Gå til innhold

– Kina har bygget verdens første solcelle-motorvei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Måtte vel vært mer hensiktsmessig å bygget dette som tak over motorveien istedenfor...kan bruke samme trase som motorveien forøvrig og dermed unngå å måtte bruke arealet på utmark eller landbruksområder i nærheten.

 

Med solcellepaneler montert på tak over motorveien så kunne man jo brukt solceller som er mye mer effektive da man slipper å måtte dekke dem til med belegg, og i tillegg mindre utgifter for vedlikehold da det eneste man vil trenge er å vaske av dem regelmessig. Noe som forøvrig kan tilrettelegges med automatisering.

 

Hva er kost/nytte effekten med hensyn på både installasjonskost + vedlikeholdskost på bygge tak+solceller kontra oppgradere hele veibanen med mindre effektive solceller som krever mer vedlikehold og har mindre ideele forhold når det gjelder tilgang til sol-lys?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, og om noen år har oljen også floppet....

Oljen har allerede gitt oss så mye at det ikke kan kalles en flopp. Selv om du og mange Tesla-freakere mener det motsatte.

 

Uten oljen hadde Norge vært som en liten uggabuggalandsbygd i indre Afrika.

 

Da snakker vi klimaendringer folkens!

Lenke til kommentar

Solstrømmen fra denne motorveien kan sikkert brukes til belysning. Men elbilenes forbruk er et ganske annet energisluk: Vi må regne med at siden motorveien anlegges rundt en storby, vil den bli fullpakket av biler en stor del av døgnet. Minst 50 000 biler pr. døgn er sannsynlig, dvs. 18 mill. biler pr. år. 1000 MWh/år tilsvarer altså ca. 55 Wh pr. bil. Hvis en elbil bruker 3 kWh/mil, eller 600 Wh på å tilbakelegge veiens lengde på 2 km, kan solcelle-motorveien bare levere ca. 9 % av bilenes strømforbruk, minus det som går med til belysningen. Og dette forutsetter ideelle forhold. Solcellenes virkningsgrad vil antagelig gå ned etter hvert som de – rettere sagt den gjennomsiktige betongen – tilsmusses av svevestøv fra bilene og andre forurensninger. Hvis bilene blir stående i tett kø, vil de skygge for sola.

Pål Jensen

 

Du glemmer noe viktig - dette er bare en test; gitt at all asfalt i Kina var solceller, så gitt regnestykket ditt ville det mer en nok strøm til å dekke strømforbruket til alle bilene. Jeg tipper det totale arealet av asfalt i Kina er 100x til 200x så stort som alle bilenes areal.

 

Forøvrig ligger jeg på i snitt ca 2.5 kwh pr km, og jeg bor i nord.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det koster 20x så mye som vanlig solcelle park. Stopp og bruk penger på tull bare for å få Pr.

 

Skal vi bytte ut solcelleparker med asfalt for å spare penger mener du?

Asfalt som solcelleunderlag er bare interessant dersom det kan gi en kvadratmeterpris på solcellene som er under kvadratmeterprisen i dagens solcellerparker. Da er det ikke kvadratmeterprisen for veidekke som er mest interessant, men kvadratmeterprisen for bakgårdsasfalt og tak-asfalt.
Lenke til kommentar

 

 

Det koster 20x så mye som vanlig solcelle park. Stopp og bruk penger på tull bare for å få Pr.

 

Skal vi bytte ut solcelleparker med asfalt for å spare penger mener du?

Asfalt som solcelleunderlag er bare interessant dersom det kan gi en kvadratmeterpris på solcellene som er under kvadratmeterprisen i dagens solcellerparker. Da er det ikke kvadratmeterprisen for veidekke som er mest interessant, men kvadratmeterprisen for bakgårdsasfalt og tak-asfalt.

Burde du ikke heller sammenlikne prisen på solcellevei med prisen på vanlig vei + solceller?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

La oss nå endelig putte solceller på veiene våre! Veiene som vi f**n ikke engang klarer å holde asfalten i orden på. Jøje meg for en dårlig idé. Kanskje jeg skal droppe solceller på taket mitt og heller legge dem i innkjørselen? Sparer asfalt eller stein da. 

Jaggu skal en ha lite areal til overs før dette gir mening.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En solcelletunnell ville nok være upraktisk med tanke på unormal bruk av veien (frakt av seilbåter, forvirrede blåhvaler og denslags fjas) og ved ellers uskyldige uhell (en lastebil som kjører av veien på flatmark trenger ikke være så dramatisk, om den river ned taket over veien blir det et annet ballspill). I så godt som alle praktiske vurderinger ville jeg antatt at spesialiserte energianlegg vil være langt mer kostnadseffektive.

 

 

Ut fra tallene det vises til her holder det å lage et kort halvtak langs veien. Eventuelt montere de på en vegg som da også kan fungere som støyskjerm. En trenger ikke å lage en tunnel, og da blir det fremdeles plass til å transportere blåhval. Kanskje mer aktuelt med en svær transformator.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ja, og om noen år har oljen også floppet....

Oljen har allerede gitt oss så mye at det ikke kan kalles en flopp. Selv om du og mange Tesla-freakere mener det motsatte.

 

Uten oljen hadde Norge vært som en liten uggabuggalandsbygd i indre Afrika.

Som Sverige og Danmark? Oljen har nok ikkje vore så avgjerande som mange trur

Akkurat DET min gode mann, kommer av den forrykte forvaltningen, Nå dør jo heldigvis arbeiderpartiet ut i sin nåværende form, så kanskje vi får en venstreside med mer fornuft til neste valg. Gudene vet, og bare de, hvor oljepengene egentlig har blitt av opp gjennom. Saudi-Arabia innfører nå en skatt på 5% - til de som har råd til det. Der bor det 32 millioner mennesker. Og kom ikke her med at der snør det jo ikke og der finnes jo ikke fjell og bakker og og og... Det er Asias 5. største land i størrelse. Og utfordringene med infrastruktur i ørken er kollosale og svært kostbare.

Lenke til kommentar

Energi er energi, kan brukes til alt. Bare og høste det der enn kan.

Når jeg kikker på gata utenfor huset mitt kan jeg bare si at den ikke har bil på seg mesteparten av døgnet.

Nå skal ikke jeg dra noe nummer ut av fua mi og si hvor mange prosent den ikke har en bil på seg. Men det er høyt.

Blir nok noe vedlikehold av veier med vask o.l

 

 

Storby er jo der den vil være minst effektiv? Ville tro det ble lagt på større vei strekninger som E18 etc, og pga hastighet. Selv i rush trafikken er det mye plass mellom biler samt mye vei som ikke er brukt. Ser ikke for meg denne er effektiv rundt stor byer der det er stillestående kø mye av dagen. Det er jo ikke et point.

 

Vi som bor i Norge og har så mye vann kunne hatt små dyser langs veien som vasket seg selv i løpet av natten. For og holde effektiviteten oppe.

 

Bakdelen er at land så langt nord som Norge har ikke høyt stående sol mye av året og solceller som ligger vannrette er ikke de mest effektive.

 

Så har ikke helt troa på dette i Norge. Men sørover der solen står høyt. Why not.

 

Slipper du og utbedre enda mer land for og få energi, 2 fluer i 1 smekk. Siden du allerede bygger der så kan du like godt få 2 fluer i stede for 1

 

Selvfølgelig vil solceller på en bymotorvei (mer presist: Bilring) gi energi. Og det er like selvsagt smart å utnytte plassen. Det som er lett å regne ut, er at energiproduksjonen fra en solcelle-bilring med kolossal biltrafikk vil dekke bare en liten del av bilenes forbruk, rett og slett fordi det er så mange av dem. Og hvis veien stadig skal vaskes og spyles, må vannet hentes fra et sted, kanskje pumpes opp fra et sted langt borte. Det vil uansett også kreve energi, i tillegg til at mange steder har tørke og vannmangel.

Pål Jensen

Lenke til kommentar

 

Energi er energi, kan brukes til alt. Bare og høste det der enn kan.

Når jeg kikker på gata utenfor huset mitt kan jeg bare si at den ikke har bil på seg mesteparten av døgnet.

Nå skal ikke jeg dra noe nummer ut av fua mi og si hvor mange prosent den ikke har en bil på seg. Men det er høyt.

Blir nok noe vedlikehold av veier med vask o.l

 

 

Storby er jo der den vil være minst effektiv? Ville tro det ble lagt på større vei strekninger som E18 etc, og pga hastighet. Selv i rush trafikken er det mye plass mellom biler samt mye vei som ikke er brukt. Ser ikke for meg denne er effektiv rundt stor byer der det er stillestående kø mye av dagen. Det er jo ikke et point.

 

Vi som bor i Norge og har så mye vann kunne hatt små dyser langs veien som vasket seg selv i løpet av natten. For og holde effektiviteten oppe.

 

Bakdelen er at land så langt nord som Norge har ikke høyt stående sol mye av året og solceller som ligger vannrette er ikke de mest effektive.

 

Så har ikke helt troa på dette i Norge. Men sørover der solen står høyt. Why not.

 

Slipper du og utbedre enda mer land for og få energi, 2 fluer i 1 smekk. Siden du allerede bygger der så kan du like godt få 2 fluer i stede for 1

Selvfølgelig vil solceller på en bymotorvei (mer presist: Bilring) gi energi. Og det er like selvsagt smart å utnytte plassen. Det som er lett å regne ut, er at energiproduksjonen fra en solcelle-bilring med kolossal biltrafikk vil dekke bare en liten del av bilenes forbruk, rett og slett fordi det er så mange av dem. Og hvis veien stadig skal vaskes og spyles, må vannet hentes fra et sted, kanskje pumpes opp fra et sted langt borte. Det vil uansett også kreve energi, i tillegg til at mange steder har tørke og vannmangel.

Pål Jensen

 

Sørover blir jo sopebil såklart et valg over vann, men Norge er ikke det store problemet.

Lenke til kommentar

 

Solstrømmen fra denne motorveien kan sikkert brukes til belysning. Men elbilenes forbruk er et ganske annet energisluk: Vi må regne med at siden motorveien anlegges rundt en storby, vil den bli fullpakket av biler en stor del av døgnet. Minst 50 000 biler pr. døgn er sannsynlig, dvs. 18 mill. biler pr. år. 1000 MWh/år tilsvarer altså ca. 55 Wh pr. bil. Hvis en elbil bruker 3 kWh/mil, eller 600 Wh på å tilbakelegge veiens lengde på 2 km, kan solcelle-motorveien bare levere ca. 9 % av bilenes strømforbruk, minus det som går med til belysningen. Og dette forutsetter ideelle forhold. Solcellenes virkningsgrad vil antagelig gå ned etter hvert som de – rettere sagt den gjennomsiktige betongen – tilsmusses av svevestøv fra bilene og andre forurensninger. Hvis bilene blir stående i tett kø, vil de skygge for sola.

Pål Jensen

Du glemmer noe viktig - dette er bare en test; gitt at all asfalt i Kina var solceller, så gitt regnestykket ditt ville det mer en nok strøm til å dekke strømforbruket til alle bilene. Jeg tipper det totale arealet av asfalt i Kina er 100x til 200x så stort som alle bilenes areal.

 

Forøvrig ligger jeg på i snitt ca 2.5 kwh pr km, og jeg bor i nord.

 

Jeg har ikke glemt noe som helst, og heller ikke uttalt meg om Kinas totale areal av asfalt. Min kommentar gjaldt disse 2 kilometrene av en bilring rundt en storby, at solcellene vil bli tilsmusset av dekkpartikler og annet subbemøl fra den enorme biltrafikken, at det vil kreve energi og dyrebart vann å spyle dem, og at den strømmen de kan produsere utgjør en liten del av all den strømmen en sverm av elbiler bruker på å kjøre over dem. Bruker for øvrig elbilen din 2,5 kWh pr. km???
Pål Jensen
 
Lenke til kommentar

Det er slett ikke umulig at dette er en teknologi som kan bli interessant mange steder, såsom sykkelstier eller andre mer lett trafikerte arealer i tettbygd strøk der areal er mangelvare. Når man nå tester dette på en motorvei så får man et inntrykk av hvordan det tåler tung slitasje. At man ender opp med at alle veier blir solcelleveier er det nok ingen som tror, men jeg har selv ingen problemer med å anta at dette er en teknologi som kanskje kan finne sin nisje enkelte steder og da er det jo greit at den er testet.

 

Hittil har man jo blant annet funnet ut at tyverisikring er mer vesentlig enn man trodde på forhånd...

Lenke til kommentar

Det er slett ikke umulig at dette er en teknologi som kan bli interessant mange steder, såsom sykkelstier eller andre mer lett trafikerte arealer i tettbygd strøk der areal er mangelvare. Når man nå tester dette på en motorvei så får man et inntrykk av hvordan det tåler tung slitasje. At man ender opp med at alle veier blir solcelleveier er det nok ingen som tror, men jeg har selv ingen problemer med å anta at dette er en teknologi som kanskje kan finne sin nisje enkelte steder og da er det jo greit at den er testet.

 

Hittil har man jo blant annet funnet ut at tyverisikring er mer vesentlig enn man trodde på forhånd...

Kan godt være. Jeg har heller ingen innvendinger mot forsøket hvis en først skal bygge en diger bilring som antagelig skaper enda mer biltrafikk – og det er særdeles viktig å utnytte arealene best mulig. Min skepsis gjaldt bare troen på at solstrømmen kan dekke en vesentlig del av forbruket til den enorme mengden biler som antagelig vil trafikkere denne bilringen.
Pål Jensen
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Mye dyrere og mer avbrytende for trafikk å bygge solceller over motorvei enn over ledige arealer utenfor motorveien. 6m er også en mer upraktisk arbeidshøyde. Også begrenser det sikt en del plasser og vil utløse økt behov for kunstig belysning på deler av døgnet. Understøttingen kan naturlig nok ikke plantes midt i veien, så man må også inn med lange/kostbare bæresystemer. Med andre ord blir det dyrere enn å bygge på ledige arealer utenfor motorveien.

 

Hva er best å bruke X antall kroner på: 1000 kvadratmeter over motorvei eller 5000 kvadratmeter utenfor motorvei?

Lenke til kommentar

Mye dyrere og mer avbrytende for trafikk å bygge solceller over motorvei enn over ledige arealer utenfor motorveien. 6m er også en mer upraktisk arbeidshøyde. Også begrenser det sikt en del plasser og vil utløse økt behov for kunstig belysning på deler av døgnet. Understøttingen kan naturlig nok ikke plantes midt i veien, så man må også inn med lange/kostbare bæresystemer. Med andre ord blir det dyrere enn å bygge på ledige arealer utenfor motorveien.

 

Hva er best å bruke X antall kroner på: 1000 kvadratmeter over motorvei eller 5000 kvadratmeter utenfor motorvei?

Selvfølgelig er det dyrere men man øker ikke areal bruk. Man trenger ikke sidevegger,kun stålsøyler og fagverkskonstruksjon.

 

Man trenger heller ikke bygge over all motorvei. En 200m strekning som er 20m brei vil gi en hel del kw

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...