Gå til innhold

Feil på tusenvis av nye strømmålere


Anbefalte innlegg

Mange uttalelser om radiosendinger med tid og effekt her.

Jeg sjekket frekvensområdet omkring 850 MHz og den sterkeste sendingen antas å kommer fra min måler. Den sendte da ca hver 10. min og varigheten var noen millisekunder.

I Telemarksendingen her forleden anmodet Skagerak energi å rapportere om huset ditt var strømløst, etter det kraftige snøfallet. Men disse målerne kan jo selv rapportere feil i nettet. Eller er det noe feil et sted her?

Med mindre målerne har batteribackup så kan de ikke rapportere noe som helst hvis strømmen er borte. ;)

 

Derimot så burde det være en smal sak for nettselskapet å søke i sine egne databaser etter målere som ikke har rapportert siste halvtimen.

 

Hva slags utstyr brukte du for å sjekke om måleren din?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Kan ikke se noe grunn til at de ikke skal lagre data lokalt og sende en gang i uken maks??

Slik de gamle timeavleste målerne fungerte. Det blir derimot vanskeligere å bruke data til noe fornuftig om de plutselig er ei uke gamle.

 

De gamle målerne er jo basert på at kundene oppgir rett forbruk til kraftselskapene.

Da er det ingenting i veien for å oppgi lavt forbruk, når strømprisen er høy, samt at man oppgir et høyere forbruk, når prisene er lave.

 

Så de gamle målerne er brukelige i forhold til de nye målerne der man faktisk kan få billigere strøm om natten, enn på dagen når forbruket i nettet er høyere.

 

Og produksjonsprisen på strøm i Norge er altså lik hele døgnet, hele året.

Vi som forbukere, og eiere av landets resurser, finner oss i mye rart før vi setter ned foten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Kan ikke se noe grunn til at de ikke skal lagre data lokalt og sende en gang i uken maks??

Slik de gamle timeavleste målerne fungerte. Det blir derimot vanskeligere å bruke data til noe fornuftig om de plutselig er ei uke gamle.

 

De gamle målerne er jo basert på at kundene oppgir rett forbruk til kraftselskapene.

Da er det ingenting i veien for å oppgi lavt forbruk, når strømprisen er høy, samt at man oppgir et høyere forbruk, når prisene er lave.

 

Så de gamle målerne er brukelige i forhold til de nye målerne der man faktisk kan få billigere strøm om natten, enn på dagen når forbruket i nettet er høyere.

 

Og produksjonsprisen på strøm i Norge er altså lik hele døgnet, hele året.

Vi som forbukere, og eiere av landets resurser, finner oss i mye rart før vi setter ned foten.

 

 

Er ikke vassdragene og skogene solgt?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg ser det diskuteres litt på hvor ofte og hvor mye AMS stråler. Det ble nylig gjort en måling av NKOM, resultatene viser maks verdier på 0,05W/m2 på 60 CM avstand. Dette er ganske mye hvis måleren pinger nettverket ofte. Aidon målerne er verst på aktivitet, de sender ikke data hele tiden, MEN de pinger nettverket opp til 90 ganger i minuttet, ping eller sending av måling, samme strålingsdose. Du må veldig tett på en aktiv mobiltelefon på 4G, eller wifi router for å oppnå 0,05W/m2. Hvem sover med en wifi router eller mobiltelefon i sengen? Hvor mange har flere AMS montert på veggen de sover inntil? Nettleverandørene har fullstendig frislipp og monterer rundt på alle sikringsskap uten noen som helst konsekvensutredelser. Det strider i mine øyne med NHI sine anbefalinger om generell forsiktighet. Det er alarmerende i mine øyne. Til de som mener at strålingen må ha så stor effekt at det må oppvarming til før det skjer skade, det er gjort tusenvis at studier som viser at lavstyrke eksponering er bio-aktivt. Hvis en ser isolert sett på oksydativt stress og dna skade så ble 833 studier gjennomgått på temaet, 90% av studiene viser resultater på oksydativt stress, 64% av studiene viste dna skade. Det som mangler er klare bevis på at strålingen fører til spesifikk sykdom i en levende menneskekropp, på bakgrunn av dette, samt varierende kvalitet på studier, tror jeg at helsemyndighetene holder igjen med forhåndsregler. Når eksponeringen fra mikrobølger øker så kraftig som den gjør nå blir det bråk, 5G står på trappene også.... Det ligger studier som er gjort på levende rotter på disse frekvensene, med oksydativt stress og dna skade som resultat. Et av disse studiene har NHI brukt som referanse(jeg har lest gjennom noen få av referansene de har i rapporten sin fra 2012) Dyrelivet påvirkes også, det er kjent og akseptert at solstormer kan slå brevduer fullstendig ut av kurs, det varsles at fugler sliter med navigering etter innføring av 4G, det står også tomme bikuber rundtom, der er det gjort forsøk med å sette strålekilder i bikuber, med nedslående resultat. Pollinering er jo ikke så viktig? Hvis en blånekter for at mikrobølger er bio-aktive etter å ha lest igjennom materien, da må en gå i seg selv:-)

Lenke til kommentar

Jeg ser det diskuteres litt på hvor ofte og hvor mye AMS stråler. Det ble nylig gjort en måling av NKOM, resultatene viser maks verdier på 0,05W/m2 på 60 CM avstand. Dette er ganske mye hvis måleren pinger nettverket ofte. Aidon målerne er verst på aktivitet, de sender ikke data hele tiden, MEN de pinger nettverket opp til 90 ganger i minuttet, ping eller sending av måling, samme strålingsdose. Du må veldig tett på en aktiv mobiltelefon på 4G, eller wifi router for å oppnå 0,05W/m2. Hvem sover med en wifi router eller mobiltelefon i sengen? Hvor mange har flere AMS montert på veggen de sover inntil? Nettleverandørene har fullstendig frislipp og monterer rundt på alle sikringsskap uten noen som helst konsekvensutredelser. Det strider i mine øyne med NHI sine anbefalinger om generell forsiktighet. Det er alarmerende i mine øyne. Til de som mener at strålingen må ha så stor effekt at det må oppvarming til før det skjer skade, det er gjort tusenvis at studier som viser at lavstyrke eksponering er bio-aktivt. Hvis en ser isolert sett på oksydativt stress og dna skade så ble 833 studier gjennomgått på temaet, 90% av studiene viser resultater på oksydativt stress, 64% av studiene viste dna skade. Det som mangler er klare bevis på at strålingen fører til spesifikk sykdom i en levende menneskekropp, på bakgrunn av dette, samt varierende kvalitet på studier, tror jeg at helsemyndighetene holder igjen med forhåndsregler. Når eksponeringen fra mikrobølger øker så kraftig som den gjør nå blir det bråk, 5G står på trappene også.... Det ligger studier som er gjort på levende rotter på disse frekvensene, med oksydativt stress og dna skade som resultat. Et av disse studiene har NHI brukt som referanse(jeg har lest gjennom noen få av referansene de har i rapporten sin fra 2012) Dyrelivet påvirkes også, det er kjent og akseptert at solstormer kan slå brevduer fullstendig ut av kurs, det varsles at fugler sliter med navigering etter innføring av 4G, det står også tomme bikuber rundtom, der er det gjort forsøk med å sette strålekilder i bikuber, med nedslående resultat. Pollinering er jo ikke så viktig? Hvis en blånekter for at mikrobølger er bio-aktive etter å ha lest igjennom materien, da må en gå i seg selv:-)

 

https://www.nkom.no/forbruker/elektromagnetisk-str%C3%A5ling/elektromagnetisk-str%C3%A5ling/m%C3%A5ling-av-feltstyrke-str%C3%A5ling/_attachment/32312?_ts=161751ce30a

Lenke til kommentar

 

Jeg ser det diskuteres litt på hvor ofte og hvor mye AMS stråler. Det ble nylig gjort en måling av NKOM, resultatene viser maks verdier på 0,05W/m2 på 60 CM avstand. Dette er ganske mye hvis måleren pinger nettverket ofte. Aidon målerne er verst på aktivitet, de sender ikke data hele tiden, MEN de pinger nettverket opp til 90 ganger i minuttet, ping eller sending av måling, samme strålingsdose. Du må veldig tett på en aktiv mobiltelefon på 4G, eller wifi router for å oppnå 0,05W/m2. Hvem sover med en wifi router eller mobiltelefon i sengen? Hvor mange har flere AMS montert på veggen de sover inntil? Nettleverandørene har fullstendig frislipp og monterer rundt på alle sikringsskap uten noen som helst konsekvensutredelser. Det strider i mine øyne med NHI sine anbefalinger om generell forsiktighet. Det er alarmerende i mine øyne. Til de som mener at strålingen må ha så stor effekt at det må oppvarming til før det skjer skade, det er gjort tusenvis at studier som viser at lavstyrke eksponering er bio-aktivt. Hvis en ser isolert sett på oksydativt stress og dna skade så ble 833 studier gjennomgått på temaet, 90% av studiene viser resultater på oksydativt stress, 64% av studiene viste dna skade. Det som mangler er klare bevis på at strålingen fører til spesifikk sykdom i en levende menneskekropp, på bakgrunn av dette, samt varierende kvalitet på studier, tror jeg at helsemyndighetene holder igjen med forhåndsregler. Når eksponeringen fra mikrobølger øker så kraftig som den gjør nå blir det bråk, 5G står på trappene også.... Det ligger studier som er gjort på levende rotter på disse frekvensene, med oksydativt stress og dna skade som resultat. Et av disse studiene har NHI brukt som referanse(jeg har lest gjennom noen få av referansene de har i rapporten sin fra 2012) Dyrelivet påvirkes også, det er kjent og akseptert at solstormer kan slå brevduer fullstendig ut av kurs, det varsles at fugler sliter med navigering etter innføring av 4G, det står også tomme bikuber rundtom, der er det gjort forsøk med å sette strålekilder i bikuber, med nedslående resultat. Pollinering er jo ikke så viktig? Hvis en blånekter for at mikrobølger er bio-aktive etter å ha lest igjennom materien, da må en gå i seg selv:-)

https://www.nkom.no/forbruker/elektromagnetisk-str%C3%A5ling/elektromagnetisk-str%C3%A5ling/m%C3%A5ling-av-feltstyrke-str%C3%A5ling/_attachment/32312?_ts=161751ce30a

 

 

Og som man kan lese ut i fra rapporten du selv legger ved er dette 40 ganger unna grenseverdiene...

Lenke til kommentar

 

 

Og som man kan lese ut i fra rapporten du selv legger ved er dette 40 ganger unna grenseverdiene...

 

Og - som det også står i rapporten - har disse grenseverdiene i tillegg en stor sikkerhetsmargin (side 8 nederst).

Lenke til kommentar

 

Hvordan blir forbruket rapportert? Mobilnettet?

ja

 

Kan man, og eventuelt hvorfor ikke, si nei takk til "tilbudet" om  disse nye strømmålerene?

Eller må man  lyve en  "godkjent grunn"  for å beholde den gamle?

Man kan lyve en godkjent grunn for å beholde den gamle. Ca 1000 på landsbasis har fått unntak på grunn av psykiske årsaker (innbilt påvirkning av "stråling" fra GSM-senderen). Jeg vet ikke hvilke krav de har til dokumentasjon. Antagelig bare en kort uttalelse fra fastlegen om at en person bekymrer seg for "strålingen".

 

Burde ikke "smarte strømmålere" være et tilbud til kundene, og ikke en tvang? - Når det lønner seg for kundene . (?)

Så kunne man takke ja, - eller nei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det stemmer at Aidon-måleren pinger opp til 90 ganger i minuttet så er det fullstendig idiotisk. Det burde holdt med et par ganger i måneden.

Rapporten hevder 15 pakker pr. minutt i snitt. Dette er sannsynligvis discoverypakker for et meshnett, og er en helt udramatisk liten aktivitet. En alminnelig smartklokke vil sende ca 10-100 ganger i sekundet.

 

Strømselskapet ønsker å kunne samle data på forbruk på minuttsbasis i nær real-time, så et par ganger i måneden vil ikke gi de dataene som er ønskelige for å forstå belastningen på nettet.

 

Hvis vi går ut i fra dette snittet og regner fra den beregnede andelen av grenseverdi for en 6 minutters midling (I.e. en pakke pr. 6 minutter) og ganger denne med 100 (ca det antallet pakker vi får i løpet av 6 minutter) så får vi at Aidon kommer ut med en utsendt effekt på 0.001 promille av tillatt grenseverdi.

 

Det er imidlertid verdt å merke seg at måten de har målt ikke skiller på om aktiviteten er fra en eller fra flere målere, (se figur 18)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...