Gå til innhold

Feil på tusenvis av nye strømmålere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan blir forbruket rapportert? Mobilnettet?

ja

 

Kan man, og eventuelt hvorfor ikke, si nei takk til "tilbudet" om  disse nye strømmålerene?

Eller må man  lyve en  "godkjent grunn"  for å beholde den gamle?

Man kan lyve en godkjent grunn for å beholde den gamle. Ca 1000 på landsbasis har fått unntak på grunn av psykiske årsaker (innbilt påvirkning av "stråling" fra GSM-senderen). Jeg vet ikke hvilke krav de har til dokumentasjon. Antagelig bare en kort uttalelse fra fastlegen om at en person bekymrer seg for "strålingen".

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan man, og eventuelt hvorfor ikke, si nei takk til "tilbudet" om disse nye strømmålerene?

Eller må man lyve en "godkjent grunn" for å beholde den gamle?

Husk også at en da vill bli beregnet helt "tilfeldig" i fremtiden og gjerne ender opp med å betale mer enn nødvendig. Det kan jo såklart gå andre veien også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan man, og eventuelt hvorfor ikke, si nei takk til "tilbudet" om  disse nye strømmålerene?

Eller må man  lyve en  "godkjent grunn"  for å beholde den gamle?

 

Business case for å investere i alle de nye målerne baserer seg på at man skal tjene mere ved å ta høyere pris i korte perioder hvor det er er høyere forbruk. Når folk opplever at et vanlig forbruk blir dyrere blir det selvsagt ramaskrig og da er det viktig at det ikke er igjen noen med manuelle målere.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvordan blir forbruket rapportert? Mobilnettet?

Noen bruker mobilnett helt ut til sluttbrukeren (spesielt på steder med få kunder), andre bruker en annen form for trådløs transmisjon.

 

Hafslund drifter og opererer sitt eget smartstrøm nett på 870 - 875 Mhz. På dette nettet aggregeres data fra fler målere i samme området til en sentral, som derfra sender videre på IP over mobilnett eller kablet linje inn til hafslund sine servere. Disse sentralene det aggregeres til er ofte plassert i forbindelse med eksisterende trafobygg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

:) Har du litt info om dette nettet?

Har ikke allverdens men kan kaste deg noen linker.

 

Hafslund skriver litt om det på sine nettsider.

https://www.hafslundnett.no/kunde/sporsmaal_og_svar/15486.

Under fanen "Jeg er el-overfølsom, må jeg bytte måler?"

 

Også har en Hafslund tekniker sagt litt mer om det her:

https://www.la4o.no/moter/moter-2011-2020/moter-2016/omtale-medlemsmote-onsdag-23-novenber-2016-nye-strom-malere-ved-raganar-maalen-johansen-fra-hafslund

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Morsomt at dette kan ordnes ved å koble ut strømmen på måleren i 1 time for å resette den.

Utfordringen er at i en del nye inntaksskap må da kortslutningsvernene utkobles for å få det til, vern som er fysisk sperret for å ta ut uten å skru av deksler.

Andre steder har jeg sett i eksisterende sikringsskap måleren koblet forran Hovedsikringen og inntakssikringene må taes for å få gjort måleren strømløs.

Jo lykke til med å få hvermannsen til å få til noe sånnt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

:) Har du litt info om dette nettet?

Jeg vet ikke hva hafslund bruker, men det er noen standarder, infrastrukturleverandører og teknologileverandører du kan kikke på:

IEEE 802.15.4g (http://www.ieee802.org/15/pub/TG4g.html)

Sigfox (https://www.sigfox.com/en)

Lora (https://www.lora-alliance.org/)

Itron (https://www.itron.com/)

SSN (nå under M&A med itron) (https://www.silverspringnet.com/)

Landis+Gyr (https://www.landisgyr.com/)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Har en kompis som drar rundt i fylket å setter opp slike punkter for dette nettet.

Tviler på jeg får ut noen vettige opplysninger av han om det nettet, men det er et eget nett.

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør en sterk sender ufarlig og en svak sender farlig?

 

Det avhenger av hvor sterk sendeeffekt som faktisk brukes, og hvor lenge den er aktiv.

 

Det er ingenting i veien for at en svak sender skal kunne sende ut mye mer og farligere stråling enn en sterk sender.

 

 

 

Grunnen til at jeg tar dette opp er at nettselskapene ser ut til å ufarliggjøre smartmåleren med at senderen er svakere enn andre strålingskilder. Noe som blir veldig misvisende, ikke bare fordi stråling har en akkumulerende skadelig effekt men også fordi det er den faktisk strålingsdosen du eksponeres for som er relevant.

 

 

Forresten, jeg aner ikke om senderen i strømmålerne er farlig eller ikke, men "svak sender"-argumentet friskmelder den ikke. Selv håper jeg å få mulighet til å installere en ethernet eller wifibasert smartmåler. 

Men disse hundrevis av radiomastene de skal sette opp i nærheten av boliger i landet ser jeg på som et risikabelt og unødvendig eksperiment. Ser for meg det blir revet bort i ettertid slik som asbesten.

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det avhenger av hvor sterk sendeeffekt som faktisk brukes, og hvor lenge den er aktiv.

 

Det er ingenting i veien for at en svak sender skal kunne sende ut mye mer og farligere stråling enn en sterk sender.

 

 

 

Grunnen til at jeg tar dette opp er at nettselskapene ser ut til å ufarliggjøre smartmåleren med at senderen er svakere enn andre strålingskilder. Noe som blir veldig misvisende, ikke bare fordi stråling har en akkumulerende skadelig effekt men også fordi det er den faktisk strålingsdosen du eksponeres for som er relevant.

 

 

Forresten, jeg aner ikke om senderen i strømmålerne er farlig eller ikke, men "svak sender"-argumentet friskmelder den ikke. Selv håper jeg å få mulighet til å installere en ethernet eller wifibasert smartmåler.

Men disse hundrevis av radiomastene de skal sette opp i nærheten av boliger i landet ser jeg på som et risikabelt og unødvendig eksperiment. Ser for meg det blir revet bort i ettertid slik som asbesten.

Og dette finnes det selvsagt god forskning som beviser.......
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det avhenger av hvor sterk sendeeffekt som faktisk brukes, og hvor lenge den er aktiv.

 

Det er ingenting i veien for at en svak sender skal kunne sende ut mye mer og farligere stråling enn en sterk sender.

 

 

 

Grunnen til at jeg tar dette opp er at nettselskapene ser ut til å ufarliggjøre smartmåleren med at senderen er svakere enn andre strålingskilder. Noe som blir veldig misvisende, ikke bare fordi stråling har en akkumulerende skadelig effekt men også fordi det er den faktisk strålingsdosen du eksponeres for som er relevant.

 

 

Forresten, jeg aner ikke om senderen i strømmålerne er farlig eller ikke, men "svak sender"-argumentet friskmelder den ikke. Selv håper jeg å få mulighet til å installere en ethernet eller wifibasert smartmåler.

Men disse hundrevis av radiomastene de skal sette opp i nærheten av boliger i landet ser jeg på som et risikabelt og unødvendig eksperiment. Ser for meg det blir revet bort i ettertid slik som asbesten.

Og dette finnes det selvsagt god forskning som beviser.......

 

 

Ja :)

 

Forskningen som nettselskapene baserer seg på er derimot ikke like god. Gjetter du hvilket årtusen den er fra? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe som blir veldig misvisende, ikke bare fordi stråling har en akkumulerende skadelig effekt

Og hva er din kilde på at RF stråling har en 'akkumulerende og skadelig effekt'? Meg bekjent er det ikke vist noen annen mulighet for å påføre skade enn via oppvarming, og effektene vi snakker om her er latterlig små for å snakke om noen varmeeffekt. Jeg minner om at RF er ikke-ioniserende. Fotonene har t.o.m. vesentlig mindre energi enn de for synlig lys (med ca 6-7 magnituder).

 

men også fordi det er den faktisk strålingsdosen du eksponeres for som er relevant.

Motatt dose= motatt energi=motatt effekt*tid.

 

Siden både avsendt effekt (500mW) og tid (2.5%) er liten (dette følger av regulatoriske krav til det aktuelle frekvensbåndet) gjenstår relasjonen til motatt effekt. Denne avtar med kvadratet av avstanden, som vanligvis er mange meter.

 

 

Forresten, jeg aner ikke om senderen i strømmålerne er farlig eller ikke, men "svak sender"-argumentet friskmelder den ikke. Selv håper jeg å få mulighet til å installere en ethernet eller wifibasert smartmåler. 

Men disse hundrevis av radiomastene de skal sette opp i nærheten av boliger i landet ser jeg på som et risikabelt og unødvendig eksperiment. Ser for meg det blir revet bort i ettertid slik som asbesten.

Du er klar over at wifi har vesentlig mer avsendt energi enn disse strømmålerne ikke sant? Wifi er også harmløst, men nå er du inkonsistent i tilegg til å ignorere fysikk. (Naturligvis nattbordslampen din har mer avsendt energi en disse senderne også...)

 

Hva mastene angår er de underlagt samme restriksjon som målerne og er enda lengre unna.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Takk for masse lenker. Sånn mener jeg at det fungerer: målerne kommuniserer i et ulisensiert bånd, 868 - 875,6 MHz. Dette er et bånd tenkt brukt til ISM (industrial, scientific and medical) formål. Det har altså mye til felles med 2,4 MHz båndet som vi bruker til blant annet WiFi og Bluetooth. I og med at frekvensene er lavere, kan det altså brukes til strømmålere, der avstanden mellom punktene er høyere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...