdyrs tilnærming til sitt bytte er mindre 'human' enn å fostre opp generasjoner til fangenskap og dødstraff, er nok en påstand som kan diskuteres.

 

Om det ville medføre mangeltilstander kan jeg gå med på siden det allerede er tilfelle, men da på bakgrunn av feilernæring generelt, ikke som en reaksjon av plantebasert kosthold.

Det er flere samfunn som har levd fullstendig vegansk uten kosttilskudd (går jeg utifra, da man kan finne eksempler helt tilbake til bronsealderen.)

Kjøtt som hverdagsmat er en relativt ny idé.

 

At du finner systemet ditt for utopisk til å kunne være tilfelle synes jeg er synd, da vårt første skritt må være å 'tro'. ;)

 

Hvorvidt mennesket har 'lov' til å spise dyr eller ikke blir så livssynsfilosofisk og abstrakt at jeg tviler på at jeg kan gi deg noe tilfredsstillende svar.

I første omgang er det vel 'måten' vi spiser kjøtt på som helt objektivt har begynt å bli problematisk.

Advarsel: Langt og sikkert litt kronglete innlegg følger:

 

Rovdyrs sin tilnærming til bytte skrev jeg i parentes etter ordet jakt, og var da selvfølgelig ment å sammenliknes med jakt, ikke husdyrhold. Sukk. Jeg vet ikke hvordan jeg skulle ha uttrykt meg klarere.

 

Naturen er mer grusom enn mange forstår. Moderne mennesker har en tendens til å se på naturen og dyreliv gjennom rosafargede briller.

Siden artikkelen var om insekter kan jeg f.eks nevne at noen insekter paralyserer byttet for så å legge egg i dem som klekkes og spiser seg ut. Jeg ville valgt å bli skutt for å si det slik.

 

Du skriver at spørsmålet om hvorvidt mennesker har lov til å spise dyr er for abstrakt, men det er noe man må tenke på. Om vi skal slutte med jakt fordi det ses på som umoralsk å drepe dyr så må vi gjøre noe med all jakt, ikke kun menneskelig. Et rådyr bryr seg ikke om hvilken art som dreper det.

(Merk: Avsnittet over er kun om JAKT, ikke husdyrhold, og jeg mener jakt er nødvendig, ikke umoralsk).

 

Jeg skrev hele tiden jakt og fiske foran husdyrhold fordi jeg mener det selvsagt er best, men moderat husdyrhold er mer realistisk enn ingen. Fisk kan vi få tak i gjennom fiske, ikke oppdrett.

 

Har du eksempler på samfunn som kun har spist grønnsaker? Jeg har aldri hevdet at man må spise kjøtt som hverdagsmat, men så vidt jeg vet har mennesker opp gjennom tidene supplert dietten med kjøtt fra jakt og fiske, og kanskje insekter.

Vi har jo flere stammesamfunn i dag som har holdt på gamle tradisjoner, og så vidt jeg vet, driver de med jakt og fiske de og.

 

Morsomt at andre også bruker primater som eksempel, ettersom mange primater spiser insekter, enten ubevisst gjennom den enorme mengden plantefor de får i seg eller ved å lete etter insekter direkte.

Vårt tarmsystem er vel mest likt grisens hvis jeg husker rett, og de er også altetere.

Som noen allerede har nevnt så spiser andre dyr enorme mengder grøntfor for å få i seg det de trenger. Jeg som er småspist hadde kastet opp før jeg hadde fått i meg de mengdene.

Det hjelper ikke oss at en ku kan leve av gress når vi ikke er bygd på samme måte. For å følge den magre logikken til tegningen over så er også kyr større enn oss. Det betyr ikke at vi kan leve av gress for å bli like store og sterke som kua. Hørte om et par som forsøkte den tankegangen på barnet sitt. Ungen døde, men de følte vel det var et greit offer for sin ideologi.

 

Edit2: Ser jeg glemte å nevne at en del andre arter har langt mer effektiv vitaminopptak/-produksjon. F.eks krever arter som svin, høns og mennesker mer av flere vitamin B typer gjennom kosten enn drøvtyggere. Thiamin og Niacin trenger også drøvtyggere en del av, men de er langt bedre på å ta opp de andre.

 

Jeg vil hevde at min tankegang er en utopi ja, og jeg er ikke radikal nok til å ville gjennomføre min visjon med makt. Håper du heller ikke ville gjennomført din med makt ettersom det ville ført til enorme lidelser og død.

En ting er her i Norge hvor vi er velstående og kan importere planter utenfor sesong. En annen ting er fattige mennesker som må fratas sine få husdyr som gir dem melk og egg, med beskjed om at de bare kan vente å fore ungene til avlingen er klar for innhøsting. Det blir som å be dem spise kake (og ja, jeg vet at historien rundt det sitatet er en myte, men det fungerer likevel).

Og å forby kjæledyrhold hadde ført til opptøyer.

 

Mange menneskeliv ville gått tapt hvis alle skulle bli tvunget inn i din visjon. Jeg tviler på at det ville vært verdt det siden dyr i naturen i mellomtiden ville fortsatt med å mishandle, voldta og drepe hverandre minst like mye som vi mennesker gjør mot oss selv. Naturen er som sagt minst like grusom.

 

Edit: Endret siste setning.

Endret av Nether
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er da ingen grunn til å spise insekter.

 

Vi kan begynne oppdrett på plankton og krill, bærekraftig som fy, kjempesunt, og sikkert knasende godt etter en tur i ovnen.

 

Plankton og krill er jo på et vis havets insekter, så jeg ser ikke forskjellen på å spise krill eller insekter. Selv syns jeg at gresshopper smaker godt, diverse larver er også OK, men biller kan være litt ekle, spesielt de største. Men selv i Thailand er insekter dyrt i forhold til kjøtt, så noe må gjøres med produksjonen før det kan bli hverdagskost.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det MÅ være døde dyr altså?

Om man snakker om å endre spisevaner til fordel for miljøet, hvorfor kan det ikke dreie seg om å bare spise grønnsaker?

Grønnsaker inneholder lite proteiner. Det er proteiner vi trenger for å opprettholde arbeidsevnen.

Selv vil jeg absolutt spise insekter bare jeg får det servert. Jeg har alltid vært altetende og spiser hva som helst andre spiser hvis de sier det er godt.

I Afrika fanger, griller og spiser ungene store insekter og det er tydelig at det er en delikatesse for dem. Skulle gjerne gjort det selv.

Endret av Xantippe
Lenke til kommentar

 

Det MÅ være døde dyr altså?

Om man snakker om å endre spisevaner til fordel for miljøet, hvorfor kan det ikke dreie seg om å bare spise grønnsaker?

 

Grønnsaker inneholder lite proteiner. Det er proteiner vi trenger for å opprettholde arbeidsevnen.

Selv vil jeg absolutt spise insekter bare jeg får det servert. JEg har alltid vært altetende og spiser hva som helst andre spiser fori de sier det er godt.

I Afrika fanger, griller og spiser ungene store innsekter og det er tydelig at det er en elikastesse for dem. Skulle gjerne gjort det selv.

Gresshopper er visstnok veldig godt, men den knaselyden blir vanskelig for meg. Hadde likevel gjort det for å få i meg nok næring hvis nødvendig. Grønnsaker hadde jeg aldri klart å spist store nok mengder av tror jeg. Proteiner er en ting, men diverse B-vitaminer er også vanskelig å dekke med normale (for en småspist person som meg) porsjoner grønnsaker.

Lenke til kommentar

 

Rovdyrs sin tilnærming til bytte skrev jeg i parentes etter ordet jakt, og var da selvfølgelig ment å sammenliknes med jakt, ikke husdyrhold. Sukk. Jeg vet ikke hvordan jeg skulle ha uttrykt meg klarere.

Naturen er mer grusom enn mange forstår. Moderne mennesker har en tendens til å se på naturen og dyreliv gjennom rosafargede briller.

Siden artikkelen var om insekter kan jeg f.eks nevne at noen insekter paralyserer byttet for så å legge egg i dem som klekkes og spiser seg ut. Jeg ville valgt å bli skutt hver gang for å si det slik.

Du skriver at spørsmålet om hvorvidt mennesker har lov til å spise dyr er for abstrakt, men det er noe man må tenke på. Om vi skal slutte med jakt fordi det ses på som umoralsk å drepe dyr så må vi gjøre noe med all jakt, ikke kun menneskelig. Et rådyr bryr seg ikke om hvilken art som dreper det.

(Merk: Avsnittet over er kun om JAKT, ikke husdyrhold, og jeg mener jakt er nødvendig, ikke umoralsk).

 

Jeg skrev hele tiden jakt og fiske foran husdyrhold fordi jeg mener det selvsagt er best, men moderat husdyrhold er mer realistisk enn ingen. Fisk kan vi få tak i gjennom fiske, ikke oppdrett.

 

Har du eksempler på samfunn som kun har spist grønnsaker? Jeg har aldri hevdet at man må spise kjøtt som hverdagsmat, men så vidt jeg vet har mennesker opp gjennom tidene supplert dietten med kjøtt fra jakt og fiske, og kanskje insekter.

Vi har jo flere stammesamfunn i dag som har holdt på gamle tradisjoner og så vidt jeg vet, driver de med jakt og fiske de og.

 

Morsomt at andre også bruker primater som eksempel, ettersom mange primater spiser insekter, enten ubevisst gjennom den enorme mengden plantefor de får i seg eller ved å lete etter insekter direkte.

Vårt tarmsystem er vel mest likt grisens hvis jeg husker rett, og de er også altetere.

Som noen allerede har nevnt så spiser andre dyr enorme mengder grøntfor for å få i seg det de trenger. Jeg som er småspist hadde kastet opp før jeg hadde fått i meg de mengdene.

Det hjelper ikke oss at en ku kan leve av gress når vi ikke er bygd på samme måte. For å følge den magre logikken til tegningen over så er også kyr større enn oss. Det betyr ikke at vi kan leve av gress for å bli like store og sterke som kua. Hørte om et par som forsøkte den tankegangen på barnet sitt. Ungen døde, men de følte vel det var et greit offer for sin ideologi.

 

Jeg vil hevde at min tankegang er en utopi ja, og jeg er ikke radikal nok til å ville gjennomføre min visjon med makt. Håper du heller ikke ville gjennomført din med makt ettersom det ville ført til enorme lidelser og død.

En ting er her i Norge hvor vi er velstående og kan importere planter utenfor sesong. En annen ting er fattige mennesker som må fratas sine få husdyr som gir dem melk og egg, med beskjed om at de bare kan vente å fore ungene til avlingen er klar for innhøsting. Det blir som å be dem spise kake (og ja, jeg vet at historien rundt det sitatet er en myte, men det fungerer likevel).

Og å forby kjæledyrhold hadde ført til opptøyer.

 

Mange menneskeliv ville gått tapt hvis alle skulle bli tvunget inn i din visjon. Jeg tviler på at det ville vært verdt alle menneskelivene ettersom dyr i naturen i mellomtiden ville fortsatt med å mishandle, voldta og drepe hverandre minst like mye som vi mennesker gjør mot oss selv. Naturen er som sagt minst like grusom.

 

Edit: Endret siste setning.

 

Ja, beklager, det var klartekst. Ja, jeg foretrekker nok også heller en kule enn denne billen, ja, en kule fremfor det meste av hva dyra kan tilby.

 

Jeg sa ikke at det var FOR abstrakt, men at det er en lengre diskusjon som tangerer inn på livssyn og filosofi, en debatt vi forsåvidt er på vei inn í, men jeg tror mitt syn på saken ville kjedet deg.

 

Jakt, er som jeg nevnte åpenbart en bedre løsning, men det er vel ikke jakt som er grunnen til at vi ser oss rundt etter mer klimavennlig proteinkilder. 

 

Om andre dyr er 'bestialske' i sin omgang med byttet, er en litt underlig påstand, ikke usann.

Man påstår jo gjerne at det er vår evne til refleksjon og abstrakt tenkning som gjør oss til ett 'annerledes' dyr, i en slik sammenligning blir det viktig.

Å skulle anklage en bjørn for å være lite 'human' i sin avlivning, vil ikke gi noen mening for bjørnen, bjørnen står heller ikke bak noe særlig miljøkriminalitet, og slipper å reflektere noe særlig på det, om bjørnen ikke er en isbjørn da, hvis eksistens trues av dette.

Om vi skal diskutere en slik problemstilling som du legger frem, vil man etterhvert snakke om rovdyrets 'natur', dermed mener en må ta for seg vår 'natur' også, ikke bare plukke ut ett fragment av den.

 

Innen hinduisme og buddhisme har det vært lang tradisjon for kjøttfrie kosthold, så tidlig som i 304-232 BC. Advokerte  keiseren Ashoka for en kjøttfri tilnærming. (Hvorvidt det var vegansk kan jeg ikke si.)

Keiseren Temmu av japan skal ha forbudt kjøttspising i 675 AD. 

Ifølge Herodotus og Diodorus Siculus skal det ha vært kjøttfrie stammer i Etiopia.

Pythagoras skal også ha promotert kjøttløshet blant sine følgere.

Tidlig gresk-ortodokse skal også ha vært vegetarianere.

Ifølge wikipedia er den første dokumenterte veganeren den arabiske poeten Al-Ma 'Arri, som begrunnet dette med retorikken "if humans deserve justice, so do animals."

Senere (1944) ble 'The vegan society' dannet i England, nå med 4000 medlemmer. (disse kan riktig nok bruke kosttilskudd.) 

På samme måten som gorillaen, får sikkert jeg også i meg noen innsekter iløpet av livet, spiser man ikke edderkopper i søvne? Og fluer på sykkelen?

 

Jeg ønsker ingen makt over andre. 

Likevel har jeg gjort mine valg med tanke på en felles velstand, fremfor en personlig.

Folk må ville selv, ellers anerkjenner jeg at 'utopien' ville fortonet seg nærmere 'dystopien'.

Nå er det likevel slik at våre kjøttvaner også er i ferd med å male frem en dystopisk fremtid.

 

Jeg skal ikke gå alt for langt inn på denne fattige bonden du nevner, da det ikke er her skoen trykker.

Men vil nevne kjapt at vårt velstående kjøttmaskineri allerede tar en del ressurser i form av vann, beitemark, avskoging og såkalte 'land grabs', (hvor man kjøper opp land for å drive 'egen' produksjon.)

 

Påstanden om at naturen er grusom henvender seg til din egen etikk, som jeg var inne på tidligere. At du er i stand til å reflektere over dette, setter (kanskje) som nevnt, mennesket i en annen stilling? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...