Gå til innhold

Politikere som sier unnskyld


Kakeshoma

Anbefalte innlegg

 

Flere opplever at du ikke har beklaget hvordan saken ble håndtert, Frafjord Johnson?

 

Jeg har beklaget flere ganger at hun har opplevd at vi ikke har vært støttende nok. Og det gjør jeg gjerne igjen. Vi opplever derfor at vi har bedt om unnskyldning.

 

Når du bruker uttrykket «at hun har opplevd», vil noen mene at du legger ansvaret over på henne, og at du dermed ikke tar henne på alvor. Enkelte vil også si at dette er en hersketeknikk, hva tenker du om det?

 

Hvis det er en opplevelse av en hersketeknikk, er det noe jeg må ta på ramme alvor.

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/ngAqlQ/Hilde-Frafjord-Johnson--Dette-vil-vi-forbedre-etter-Julias-sak

 

Må bare elske disse menneskene eller hva?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Flere opplever at du ikke har beklaget hvordan saken ble håndtert, Frafjord Johnson?

 

– Jeg har beklaget flere ganger at hun har opplevd at vi ikke har vært støttende nok. Og det gjør jeg gjerne igjen. Vi opplever derfor at vi har bedt om unnskyldning.

 

Når du bruker uttrykket «at hun har opplevd», vil noen mene at du legger ansvaret over på henne, og at du dermed ikke tar henne på alvor. Enkelte vil også si at dette er en hersketeknikk, hva tenker du om det?

 

– Hvis det er en opplevelse av en hersketeknikk, er det noe jeg må ta på ramme alvor.

https://www.aftenposten.no/norge/i/ngAqlQ/Hilde-Frafjord-Johnson--Dette-vil-vi-forbedre-etter-Julias-sak

 

Må bare elske disse menneskene eller hva?

Ja. Mens journalistene gjør noe lignende.

 

Seriøst.

 

Jeg ville sagt:

"Det der er ikke en unnskyldning, men en hersketeknikk og ikke-unnskyldning som legger ansvaret på offerets opplevelse av situasjonen.

 

Du vil altså ikke beklage?"

 

Og om ikke politikeren faktisk beklager, så er det også klar tale.

Da ønsker ikke politikeren å be om unnskyldning.

Lenke til kommentar

 

 

Flere opplever at du ikke har beklaget hvordan saken ble håndtert, Frafjord Johnson?

 

– Jeg har beklaget flere ganger at hun har opplevd at vi ikke har vært støttende nok. Og det gjør jeg gjerne igjen. Vi opplever derfor at vi har bedt om unnskyldning.

 

Når du bruker uttrykket «at hun har opplevd», vil noen mene at du legger ansvaret over på henne, og at du dermed ikke tar henne på alvor. Enkelte vil også si at dette er en hersketeknikk, hva tenker du om det?

 

– Hvis det er en opplevelse av en hersketeknikk, er det noe jeg må ta på ramme alvor.

https://www.aftenposten.no/norge/i/ngAqlQ/Hilde-Frafjord-Johnson--Dette-vil-vi-forbedre-etter-Julias-sak

 

Må bare elske disse menneskene eller hva?

Ja. Mens journalistene gjør noe lignende.

 

Seriøst.

 

Jeg ville sagt:

"Det der er ikke en unnskyldning, men en hersketeknikk og ikke-unnskyldning som legger ansvaret på offerets opplevelse av situasjonen.

 

Du vil altså ikke beklage?"

 

Og om ikke politikeren faktisk beklager, så er det også klar tale.

Da ønsker ikke politikeren å be om unnskyldning.

 

Ja det mest påfallende er egentlig at de ikke i større grad konfronteres med det når de kommer med denne typen liksomunnskyldninger. 

Lenke til kommentar

Formuleringen er da helt adekvat her? Å kalle det en "liksom-unnskyldning" og "hersketeknikk" er sludder, det er ingen av delene. Om hensikten var å være mer støttende enn det som ble opplevd er uttalelsen spot on.

 

Hva forventer man, egentlig? At folk skal legge seg langflate for ingenting?

 

Jeg beklager at du opplever at du ikke makter å skjønne poenget her.

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lenge prøvd å sette meg inn i hvordan det er å være politiker. Er det virkelig et makt- og rankespill fra start til slutt, eller dreier det seg egentlig om massivt ansvar og konstant bevissthet rundt egne verdier? Virker for meg som at de som har de "verste" verdiene, er de som får mest mediedekning, og de som gjør den beste jobben, blir lagt minst mulig merke til.

 

Dreier det seg bare om et mediesirkus, at mediene blåser opp alt som er negativt bare for å skape drama og dermed tjene penger?

 

Det har jo vært noen avisartikler rundt valgsesongene, hvor man får svare på noen spørsmål rundt aktuelle politiske temaer. Husker det var noe om etikk rundt abort for noen år siden. Det var ekstremt intrikate spørsmål, som jeg selv hadde problemer med å bestemme meg for. Og det var bare 10 spørsmål. Som politiker tenker jeg man må ta stilling til maange forskjellige områder og også være villig til å backe det opp i debatter med fakta. Man skal jo overbevise andre om å følge etter seg, være en samfunnsleder.

 

Men det er derfor jeg også stusser, når det kommer saker om seksuell trakassering og annet surr, hvordan kan det være mulig å være en sånn type/personlighet når man skal jobbe med slike etiske dilemmaer hele karrieren??? Det henger ikke på greip overhodet. Hvis jeg var politiker, så hadde jobb vært jobb, og privat vært privat, og ville overhodet ikke dratt på fest med yngre damer når jeg hadde familie og ansvar hjemme. Som politiker, så forestiller jeg meg at integritet må være den største egenskapen man bør inneha. Det er jo egentlig ikke så vanskelig. Så det er vanskelig å forstå når det kommer slike saker opp i media.

 

Jaja, bare noen få tanker man har gjort seg!

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

 

Formuleringen er da helt adekvat her? Å kalle det en "liksom-unnskyldning" og "hersketeknikk" er sludder, det er ingen av delene. Om hensikten var å være mer støttende enn det som ble opplevd er uttalelsen spot on.

 

Hva forventer man, egentlig? At folk skal legge seg langflate for ingenting?

 

Jeg beklager at du opplever at du ikke makter å skjønne poenget her.

 

Jeg beklager at du ikke behersker å formulere deg forståelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Formuleringen er da helt adekvat her? Å kalle det en "liksom-unnskyldning" og "hersketeknikk" er sludder, det er ingen av delene. Om hensikten var å være mer støttende enn det som ble opplevd er uttalelsen spot on.

 

Hva forventer man, egentlig? At folk skal legge seg langflate for ingenting?

 

Jeg beklager at du opplever at du ikke makter å skjønne poenget her.

 

Jeg beklager at du ikke behersker å formulere deg forståelig.

 

Det ironiske er at begge de to siste unnskyldningene her høres omtrent like ærlige ut som politikeren sin -- og dermed vinner Zork.

Lenke til kommentar

Og det som står der er:
"Jeg angrer ikke et sekund, men det er jo litt synd på henne da."

Enhver genuin beklagelse begynner generelt sett med:

"Jeg beklager at JEG..."

Eksempler på genuine unnskyldninger:

"Beklager at jeg utførte den handlingen mot deg."
"Beklager at jeg ikke overholdt mine plikter ovenfor deg."
"Beklager at jeg ødela tilliten mellom oss."


Uekte beklagelser begynner stort sett med:
"Jeg beklager at DU..."

Eksempler på uekte unnskyldninger:

"Jeg beklager at du opplever en situasjon som negativ."
"Jeg beklager at du er noe negativt."
"Jeg beklager at du har en negativ oppfatning av forholdet vårt."

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"– Jeg har beklaget flere ganger at hun har opplevd at vi ikke har vært støttende nok. " - dette impliserer at man mente å virke mer støttende, men ikke gidder beklage at mottakeren ikke oppfattet det slik. Det er betydelig mer fornuftig enn alternativet her, som er at man skal måtte beklage at man ikke er tankeleser.

 

Om jeg skulle si noe som krever en unnskyldning forventer jeg at om jeg gir en unnskyldning, ja, da får det holde. Om den som mottar unnskyldningen "ikke godtar den" får så være, jeg er da ferdig med saken. Det samme bør gjelde her: unnskyldningen er gitt, og det får man bare forholde seg til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"– Jeg har beklaget flere ganger at hun har opplevd at vi ikke har vært støttende nok. " - dette impliserer at man mente å virke mer støttende, men ikke gidder beklage at mottakeren ikke oppfattet det slik. Det er betydelig mer fornuftig enn alternativet her, som er at man skal måtte beklage at man ikke er tankeleser.

 

Om jeg skulle si noe som krever en unnskyldning forventer jeg at om jeg gir en unnskyldning, ja, da får det holde. Om den som mottar unnskyldningen "ikke godtar den" får så være, jeg er da ferdig med saken. Det samme bør gjelde her: unnskyldningen er gitt, og det får man bare forholde seg til.

Og hvilken beklagelse  ville du gitt om du egentlig ikke brydde deg om offeret, men følte at du måtte beklage deg -- og ønsket å gjøre det på en måte som forteller offeret at du ikke regner vedkommende som en del av fellesskapet ditt?

 

For det der er nemlig nøyaktig det jeg ville sagt om rollen min krevde at jeg beklaget meg, dersom jeg virkelig ikke brydde meg om offeret eller om å gjøre noe med saken.

 

Det går nemlig ikke an å gi en beklagelse som høres mindre genuin ut uten å havne på den negative siden.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

"– [...]dette impliserer at man mente å virke mer støttende, men ikke gidder beklage at mottakeren ikke oppfattet det slik. Det er betydelig mer fornuftig enn alternativet her, som er at man skal måtte beklage at man ikke er tankeleser.[...]

Eventuelt er beklagelse noe man gir når man innser man har gjort noe man helst ikke burde og så beklager at man gjorde. Om man «ikke gidder» får man heller la være, for hva er poenget med å «beklage» på en måte som sier at du egentlig ikke beklager noe som helst?

Lenke til kommentar

"Vi gjorde årt beste, og beklager at det ikke var nok", er vel det man i praksis sier her. Hverken mer eller mindre.

NEI.

 

Det er ikke hva som blir sagt.

 

"Vi gjorde det vi mener var riktig, og beklager at offeret er av en annen oppfatning" ville vært en mer ærlig tolkning.

 

Totalt ærlig:

"Vi beklager ikke."

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

 

"Vi har gjort vårt beste og føler ikke vi har noe å beklage for."

 

Jeg stiller herved som frivillig som konsulent for å hjelpe politikere med å si hva de faktisk mener, siden mange av dem åpenbart trenger hjelp.

Vi oppretter en ny stilling som kommunikasjons- og tilgivelsesrådgiver med det samme.

 

Kommunikasjons- og etikkrådgiver, takk.

 

Med uinnskrenket makt til å omskrive pressemeldinger, taler og politiske reklamer fra partiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...