Gå til innhold

Hva kan en forvente i lønn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig vanskelig å svare på og vil være avhengig av hvilke andre betingelser vedkommende har. Kostnadene med faste ansatte er betydelige, hans selvkost kan fort være 700 i timen. I tillegg skal bedriften leie lokaler, ha administrativt personell osv. Store firmaer har også høyere faste kostnader og konsernkostnader som de må betale til morfirmaet.

Lenke til kommentar

Vi har ofte folk fra bemanningsbyråer

En timelønn på 250 til arbeideren

da tar "utleierne" 500 i timen

 

Men som oftest forskjellig fra sted til sted såklart

Vi ender som regel opp med å ansette de som er flinke på heltid og gi  50 mer i timen

 

Dette er et stort kjent bemanningsbyrå

Lenke til kommentar

En liten vesentlig forskjell fra et bemanningsbyrå og et selskap hvor en normalt er ansatt med leies ut er at kostnadene per hode er MYE mindre. Bemanningsselskapet trenger ikke store kontorlokaler og administrasjon for alle de skal leie ut. Derfor kan de ofte ha lavere marginer enn andre selskaper som ikke har utleie av arbeidskraft som hovedbekjeftigelse. I tilegg kommer det helt an på yrke, utadanning, erfaring. Tipper du ikke får ingeniører eller økonomer på 250 kr timen.

 

 

Vi har ofte folk fra bemanningsbyråer

En timelønn på 250 til arbeideren

da tar "utleierne" 500 i timen

 

Men som oftest forskjellig fra sted til sted såklart

Vi ender som regel opp med å ansette de som er flinke på heltid og gi  50 mer i timen

 

Dette er et stort kjent bemanningsbyrå

Lenke til kommentar

 

En liten vesentlig forskjell fra et bemanningsbyrå og et selskap hvor en normalt er ansatt med leies ut er at kostnadene per hode er MYE mindre. Bemanningsselskapet trenger ikke store kontorlokaler og administrasjon for alle de skal leie ut. Derfor kan de ofte ha lavere marginer enn andre selskaper som ikke har utleie av arbeidskraft som hovedbekjeftigelse. I tilegg kommer det helt an på yrke, utadanning, erfaring. Tipper du ikke får ingeniører eller økonomer på 250 kr timen.

 

 

 

Klart det :) med det nevnes ikke av TS direkte. Så ga min pekepinn på hva jeg har av erfaring

 

Bemanningsbyråer kan være sleipe de også, kreve mye betalt for noen som ikke jobber for det summen tilsvarer

 

Men er vell bare å be om en oversikt fra arbeidsgiver om kostnader og deretter kreve sin lønn

 

Hvis man er ansatt hos et selskap også blir man leid ut i ny og ne..så er det jo ikke vanlig om å be om mere i lønn fordi firmaet tjener en slant på du må jobbe et annet sted en liten stund

 

Men i bemanningsbyrå så kan man fint forhandle til seg mer i lønn og derav se om en evt "kunde" godkjenner denne prisen

 

Som forøvrig ville gitt mer mening på hvordan TS formulerer spørsmålet sitt

 

 

Elektriker feks: Jobber for normalt 250kr timen

blir leid ut til et annet selskap i 2 ukers tid, de må da betale 1000kr eks mva  ( Tapt inntekt for "mitt " firma per time ) 

Men jeg hadde ikke gått inn og sagt..hey jeg skal ha mer i timen nå siden dette er ren inntekt for dere

 

Leier man ut fra en heltidsstilling der man jobber selv..så er det bare logisk at firmaet tar summen du normalt hadde tjent til firmaet ved å jobbe på sitt eget kontor :)

Lenke til kommentar

Hei, spør for en venn. La oss si at Pål blir utleid til kunde for 1000,- per time + MVA.  Hva bør man kreve av lønn fra arbeidsgiver?  innenfor økonomi visst yrke er relevant. Personen sitter ute hos kunde, så er lite kostnader forbundet med personen.

 

 

Jeg vet at i noen økonomi-relaterte yrker brukes en tommelfingerregel om at timesats ut skal tilsvare ca 2 promille av årslønn. Så med 1 000 pr time ut kan 500 000 i årslønn kansje være et rimelig estimat på en fornuftig lønn.

Lenke til kommentar

 

Hei, spør for en venn. La oss si at Pål blir utleid til kunde for 1000,- per time + MVA.  Hva bør man kreve av lønn fra arbeidsgiver?  innenfor økonomi visst yrke er relevant. Personen sitter ute hos kunde, så er lite kostnader forbundet med personen.

 

 

Jeg vet at i noen økonomi-relaterte yrker brukes en tommelfingerregel om at timesats ut skal tilsvare ca 2 promille av årslønn. Så med 1 000 pr time ut kan 500 000 i årslønn kansje være et rimelig estimat på en fornuftig lønn.

 

Er ikke det lavt da?

 

Lønn 500 000,-

Kostnader for bedrift: 500 000 x 1,4 = 700 000,-

Kost per time: 700 000 / 1950 = 360,-

 

Inntekt: 1600 x 1000,- = 1 600 000,-

Inntekt per time --> 1 600 000 / 1950 = 820,-

 

Fortjeneste per time: 820 - 360 = 460,-

 

Eller er jeg helt på jorde?  er ikke snakk om bemaningsbyrå, men et av de større konsulentfirmaene. Vil sitte hos kunde 100 %, så ingen kostnad til kontorplass, parkering etc.

Lenke til kommentar

 

 

Hei, spør for en venn. La oss si at Pål blir utleid til kunde for 1000,- per time + MVA.  Hva bør man kreve av lønn fra arbeidsgiver?  innenfor økonomi visst yrke er relevant. Personen sitter ute hos kunde, så er lite kostnader forbundet med personen.

 

 

Jeg vet at i noen økonomi-relaterte yrker brukes en tommelfingerregel om at timesats ut skal tilsvare ca 2 promille av årslønn. Så med 1 000 pr time ut kan 500 000 i årslønn kansje være et rimelig estimat på en fornuftig lønn.

 

Er ikke det lavt da?

 

Lønn 500 000,-

Kostnader for bedrift: 500 000 x 1,4 = 700 000,-

Kost per time: 700 000 / 1950 = 360,-

 

Inntekt: 1600 x 1000,- = 1 600 000,-

Inntekt per time --> 1 600 000 / 1950 = 820,-

 

Fortjeneste per time: 820 - 360 = 460,-

 

Eller er jeg helt på jorde?  er ikke snakk om bemaningsbyrå, men et av de større konsulentfirmaene. Vil sitte hos kunde 100 %, så ingen kostnad til kontorplass, parkering etc.

 

 

 

Kan kanskje virke slik dersom du tar en marginal-betraktning som du gjør. Det kan imidlertid de som driver selskapet ikke gjøre. De skal ha inndekning for kostnader knyttet til ledelse, regnskapsføring, revisjon, lønnskjøring, forsikring, markedsføring/salg, sykdom, rekrutteringskostnader, kostnader knyttet til å bli kvitt medarbeidere som 'ikke funker', HMS-arbeid, husleie (til administrasjonen selv om du jobber ute hos kunde), kurs/oppdateringer osv osv osv.....

Lenke til kommentar

 

 

 

Hei, spør for en venn. La oss si at Pål blir utleid til kunde for 1000,- per time + MVA.  Hva bør man kreve av lønn fra arbeidsgiver?  innenfor økonomi visst yrke er relevant. Personen sitter ute hos kunde, så er lite kostnader forbundet med personen.

 

 

Jeg vet at i noen økonomi-relaterte yrker brukes en tommelfingerregel om at timesats ut skal tilsvare ca 2 promille av årslønn. Så med 1 000 pr time ut kan 500 000 i årslønn kansje være et rimelig estimat på en fornuftig lønn.

 

Er ikke det lavt da?

 

Lønn 500 000,-

Kostnader for bedrift: 500 000 x 1,4 = 700 000,-

Kost per time: 700 000 / 1950 = 360,-

 

Inntekt: 1600 x 1000,- = 1 600 000,-

Inntekt per time --> 1 600 000 / 1950 = 820,-

 

Fortjeneste per time: 820 - 360 = 460,-

 

Eller er jeg helt på jorde?  er ikke snakk om bemaningsbyrå, men et av de større konsulentfirmaene. Vil sitte hos kunde 100 %, så ingen kostnad til kontorplass, parkering etc.

 

 

 

Kan kanskje virke slik dersom du tar en marginal-betraktning som du gjør. Det kan imidlertid de som driver selskapet ikke gjøre. De skal ha inndekning for kostnader knyttet til ledelse, regnskapsføring, revisjon, lønnskjøring, forsikring, markedsføring/salg, sykdom, rekrutteringskostnader, kostnader knyttet til å bli kvitt medarbeidere som 'ikke funker', HMS-arbeid, husleie (til administrasjonen selv om du jobber ute hos kunde), kurs/oppdateringer osv osv osv.....

 

 

Ja, ser de punktene. Ville bare få andre sine synspunkter om halvparten av rate mot kunde er ren fortjeneste. Gitt at faktureringen er som kalkulert (har vært de de siste årene), og tommelfingerregelen med 40 % stemmer.

 

man bør forholde seg til den avtalen en har? 

ikke veldig konstruktiv innlegg...

Lenke til kommentar

Hei, spør for en venn. La oss si at Pål blir utleid til kunde for 1000,- per time + MVA.  Hva bør man kreve av lønn fra arbeidsgiver?  innenfor økonomi visst yrke er relevant. Personen sitter ute hos kunde, så er lite kostnader forbundet med personen.

 

Personlig ville jeg be om 700,- timen og ikke akseptere under 600,- timen. 

Lenke til kommentar

 

Hei, spør for en venn. La oss si at Pål blir utleid til kunde for 1000,- per time + MVA.  Hva bør man kreve av lønn fra arbeidsgiver?  innenfor økonomi visst yrke er relevant. Personen sitter ute hos kunde, så er lite kostnader forbundet med personen.

 

 

Personlig ville jeg be om 700,- timen og ikke akseptere under 600,- timen.

..og personlig ville du trolig være arbeidsledig med de forventningene...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Hei, spør for en venn. La oss si at Pål blir utleid til kunde for 1000,- per time + MVA.  Hva bør man kreve av lønn fra arbeidsgiver?  innenfor økonomi visst yrke er relevant. Personen sitter ute hos kunde, så er lite kostnader forbundet med personen.

 

Personlig ville jeg be om 700,- timen og ikke akseptere under 600,- timen.

..og personlig ville du trolig være arbeidsledig med de forventningene...

 

Jobbet i 10+ år med de betingelser før jeg startet firma med en annen for å kunne beholde "alt" selv.  Mange firmaer i it-bransjen bransje er villige til å gi en lønn på 60% av det man selges for. 

 

Men det er selvfølgelig opp til deg selv om du ønsker å la eierne ta en enda større del av fortjenesten.  

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

 

Hei, spør for en venn. La oss si at Pål blir utleid til kunde for 1000,- per time + MVA. Hva bør man kreve av lønn fra arbeidsgiver? innenfor økonomi visst yrke er relevant. Personen sitter ute hos kunde, så er lite kostnader forbundet med personen.

Personlig ville jeg be om 700,- timen og ikke akseptere under 600,- timen.

Så en årslønn på omtrentlige 1,1 million altså? Det var da ganske så kravstort for en innleiekonsulent.

Lenke til kommentar

Dette er veeldig forskjellig fra situasjon til situasjon. Dersom han har 100% fakturerbare timer gjennom året vil man forvente noe mer. Samtidig spiller fremtidig karriere / nivå inn.

 

Meg som eksempel da. Jeg jobber innen økonomi/finans hvor vi leies ut til kunder med en timerate. Jeg er helt fersk i jobben og har ikke mer enn 230-240 i timen, men faktureres ut til kunde for 1200,- pluss mva. Det at lønnen er såpass lav ift timeraten er helt normalt i bransjen av flere grunner:

1. De som er ferske i gamet kan ikke faktureres 1-til-1 i starten pga oppgaver går tregere enn de som har jobbet noen år.

2. Det er mye kursing i starten, som gjør at timer jeg skriver på kunde ikke er mer enn rundt kanskje 80%.

3. Karrierestigen her i bransjen fungerer bare sånn. Det er arbeidere på bunn som gjør jobben, og folk oppi systemet, de selger og tjener feite bonuser. Lønnsveksten om man er flink er eksponensiell. Man starter lavt, stiger sakte, men sikkert før man får veldig gode bonuser etter noen år i firmaet.

 

I tillegg er det jo de vanlige årsakene da. Det skal betales AGA, feriepenger, pensjon, mobil-abm, pc og masse felleskostnader som kontorplass, HR osv.

 

 

For å poengtere litt forskjellene. Broren min jobber innenfor kultur. Han har høyere timelønn(ikke mye, men dog) enn meg per i dag, men de fakturerer ut 300,- pluss mva for sine ansatte. Anonymous poster hash: b3616...dd6

Lenke til kommentar

Er ikke det lavt da?

 

Lønn 500 000,-

Kostnader for bedrift: 500 000 x 1,4 = 700 000,-

Kost per time: 700 000 / 1950 = 360,-

 

Inntekt: 1600 x 1000,- = 1 600 000,-

Inntekt per time --> 1 600 000 / 1950 = 820,-

 

Fortjeneste per time: 820 - 360 = 460,-

 

Eller er jeg helt på jorde?  er ikke snakk om bemaningsbyrå, men et av de større konsulentfirmaene. Vil sitte hos kunde 100 %, så ingen kostnad til kontorplass, parkering etc.

Den der kostnad for bedrift er vanskelig. Hvis dette er en av de større konsulentfirmaene, så har du partnere på toppen som skal ha saftige lønninger og det kan vennen din også forvente etterhvert.

 

Det vanskelige med timesats er at det blir veldig tydelig hva firmaet ditt tjener på å ha deg der ute, men det er ikke bare det som styrer lønnen din. Det har også noe med hva man kan kjøpe samme kompetanse for i markedet. En som jobber i et stort konsulentfirma får typisk ganske lav lønn i starten i bytte mot ettertraktet erfaring og en sikker jobb hvor man har et varemerke i ryggen. Lønnsstigen i slike firma er ganske tydelig på det også. Det er etter 6+ år at den stiger ordentlig, for da er man blitt såpass ettertraktet andre steder også.

 

Jeg vil si rundt 500 000 virker fornuftig, alt etter hvor han er i karreriestigen, og kjenner jeg disse firmaene rett er det ganske tidlig hvis han "kun" fakturerer 1000 kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...