Gå til innhold

Utgiftene til veier går opp - mens bilavgiftene går ned


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvsagt! Med miljøbaserte skatter, avgifter og subsidier er det jo nettopp dette vi vil oppnå. Lavere miljøbelastning og dermed mindre inntekter til staten. En løsning er å skru opp de miljøbaserte skattene og avgiftene for å aksellerere denne ønskede effekten. En annen er å finne helt andre finansieringsmåter. Økt generell mva for eksempel. Effekten er _ønsket_ - det er kun fossilbransjen som lobbyerer for reversering av miljøbaserte skatter og avgifter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det blir litt for lettvint å konkludere at avgiftsnedgangen skyldes elbilene. Tross alt utgjør de bare 20-25 % av bilsalget.

Regjeringspartiene har i flere år prioritert en del endringer i avgiftssystemet som har senket bilavgiftene generelt for biler i høyere prisklasser.

Bilfabrikkene har også manipulert testregimet maksimalt og staten har latt seg lure til å redusere avgiftene i takt med fiktive CO2-kutt i laboratoriemålingene.

Dersom man skal hente inn flere avgifter så kan man starte med å avgiftsbelegge noe mer i tråd med faktiske utslipp, dvs. sørge for at avgiftsbeleggingen skjer iht. den oppdaterte testmetoden WLTP istedenfor NEDC.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Høres bra ut, bli kvitt mye av avgiftene som gir mye administrasjons kostnader. Hent pengene fra skatte seddelen i stede.

 

Samt bil prisen i Norge har vært kunstig høy, kan jo være greit og normalisere den litt. Litt rart bil skal være en så stor kostnad for oss konstra nabo svensken.

 

Og lets face it, vi er ikke nok mennesker i meste parten av Norge til kollektivt er noe bra alternativ. 1 buss med 1 passasjer bruker en del mer enn bilen ville gjort. Samt bor du litt utenfor den lille byen min har du deadline på og hjem kl 1700 i helgene. Søndag er det ikke buss i det hele tatt utenfor. Ehh du kan ta taxi men da snakker vi dyrt... Er jo så stive priser atte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I forbindelse med Tesla avgiften som var på trappene i statsbudsjettet, ble det hevdet at el-biler skulle betale på lik linje med fossil biler pga veislitasjen var like stor. Nå viste det seg at el og fossil biler sto for en helt ubetydelig del av veislitasjen. Så å si all veislitasje er det tungstransporten som står for. Privatbilene er de som betaler for tungtransporten.

https://www.faktisk.no/faktasjekker/xVq/tesla-bilene-er-store-tunge-biler-som-sliter-pa-veien

Her må man legge om avgiftsystemet slik at avgiftene følger slitasjen. La tungtransporten betale for den slitasjen de utfører. Hadde det vært en reel prising av slitasjen, hadde vi fått mer av transporten over på bane eller båt. Antagelig minsket behovet for å bygge ut veier og redusert ulykkene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

I forbindelse med Tesla avgiften som var på trappene i statsbudsjettet, ble det hevdet at el-biler skulle betale på lik linje med fossil biler pga veislitasjen var like stor. Nå viste det seg at el og fossil biler sto for en helt ubetydelig del av veislitasjen. Så å si all veislitasje er det tungstransporten som står for. Privatbilene er de som betaler for tungtransporten.

https://www.faktisk.no/faktasjekker/xVq/tesla-bilene-er-store-tunge-biler-som-sliter-pa-veien

Her må man legge om avgiftsystemet slik at avgiftene følger slitasjen. La tungtransporten betale for den slitasjen de utfører. Hadde det vært en reel prising av slitasjen, hadde vi fått mer av transporten over på bane eller båt. Antagelig minsket behovet for å bygge ut veier og redusert ulykkene.

Det viser jo til at personbiler står for 0 slitasje på veiene så lenge de ikke har piggdekk, er tungtransport som står for all skade.

 

https://e24.no/bil/bare-tungtransport-sliter-norske-veier/22587695

 

Edit:Den nye regjeringen vil la såkalte modulvogntog, også omtalt som monstervogntog, slippe inn på det norske veinettet.

 

Da må vel vi privat bilister ut med mer penger for og dekke mer slitasjer da eller?

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel avgiftslettelsene til fossilene som har stått for største nedgangen i states inntekter fra engangsavgiften. Og det er langt fra riktig å si at strøm er avgiftsfri, det er bare at elbilen er så effektiv at den bruker så lite av den.

Men det er på tide å sette prinsippet om at når avgiftene starter å komme på elbil, så skal avgiftene på fossiler også opp tilsvarende. Jo tidligere man gjør dette, jo mer forutsigbart blir systemet. Nå er det vel noen vage formuleringer om at elbil alltid skal være det mest lønnsomme valget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I forbindelse med Tesla avgiften som var på trappene i statsbudsjettet, ble det hevdet at el-biler skulle betale på lik linje med fossil biler pga veislitasjen var like stor. Nå viste det seg at el og fossil biler sto for en helt ubetydelig del av veislitasjen. Så å si all veislitasje er det tungstransporten som står for. Privatbilene er de som betaler for tungtransporten.

https://www.faktisk.no/faktasjekker/xVq/tesla-bilene-er-store-tunge-biler-som-sliter-pa-veien

Her må man legge om avgiftsystemet slik at avgiftene følger slitasjen. La tungtransporten betale for den slitasjen de utfører. Hadde det vært en reel prising av slitasjen, hadde vi fått mer av transporten over på bane eller båt. Antagelig minsket behovet for å bygge ut veier og redusert ulykkene.

 

Slitasje av hvilket lag? Det er flere lag i en vei. Og det er flere kostnader en slitasjen av dette laget.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres bra ut, bli kvitt mye av avgiftene som gir mye administrasjons kostnader. Hent pengene fra skatte seddelen i stede.

 

Samt bil prisen i Norge har vært kunstig høy, kan jo være greit og normalisere den litt. Litt rart bil skal være en så stor kostnad for oss konstra nabo svensken.

 

Og lets face it, vi er ikke nok mennesker i meste parten av Norge til kollektivt er noe bra alternativ. 1 buss med 1 passasjer bruker en del mer enn bilen ville gjort. Samt bor du litt utenfor den lille byen min har du deadline på og hjem kl 1700 i helgene. Søndag er det ikke buss i det hele tatt utenfor. Ehh du kan ta taxi men da snakker vi dyrt... Er jo så stive priser atte.

 

Veldig bra beskrevet. Kollektivt er et dårlig alternativ i lille Norge. Det er rett og slett ikke stor nok befolkning og for stor spredning til at 

kollektivt er et bra alternativ. Det resulterer i et dårlig busstilbud som koster flesk.

 

Jeg bruker 12 min med bil til jobb hver dag. Skulle jeg tatt bussen hadde jeg måtte tatt 2 busser med dårlig overgang og måtte beregnet 45 min HVER VEI. Det er neste 2 uker bortkastet tid på en buss i året. Siden jeg er heldig nok til å unngå bompenger på veien så er det også billigere enn månedskort som stiger mer enn bensin og dieselprisen gjør årlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Høres bra ut, bli kvitt mye av avgiftene som gir mye administrasjons kostnader. Hent pengene fra skatte seddelen i stede.

 

Samt bil prisen i Norge har vært kunstig høy, kan jo være greit og normalisere den litt. Litt rart bil skal være en så stor kostnad for oss konstra nabo svensken.

 

Og lets face it, vi er ikke nok mennesker i meste parten av Norge til kollektivt er noe bra alternativ. 1 buss med 1 passasjer bruker en del mer enn bilen ville gjort. Samt bor du litt utenfor den lille byen min har du deadline på og hjem kl 1700 i helgene. Søndag er det ikke buss i det hele tatt utenfor. Ehh du kan ta taxi men da snakker vi dyrt... Er jo så stive priser atte.

 

Veldig bra beskrevet. Kollektivt er et dårlig alternativ i lille Norge. Det er rett og slett ikke stor nok befolkning og for stor spredning til at 

kollektivt er et bra alternativ. Det resulterer i et dårlig busstilbud som koster flesk.

 

Jeg bruker 12 min med bil til jobb hver dag. Skulle jeg tatt bussen hadde jeg måtte tatt 2 busser med dårlig overgang og måtte beregnet 45 min HVER VEI. Det er neste 2 uker bortkastet tid på en buss i året. Siden jeg er heldig nok til å unngå bompenger på veien så er det også billigere enn månedskort som stiger mer enn bensin og dieselprisen gjør årlig.

 

Antar du har glemt at det er noe som heter Oslo?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...