Gå til innhold

Renaults elbilsjef er skuffet over salget i Norge


Anbefalte innlegg

 

Om du velger en X som er ribbet for ekstrautatyr ja. Og så har man kvalitet, og der er Volvo milevis forran Tesla.

I min erfaring er ikke Volvo i nærheten av Tesla på interiørkvalitet, heller.

 

Det er egentlig ganske utrolig at Volvo fortsatt klarer å selge biler i Norge.

 

Ja, morna. Volvo slår jo glatt Tesla på dette området. Selv en e-Golf gjør det. Tesla er kjent for bedriten byggkvalitet sett i forhold til pris.

Endret av tlwrtpmc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke slenge inn noen kjøreerfaring, eller noen erfaring over lengre tid, da jeg ikke eier, og har heller aldri kjørt en Tesla. Det jeg derimot har gjort er å sitte i en Tesla type taxi, og det er virkelig en trist opplevelse. Hver gang jeg har fått en Toyota Prius eller en Toyota Rav4 som taxi, tenker jeg "herre for et trist interiør". Jeg kan da med hånda på hjertet si at interiøret i både Model S og Model X er tilnærmet like trist.

Det er utrolig hvor kjedelig det interiøret er, bundet sammen med en følelse av mye plastikk og lite komfort. Å være taxisjåfør og tilbringe alle mine timer på jobb i de setene? Nei takk.

 

Interiørmessig er Volvo milevis foran, og jeg har da vært med på både XC60, 90, og nye V90, som er veldig flott.

Lenke til kommentar

Skal man ha interiør så er det Mercedes som er best. Men da må man også forvente å kjøpe en "comfortpakke" om man skal ha de dyreste modellene som S klasse eller AMG modeller. Men selv uten ekstrautstyr er Mercedes best på comfort. Tesla prøver men feiler. Model X er f.eks. MER støyende enn S klasse i 100 km/t.

Jeg er med på at interiørkvaliteten er bedre i de dyrere Mercedesene.

 

Model X støyer desverre en del - det virker som det er for mye glass. Tolagsvinder hadde nok vært lurt.

Lenke til kommentar

Prøvesatt en Zoe i 1 minutt. Ingen høyderegulering av forsetet gjorde at jeg knapt klarte å se ut av vinduene. 185 er ingen uvanlig høyde i Norge. Ingen bil for meg.

 

Da er det ikke zoe du har prøvd. Jeg har samme høyde og ingen problemer med å se ut. En sitter litt mer oppreist med god oversikt. Ungene bak er storfornøyd med å komme høyt opp med full utsikt. Takhøyden er også god.

Lenke til kommentar

 

Prøvesatt en Zoe i 1 minutt. Ingen høyderegulering av forsetet gjorde at jeg knapt klarte å se ut av vinduene. 185 er ingen uvanlig høyde i Norge. Ingen bil for meg.

 

Da er det ikke zoe du har prøvd. Jeg har samme høyde og ingen problemer med å se ut. En sitter litt mer oppreist med god oversikt. Ungene bak er storfornøyd med å komme høyt opp med full utsikt. Takhøyden er også god.

Jeg er derimot enig. Det ikke justerbare setet var kjipt.

Lenke til kommentar

Er det en *god* teknisk begrunnelse for at Zoe ikke kan lade på IT-nett?

Sikkert, men den grunnen er ikke offentlig kjent. Og ingen som sitter på skjema på bilen har åpnet kjeften. Alternativt er disse ikke i stand til å finne ut hva årsaken er. Mistenker det har noe med Stjerne- vs. Deltakobling å gjøre, da det hintes om at synkronmotoren benyttes som (høyfrekvent) trefasetransformator av motorstyringa under lading. I så fall er måten motoren er viklet på temmelig bestemmende for saken.

 

Er det fordi Renault er så j***a stolte over chameleon-laderen de har utviklet

 

…som *de* har utviklet? Prøv igjen.

 

Chameleon laderen er et produkt av tyske Continental. Og de vil gjerne selge en videreutviklet versjon til også andre bilfabrikanter. Men det er sant – det tyske lokomotivet gjør jo aldri feil. Så av samme grunn må derfor programvaren på e-Golfen min være strøken og feilfri.

 

Det jeg vil vite er hvor mye lisenspenger som er involvert for å kunne legge til en CCS ladeport på bilene. Noe må det være som gir denne vegringen, og da skal man som kjent "follow the money."

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei hva kan det være? Mercedes B-klasse solgte heller ikke all verden, ei heller ikke Forden. Felles for dem er at de ikke kunne hurtiglades. Lager du en elbil i dag som ikke kan hurtiglades, mistenker jeg at det er er av en grunn; du vil innerst inne helst ikke selge så mange elbiler.

 

Da er det bedre med nullutslippbiler som kan hurtigfylles.

Bygg ut  hydrogenstasjoner, så ser vi raskt at folk velger elektrisk og nullutslipp, og ikke trenger to biler.

Folk vil ha frihet uten rekkeviddeangst, med muligheter for hjemmelading for småkjøring.

Lenke til kommentar

 

Prøvesatt en Zoe i 1 minutt. Ingen høyderegulering av forsetet gjorde at jeg knapt klarte å se ut av vinduene. 185 er ingen uvanlig høyde i Norge. Ingen bil for meg.

 

Da er det ikke zoe du har prøvd. Jeg har samme høyde og ingen problemer med å se ut. En sitter litt mer oppreist med god oversikt. Ungene bak er storfornøyd med å komme høyt opp med full utsikt. Takhøyden er også god.

Kan ha samme totalhøyde, men være forskjellig bygd. Du har sikkert høyere/lengre rygg, men er kortere i bena enn han. Da oppleves dette ganske forskjellig.

 

Selv er jeg 1.70 m høy, men mesteparten av kroppslengden sitter i rygg/nakke, ikke i beina. Kunne sikkert vært hele 15 cm lengre i beina, uten at dette ville sett eksepsjonelt/rart ut.

 

;-)

 

Ellers er jeg enig i etpar punkter nevnt i debatten over som er dealbreaker for meg.

 

1) manglende hurtiglading

2) TN/IT-nett-problematikken og den "dasstønna" man må dra på

3) For liten motor som gjør mye for "dårlig" rekkevidde i forhold til batterikapasitet

4) Knøttebil som burde være ganske billigere for å kompensere

5) Irriterende høy summelyd. Riktignok bedre enn 1. gen, men ikke helt borte ennå

6) Damebil i utseende.

 

Angående punkt 1, det er tre andre elbiler som reelt sett burde solgt godt, men som streiker på det med hurtiglading. I Norge så fungerer det ikke med å ha en bil som ikke kan hurtiglades, da vi av og til kjører lengre enn rekkevidden tilsier, og da er det ikke godt nok å måtte stoppe i flere timer for å lade opp. For MB sin B-klasse, så gjelder samme greia, mens Ford har tilleggsproblemet med et bagasjerom som er totalt ubrukelig i hverdagen.

 

Angående punkt 3, så tror jeg at dette er noe den deler med trillingene, for bilene er runde i formen og små, og burde ikke miste like mye strøm straks farten går opp eller det kommer en liten oppoverbakke.

 

Vedrørende siste punkt, noen som har sett noen god statistikk som sier hvilke elbiler som kjøpes/kjøres/eies av hhv damer, menn, fellesbil? Har et klart inntrykk av at elbil er mer populært hos teknologi-interesserte menn. Om det stemmer vet jeg ikke, men kan nok være en delforklaring på lave salgstall.

 

Renautl Fluence er en langt mer normal og langt penere bil enn Zoe. De burde lansert en oppfølger til den med det større batteriet, med hurtiglading, fikse IT/TN-problemet og valgt en kraftigere el-motor, så hadde de nok solgt langt mere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Ellers er jeg enig i etpar punkter nevnt i debatten over som er dealbreaker for meg.

 

1) manglende hurtiglading

2) TN/IT-nett-problematikken og den "dasstønna" man må dra på

3) For liten motor som gjør mye for "dårlig" rekkevidde i forhold til batterikapasitet

4) Knøttebil som burde være ganske billigere for å kompensere

5) Irriterende høy summelyd. Riktignok bedre enn 1. gen, men ikke helt borte ennå

6) Damebil i utseende.

...

Angående punkt 5: Er ganske sikker på at denne lyden er syntetisk. Hvis kilden er en ekstern høyttaler kan du jo løse problemet ved å fylle den med byggskum.. ;)
Lenke til kommentar

 

...

Ellers er jeg enig i etpar punkter nevnt i debatten over som er dealbreaker for meg.

 

1) manglende hurtiglading

2) TN/IT-nett-problematikken og den "dasstønna" man må dra på

3) For liten motor som gjør mye for "dårlig" rekkevidde i forhold til batterikapasitet

4) Knøttebil som burde være ganske billigere for å kompensere

5) Irriterende høy summelyd. Riktignok bedre enn 1. gen, men ikke helt borte ennå

6) Damebil i utseende.

...

Angående punkt 5: Er ganske sikker på at denne lyden er syntetisk. Hvis kilden er en ekstern høyttaler kan du jo løse problemet ved å fylle den med byggskum.. ;)

 

 

Håper virkelig ikke det er lyd de har lagt på. Uansett, ville ikke gjort noe med dette selv, men forventet at forhandler tok de nødvendige grep før signering av overleveringen.

 

;-)

 

Men det er nok generatorhvin, da det øker med akselerasjonen. 

Lenke til kommentar

Jeg liker konseptet med Zoe da jeg også liker små biler (og kjører liten bil selv), men den er litt håpløs for de fleste. Den er rett og slett for liten, og blir bare en bil nummer to. Med en gang du skal frakte noe eller frakte mennesker, så blir det ubehagelig. Som eier av en Fiat 500 Abarth kan jeg bare signere under på dette. Ingen personer som er høyere en 175 har lyst til å sitte bak, og bagasjerommet gjør at du kan glemme å gjøre storhandel i Sverige.

I tillegg er det jo ting som mulighet for skiutstyr eller annet sportsutstyr, skiboks, og generelt plass og komfort som gjør at dette blir en bil folk velger bort, eller en bil nummer to. Bilen som tar deg inn til jobb i Oslo og hjem igjen.

Her kommer jo da ironien i det hele. Kjerringa har en Zoe som tar henne til jobb fordi de sparer masse penger, men hjemme står det en feit Volvo XC90 SUV som tar ungene til trening og familien til hytta.

 

Dette er en bil for de som lever livet i storbyene og sjelden kjører utenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

...

Ellers er jeg enig i etpar punkter nevnt i debatten over som er dealbreaker for meg.

 

1) manglende hurtiglading

2) TN/IT-nett-problematikken og den "dasstønna" man må dra på

3) For liten motor som gjør mye for "dårlig" rekkevidde i forhold til batterikapasitet

4) Knøttebil som burde være ganske billigere for å kompensere

5) Irriterende høy summelyd. Riktignok bedre enn 1. gen, men ikke helt borte ennå

6) Damebil i utseende.

...

Angående punkt 5: Er ganske sikker på at denne lyden er syntetisk. Hvis kilden er en ekstern høyttaler kan du jo løse problemet ved å fylle den med byggskum.. ;)

 

 

Håper virkelig ikke det er lyd de har lagt på. Uansett, ville ikke gjort noe med dette selv, men forventet at forhandler tok de nødvendige grep før signering av overleveringen.

 

;-)

 

Men det er nok generatorhvin, da det øker med akselerasjonen. 

Summelyden kan endres ved å holde lydknappen inne i ca 3 sekunder :-)

Lenke til kommentar

 

 

 

...

Ellers er jeg enig i etpar punkter nevnt i debatten over som er dealbreaker for meg.

 

1) manglende hurtiglading

2) TN/IT-nett-problematikken og den "dasstønna" man må dra på

3) For liten motor som gjør mye for "dårlig" rekkevidde i forhold til batterikapasitet

4) Knøttebil som burde være ganske billigere for å kompensere

5) Irriterende høy summelyd. Riktignok bedre enn 1. gen, men ikke helt borte ennå

6) Damebil i utseende.

...

Angående punkt 5: Er ganske sikker på at denne lyden er syntetisk. Hvis kilden er en ekstern høyttaler kan du jo løse problemet ved å fylle den med byggskum.. ;)

 

 

Håper virkelig ikke det er lyd de har lagt på. Uansett, ville ikke gjort noe med dette selv, men forventet at forhandler tok de nødvendige grep før signering av overleveringen.

 

;-)

 

Men det er nok generatorhvin, da det øker med akselerasjonen. 

Summelyden kan endres ved å holde lydknappen inne i ca 3 sekunder :-)

 

 

Takker for svar. Det var da enda godt. ;-)

 

Men kan den endres som i endring av karakter på lyden, slås av midlertidig (denne kjøreturen til motor stopper) eller "permanent" til man selv velger å aktivere den?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

...

Ellers er jeg enig i etpar punkter nevnt i debatten over som er dealbreaker for meg.

 

1) manglende hurtiglading

2) TN/IT-nett-problematikken og den "dasstønna" man må dra på

3) For liten motor som gjør mye for "dårlig" rekkevidde i forhold til batterikapasitet

4) Knøttebil som burde være ganske billigere for å kompensere

5) Irriterende høy summelyd. Riktignok bedre enn 1. gen, men ikke helt borte ennå

6) Damebil i utseende.

...

Angående punkt 5: Er ganske sikker på at denne lyden er syntetisk. Hvis kilden er en ekstern høyttaler kan du jo løse problemet ved å fylle den med byggskum.. ;)

 

 

Håper virkelig ikke det er lyd de har lagt på. Uansett, ville ikke gjort noe med dette selv, men forventet at forhandler tok de nødvendige grep før signering av overleveringen.

 

;-)

 

Men det er nok generatorhvin, da det øker med akselerasjonen. 

Summelyden kan endres ved å holde lydknappen inne i ca 3 sekunder :-)

 

 

Takker for svar. Det var da enda godt. ;-)

 

Men kan den endres som i endring av karakter på lyden, slås av midlertidig (denne kjøreturen til motor stopper) eller "permanent" til man selv velger å aktivere den?

Du kan endre lyden permanent til en som er mye mindre irriterende, så du trenger bare gjøre det en gang. De nye lydene kan nesten ikke høres sammenlignet med den ufo-lyden som er fabrikkinnstilling :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...